tag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post3600173484144162967..comments2024-03-26T23:04:06.027+02:00Comments on Shlomo Yona's Blog -- יומן הרשת של שלמה יונה: האם יש כזה דבר חינוך ליצירתיות?Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/11925944391713317942noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-24350366497517660712012-05-03T06:04:17.825+03:002012-05-03T06:04:17.825+03:00שלום, עמית
אני מסכים שיצירתיות בכל מצב אינה דבר ח...שלום, עמית<br /><br />אני מסכים שיצירתיות בכל מצב אינה דבר חיובי או מיטבי. <br /><br />רצית הגדרה? אז אולי הגדרה טובה ליצירתיות תהיה "יצירתיות היא שימוש בידע קודם והעמדתו בדרך שונה מהמוכר." <br /><br />בחינוך, לדעתי, חשוב לתת כלים בסיסיים לחשיבה וכלים להתמודדות עם בעיות (כאלה שראינו כבר וכאלה שטרם פגשנו). כל אחד זקוק לכלים האלה. חלק מהאנשים ייצור מהם משהו חדשני - זו תהיה היצירתיות. יצירתיות היא בנייה חדשה של יסודות קיימים.זו תכונה מולדת - אישיותית.<br /><br />ממה שאתה מתאר, אולי מה שאתה עושה בארגונים הוא לעבוד על הכלים להתמודדות עם בעיות -- עבודה על הבנה, על תקשורת וכלים לפתרון בעיות -- היצירתיות, אם קיימת ואם יש סביבה שמעודדת אותה, תבוא אולי לידי ביטוי כתוצאה מכך.<br /><br />תודה רבה על הדיון, עמית. בהחלט מעניין.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11925944391713317942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-80699204443642507722012-05-02T23:16:45.528+03:002012-05-02T23:16:45.528+03:00קודם כל בוא נהרוג פרה קדושה אחת. אני לא הראשון שעו...קודם כל בוא נהרוג פרה קדושה אחת. אני לא הראשון שעושה את זה, אבל האם יצירתיות היא באמת דבר טוב באופן אבסולוטי שראוי שיהיה לכולם (בהנחה, לרגע, שאפשר) או שאולי הוא דבר טוב כל עוד הוא קורה במידה?<br /><br />אני חושב שאפשר, באופן תאורטי, ללמד את כולם להיות יצירתיים. כן, אני חושב שנקרא לזה יצירתיות עדיין. אבל אני חושב גם שאז נגלה שבעצם יותר מדי יצירתיות שכזו לא עוזרת לנו (כבודדים, כחברה, כקהילה) ופתאום יצוצו לנו צרכים אחרים בחברה - למשל אנשים שעושים דברים בדיוק בזמן, או באופן צפוי לחלוטין, שנלמד אז להעריך, לתגמל, ללמד ולעודד.<br /><br />במילים אחרות אפשר, אולי, ללמד את כולם להיות יצירתיים, אבל לא בטוח שכדאי או צריך. אני אגב פחות ספקן ממך ומגלה כמעט בכל אינטראקציה שלי עם תלמידים, כמה קל להוציא מהם התנהגויות יצירתיות. קשה לרתום זאת יחד להתנהגות יצירתית עקבית אבל כמו שאמרתי בתגובה הראשונה, מדובר בהרגלים שצריך לפתח, ללמוד ולעשות את זה פעם פעמיים זה לא מספיק. צריך מערכת שתומכת בכך באופן עקבי מסביב.<br /><br />אגב, אני מסכים איתך לגמרי שרוב ההכשרות בנושא יצירתיות הן מביכות ובעצם לא מלמדות או מפתחות כלום, אבל אני לא חושב שזה בגלל שהן עוסקות ביצירתיות. אני רואה הרבה הכשרות ותוכניות לימודים בנושאים מגוונים, וכולם מביכים וגימיקיים ושטחיים במידה כזו או אחרת, זו לא מנת חלקה של היצירתיות, ולא בגלל שקשה באופן מיוחד ללמד יצירתיות יותר מאשר דברים אחרים.<br /><br />דווקא אתה בבלוג שלך מראה כל הזמן כמה הוראת המתמטיקה בבי"ס יסודי היא קלוקלת, וכמה ניתן במעט מחשבה והרבה השקעה (כמו אותם דברים מבורכים שאתה עושה) לשפר אותה בהרבה. ואני מניח שאפשר לעשות כך בכל נושא, ויצירתיות הוא לא יוצא דופן בהקשר הזה.<br /><br />כיוון שהתחום העיקרי שלי זה ארגונים ולא חינוך, הדוגמאות שיש לי הן בעיקר מהתחום הזה וסיפורים על ארגונים שהצליחו להפוך ליצירתיים יותר באמצעות פעולות ברמה הארגונית והאישית מול העובדים. גם זה סוג של "הכשרה". אני לא מספיק מכיר מה שקורה היום במערכת החינוך, אבל לא אופתע אם אין שם שום דבר משמעותי בהקשר הזה.עמיתhttp://www.galamit.com/blognoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-2874426154734197702012-05-02T07:17:01.613+03:002012-05-02T07:17:01.613+03:00שלום, עמית
לצערי האישור הכרחי בגלל כל מיני זבלנים ...שלום, עמית<br />לצערי האישור הכרחי בגלל כל מיני זבלנים שמקשרים לאתרי מוצרים או לאתרים עם תוכן פוגעני.<br /><br />עמית, אם לשיטתך הכול ילמדו להיות יצירתיים, האם גם אז תכונה ההתנהגות שלהם יצירתית? או שאולי דברים הם יצירתיים כי הם חורגים מהמקובל?<br /><br />אני כן סבור שאפשר לתקן ושאפשר לשפר (כמעט) כל דבר במידה מסויימת (בחלק מהמקרים יותר ובחלק כמעט ולא) בחשיבה ובהתנהגות אבל בנוגע למה שאני מבין כיצירתיות, אני ספקן.<br /><br /><br />לעניינו של הדיון אני מגלה גם בעצמי ובסביבתי שההכשרות למיניהן בכל הקשור ליצירתיות ולפיתוחה מלאות בגימיקים וברדידות ואינן מוציאות ילדים יצירתיים יותר, אלא סתם חקיינים שלרוב אפילו אינם מבינים מה הם עושים ומדוע.<br /><br />אם יש לך דוגמאות שכן עובדות ותוכל לקשר אליהן, אודה לך מאוד ואגש לקרוא ולהרחיב את ידיעותיי.<br /><br />תודה רבה על הדיון.<br /><br />אשמח להמשיך אותו.<br />שלמהAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11925944391713317942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-23615442362445183452012-05-01T22:05:35.068+03:002012-05-01T22:05:35.068+03:00אגיב רק כאן (למרות שהצורך באישור התגובות מתסכל). ד...אגיב רק כאן (למרות שהצורך באישור התגובות מתסכל). דווקא לא התייחסתי להגדרה ספציפית כזו או אחרת של יצירתיות, וקשה לי לראות איך מתוך דברי הבנת דווקא את מה שהבנת. מכל הדברים דווקא "שינוי נקודת מבט?" ואני עוד מאמין שאפילו אין צורך ב"לחשוב מחוץ לקופסה" כדי להיות יצירתי, אלא שחשיבה מחוץ לקופסה היא תוצר של יצירתיות בסיטואציות מסויימות, לא תנאי מקדים ולא תנאי מגדיר.<br /><br />מה שכן, אני לא יודע למה אתה קורא יצירתיות. המשפט שהתיחס להגדרה - "יצירתיות היא חריגה מהקו הכללי", היא אמורפית ולא ברורה. לי לפחות. וגם מאד לא מקובלת. האם כל חריגות היא יצירתיות? נראה לי שלא לכך אתה מתכוון. בגלל אי בהירות ההגדרה דווקא ניסיתי להימנע מדיון בהגדרות (שהרי לא אני ולא אתה הגדרנו את המושג), אלא להתייחס לשאלה האם זו תכונת אישיות או לא, האם זו תכונה שניתן לרכוש, והאם אפשר, איך ובאיזה מסגרת ניתן ללמד יצירתיות.<br /><br />אגב, בספרות המחקרית ליצירתיות יש הגדרה שאותי באופן אישי היא מעצבנת, אבל מסתבר שהיא מקובלת מאד מאד: משהו הוא יצירתי אם הוא חדשני ומועיל. זהו. אגב, ישנה בספרות המחקרית הפרדה בין big C ו little C, כשהראשונה (הגדולה) מתייחסת ליצירתיות מהסוג של איינשטיין, מוצרט ופיקאסו - יצירתיות קיצונית שתוצריה משנים סדרי עולם - לבין השניה הקטנה יותר, יצירתיות יומיומית, תלמיד שפותר שאלה בדרך יוצאת דופן, מהנדס שפותר בעיה מעשית תחת אילוצים קשים באופן מעורר השתאות, וכו'.עמית גלhttp://www.galamit.com/blognoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-77389528578004950052012-05-01T14:07:23.860+03:002012-05-01T14:07:23.860+03:00שלום, עמית ותודה על תגובתך.
גם אני אינני יודע על ה...שלום, עמית ותודה על תגובתך.<br />גם אני אינני יודע על הסכמה או על ראיות גורפות.<br /><br />שוב, אני סבור שיש לנו מחלוקת על ההגדרה של יצירתיות.<br />אני מכנה את מה שאתה קורא לו יצירתיות בתור שינוי נקודת המבט. זה בהחלט משהו שאפשר ללמוד ולרכוש ולשכלל.<br /><br />אינני טוען שבית הספר במתכונתו הנפוצה מעודד יצירתיות (וגם לא יוזמה ועוד הרבה דברים אחרים שהייתי מצפה שיעודד).<br /><br />אני טוען שיש בלבול בין המושגים.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11925944391713317942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5014154846400118486.post-24159418305038761882012-05-01T11:41:13.777+03:002012-05-01T11:41:13.777+03:00ממיטב היכרותי את המחקר בנוגע ליצירתיות - אין שום ה...ממיטב היכרותי את המחקר בנוגע ליצירתיות - אין שום הסכמה או ראיות גורפות לכך שיצירתיות זו תכונת אישיות או אופי.<br />מנסיוני כמורה ומדריך, אני חושב שהסתכלות כזו על יצירתיות מגבילה ואולי אף מסוכנת לתהליך החינוכי. אסור להציב "תגים" של "לא יצירתי" לתלמידים.<br />עוד מנסיוני, שאפשר לעודד וללמד לחשוב באופן יצירתי. אם כי קשה לעשות זאת בקבוצות גדולות. יותר קל באחד על אחד.<br /><br />יצירתיות היא תוצר של אוסף מגוון של הרגלי עבודה וחשיבה. כיוון שמדובר בהרגלים זה נראה כמו תכונת אופי - זה חוזר על עצמו אצל אלה שיש להם את ההרגלים, ולא קורה בכלל אצל אלה שלא רכשו את ההרגלים. מצד שני, כיוון שמדובר בהרגלים, הם נרכשים. רכישת הרגלים אין דינה כרכישת ידע, ולכן לא ניתן ללמד אותה בסדרה פשוטה וממוסגרת של שיעורים. מה שאפשר הוא לזהות ולעודד התנהגויות במסגרת רחבה של התנסויות, ולוודא שהן חוזרות על עצמן והופכות להיות מוטמעות בהתנהגותו של אדם. באופן נקודתי אפשר ללמוד וללמד חלק מההתנהגויות האלה, אך העיקר הוא הטמעה של התנהגויות אלו לתוך שגרת החיים, החשיבה והעשייה של הילד, וזה יכול לקרות רק במסגרת רחבה של תמיכה להתנהגות יצירתית.<br />לעתים רחוקות מאד בית הספר הוא המסגרת המתאימה לפיתוח הרגלים שכאלהעמית גלhttp://www.galamit.com/blognoreply@blogger.com