Sunday, June 28, 2009

תמונות נוספות של סיון בגן נעים

הנה תוספות לתמונות שצילמתי בגן נעים במסיבת הסיום. הפעם אלה תמונות שצילמו הורים אחרים. תמונות רבות אחרות אפשר לראות בגלריה בפיקסה.





המורה מאת פרנק מק'קורט


קראתי בשקיקה את ספרו של פרנק מק'קורט, המורה.

הספר ראה אור בעברית בהוצאת מטר.
הספר מונה 290 עמודים.
עידית שורר תרגמה מאנגלית.

במקור, באנגלית, הספר נקרא Teacher Man.

את הספר קניתי בגחמת קניות ספרים שהיתה לי לפני בערך שנה שבה הזמנתי עשרות ספרים מבוקמי. משהו בתאור תקציר הספר מהכריכה האחורית משך אותי. עתה שקראתי לא הצטערתי על הקנייה.




יוסי שריד בהארץ
מיכאל דדון בבלוג המורים
איריס בקשי ברוש באתר רשימות
יואב ארמוני בבלוגיה
ראיון של נעמי פריי עם פרנק מק'קורט בהארץ
גלעד מורג במגזין במה

נהנתי מאד מהקריאה בספר.
הזדהיתי מאד עם התיאורים של מק'קורט על חייו של מורה ועל השכר שאינו מתאים לגודל האתגר ומידת ההשקעה.
הבנתי אותו כשהוא מתוודה בפני הקוראים שלא היה לו מושג כיצד להתמודד עם משמעת, עם חוסר עניין ועם בעיות של תלמידים. מפליא שאחרי הקשיים הרבים שהוא התמודד מולם בכתות בבית ספר מקצועי עם "אוכלוסייה קשה" הוא לא מוצא את עצמו במספר מקומות "טובים" יותר.

אני לא חושב שאוכל לתאר טוב יותר מאלה שקישרתי לדבריהם על הספר, ודדואי שאתקשה שלא לחזור על כמה מתובנותיהם על הספר. בכל זאת מצאתי לנכון לצטט שני קטעים מהספר שדברו אלי ונגעו בי (ישנם עוד רבים כאלה אבל השניים הללו במיוחד מתמצתים בעיני את מקצוע ההוראה בבתי הספר בפן שאין רואים אותו בכתה ולא חושבים עליו כשחושבים על מקצועו של המורה):

עמודים 207 ו-208:
"בסופו של יום הלימודים אתה יוצא בראש מלא ברעשיהם של בני נוער, בדאגותיהם, בחלומותיהם, הם באים אחריך לארוחת ערב, לסרטים, לשירותים, למיטה. אתה מנסה לגרש אותם ממחשבותיך. לכו. לכו. אני קורא ספר, עיתון, את הכתובת על הקיר. לכו."

עמודים 211 ו-212:
"אם ביקשת מהבנים והבנות בתיכון סטאיווסנט לכתוב שלוש מאות וחמישים מילה על נושא כלשהו הם היו עשויים להשיב בחמש מאות. היו להם די והותר מילים.

אם ביקשת מכל התלמידים בחמתש השיעורים שלך לכתוב כל אחד שלוש מאות וחמישים מילה אתה מקבל 175 כפול 350 ואלה 32,750 מילים שאתה צריך לקרוא, לתקן, ולהעריך ולתת להן ציון בערבים ובסופי שבוע. וזה בתנאי שהיה לך מספיק שכל לתת להם רק עבודה אחת בשבוע. אתה צריך לתקן טעויות כתיב, דקדוק שגוי, מבנה משפט לקוי, רצף, רשלנות באופן כללי. אתה צריך להציע הצעות על תוכן ולכתוב הערה כללית המסבירה את הציון שנתת. אתה מזכיר להם שאין תוספת נקודות על עבודות מקושטות בקטשופ, מיונז, קפה, קולה, דמעות, שומן, קשקשים. אתה מציע בתוקף שהם יכתבו את העבודה ליד שולחן כתיבה או כל שולחן אחר אבל לא ברכבת, באוטובוס, במעלית או בהמולה השוררת בפיצרייה של ג'ו שמעבר לפינה.

אם אתה מקדיש לכל עבודה חמש דקות אתה מקדיש רק למחזור עבודות יחיד זה ארבע-עשרה שעות ושלושים וחמש דקות. ופירוש הדבר יותר משני ימי הוראה וסוף לסוף השבוע.

אתה מהסס להטיל על התלמידים הכנת יומני קריאה. הם ארוכים עוד יותר ועשירים בגנבות ספרותיות.


מדי יום סחבתי הביתה ספרים ועבודות בתיק חום מעור מלאכותי. התכוונתי להתרווח בכיסא-נוח ולקרוא את העבודות, אבל אחרי יום של חמישה שיעורים ו-175 בני-עשרה לא נטיתי להאריך את היום בעזרת התוצרת שלהם. היא תחכה, לעזעזל. מגיעה לי כוסית יין או כוס תה. אגיע אל העבודות אחר-כך. כן, כוס תה טובה וקריאת העיתון או טיול רגלי בשכונה או כמה דקות עם בתי הקטנה שתספר לי על הלימודים שלה ועל הדברים שהיא עשתה עם חברתה קלייר. כמו כן אני חייב לסרוק את העיתון כדי להיות מעודכן בנעשה בעולם. מורה לאנגלית צריך לדעת מה נעשה סביבו. לעולם אין לדעת מתי אחד התלמידים יאמר משהו על מדיניות החוץ או על מחזה חדש שמועלה אוף-ברודוויי. אתה לא רוצה להיתפס מול הכיתה עם פה פעור ששום דבר לא יוצא ממנו.

אלה חייו של מורה לאנגלית בתיכון.
"


גמאתי את הספר עמוד אחד אחרי השני, והצטערתי כשמידי פעם נאלצתי להתפנות לעיסוקים הרגילים של היום.

מומלץ מאד.

על הדברים החשובים באמת מאת חיים שפירא


קראתי את ספרו של חיים שפירא, על הדברים החשובים באמת, ולמען האמת מצאתי בו דברים שונים ממה שציפיתי. את הציפיות לקראת הספר בניתי לאחר שנהנתי מאד מהקריאה בספרו הקודם של שפירא, שיחות על תורת המשחקים.

כמו ספרו הקודם גם הספר הזה כתוב בשפה קלה, מלא כולו בהומור ודן בחיוך בנושאים "כבדים ורציניים". גם ספר זה כמו קודמו מאוייר בידיו של דני קרמן.

הציטוטים הרבים מפיהם של כל מיני הוגים לכאורה והוגים למעשה ושל דמויות בדויות ושל כאלה אמיתיות היו לי לזרא! הסגנון הזה של אמרת כנף מפיו של זה ומפיו של אחר כבסיס לספר לא מוצא חן בעיני. ציטוטי האמרות הבלתי פוסקים פוגמים מאד ברצף הקריאה וגורמים לי להסיק שאין למחבר מה לומר יותר מידי ושהוא מנסה רק להדביק יחדיו אוספי ציטטות ואמרות כנף כשמידי פעם הוא מוסיף פה ושם פרפראות משל עצמו.

הספר כנראה הוא נסיון להוציא לאור באופן מרוכז את הרצאותיו (המבוקשות מאד, לפי פרסומים באינטרנט) על הנסיך הקטן ועל פו הדב וודי אלן ועל אליס בארץ הפלאות. בעוד שהסגנון הזה של ציטטה של אמרה וכמה פנינים אחרי כן מתאימות לקצב ולאופן ההגשה בהרצאה אשר מלווה בשקופיות או עזר אחר, בספר קריאה זה לא מוצלח, לפי טעמי האישי.

יחד עם זאת ככל שהתקדמתי בקריאה בספר כך למדתי ממנו יותר והוא מצא חן יותר בעיני ואפילו פה ושם היו רגעים של הנאה. החל מהדיונים באליס בארץ הפלאות מצאתי עניין רב יותר בספר.

הרעיון שאין משמעות לבזבוז זמן ולחסכון בזמן מעניין. ההזמנה לחשוב על מי שחסך זמן שפונה לכספת שבה הזמן נחסך והוא מתכוון לפדות אותו מעוררת מחשבות עמוקות על האבסורד שבכך. כנראה שמוטב לדבר על ניצול יעיל של זמן מאשר על חסכון בזמן.

כנראה שאת הכרכים עבי הכרס הרבים שראו אור ובהם פרשיונות שונות ומשונות על אליס בארץ הפלאות אך מעטים קוראים ומבינים על בוריים. יש משהו טוב בגישה קלילה ובטקסט קצר יחסית שדן בפרשנויות על אודות הספר, עלילתו והתוכן שלו שהופך את המידע הזה לנגיש הרבה יותר לקהל רחב יותר שאולי חלקו כתוצאה מההכרות ינסה להעמיק יותר. שפירא רומז שאת הפרשנות הקלאסית לאליס בארץ הפלאות ולמבעד למראה כתב מרטין גרדנר. אולי מי מקוראיו של שפירא ינסה לקרוא עוד והפכם מכתביו של גרדנר בנושא.

בעמוד 146 מוזר השימוש במילה כפילה ("תכונת הכפילה"). נדמה לי ששימוש במילה כפל (ואפילו "תכונת הכפל" או תכונת המכפלה") היה מתאים יותר.

מרוב הבאת מה שאחרים אומרים אני מתקשה למצוא בטקסט מה אומר שפירא בעצמו שאינו מפיהם של אחרים. אחד הדברים שמצאתי את שפירא מסיק בעצמו מנסיונו ומניסוייו היה מעניין מאד (וחבל מאד ששפירא לא כותב ספר על תובנותיו ועל מסקנותיו שלו במקום למלא עמודים רבים בתובנות של אחרים שאפשר אולי לקרוא בספריהם שלהם) ואני מצטט מעמוד 183: "רוב רובם של האנשים מעדיפים זיכרון ללא חוויה על פני חוויה ללא זיכרון." הדיון שקדם למסקנה הזאת היה מעורר מחשבה ואהבתי את הקישור לסרטים ששפירא מביא בהמשך.

בעמוד 196 הבחנתי שחסרה המילה שנים לאחר המספר 126. במקום לכתוב "היקום היה מחכה 126 ללידתה של מרילין." היה צריך להיות "היקום היה מחכה 126 שנים ללידתה של מרילין."

כמו בספרו הקודם של שפירא גם בספר זה חסרה בבליוגרפיה מסודרת ורשימת מראי מקום (ואולי גם הערות עם הרחבה בסוף הספר). יחד עם זאת מצאתי את המלצותיו על ספרים ובהם שעשועים מתמטיים ראויות ואני אכן אנסה להשיג את הספרים הללו כדי לקרוא בהם:

מרטין גרדנר:
  • קרקס מתמטי
  • החידות המתמטיות והלוגיות שאני הכי אוהב
  • אה! הבנתי
ריימונד סמוליאן:
  • מה שמו של ספר זה?
  • הספר הזה אינו זקוק לשם
  • השטן, קנטור ואינסוף
  • אליס בארץ החידות
הספר הזה של שפירא יכול לשכון יפה באותה מחלקה יחד עם הספר אפלטון ואתון נכנסים לבר...

לסיכום, לא ממש אהבתי, אבל למדתי בכל זאת כמה דברים.

אנקדוטה לסיום: את חיים שפירא פגשתי בדוכנים של כנרת-זמורה-ביתן, דביר בשבוע הספר. לא הייתי מספיק אמיץ לשוחח עמו על הספרים שלו. הוא מצידו היה עסוק יותר בקידום המכירות של ספריו מאשר לדובב קוראים שכבר קנו (או שכך רק נדמה לי) שכן הוא איבד עניין בי מייד לאחר שאמרתי לו שאת ספריו כבר רכשתי וקאת הראשון כבר קראתי ואת השני אקרא בקרוב.




סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו עם שגרת הבוקר שלנו, הקשבתי לסיפורי הילדים לגבי חוויות השבת שלהם ואפילו הספקנו לרקוד ולשיר!

שחר סיפר על טיול ג'יפים משפחתי באזור ירושלים, בו אפילו אמו נהגה בגיפ! כל הכבוד למירב! הוא גם הביא לגן חמנית יפה שמצא בשדה תירס.

יעלי סיפרה על ביקור בספארי ובעיקר על הופעה מקסימה של ד"ר מולקולה שהעביר פעילות בנושא שמירת איכות הסביבה. להלן לינק לאתר של אותו ד"ר ... http://www.oriweil.com/איכותהסביבה

עידו ועמית סיפרו בשני קולות על סוף שבוע משותף במושב שעל ברמת הגולן: על קטיף פירות יער http://www.cuponofesh.co.il/zimcity.php?zid=100 , על לינה ב"חוּשָה" http://www.cuponofesh.co.il/zimcity.php?zid=1910 ,על מדורה בלילה ורחצה בבריכת הקצינים http://www.trail.co.il/north/golan/kzinim/index.php !

מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר בוקר פעיל במרחב (לתקרה... לרצפה...) והמשכנו עם שירי ניקיון: "הסבון בכה מאוד", "שמפו", "אני רוחץ ידיים". אתם מוזמנים לשאול את הילדים – ואין לי ספק שהם ישמחו לשיר לכם את השירים ...

לאחר מכן הזמנתי ילדים להוריד את אותיות המילה "בריאות": 6 ילדים קיבלו אות מתוך המילה, ונעמדו לידי. לאחר מכן הבאתי את הלוח המחיק, ותוך האזנה לצלילי האותיות רשמנו את המילה על גבי הלוח. לאחר מכן הילדים התבקשו לסדר לבד (יכלו כמובן להעזר האחד בשני) את האותיות בסדר הנכון לכדי יצירת המילה "בריאות". עשינו זאת כמה פעמים עם קבוצת ילדים שונה בכל פעם, ולאחר מכן הורדנו גם את המילה "ניקיון" ועשינו את אותה הפעילות עם המילה הזו.

לבסוף הוזמנו 12 ילדים שהיו צריכים לסדר את 2 המילים! היה מוצלח מאוד ומרשים מאוד! כל הכבוד לילדים!

סיימנו עם ספור : "עידן וקוסמת השיניים" מאת ליאור חריש.

מפגש הצהרים: התחלנו עם הבובה מימי, שהילדים שמחו מאוד לראות, ועמית היה זה שטיפל בה היום במסירות רבה! המשכנו עם חזרות למסיבה ...

יום ב מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + שירים וריקודים

מפגש הבוקר: התחלנו בצורה פעילה מאוד: עשינו התעמלות בוקר, שהפכה מהר מאוד להפעלה של דמיון מודרך, כשהמטרה היתה כל הזמן (מעבר לכיף הגדול בסיפור הדמיוני שהמצאנו ביחד) – הפעלת כמה שיותר שרירים בפלג הגוף העליון והתחתון. היה ממש כיף ומעייף מאוד!

לאחר מכן שרנו את שיר ימות השבוע, ותרגלנו את ספירת הימים עם האצבעות, והמשכנו לשיר השבוע: "הסבון בכה מאוד", האהוב מאוד על הילדים.

לאחר מכן קראתי לילדים את הספור: "הקרנבל בפה של יובל" מאת עדי אלוף,

וסיימנו עם הבובה מימי.

היום טיפלו בה במסירות ראויה לשבח: אוריה וגיא בונה וכן רוני ואיתי דבי.

גם בשעת החצר היו ילדים רבים שבחרו להישאר בגן ולטפל במימי! איזה יופי!

בסיום המפגש יצאנו לטיול מיחזור פורה מאוד, והשלכנו את שלל בקבוקי ומיכלי הפלסטיק שעזרתם לנו לאסוף!

מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור יפה שהביאה הדר: "בית ליד הים" מאת הינץ יאניש והלנה באנש,

בית ליד הים, הינץ יאניש

וציינו כמובן את ארץ המוצא של הכותבים, הלא היא גרמניה.

המשכנו עם חזרות למסיבת הסיום.

יום ג מפגשון הבוקר: התחלנו סבב חדש של חזאים! שמתי לב שכל סבב אורך בערך 3 חודשים (כל ילד מקבל יומיים בתפקיד החזאי), כך שלצערי בסבב החדש לא כולם יספיקו להיות ...

הבוקר כרגיל עסקנו בשגרת הבוקר וכן הספקנו עוד לשיר ולרקוד ...

מפגש הבוקר: התחלנו עם "לרצפה... לתקרה" כדי להתחיל בקצב, ולאחר מכן המשכנו בשיחה בנושא בריאות: חשיבות הסידן בגוף: בדקנו אילו מוצרים מכילים סידן. לאחר מכן שוחחנו על המושגים אותם הכרנו עוד בשבוע שעבר: "פחמימות", "חלבונים", ירקות ופירות. נתנו דוגמאות לכל קבוצה.

המשכנו עם דף עבודה העוסק בסידן, והילדים היו צריכים להדביק מדבקות עליהן היו תמונות של מוצרי חלב שונים בטבלה: בצד עם הפרצוף המחייך את המוצרים שהם אוהבים לאכול וגם אוכלים אותם, ובצד עם הפרצוף העצוב – את אלה שלא.

בסוף התהליך כל ילד קיבל מדבקה עם "ציון סידן" המתאר את כמות הסידן שהוא מכניס לגופו. שוחחנו על אותם "ציונים" והסברנו שוב את חשיבות הסידן, ומדוע כדאי לנסות מאכלים חדשים.

סיימנו עם חזרות למסיבה.

מפגש הצהרים: קראנו בספר "סידה ודן" מאת נטע סילוני בהמשך לפעילות שהיתה בבוקר, וסיימנו במשחק נהדר של ים-יבשה!

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: שגרת בוקר + ספריה

מפגש הבוקר: המשך הפעילות בנושא בריאות השיניים שהתחילה ביום ה שעבר ("שן צוחקת – שן בוכה"). והיום – מרפאת השיניים.

מפגש הצהרים: ערכנו חזרות שמחות מאוד ופוריות מאוד למסיבת הסיום וכמובן סיפרנו את המשך סיפורו של יוסף במסגרת ספור התורה של יום חמישי.

הורי השבת יהיו: איתי ד. ויעלי

מחר נחגוג למיקה יום הולדת 5!

מזל טוב לחמודה ולמשפחתה!

ביום חמישי, ה- 2/7 יערך בגן תיאטרון צלליות מרהיב לילדים!

ההצגה תערך בשעות הבוקר, ללא נוכחות הורים, ותדרוש חשיכה מוחלטת.

הכינו את הילדים לקראת החשיכה הצפויה להיות!!

ביום שישי, ה- 10/7 תתקיים פעילות מוסיקלית עם איריס, המורה למוסיקה בשעה 11:00

במקום קבלת שבת.

ההורים מוזמנים! אנא שריינו את היום ואת השעה!

בשבוע הבא נתחיל את נושא הקיץ וחכם בשמש.

לצורך פעילות (דמיונית) וקייצית עם הילדים, אבקש מכולכם לשלוח אותם עם

מצופים מנופחים מראש ושעליהם רשום שם הילד/ה.

את הפעילות נתחיל ביום ג , והיא תלווה ביצירות קלאסיות.