Thursday, November 13, 2008

סיכום השבוע בגן יובל

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 9.11.2008-14.11.2008 מאת הגננת רות:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בצורה שונה: עדיין אוריינות שמות, אבל הפעם פיזרתי על הלוח אותיות שונות, ועל הילדים היה להדביק את שמם מתחת לאות שגם מתחילה את שמו. למשל: שמי הודבק מתחת לאות "ר". הילדים קלטו זאת מהר מאוד, ולאחר כמה דוגמאות, הם קמו בשמחה והדביקו.

כל מי שהיה זקוק לעזרה זכה לשפע חברים ששמחו מאוד לאתגר. בהזדמנות זו הכרנו את שמות האותיות, והפננו את תשומת ליבנו לאותיות המרכיבות את שמנו.

כמובן בחרנו גם תורני בוקר, הסברתי לילדים על היצירה שנתחיל היום, והצגתי בפניהם את השיר שנשיר היום.

מפגש הבוקר: התחלנו עם שירי בוקר, ועברנו לדיקלום חדש ויפה בעזרת עלה שלכת:

עלה אחד קטן תלוי על הענף × 2

פתאום נושבת רוח, רוח חזקה × 2

והעלה לאט לאט נופל לאדמה × 2

המשכנו עם שירי סתיו שאנו מכירים, וגם למדנו שיר חדש (שלמעשה הילדים הכירו מהשנה שעברה). נוספנו לו תנועות די מורכבות בעזרת בקבוקון גשם (=בקבוקון אקטימל ממולא באורז...), ואני חייבת לציין שהילדים קיבלו ממני כולם ציון 10 עגול ונלהב על יכולתם להסתגל כה מהר לתנועות המורכבות והמשתנות במהירות. הם אהבו את השיר ונהנו ממנו, והיה כיף גדול עם האביזר החדש!

באותה הזדמנות סיפרתי לילדים את המשמעות של השיר, שחילזון יוצא החוצה עם הגשם, וגם הסברתי מדוע. הילדים שיתפו פעולה, ונתנו לי הסברים הגיוניים משלהם.

חילזון

א. חילזון, תגיד לי חילזון, איך מטיפה אחת אתה מפסיק לישון

כן, תגיד לי, חילזון, (× 2) איך מטיפה אחת אתה מפסיק לישון

כי הגשם הראשון שוב דופק הוא חילזון,

והמים הקרירים צוננים, מעוררים.

חילזון די לישון! (× 2)

ב. חילזון, תגיד לי, חילזון כיצד אתה זוחל לאט לכל מקום (× 2)

כשהגשם הראשון מטפטף בכל מקום אל המים בשלולית על

רגליי שוב מחליק

חילזון, די לישון! חילזון די לישון!

ג. חילזון, תגיד לי, חילזון, בקונכיה שלך היש גם לי מקום

כן, תגיד לי, חילזון, בקונכיה שלך היש גם לי מקום

איך לילד הקטון יש בראש כזה בלבול, איך יהיה לך מקום היי זה

בית או שבלול?

חילזון די לישון! חילזון די לישון!

את הבקבוקון החזרנו לשקית בעזרת השיר של צבעי הבגדים, וקיבלנו את פניה של איריס, המורה למוסיקה.

זמן חצר ויצירה: התחלנו היום יצירה מקסימה במיוחד, כשהדגש בה הוא על מוטוריקה עדינה: גזירה, וכן על הקשבה להוראות, ועקיבה אחריהן.

הילדים צריכים כולם לגזור 11 טיפות גשם חייכניות וכחולות מתוך דף, ואחר כך להדביק 6 מהן על גבי ענן כחול, ואת השאר הדבקתי אני בעזרת חוטי כסף כשהן תלויות על הענן, ונדמה שיורד מהענן גשם שמח ...

אתם מוזמנים להנות יחד איתנו מהיצירה היפה, שנתלתה בגן על גבי החוטים בחלל החדר.

מפגש הצהרים: התחלנו עם סיפורי שבת של כמה מהילדים:

אוריה סיפרה על ביקור משפחתה בכותל המערבי בירושלים, וזו כמובן היתה הזדמנות לשוחח שוב על מיקומה של ירושלים.

איתי ס. סיפר לנו על הפיקניק שערך עם הוריו.

מעין לוינטל סיפר על ביקורו לא רחוק משם, בעין חמד.

מעין ג. סיפרה על טיול יפה שערכה עם משפחתה בנחל הירקון בסמוך לישוב נווה ירק ועל מטעי האפרסמונים שפגשה בדרך.

עומר סיפר על טיול של יומיים בצפון במושב רמות ליד הכינרת, וכן על טיול בנהר הירדן.

כיף גדול לכולנו להקשיב לסיפורים, להתוודע למקומות יפים בארצנו, ולהרגיש כאילו היינו שם!

תודה להורים האמורים על שיתופנו בחוויותיהם!

המשכנו עם השיר-ריקוד שכל כך מצליח לילדים וגם אהוב עליהם: "מטייל אני לבד". המוטוריקה המורכבת נקלטה סוף סוף יפה אצל רוב רובם, ואני דואגת לצוות ילד שמצליח לילד שמצליח פחות, וכך כולם לומדים את התנועות. פשוט מקסים ומהנה!

לאחר מכן הכרתי לילדים ריקוד חדש (שמוכר היטב לילדים מהשנה שעברה, ולכן הם עזרו לי להציגו בפני הילדים, וללמד אותם את התנועות) בשם "סובבו". השיר היה הצלחה אדירה, ובכלל היה כיף במפגש זה לשיר ולרקוד!

סיימנו עם הספור אותו סיפרו למעשה בעל פה הילדים: "הגמד והפטרייה".

יום במפגשון הבוקר: התחלנו את המפגשון כמובן באוריינות שמות הילדים, והילדים שוב הצטרכו לבדוק באיזו אות מתחיל שמם, ולפי זה להדביק את שמם מתחת לאות המתאימה.

כמו כן בחרנו תורני בוקר ובדקנו מה מזג האויר, שלאחרונה אינו משתנה, ונשאר בהיר מאוד!

מפגש הבוקר: התחלנו בהתמסרות בכדור, והילדים היו להוטים להתרכז בכדור, ולהצליח לתופסו. פעילות פשוטה זו מסייעת לילדים לשמור על ריכוז, ללמוד כיצד לתפוס כדור ולהשליכו חזרה, ובכך לווסת את כוחם לפי הצורך, שומרים על תיאום עין-יד, וכמובן מתרגלים את גופם.

המשכנו עם השיר "עננים", שללא ספק הוא מבין ה"להיטים" הגדולים שלנו.

שיר ימות השבוע הגיע אחריו, ובעזרתו אנו ממשיכים להבין את סדר ימות השבוע, איזה יום קודם לאיזה יום, ולאט לאט מכירים את צורת המילה של כל יום.

הילדים גם לומדים להניף את השלטים של ימות השבוע בזמן המתאים לפי השיר, ולהתרכז בהתאם.

שיר הבוקר של התרנגול שימח מאוד את הילדים, מאחר וזהו "להיט" נוסף שהילדים אוהדים מאוד!

המשכנו בהצגה של כשליש מהילדים לשיר "חבורת עלעלים", והיה פשוט שמח ומשמח!

ברוח הסתיו המשכנו עם השיר החדש של החילזון, אותו הצגנו כולנו בעזרת בקבוקוני הגשם, וכן עם הדיקלום החדש שכתבתי לכם אתמול.

סיימנו עם משחק אורייני למילה "סתיו".

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם יצירת טיפות הגשם החייכניות בענן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר מפגש שמח מאת דתיה בן דור, והמשכנו עם חוקי הספריה, אותה נפתח ביום חמישי באופן רישמי.

לאחר מכן רקדנו את הריקוד החדש אותו למדנו אתמול: "סובבו", וסיימנו בקריאת סיפור אותו הביאה אוריה: "צב על הגב" מאת שרית דרשן.

יום ג מפגשון הבוקר: הילדים הדביקו את שמם מתחת לאות המציינת את תחילת שמם. הם הגיעו ללוח לפי שיר צבע הבגדים, והצליחו מאוד במשימה!

בחרנו תורני בוקר, ומייד התארגנו לארוחת בוקר ולמסיבת יום הולדתה של אוריה!

מפגש הבוקר: מסיבת יום הולדת לאוריה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם היצירה של טיפות הגשם.

מפגש הצהרים: שרנו שירי מפגש שמחים שמזמן לא שרנו, רקדנו את "מטייל אני לבד" וסוף סוף פגשנו בחיפי וביוכבד, שמזמן לא ראינו! השמחה היתה רבה!

יום ד – יום חופש

יום המפגשון הבוקר: איזה יום ססגוני ושמח עבר עלינו!

את הבוקר פתחנו בבחירה זריזה של תורני הבוקר, כמובן לאחר הספירה הכפולה עד 20, ומייד לאחר מכן נזכרנו בכללי הספריה, הילדים רצו להביא את תיקי הספר ממגירותיהם, ובחרנו ספרנים!

הספרנים הראשונים בספריית גן יובל היו:

עומר, ערן, יעלי ורוני.

תפקידם הראשון היה פיזור הספרים שהכנתי מבעוד מועד על גבי השולחנות (הספרים נבחרו על ידִי בקפידה), ותפקידם בהמשך היה בעיקר לשמור על השקט בספריה וכמובן לעזור למי שזקוק לעזרה.

לאחר שכל זה הסתיים, הזמנתי את מיקה ואת בן להחזיק סרט משני צידיו, בשעה שעדן קיבלה את תפקיד גזירת הסרט.

הילדים התרגשו מפני המעמד, שכן שוחחנו עליו רבות וכמובן גם על משמעותו!

אז ברגע המתאים ספרנו עד 3, ואז עדן גזרה את הסרט לקול מחיאות הכפיים של הילדים הנרגשים!

היה באמת מקסים ומרגש!!

לאחר מכן כל אחד פנה לעבודתו: הילדים פנו לבחור ספרי ספריה, והספרנים – לתפקידיהם.

אני חייבת לומר, שבשביל היום הראשון של תפעול הספריה היה באמת נהדר!

הילדים השתדלו מאוד!!

לאחר שכל אחד בחר ספר, הילדים עמדו מול כיסאי בטור עם ספריהם ותיקיהם בידם, על מנת שארשום את שם הספר שבחרו, ולאחר מכן יכלו לבחור אם לשבת לידי על הרצפה בשקט או לעזור לספרנים.

חלקם בחרו כך וחלקם אחרת, והיה מקסים לראות ילדים עוזרים אחד לשני להכניס את ספרי הספריה לתוך התיקים וכן למגירות. כל הכבוד!

בסוף התהליך אספתי את כולם לשיחה על הספריה בגן, הסברתי להם מה היה בסדר ומה קצת פחות (אבל באמת אין צורך להיות קטנוניים: הם היו באמת מקסימים!), הילדים הציעו הצעות לארגון טוב יותר, ובסופו של דבר אמרתי כי אני גאה בהם מאוד, וכי אין לי ספק שמשבוע לשבוע נראה כולנו שקל לנו יותר להתארגן, ושנזכור לשמור טוב יותר על החוקים.

כעת לכל ילד יש ספר במגירה (או בשקית על גבי תיקו בחוץ), ואתם מוזמנים לקחת את תיקי הספר עם ספרי הספריה הביתה, ולקרוא בהם עד יום חמישי הבא, אז אבקש להחזיר את ספרי הספריה והתיקים לגן.

מפגש הבוקר: הצגה של אלי פלפלי לכבוד פתיחת הספריה: "הצב של אורן".

זמן חצר ויצירה: בשל הגשם שירד, לא יצאנו לחצר, אלא שיחקנו בגן, וסיימנו עם היצירה היפה של טיפות הגשם. קצת לפני ארוחת הצהרים ישבנו ביחד על השטיח, ושוחחנו על מזג האויר שהשתנה מעט בחוץ, ובחרנו את הלוחית המתאימה לשעה זו של היום: מעונן.

מפגש הצהרים: סוף סוף מפגש!

התחלנו עם הריקוד החדש "סובבו", והסברתי להם קצת יותר בפירוט את ההגיון ואת החשיבות של השמירה על המעגל ועל אחיזת הידיים שאינה מתנתקת, וכמובן רקדנו.

לחלק הדבר קשה, אבל כמו שהצלחנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", נצליח לאט לאט כולנו גם בזה.

המשכנו עם השיר המקסים המלווה בבקבוקוני הגשם "חילזון", והיה באמת כיף. לאחר מכן שרנו את "עננים", להיט בגננו.

רצינו להמשיך לשיר ולנגן, אבל השעה התקדמה במהירות, ורציתי לפנות זמן לקריאת ספר מתוק מאוד שהביא איתי דבי: "הצלחת שמתחת" מאת מאיר שלו. אמנם לא סיימנו לקרוא בו (הוא ספר די ארוך ...), אבל נמשיך מחר!

מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו רוני ושוהם.

חגגנו השבוע מסיבת יום הולדת לאוריה וללליב! מזל טוב לחמודות ולבני משפחותיהן!

Tuesday, November 11, 2008

תשובה מורחבת לשאלה שלי בבלוג ההשקעות של בנק ירושלים


אני קורא קבוע של תמי זנד בבלוג שלה באתר הבלוגים של בנק ירושלים. הסקירות מקיפות ואני תדיר לומד דברים חדשים. פעם כבר שאלתי (וגם כתבתי על זה ביומן הרשת שלי, פה) שאלה על חשמל 22 וקיבלתי פוסט שלם בתור תשובה (שמאז ירד מהבלוג שלה, לא יודע מדוע...). הפעם שאלתי:

שאלה בנושא מעשי: אני רוצה היום לברר מה אני יכול לקנות בכל הקשור לאגרות חוב ממשלתיות (שחר, גילון).
איך אני יודע מה המדינה מנפיקה, מתי ובאילו תנאים?
איך אני יודע כמה תשלומים נותר לכל אג"ח?
בעצם, איך אני יכול בעזרת אתרי האינטרנט של הבורסה בת"א ובנק ישראל להבין מה זמין היום, באילו תנאים ומה עתיד להיות זמין מחר?
והתשובה המאד מחמיאה הגיעה:
שלמה שלום
בהמשך לשאלתך הנפלאה אני כותבת תשובה מורחבת של מדריך קצר להשקעה באגרות חוב ממשלתיות. מניחה שיפורסם מחר ואני מקווה שיענה על שאלותיך.
הנה הקישור, ואני גם ממהר לצטט לפני שהתשובה הזאת תמחק גם היא :-). אז להלן הציטוט מהבלוד של תמי זנד בבנק ירושלים:

ברוח התקופה הנוכחית ניתן לראות עניין גובר והולך בשוק אגרות החוב בכלל ובאגרות החוב הממשלתיות בפרט. בעידן של חוסר ודאות בעוצמות כל כך גבוהות כפי שאנו חווים כיום, אנשים נוטים לחזור למעוז הבטוח של אגרות החוב הממשלתיות, שתשואתן לא מרקיעת שחקים אבל זה מסוג הנכסים הפיננסים שאפשר להרגיש מספיק בטוח להחזיק אותן עד לפדיון. נשאלתי לא מעט שאלות לגבי שוק זה וההיצע שלו, ובחרתי להציג בפניכם מדריך קצרצר על סוגי אגרות החוב הממשלתיות וכמה עצות שימושיות בסוף.

איגרות החוב הממשלתיות מונפקות באופן שוטף במהלך החודש לפי דרישתו של האוצר ועפ"י מדיניות הנקבעת ע"י בנק ישראל. הנפקות האוצר מיועדות בעיקר לגופים הגדולים, היות וניתן לגשת אליהם רק בכפולות של מיליון יחידות אג"ח. אותן סדרות מונפקות עוברות להיסחר אחר כך בשוק אגרות החוב הישראלי והן זמינות לכל דורש. יש בהן רמת סחירות גבוהה למדי וניתן לרכוש אותן בסכומים קטנים או גדולים, לפי הצורך. לכל איגרת חוב "תנאי מסגרת" הנקבעים בתקנות מלווה מדינה. תנאי מסגרת אלו קובעים את מועד הפדיון של האג"ח, סוג הריבית וכדומה. סוגי איגרות החוב הממשלתיות נבדלות זו מזו לפי שלושה מאפיינים עיקריים: אופן ההצמדה: האם האיגרת צמודה למדד, לדולר או שאינה צמודה כלל. סוג הריבית: ריבית קבועה או ריבית משתנה או ללא ריבית. אורך חיי האיגרת: מספר השנים עד לתשלום הקרן.

נכון להיום נסחרות בשוק ההון בישראל אגרות חוב ממשלתיות צמודות למדד בריבית קבועה, אגרות חוב ממשלתיות לא צמודות בריבית קבועה או בריבית משתנה ומק"מ, שהוא למעשה אגרת חוב ממשלתית קצרה ללא ריבית. הסליקה באג"ח אלו היא יום למחרת הרכישה. לדוגמא אם קנינו אג"ח ממשלתי ביום ב', נצטרך לשלם עבור הרכישה רק ביום ג'. כך גם בעת המכירה של אג"ח ממשלתי, הכסך יכנס לחשבון רק יום למחרת.

אגרות חוב צמודות למדד היו המצאה ישראלית מבריקה שנועדה להגן על המשקיעים בתקופות של אינפלציה גואה. מדובר בכלי השקעה ייחודי, שעד לאחרונה לא היה קיים או לא היה פופולארי במדינות אחרות. התנאים הכלליים של איגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד הם: הקרן והריבית צמודות למדד המחירים לצרכן באופן מלא של 100%. הקרן יוצאת לפדיון בסכום אחד בפדיון הסופי. מיסוי: באגרות חוב שהונפקו לפני מאי 2000, הריבית המשולמת חייבת במס בשיעור של 35% ואין מס ריווחי הון. באג"ח שהונפקו לאחר מאי 2000 חל מס ריאלי בשיעור של 20% על ריווחי ההון ועל הריבית. מדד הבסיס של איגרת החוב לצורך חישובי הצמדה הוא המדד בגין חודש ההנפקה בו הונפקה הסדרה הראשונה. המדד הקובע לצורך חישובי הצמדה לריבית ולקרן הוא המדד הידוע ביום התשלום. באג"ח צמודות מדד רואים את מועד ההנפקה ביום האחרון לחודש בו הונפקה.

גליל או בשמה העדכני ממשלתית צמודה: בעבר היו גליל וגם שגיא או כפיר שנעלמו מהמסחר ולא מונפקות יותר על ידי המדינה. איגרות החוב הצמודות שיש כיום הן גליל או בשמן העדכני הן אלו שמסומנות על ידי ממשלתית צמודה ובתוספת לשמן יש סימון של הריבית נקובה, חודש פדיון (2 ספרות) ושנת פדיון (2 ספרות). אג"ח צמודות למדד מונפקות לתקופה של 7 עד 20 שנים. הקרן והריבית צמודים למדד והריבית משולמת אחת לשנה. בעת ההנפקה נקבע גובה הריבית, שנקרא גם "הקופון" של האיגרת, והוא נשאר קבוע לאורך כל חיי האיגרת. כמו באיגרות החוב הלא צמודות עם הריבית הקבועה, בעת רכישת האיגרת "נועלים" המשקיעים את התשואה שיקבלו ובלבד שיחזיקו באיגרת עד למועד הפדיון, היא התשואה לפדיון. לתשואת איגרות החוב הצמודות למדד מתווסף השינוי שחל במדד המחירים לצרכן, היות וכל תשלומי הקרן והריבית שיקבל המשקיע באג"ח אלו צמודים למדד.

אג"ח ממשלתיות שאינן צמודות בעלות ריבית קבועה, משתנה או ללא ריבית: תשואת אפיקים אלו הינה נומינאלית ולכן כל משקיע יבחר האם להשקיע באפיק זה על פי הערכותיו לגבי שיעור האינפלציה הצפוי. הריבית מחולקת פעם או פעמיים בשנה, תלוי בסוג אגרת החוב. המיסוי באג"ח לא צמודות הינו 15% מס על רווחי הון נומינאליים ועל תקבולי הריבית.

גילון - אגרת חוב מסוג גילון יכולה להיות מונפקת לתקופה של עד 10 שנים, אינה צמודה אך נושאת ריבית נומינלית משתנה שנקבעת ע"י בנק ישראל. הריבית נקבעת על פי שקלול ממוצע שיעורי התשואות במק"מ לטווח של 3 - 12 חודשים ובתוספת קבועה, שיכולה לנוע בטווחים שונים. בתקופות "נורמאליות" עמד המרווח על רמות של 0.5% ואילו כיום נסחרים הגילונים עם מרווח של קרוב ל- 1.5% מהמק"מ. תשלום ועדכון הריבית בגילון הינו אחת לחצי שנה.

שחר- או בשמה העדכני ממשלתית שקלית, אג"ח לא צמודה הנושאת ריבית קבועה, יכולה להיות מונפקת לתקופה של עד 20 שנה. גובה הריבית נקבע מראש לכל חיי האיגרת והיא משולמת אחת לשנה. המשקיע שרוכש את השחר מקבל תשלום ריבית אחת לשנה ועם הפדיון הוא מקבל גם את הקרן. גובה הריבית הנקובה, הקופון, נקבע על ידי האוצר ומשנקבעה הריבית היא נשארת קבועה עד לתום חיי האג"ח. הריבית הנקובה על האג"ח קובעת את גובה התשלום במזומן שיקבל המשקיע בעת חלוקת הריבית. התאמת התשואה לשינויי ריבית במשק נעשית דרך מחיר האג"ח בבורסה. התשואה לפדיון היא התשואה הכוללת שממנה ייהנה המשקיע באג"ח.

מק"מ - מלווה קצר מועד המונפק לשנה. המק"מ אינו צמוד ואינו נושא ריבית ומונפק בנכיון (מחיר הנמוך מערכו לפדיון שהוא 100). הנפקות המק"מים, היקפן והפעילות בהן נתונים בידי בנק ישראל. המק"מ משמש את בנק ישראל כאחד מכלי המדיניות המוניטארית שמטרתה ספיגת כסף, הזרמתו וקביעת שיעורי הריבית. הנפקת המק"מ נערכת תמיד בימי ג' כאשר החיוב הכספי מתבצע יום למחרת. פדיון המק"מ יהיה תמיד ביום ד' בשבוע. הנפקת המק"מ נעשית באמצעות מכרז על התשואה. לכל סדרות המק"מ ישנו מספר מזהה המורכב מ 4 ספרות. עפ"י מספר זה ניתן לדעת מהו תאריך פדיון המק"מ כאשר הסיפרה הרביעית מציינת את שנת הפדיון של האג"ח (9 עבור 2009, 8 עבור 2008), הסיפרה השלישית מציינת את השבוע בו יוצא המק"מ לפדיון ושתי הספרות הראשונות מציינות את חודש הפדיון. לדוגמא: מק"מ 1019 יצא לפדיון בשבוע הראשון בחודש אוקטובר 2009.

ואחרי הסקירה הקצרה, הנה חמש עצות למשקיעים באג"ח ממשלתי:

1. כדי לבחון את סדרות אגרות החוב השונות ניתן להיעזר במחשבוני האג"ח הקיימים בכל אתרי המידע הבורסאי, כמו למשל באתר ביזפורטל, שמספק את כל הנתונים לגבי האג"ח. שימו לב לכל הפרמטרים שציינתי וערכו השוואה בין הסדרות השונות.

2. בתקופות של מגמת ירידה בריבית בנק ישראל ישנה עדיפות להשקיע בשחר הנושא ריבית שקלית אולם יש לזכור כי מדובר באג"ח בעלת חשיפה לסיכוני ריבית ואינפלציה ולכן רצוי להישאר סולידיים יחסית ובטווח הקצר עד הבינוני.

3. הסנטימנט השלילי מכה גם באג"ח ממשלתיות: בשוק אגרות החוב הממשלתיות ישנה סחירות גבוהה יותר מהשוק הקונצרני וכיום ישנו לחץ כבד של מוכרים מוסדיים בשוק זה. המוכרים המוסדיים הם קרנות הנאמנות, קופות הגמל והפנסיה אשר סובלים מפדיונות גבוהים ומוכרים איפה שרק מצליח להם ובכלל זה גם אגרות חוב טובות. כמשקיע שמחפש לקנות כדאי לנצל עיוותי מחיר לרכישה ולקבע תשואה טובה לפדיון. כמשקיע שמחזיק כבר את האג"ח, אל תתרגשו משיערוך שיורד ושימו לב להערת הסיכום שלי.

4. הממשלה מגדילה את גיוסיה בשוק אגרות החוב המקומי. בחודשיים האחרונים וגם באלה שקדימה התהפכה מגמת הגיוסים הממשלתית שעברה מגיוס נטו שלילי לחיובי. המשמעות היא שהאוצר מנפיק יותר אג"ח ממשלתיות מאלה שמגיעות לפדיון, תופעה שלא ראינו משנת 2005. את תחזית הגיוסים של המדינה ניתן לראות באתר של משרד האוצר או לראות ניתוחי גיוסים והשלכותיהם באתרים השונים של בתי ההשקעות.

5. לאור הירידה בציפיות האינפלציוניות בתקופה הקרובה, אג"ח מסוג שחר נסחרות קרוב מאוד לאג"ח מסוג גליל לאותה תקופה, כלומר ציפיות האינפלציה כפי שהן נגזרות משוק ההון שואפות לאפס. האומנם כך הדבר? אם כן ואם לא, כמו בכל השקעה, כדאי לחלק את הכסף בין כמה אפיקים ולא באפיק אחד בלבד. בטווח המאוד קצר של עד כשנה וחצי לפדיון יש עדיפות לשחר.

לסיכום, כפי שכתבתי בהתחלה, היתרון הגדול שיש לנו בהשקעה באג"ח ממשלתי הוא שאנחנו יכולים להחזיקו עד הפדיון כמעט ללא חשש. המשמעות היא שאם קנינו למשל אג"ח צמוד מדד ממשלתי לתקופה של שלוש שנים לפדיון, אין צורך ואין טעם להסתכל על שיערוך תיק אגרות החוב הממשלתי שלנו מדי יום. גם אם חלה ירידה בשער האג"ח, כמשקיע שמחזיק עד הפדיון אין לזה חשיבות או משמעות, כיוון שאנו נקבל את הקרן בתוספת ההצמדה ובתוספת התשואה אותה קיבענו במועד הרכישה.



לכו להצביע

לכו להצביע!

היום בוחרים את מי שיתקצבו את בתי הספר והגנים של הילדים.
היום בוחרים את מי שיחליטו על גנים ציבוריים ועל גינון ציבורי.
היום בוחרים את מי שמחליטים עם נקיון, תשלומים, גבייה, תשתיות...

היום בוחרים.

אם תשבו בבית לא תועילו לאיש.

אם אין לכם למי להצביע, וודאי אתם יודעים למי אינכם רוצים להצביע, אז לפחות תצביעו לקבוצה שאינה מאלה שאינכם תומכים בהם.

תעשו משהו!

לא קשה לתפוס את המועמדים או מי מטעמם ולשאול אותם כמה שאלות ולקבל תשובות. מי שעשה זאת במשך תקופה ולא רק היום גם הספיק וודאי להצליב מידע עם מועמדים אחרים ותושבים אחרים כדי לברר מה אמין ומה מריחה. אבל גם זה משהו. נסו להבין ולכו להצביע. לדוגמה, בביתנו, ערכנו רשימה של דברים שחשובים לנו ושאלות שלהן אנו רוצים תשובות. אצלנו ביישוב, בכפר יונה, שאלתי על כל המועמדים ודיברתי איתם או מי מטעמם ושאלתי שאלות רבות ואח"כ בררתי עובדות וכך החלטנו למי אנו מצביעים, מי יש לו סיכוי גבוה יותר לדאוג לאינטרסים של משפחתי ולמי יש אינטרסים הפוכים או חוסר יכולת לדאוג לנושאים שחשובים למשפחתי. טוב. את זה לא עושים ביום ולא ביומיים, אבל גם בשיחה של כמה דקות תוכלו להבין משהו. קחו שניים שלושה נושאים עקרוניים לכם, שאלו את המתמודדים (הם ואנשיהם יושבים היום בכל פינה כמעטו בכל רחוב ווודאי ליד הקלפיות -- דברו איתם, שאלו שאלות, קבלו תשובות וקבלו החלטה למי תצביעו).

לא להצביע זה לתת לאחרים להחליט בשבילכם. למה לכם?

לכו להצביע!

What is nonrepudiation?

What is nonrepudiation?

To repudiate is, according to Merriam-Webster's dictionary:

  1. to divorce or separate formally from (a woman)
  2. to refuse to have anything to do with : disown
  3. a: to refuse to accept ; especially : to reject as unauthorized or as having no binding force b: to reject as untrue or unjust
  4. to refuse to acknowledge or pay
Nonrepudiation, when in comes to Security, or especially to security in a
networking environment is, according to Wikipedia:
Non-repudiation is the concept of ensuring that a party in a dispute cannot repudiate, or refute the validity of a statement or contract. Although this concept can be applied to any transmission, including television and radio, by far the most common application is in the verification and trust of signatures.
In regard to digital security, the cryptological meaning and application of non-repudiation shifts to mean:[1]

  • A service that provides proof of the integrity and origin of data.
  • An authentication that with high assurance can be asserted to be genuine.

Proof of data integrity is typically the easiest of these requirements to accomplish. A data hash or checksum, such as MD5 or CRC, is usually sufficient to establish that the likelihood of data being undetectably changed is extremely low. Even with this safeguard, it is still possible to tamper with data in transit, either through a man-in-the-middle attack or phishing. Due to this flaw, data integrity is best asserted when the recipient already possesses the necessary verification information.

The most common method of asserting the digital origin of data is through digital certificates, a form of public key infrastructure to which digital signatures belong. They can also be used for encryption. It is important to note that the digital origin only means that the certified/signed data can be, with reasonable certainty, trusted to be from somebody who possesses the private key corresponding to the signing certificate. If the key is not properly safeguarded by the original owner, digital forgery can become a major concern.

Monday, November 10, 2008

פתרונות לא תקניים ברישום שמות מתחם בעברית


גלשתי באתר דה מרקר וראיתי קישור למודעה פרסומית המודיעה על רישום שמות מתחם בעברית.
מדובר בפרסומת של חברת דומיין דה נט.
מחשבה על אופן המימוש של הפתרון מביאות לתהיות רבות על תקניות המימוש והבעייתיות שלו.
כבר כתבו על זה לפני, כך מסתבר, למשל, תומר כהן פה וגם פה וכן עידו קינן בכלכליסט, פה וגם אדר שלו ב-ynet, פה.

הבעייה העיקרית, להבנתי, היא שיתוף הפעולה הנדרש מספקיות האינטרנט. משום שלא כולן תומכות בשיטה, לא מכל מקום בעולם, אלא רק ממחשבים שמחוברים דרך הספקיות הללו, תוכלו לגלוש לאותם אתרים ע"י שימוש בשמות המתחם בעברית.
לא הבנתי איך הטכנולוגיה הזאת תעבוד עבור דואר אלקטרוני. לדעתי, היא לא עובדת עבוד דוא"ל.


Sunday, November 9, 2008

סופ"ש של ארועים: יומולדת לסיון בגן, יומולדת לנועה וביקור במיני ישראל


בבוקר של יום שישי חגגנו לסיון יום הולדת (4) בגן נעים.
בערב, חגגנו לנועה, אחייניתי (6), ובבוקר שבת ביקרנו במיני ישראל עם משפחתה של גיסתי.
התמונות, כרגיל באתר של התמונות שלנו.

מסיבת יום הולדת לסיון בגן נעים

באיחור של חודשיים חגגנו לסיון מסיבת יום הולדת בגן.
שני ילדים חוגגים יחד בכל פעם.
בתמונות, סיון וליאור.
הגננת יוספה והסייעת רות הכינו מסיבה יפה מאד.
את העוגות והכיבוד אנחנו ההורים הבאנו.
הנה יפה מאד ומרגש.




 

Thursday, November 6, 2008

שתי מסיבות יום הולדת במשפחה מחר

מחר יש שתי מסיבות יום הולדת לילדות במשפחה:
בבוקר יש לסיון, ביתי, מסיבת יום הולדת בגן (באיחור של יותר מחודשיים, אבל למי אכפת?!).
אחה"צ יש לאחייניתי, נועה, מסיבת יום הולדת בבית. פה דווקא המועד בסדר.
גם יום השישי הזה יהיה מלא בארועים.

סיכום השבוע בגן יובל: 2.112008-7.11.2008


סיכום השבוע בגן יובל: 2.112008-7.11.2008, מאת הגננת רות:

הורים יקרים,
יום א מפגשון הבוקר: התחלנו עם אוריינות שמות הילדים, כשהפעם הם נקראו ללוח השמות להדביק את שמם מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם – לאחר שבדקו את צבע חולצתם, ושרתי את שיר הצבעים. באותה הזדמנות גם שמנו לב לצבעים ותרגלנו אותם ביחד אם האוריינות.
המשכנו עם לוח מזג האויר, ובחרנו תורני בוקר. היום סיימנו סבב, ומחר נתחיל סבב חדש!
הסברתי גם לילדים שהחל מהשבוע אקח יום חופש ביום רביעי.
אז הצגתי בפניהם את נושא החלפת ספרי הספריה בגן, ובחגיגיות רבה הענקתי להם את תיקי הספריה החדשים שלהם! הילדים שמחו לנחש אם התיק שהצגתי היה של ילד (בצבע ירוק) או ילדה (בצבעים ורוד או צהוב). על גבי כל תיק נרשם שמו של הילד, והילדים נקראו אלי בחגיגיות כשקראתי להם " מר ___" או "גברת ____". זה הצחיק אותם מאוד. כל ילד כשקיבל את תיקו, בירכתי אותו שיתחדש על התיק, שיהנה להחליף ספרים, ושבנו ואמרנו שוב ושוב שלא יקחו את התיקים הביתה בינתיים!!
סיימנו את המפגשון בכך שערן, איתי ס., עידו, עמית, נעם, מעין ל. ומיקה סיפרו על ביקורם ב"שמנא" במושב חגור.
מפגש הבוקר: התחלנו את המפגש בהצגת לימונים שהביא איתי דבי מהעץ בחצרו של סבו, שפשפנו אותם בידיים כדי להפיק מהם את הריח המקסימלי של הלימון, ומירב אפילו חצתה לימון אחד לשניים, וכל ילד קיבל טעימה חמוצה ... היה חווייתי מאוד!
המפגש התחיל עם שירי בוקר, ובירכנו את התרנגול המשכים קום, את השעון המעורר, את ציפורי השיר ואת היונים שבחלוני.
לאחר מכן שרנו שירי סתיו וגם דיקלמנו, והילדים הציגו בעצמם את השירים, ועמדו יפה מול חבריהם בגאווה!
לקראת הגעתה של איריס לכבוד חוג המוסיקה – סיפרנו ביחד את הספור "הגמד והפטריה".
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם יצירת "תמונת הסתיו", והיא מוצגת כעת על גבי לוחות הגן להנאתכם ולהנאתנו כולנו!
מפגש הצהרים: שאלתי את הילדים מהם לדעתם חוקי הספריה, מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, והילדים הפגינו חשיבה רבה בתשובותיהם, אותן פירטנו לאחר מכן, ונתנו דוגמאות.
לבסוף קראתי להם ספר חדש בשם "אריה הספריה" מאת מישל קנודסן, וכמובן ציינתי כי הסופר הגיע מהעיר לונדון שבאנגליה.
את המפגש חתמנו בדיון על עלילת הספור.
ספור זה נקרא במהלך השבועיים הבאים לקראת פתיחת הספריה ביום חמישי הבא!
יום במפגשון הבוקר: שוב התחלנו את הבוקר בכך שהילדים לקחו את שמם והיו צריכים להדביקו מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם – בעזרת שיר צבעי הבגדים.
בדקנו גם מי חסר, כמה ילדים חסרים, ובימים האחרונים אנו מנסים לחשב בעזרת האצבעות כמה ילדים בגן לאור החסרים.
כמובן בדקנו את לוח מזג האויר ע"פ מה שראינו בחוץ, ובחרנו תורני בוקר – התחלנו היום סבב חדש!!
נהננו לראות את פרי הסרק המעניין שהביא מעין לוינטל, שהיה עגול וקוצני. כולנו נגענו בו ובחנו אותו.
הרחנו גם את הקלמנטינות שהביאה מעין גולדבורט ישירות מהעץ שבחצר ביתה, ואחרי ארוחת הצהרים נהננו לאוכלן!
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, וכמובן בדקנו איזה יום היום, איזה יום היה אתמול ואיזה יום יהיה מחר.
המשכנו עם השיר-ריקוד שכל כך מתרגל איתם מוטוריקה גסה וכיווניות תנועה: "מטייל אני לבד".
אין ספק – שיפור גדול ביכולות שלהם!! הם נהנים ממנו מאוד, וזה בעיקר מה שחשוב!
לאחר מכן הורדתי את אותיות המילה "סתיו", בדקנו מהן האותיות המרכיבות את המילה, ושיחקנו במשחק האורייני. היום קצת התחכמתי, ולפעמים הורדתי אות אחת או הוספתי אות אחד – והילדים היו ערניים מאוד, ונהנו להפגין את יכולותיהם. וגם אם היה מי שהצליח מעט פחות – הילדים ששו מאוד לסייע לו, שזו תכונה שהרי כולנו רוצים לטפח בהם.
שרנו שירי בוקר, התעמלנו התעמלות בוקר, וגם שרנו שירי סתיו.
עוד אתמול הכרנו שיר מקסים וחדש (אני מניחה שאתם ההורים מכירים אותו היטב): "עננים".
הילדים ממש אוהבים אותו, והשיר דירבן אותי לשוחח עם הילדים על הצורות השונות שהעננים "לובשים" לפעמים, ואנו מחכים לרגע שהשמים יתעננו מעט, כדי שנוכל לצאת לשכב על הדשא, ולהביא בהם, ולבדוק אם אנו יכולים לראות צורות שונות. בינתיים מזג האויר בהיר מאוד!!
שאלתי אותם גם איך העננים זזים בשמים! הרי אין להם רגלים או מנוע. בסופו של דבר עידו פתאום אמר שבטח הרוח מזיזה אותם... כל הכבוד!
זמן חצר ויצירה: התחלנו עבודה חדשה לסתיו: הילדים הכינו ציור שמתאר כיצד נוצרת הקשת בשמים: מצד אחד ציירו בגואש שמש צהובה, מצד שני הדביקו עננים מצמר גפן, אותם צבעו בצבע גואש אפור, ומתחתם הדביקו "טיפות גשם". ולבסוף באמצע הדביקו קשת עשוייה ממנקי מקטרות.
מפגש הצהרים: התחלנו בכך שהילדים לקחו ממגירותיהם את תיקי הספר החדשים, שוחחנו היכן יניחו אותם כשיגיעו ביום חמישי הבא בבוקר, מה תפקיד הספרנים בספריית הגן, וכמובן הזכרנו את החוקים בספריה. גם תרגלנו כיצד ואיפה מניחים את תיקי הספר בבוקר.
ולסיום היום קראנו ספר מקסים שהביא עימו עידו עוד אתמול: "איה אאוץ ואווה" מאת רינת פרימו.
יום גמפגשון הבוקר: היום בלבלתי לילדים את סדר המספרים שעל גבי לוח השמות. עד כה הם היו רגילים לסדר מסויים של המספרים המתארים את כמות האותיות בשמם, ולכן היום שיניתי (בידיעתם ומולם) את סדר המספרים כדי לבטל את ההרגל שלהם להדביק את השם במקום מסויים בלוח, וממש לשים לב למיקום המספרים שעליו. ואני שמחה לספר לכם שהם כלל לא התבלבלו, והדביקו יפה את שמם במקום הנכון! באמת כל הכבוד!
בדקנו את מזג האויר, בחרנו תורני בוקר, וספרנו עד 20.
מיקה הביאה ערמונים להראות לחברים, ונהננו לבדוק את קליפתם הקשה, להריח, לפתוח ערמונים – ובקיצור- להכיר ולחוות פרי מעניין נוסף.
שמחנו גם לקבל שוב פרי הדר, והפעם מהעץ של סבתו של נעם!
הילדים נהנו מאוד מהפירות הטעימים לאחר ארוחת הצהרים.
מפגש הבוקר: את הבוקר התחלנו בהתעמלות בוקר נמרצת, שמטרתה היתה בעיקר חיזוק חגורת הכתפיים. מאחר ואני רואה ילדים רבים במהלך המפגש (כשאנו שרים ועושים תנועות) שאינם מרימים את ידיהם למעלה או מכופפים את מרפקיהם – החלטתי לשים דגש על חגורת הכתפיים בתקופה האחרונה.
שימו לב אם אתם רואים את ילדיכם נמנעים מלהרים את ידיהם, או אפילו פשוט מרימים עד חצי הדרך, ונסו לחפש רעיונות יצירתיים איך בצורה כייפית לתרגל איתם דבר זה.
כמובן שמגרש המשחקים/פארק השעשועים הוא מקום נפלא לצורך זה!
ממש נהננו מכך, צחקנו המון, ובעיקר כמובן הפעלנו את הגוף.
בהמשך שרנו שירי בוקר ושירי סתיו, ואז ישבנו לנוח, כשהקראתי להם את הספור "אריה הספריה". לאחריו דנו מעט היכן ניתן למצוא אריות – גם אמיתיים וגם לא. הילדים היו יצירתיים, והזכירו:
גן חיות, ספארי, ספרים, הצגות, תחפושות, פסלים וכו'.
זמן חצר ויצירה: המשכנו בהכנת יצירת הקשת בענן.
מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בשיר סתיו אהוב: "אתמול בצהרים", ולאחריו שיחקנו במליאה את אותו משחק חשבוני שסייע לי לבחון עד כמה הילדים מכירים את המספרים עד 10.
הפעם שיחקנו ביחד, הילדים עזרו האחד לשני, ובעיקר – תרגלו את הכרתם את המספרים ואת הספירה.
סיימנו בקריאת סיפור סתיו, אחד מהאהובים עלי, שכתב מאיר שלו, ושמו: "הגשם של סבּא אהרֹן".
יום ד – יום חופש
יום המפגשון הבוקר: התחלנו באוריינות שמות הילדים לפי מספר האותיות האותיות בשמות הילדים + צבעי הבגדים. ביום א נתחיל משהו חדש, שיתרגל איתם הפעם אותיות: על גבי הלוח אדביק אותיות שונות, והילדים יצטרכו להדביק את שמם מתחת לאות שזהה לאות המתחילה את שמם. הדגמנו היום כמה דוגמאות ביחד, והילדים הבינו היטב מה יעשו. יהיה מעניין וגם כיף!
המשכנו עם לוח מזג האויר וגם בחרנו תורני בוקר, והתרגשנו עם הדר, שסיפרה שעוד אתמול נולד לה אח קטן בשם עמית! מזל טוב!!
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, והמשכנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו". ניסיתי לבלבל את הילדים בכך שהכנסתי כמה אותיות שאינן שייכות, אבל הם הוכיחו לי, שהם חכמים מאוד, ושאי אפשר בהחלט "לעבוד" עליהם!
המשכנו עם שירי סתיו, דיקלמנו, וגם התעמלנו התעמלות בוקר עליזה שמפתחת בעיקר את חגורת הכתפיים, כפי שכבר ציינתי השבוע.
לאחר מכן שוחחנו שוב על הספריה שתפתח בשבוע הבא ביום חמישי, וגם תרגלנו עם תיקי הספר היכן מניחים אותם כשמגיעים בבוקר.
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם יצירת הקשת בענן ושיחקנו בחצר.
מפגש הצהרים: שרנו שיר מפגש קצר, המשכנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", ושמחתי מאוד שוב לראות עד כמה הילדים השתפרו ביכולת שלהם ללחוץ יד נגדית, ולרקוד לפי התנועות הלא פשוטות.
לאחר מכן סיפרנו ביחד (הילדים כבר מכירים את הספור בע"פ!) את "הגמד והפטרייה" והיה באמת משעשע מאוד להקשיב להם ...
סיימנו עם חודשי השנה העברית, שמזמן לא שוחחנו עליהם: הילדים סיפרו ועזרו האחד לשני להזכר מה קורה בכל חודש וחודש, שרנו שירי חגים מתאימים, וכך סיימנו מפגש נעים מאוד.
ביום חמישי הבא (13/11) נפתח את ספריית גן יובל, ונקיים בבוקר את טקס הספריה.
באותו היום יגיע אלי פלפלי לגן לערוך לילדים הצגה לכבוד טקס פתיחת הספריה, וגם נגזור סרט לכבוד המעמד!
הילדים יחליפו ספרים באופן שתרגלנו במהלך השבוע, ויקבלו לביתם ספר למהלך השבוע הקרוב. אנא הקפידו להחזיר את הספרים מידי יום חמישי לגן!
מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו נעם ואוריה.
כמו כן נחגוג מסיבת יום הולדת לבן! מזל טוב לחמוד ולבני משפחתו!
****************************************************************
מזל טוב למשפחת גרנות על הולדת התינוק
ביום א בערב,
ובמיוחד לרוני המתוקה שהפכה לאחות גדולה!!
**********************************************************
מזל טוב למשפחת תמרי על הולדת התינוק
ביום ד,
ובמיוחד להדר החמודה שהפכה לאחות גדולה!!
**********************************************************
לנוחיותכם, תוכלו למצוא את כל סיכומי השבוע שלי בצירוף פינה המיועדת להצעות טיולים + פינת הספרים שקראנו בגן בבלוג שהקים עבורי אחי, ושדואג לתחזק בעלי.