Thursday, November 6, 2008

סיכום השבוע בגן יובל: 2.112008-7.11.2008


סיכום השבוע בגן יובל: 2.112008-7.11.2008, מאת הגננת רות:

הורים יקרים,
יום א מפגשון הבוקר: התחלנו עם אוריינות שמות הילדים, כשהפעם הם נקראו ללוח השמות להדביק את שמם מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם – לאחר שבדקו את צבע חולצתם, ושרתי את שיר הצבעים. באותה הזדמנות גם שמנו לב לצבעים ותרגלנו אותם ביחד אם האוריינות.
המשכנו עם לוח מזג האויר, ובחרנו תורני בוקר. היום סיימנו סבב, ומחר נתחיל סבב חדש!
הסברתי גם לילדים שהחל מהשבוע אקח יום חופש ביום רביעי.
אז הצגתי בפניהם את נושא החלפת ספרי הספריה בגן, ובחגיגיות רבה הענקתי להם את תיקי הספריה החדשים שלהם! הילדים שמחו לנחש אם התיק שהצגתי היה של ילד (בצבע ירוק) או ילדה (בצבעים ורוד או צהוב). על גבי כל תיק נרשם שמו של הילד, והילדים נקראו אלי בחגיגיות כשקראתי להם " מר ___" או "גברת ____". זה הצחיק אותם מאוד. כל ילד כשקיבל את תיקו, בירכתי אותו שיתחדש על התיק, שיהנה להחליף ספרים, ושבנו ואמרנו שוב ושוב שלא יקחו את התיקים הביתה בינתיים!!
סיימנו את המפגשון בכך שערן, איתי ס., עידו, עמית, נעם, מעין ל. ומיקה סיפרו על ביקורם ב"שמנא" במושב חגור.
מפגש הבוקר: התחלנו את המפגש בהצגת לימונים שהביא איתי דבי מהעץ בחצרו של סבו, שפשפנו אותם בידיים כדי להפיק מהם את הריח המקסימלי של הלימון, ומירב אפילו חצתה לימון אחד לשניים, וכל ילד קיבל טעימה חמוצה ... היה חווייתי מאוד!
המפגש התחיל עם שירי בוקר, ובירכנו את התרנגול המשכים קום, את השעון המעורר, את ציפורי השיר ואת היונים שבחלוני.
לאחר מכן שרנו שירי סתיו וגם דיקלמנו, והילדים הציגו בעצמם את השירים, ועמדו יפה מול חבריהם בגאווה!
לקראת הגעתה של איריס לכבוד חוג המוסיקה – סיפרנו ביחד את הספור "הגמד והפטריה".
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם יצירת "תמונת הסתיו", והיא מוצגת כעת על גבי לוחות הגן להנאתכם ולהנאתנו כולנו!
מפגש הצהרים: שאלתי את הילדים מהם לדעתם חוקי הספריה, מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, והילדים הפגינו חשיבה רבה בתשובותיהם, אותן פירטנו לאחר מכן, ונתנו דוגמאות.
לבסוף קראתי להם ספר חדש בשם "אריה הספריה" מאת מישל קנודסן, וכמובן ציינתי כי הסופר הגיע מהעיר לונדון שבאנגליה.
את המפגש חתמנו בדיון על עלילת הספור.
ספור זה נקרא במהלך השבועיים הבאים לקראת פתיחת הספריה ביום חמישי הבא!
יום במפגשון הבוקר: שוב התחלנו את הבוקר בכך שהילדים לקחו את שמם והיו צריכים להדביקו מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם – בעזרת שיר צבעי הבגדים.
בדקנו גם מי חסר, כמה ילדים חסרים, ובימים האחרונים אנו מנסים לחשב בעזרת האצבעות כמה ילדים בגן לאור החסרים.
כמובן בדקנו את לוח מזג האויר ע"פ מה שראינו בחוץ, ובחרנו תורני בוקר – התחלנו היום סבב חדש!!
נהננו לראות את פרי הסרק המעניין שהביא מעין לוינטל, שהיה עגול וקוצני. כולנו נגענו בו ובחנו אותו.
הרחנו גם את הקלמנטינות שהביאה מעין גולדבורט ישירות מהעץ שבחצר ביתה, ואחרי ארוחת הצהרים נהננו לאוכלן!
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, וכמובן בדקנו איזה יום היום, איזה יום היה אתמול ואיזה יום יהיה מחר.
המשכנו עם השיר-ריקוד שכל כך מתרגל איתם מוטוריקה גסה וכיווניות תנועה: "מטייל אני לבד".
אין ספק – שיפור גדול ביכולות שלהם!! הם נהנים ממנו מאוד, וזה בעיקר מה שחשוב!
לאחר מכן הורדתי את אותיות המילה "סתיו", בדקנו מהן האותיות המרכיבות את המילה, ושיחקנו במשחק האורייני. היום קצת התחכמתי, ולפעמים הורדתי אות אחת או הוספתי אות אחד – והילדים היו ערניים מאוד, ונהנו להפגין את יכולותיהם. וגם אם היה מי שהצליח מעט פחות – הילדים ששו מאוד לסייע לו, שזו תכונה שהרי כולנו רוצים לטפח בהם.
שרנו שירי בוקר, התעמלנו התעמלות בוקר, וגם שרנו שירי סתיו.
עוד אתמול הכרנו שיר מקסים וחדש (אני מניחה שאתם ההורים מכירים אותו היטב): "עננים".
הילדים ממש אוהבים אותו, והשיר דירבן אותי לשוחח עם הילדים על הצורות השונות שהעננים "לובשים" לפעמים, ואנו מחכים לרגע שהשמים יתעננו מעט, כדי שנוכל לצאת לשכב על הדשא, ולהביא בהם, ולבדוק אם אנו יכולים לראות צורות שונות. בינתיים מזג האויר בהיר מאוד!!
שאלתי אותם גם איך העננים זזים בשמים! הרי אין להם רגלים או מנוע. בסופו של דבר עידו פתאום אמר שבטח הרוח מזיזה אותם... כל הכבוד!
זמן חצר ויצירה: התחלנו עבודה חדשה לסתיו: הילדים הכינו ציור שמתאר כיצד נוצרת הקשת בשמים: מצד אחד ציירו בגואש שמש צהובה, מצד שני הדביקו עננים מצמר גפן, אותם צבעו בצבע גואש אפור, ומתחתם הדביקו "טיפות גשם". ולבסוף באמצע הדביקו קשת עשוייה ממנקי מקטרות.
מפגש הצהרים: התחלנו בכך שהילדים לקחו ממגירותיהם את תיקי הספר החדשים, שוחחנו היכן יניחו אותם כשיגיעו ביום חמישי הבא בבוקר, מה תפקיד הספרנים בספריית הגן, וכמובן הזכרנו את החוקים בספריה. גם תרגלנו כיצד ואיפה מניחים את תיקי הספר בבוקר.
ולסיום היום קראנו ספר מקסים שהביא עימו עידו עוד אתמול: "איה אאוץ ואווה" מאת רינת פרימו.
יום גמפגשון הבוקר: היום בלבלתי לילדים את סדר המספרים שעל גבי לוח השמות. עד כה הם היו רגילים לסדר מסויים של המספרים המתארים את כמות האותיות בשמם, ולכן היום שיניתי (בידיעתם ומולם) את סדר המספרים כדי לבטל את ההרגל שלהם להדביק את השם במקום מסויים בלוח, וממש לשים לב למיקום המספרים שעליו. ואני שמחה לספר לכם שהם כלל לא התבלבלו, והדביקו יפה את שמם במקום הנכון! באמת כל הכבוד!
בדקנו את מזג האויר, בחרנו תורני בוקר, וספרנו עד 20.
מיקה הביאה ערמונים להראות לחברים, ונהננו לבדוק את קליפתם הקשה, להריח, לפתוח ערמונים – ובקיצור- להכיר ולחוות פרי מעניין נוסף.
שמחנו גם לקבל שוב פרי הדר, והפעם מהעץ של סבתו של נעם!
הילדים נהנו מאוד מהפירות הטעימים לאחר ארוחת הצהרים.
מפגש הבוקר: את הבוקר התחלנו בהתעמלות בוקר נמרצת, שמטרתה היתה בעיקר חיזוק חגורת הכתפיים. מאחר ואני רואה ילדים רבים במהלך המפגש (כשאנו שרים ועושים תנועות) שאינם מרימים את ידיהם למעלה או מכופפים את מרפקיהם – החלטתי לשים דגש על חגורת הכתפיים בתקופה האחרונה.
שימו לב אם אתם רואים את ילדיכם נמנעים מלהרים את ידיהם, או אפילו פשוט מרימים עד חצי הדרך, ונסו לחפש רעיונות יצירתיים איך בצורה כייפית לתרגל איתם דבר זה.
כמובן שמגרש המשחקים/פארק השעשועים הוא מקום נפלא לצורך זה!
ממש נהננו מכך, צחקנו המון, ובעיקר כמובן הפעלנו את הגוף.
בהמשך שרנו שירי בוקר ושירי סתיו, ואז ישבנו לנוח, כשהקראתי להם את הספור "אריה הספריה". לאחריו דנו מעט היכן ניתן למצוא אריות – גם אמיתיים וגם לא. הילדים היו יצירתיים, והזכירו:
גן חיות, ספארי, ספרים, הצגות, תחפושות, פסלים וכו'.
זמן חצר ויצירה: המשכנו בהכנת יצירת הקשת בענן.
מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בשיר סתיו אהוב: "אתמול בצהרים", ולאחריו שיחקנו במליאה את אותו משחק חשבוני שסייע לי לבחון עד כמה הילדים מכירים את המספרים עד 10.
הפעם שיחקנו ביחד, הילדים עזרו האחד לשני, ובעיקר – תרגלו את הכרתם את המספרים ואת הספירה.
סיימנו בקריאת סיפור סתיו, אחד מהאהובים עלי, שכתב מאיר שלו, ושמו: "הגשם של סבּא אהרֹן".
יום ד – יום חופש
יום המפגשון הבוקר: התחלנו באוריינות שמות הילדים לפי מספר האותיות האותיות בשמות הילדים + צבעי הבגדים. ביום א נתחיל משהו חדש, שיתרגל איתם הפעם אותיות: על גבי הלוח אדביק אותיות שונות, והילדים יצטרכו להדביק את שמם מתחת לאות שזהה לאות המתחילה את שמם. הדגמנו היום כמה דוגמאות ביחד, והילדים הבינו היטב מה יעשו. יהיה מעניין וגם כיף!
המשכנו עם לוח מזג האויר וגם בחרנו תורני בוקר, והתרגשנו עם הדר, שסיפרה שעוד אתמול נולד לה אח קטן בשם עמית! מזל טוב!!
מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, והמשכנו במשחק האורייני עם המילה "סתיו". ניסיתי לבלבל את הילדים בכך שהכנסתי כמה אותיות שאינן שייכות, אבל הם הוכיחו לי, שהם חכמים מאוד, ושאי אפשר בהחלט "לעבוד" עליהם!
המשכנו עם שירי סתיו, דיקלמנו, וגם התעמלנו התעמלות בוקר עליזה שמפתחת בעיקר את חגורת הכתפיים, כפי שכבר ציינתי השבוע.
לאחר מכן שוחחנו שוב על הספריה שתפתח בשבוע הבא ביום חמישי, וגם תרגלנו עם תיקי הספר היכן מניחים אותם כשמגיעים בבוקר.
זמן חצר ויצירה: סיימנו עם יצירת הקשת בענן ושיחקנו בחצר.
מפגש הצהרים: שרנו שיר מפגש קצר, המשכנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", ושמחתי מאוד שוב לראות עד כמה הילדים השתפרו ביכולת שלהם ללחוץ יד נגדית, ולרקוד לפי התנועות הלא פשוטות.
לאחר מכן סיפרנו ביחד (הילדים כבר מכירים את הספור בע"פ!) את "הגמד והפטרייה" והיה באמת משעשע מאוד להקשיב להם ...
סיימנו עם חודשי השנה העברית, שמזמן לא שוחחנו עליהם: הילדים סיפרו ועזרו האחד לשני להזכר מה קורה בכל חודש וחודש, שרנו שירי חגים מתאימים, וכך סיימנו מפגש נעים מאוד.
ביום חמישי הבא (13/11) נפתח את ספריית גן יובל, ונקיים בבוקר את טקס הספריה.
באותו היום יגיע אלי פלפלי לגן לערוך לילדים הצגה לכבוד טקס פתיחת הספריה, וגם נגזור סרט לכבוד המעמד!
הילדים יחליפו ספרים באופן שתרגלנו במהלך השבוע, ויקבלו לביתם ספר למהלך השבוע הקרוב. אנא הקפידו להחזיר את הספרים מידי יום חמישי לגן!
מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו נעם ואוריה.
כמו כן נחגוג מסיבת יום הולדת לבן! מזל טוב לחמוד ולבני משפחתו!
****************************************************************
מזל טוב למשפחת גרנות על הולדת התינוק
ביום א בערב,
ובמיוחד לרוני המתוקה שהפכה לאחות גדולה!!
**********************************************************
מזל טוב למשפחת תמרי על הולדת התינוק
ביום ד,
ובמיוחד להדר החמודה שהפכה לאחות גדולה!!
**********************************************************
לנוחיותכם, תוכלו למצוא את כל סיכומי השבוע שלי בצירוף פינה המיועדת להצעות טיולים + פינת הספרים שקראנו בגן בבלוג שהקים עבורי אחי, ושדואג לתחזק בעלי.

Sunday, November 2, 2008

בעבודה הגישו פטנט שלי לרישום ברשם הפטנטים האמריקני

בעבודה הגישו פטנט שלי לרישום ברשם הפטנטים האמריקני. כנראה שזאת סנונית ראשונה ושעוד רישומים כאלה יבואו (אני כבר מספר רבעונים מככב בראש רשימת מגישי ההצעות לפטנטים).

קטע מצחיק שהיה לי בעת העבודה מול עו"ד הפטנטים החיצוני היה שהבעתי דעה על אופן ההצגה של מבני הנתונים, טענתי שהאופן חושף מידי את המימוש, ואולי הם לא מודעים לכך. העו"ד דווקא היה מרוצה מזה, כי כך לא יוכלו לטעון שהחברה מבצעת את מה שמכונה "to hide the ball" אבל הציע לשקול לצנזר. צחקתי ואמרתי לו שאני רק רציתי לציין להם את העובדה, ושדווקא בכלל אני בגישה אחרת בכל הנוגע לשיתוף ידע. סיפרתי שהצעתי, עם סיום הביצוע של הרעיון שאותו ביקשו לפטנט, לבוס שלי לשחרר את כל האלגוריתם, מבני הנתונים והמימוש לקוד פתוח. העו"ד הפסיק לנשום לכמה שניות ואז הוספתי, שהנושא ירד מהפרק אחרי שהבוס שלי אמר שזה לא מה שנעשה... ז"א אמר זאת אחרי שגמר להחנק ולהשתנק :-). העו"ד הוסיף... כן... הייתי מתפלא אם הוא היה מגיב אחרת :-)


סופ"ש עמוס בפעילות

יום שישי:
  • לקחתי את אביב לבית הספר
  • צילמתי כל הבוקר בגן של סיון (גם היתה קבלת שבת ומסיבת שתילה). [תמונות וסיכום]
  • קניתי בשרונית דגים לנו ולמשפחה
  • החזרתי את אביב מבית הספר
  • נסעתי עם אביב ליער אילנות שם התקיים יום גיבוש של הכתה. [סיכום ותמונות]
  • נסענו להורים של מיכל למפגש משפחתי (+הדגים מהבוקר)
  • עצרנו אצל הורי לכמה דקות
  • חזרנו הביתה עייפים (כולם נרדמו, חוץ ממני שהייתי צריך לנהוג...)

יום שבת:

  • קדחתי ותליתי את השלט עם שם המשפחה על גדר הכניסה לחצר הקדמית, שהכין אביב. (ניר "עזר" לי...)
  • קדחתי ותליתי מנורת שמן יפה שמיכל קיבלה, בכניסה לבית. (ניר "עזר" לי...)
  • קדחתי ותליתי קולב גדול לכל התיקים של מיכל. (ניר "עזר" לי...)
  • קדחתי ותליתי מדפים בפינות העבודה והשעורים של הילדים במרתף (סיוט! לא כיף לקדוח בבטון מזויין). (פה כבר ניר הפריע הרבה יותר ממה שהוא עזר אז ויתרתי על עזרתו האדיבה).
  • הכנתי ארוחת דגים (דניס בגריל), ותוספת של גזר גמדי מוקפץ עם קנמון. מיכל הכינה אורז מלא טעים עם פלפלים.
  • צנחתי לישון
  • העלתי את התמונות מארועי אתמול לאינטרנט
  • סחטתי מיץ פירות לכולם, במסחטה ידנית. ברפרטואר: אשכוליות, רימונים, תפוזים, קלמנטינות ושילובים שלהם. (ניר "עזר" לי...)
  • הכנתי בצק לפיצה ופיצות לארוחת ערב (אני דווקא אכלתי סלט)
  • גמר היפה והחנון (נמרוד ורוקסן ניצחו)
  • לילה טוב...

תמונות תלמידי כתה ב'2 בבית ספר עמל בכפר יונה ביום הגיבוש הכתתי ביער אילנות




תמונות תלמידי כתה ב'2 בבית ספר עמל בכפר יונה ביום הגיבוש הכתתי ביער אילנות, שצילמתי ביום ו' האחרון.
הנה קישור להודעת הועד על הפעילות.
הנה קישור לתמונות שצילמתי.

הילדים נפגשו, חיפשו את המטמון ברחבי יער אילנות, ביצעו משימות שדרשו שיתוף פעולה, מצאו את המטמון, יצרו, אפו פיתות על סאג', התחרו בהרכבת פאזלים (הבנות ניצחו את הבנים!) והשתוללו.

היה נעים ומהנה. חזרנו הביתה עייפים ומרוצים.

תודה רבה לאיריס ולאביטל על הארגון והביצוע המוצלחים.

תמנות של ילדי גן נעים שצילמתי ביום שישי במסיבת השתילה


תמנות של ילדי גן נעים שצילמתי ביום שישי במסיבת השתילה ניתן לראות בקישור http://yeda.cs.technion.ac.il/~yona/gannayim

הגעתי לגן ביום ו' לקראת השעה שמונה בבוקר, והשתדלתי לצלם את הילדים בעת פעילות הבוקר שלהם בפינות השונות של הגן. יש גם מעט תמונות מקבלת השבת, יחד עם ההורים וממסיבת השתילה. תמונות נוספות מהארוע הזה ומארועים אחרים של הגן אפשר לראות באתר שפתח אחד ההורים בפיקסה.

תמונות מספר שצילמתי ביום הגיבוש של הגן שהתקיים לפני מספר שבועות אפשר לראות פה. הייתי עסוק עם ניר ביער, ולא יכולתי לצלם יותר מידי ביום הגיבוש.

תמונות ילדי גן נעים באתר פיקסה כפי שצולמו ע"י ההורים


תמונות ילדי גן נעים באתר פיקסה כפי שצולמו ע"י ההורים. אחד ההורים בועד של הגן פתח אתר בפיקסה ושם שם תמונות של הילדים מארועי הגן.

הנה הקישור: http://picasaweb.google.com/gan.nayim

התמונות שאני צילמתי ביום ו' של הפעילות בגן ושל השתילה בקישור: http://shlomoyona.blogspot.com/2008/11/blog-post_02.html

Thursday, October 30, 2008

Interesting (to me) Google Patents

Splunk for F5 ASM

Splunk for F5 ASM

Cool log search, research, manipulation and visualization of F5 ASM logs using Splunk.

Check out a video at: http://www.splunk.com/article/2722
Download at: http://www.splunkbase.com/apps/All/Security/app:Splunk+for+F5+Networks
About Splunk+ASM from F5's site: http://www.f5.com/pdf/solution-center/splunk-asm-sb.pdf
About Plunk+ASM from Splunk's site: http://www.splunk.com/article/2696

השבוע בגן יובל -- עוד עדכון שבועי מהגננת רות

השבוע בגן יובל -- עוד עדכון שבועי מהגננת רות


הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בסימן הסתיו. אמנם באופן רישמי הוא הגיע די מזמן, אבל אלינו לגן כנושא – הבוקר בלבד. במהלך השבועות האחרונים ציינתי מידי יום סימנים שונים בהם נתקלתי אני או אחד הילדים במהלך היום, כגון היורה, עלי השלכת, נדידת הצפורים וכו'. הבוקר הילדים ראו שהחלפנו את לוח התוכן, שוחחנו מעט כבר במפגשון על כמה מסימני הסתיו, ובדקנו מה לבשנו הבוקר, כדי לראות שמזג האויר ההפכפך של הסתיו גורם לנו לא לדעת איך להתלבש. חלקנו לבש בגדים ארוכים, וחלקנו בגדים קצרים!

הכרנו את לוח מזג האויר, שיהיה חלק בלתי נפרד מסדר היום שלנו החל מהיום, הכרנו את הלוחיות שמתארות מזג אויר מסוגים שונים, ובחרנו את הלוחית המתאימה להיום. במשך היום גם שינינו את הלוחית – כפי שהראה לנו מזג האויר שבחוץ.

ברכנו את גיא רוזן בברכת "ברוך רופא חולים" לאחר שובו לגן ממחלה.

ציינתי את העובדה שביום שישי הקרוב, נחגוג את מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן, והחוגג הראשון יהיה עומר!

כמובן בחרנו תורני בוקר לאחר הספירה עד 20, בדקנו מי נמצא בגן, וכך תרגלנו אוריינות שמות.

בעקבות טיול המיחזור האחרון, הילדים התלהבו במיוחד ממיכל מיחזור הבקבוקים, בעיקר כי לא היו לנו בקבוקים רבים לזרוק לתוכו, וחלקם התאכזב שלא יכול היה להיות חלק ממיחזור הבקבוקים.

בשבוע שעבר הזמנתי את הילדים להביא לגן בקבוקים מסוגים שונים, על מנת שיוכלו לזורקם בטיולנו הבא בפח המתאים, ואכן מיקה היתה הראשונה להביא בקבוק, ומעיין לוינטל הביא היום שקית מלאה בבקבוקים! כל הכבוד. גם אני נרתמתי לדבר, והבאתי כמה בקבוקים, כדי שלא יחסר לאף ילד, שירצה להיות חלק מתהליך המיחזור.

לסיום המפגשון סיפרו לנו בשמחה ובפרטי פרטים שחר ואוריה על טיולם המשותף בשבת ב"שמנא" במושב חגור, שם מסקו זיתים!

הם סיפרו לנו על התהליך, אילו זיתים אוספים לצורך אכילה/הכנת שמן ואילו לא – והיה באמת מעניין מאוד!

אני רוצה לציין לשבח בכיף גדול את כל ההורים שמשתפים פעולה, ושולחים לגן את הילדים עם רשמים וחוויות מטיולי השבת, כדי שנוכל כולנו להכיר מקומות חדשים בארץ ולהרחיב את הדעת לגבי פעילויות שונות. כולנו יוצאים מכך נשכרים תודות לכם!! אנא המשיכו בכך!!

מפגש הבוקר: הכרנו שירי בוקר חדשים ומרעננים: שניים מהם תארו מה אנו עושים כשאנו קמים בבוקר (מצחצחים שיניים, שוטפים פנים וידיים, מתלבשים, מסתרקים וכו'), אחד מהם היה תירוץ מצויין לתרגול גופני קצר ומהנה, לאחר ששוחחנו מדוע טוב לקום ולהתעמל בבוקר, בעיקר בבקרים הקרירים של עונת הסתיו. השירים היו כייפים מאוד, ומיהרנו גם להמחיז אותם.

לאחר הפתיחה הפעילה מאוד של הבוקר, שוחחנו בצורה ממוקדת יותר על מאפייני הסתיו: הרוח הקרירה, העלים הנושרים, הנחליאלי, היורה, העננים בשמים, החצב וכו'. לאחר מכן הפכנו את כף היד שלנו לסתיו, כשכל אצבע היתה סימן סתיו בפני עצמו.

הכרנו גם את האותיות המרכיבות את המילה "סתיו", ספרנו כמה אותיות במילה, וחיברנו תנועות שימחישו לילדים את האותיות. נעסוק בכך מידי יום, כדי להכיר לילדים את המילה הכתובה, ולתת לאותיות המרכיבות אותה משמעות. כך לאט לאט הילדים יכירו אותיות בשמן, ויכירו אותן בשמות שונים ובמילים שונות.

זמן חצר ויצירה: לאחר חוג המוסיקה עם איריס יצאו הילדים לחצר, אז הכינו מתנות יום הולדת לעומר.

מפגש הצהרים: בתחילת המפגש סיפר איתי סספורטס על חוויותיו מטיול השבת שלו עם משפחתו וחברים בנגב: איך ישנו באוהלים, הבעירו מדורה ועשו כיף גדול. היתה זו הזדמנות נהדרת לשוחח על הנגב, היכן הוא ממוקם על גבי המפה, ומה ניתן ו/או לא ניתן למצוא בו.

שאר המפגש היה הכרות של הילדים עם מערך מסיבת יום ההולדת, וחזרה קצרה אך מפורטת מאוד.

יום במפגשון הבוקר: התחלנו עם לוח מזג האויר, בעזרתו גם בבוקר וגם במשך כל היום (מזג האויר השתנה לעיתים קרובות היום, כפי שהסתיו אכן נוהג) בדקנו מה מצב השמים כדי להדביק את הלוחית המתאימה, שמתארת את מצב מזג האויר שבחוץ.

שמחתי לראות את שפע עלי השלכת שהילדים הביאו לגן, ובדקנו את גודלם ואת צבעם.

התרגשנו לראות חצב אמיתי בגן, אותו הביא אוהד, ותודה לדודתו שדאגה לכך.

בהזדמנות זו שוחחנו על הצמחים המוגנים בארצנו, והסברתי להם את הסיבה לכך שהם מוגנים.

הכרתי לילדים שיר (חלקם כבר מכירים אותו) על עלי שלכת, ואפילו הספקנו להציג אותו בעזרת עלי השלכת שהביאו הילדים. שם השיר: "חבורת עלעלים".

וכמובן בחרנו תורני בוקר, ובדקנו מי נמצא בגן ומי חסר.

מפגש הבוקר: את מפגש הבוקר התחלנו עם שיר ימות השבוע, שלאחריו הילדים קיבלו את השלטים שמציינים "היום יום", "אתמול יום" ו"מחר יום", והדביקו אותם ליד שמות הימים המתאימים.

המשכנו עם שירי הבוקר החדשים שלמדנו, ועוד הכרנו שיר חדש ומעורר במיוחד על ... שעון מעורר...

לאחר מכן הילדים הקשיבו לספור סתווי בשם "הגמד והפטרייה" מאת אתי גרנות-וייזר, וניסינו גם להמחיז אותו. מירב דאגה לנו לפטריה אמתית (וכל הכבוד לה על כך!) וגם לגמד, והיה גם נחמד וגם מעניין.

בהזדמנות זו סיפרתי לילדים על הפטריות שצומחות בכל מקום אחרי הגשם, והדגשתי בפניהם במיוחד את ההבדל בין פטריות שניתן לאוכלן לבין פטריות רעילות!

שוחחנו על כך, שמאחר ואף אחד מאיתנו אינו מומחה לפטריות, כדאי לכולנו להזהר מהפטריות הצומחות בחוץ, ולא לגעת בהן, ווודאי שלא לטעות ולטעום אותן. עדיף לאכול ולגעת רק בפטריות אותן אנו קונים אצל הירקן.

המשכנו עם "כף היד שלי היא סתיו", כשדקלום זה עוזר לנו לזכור את סימני הסתיו בצורה מוחשית מאוד, ובהזדמנות זו גם להכיר את שמות אצבעות ידינו.

סיימנו עם אוריינות המילה "סתיו". הילדים כבר מכירים את סדר האותיות, את כמות האותיות במילה, ונהנו מאוד להפגין זאת.

זמן חצר ויצירה: היום בחצר הילדים הכינו עננים מלאים בטיפות גשם. איפשרתי לילדים להחליט אם הענן שלהם יהיה עמוס בטיפות או מועט בהן, אך ניצלתי את ההזדמנות לשוחח איתם ליד שולחן היצירה על מחסור המים בכינרת, והילדים הבינו את הרמז, ועזרו למלא את הכנרת בהדבקת טיפות גשם רבות על העננים שלהם.

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר-ריקוד החביב עלינו "מטייל אני לבד", וסיימנו את המפגש בחזרה נהדרת לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן!

יום ג מפגשון הבוקר: התחלנו בכך שכבר בשעה מוקדמת זו כל ילד לקח את שמו לידיו, והדביק אותו על גבי לוח השמות מתחת למספר המתאר את כמות האותיות שבשמו. הילדים עזרו אחד לשני, והיה נהדר.

המשכנו בכך שבירכנו את נעם בברכת "ברוך רופא חולים" לאחר שובו ממחלה.

עומר ואוריה סיפרו על הקשת שראו היום בשמים, וזו היתה הזדמנות מצויינת לדון כיצד נוצרת קשת.

ביררנו מה מצב מזג האויר הבוקר, וכמובן החלטנו איזו לוחית תתאים להתלות מתחת ליום שלישי, ובהמשך היום שינינו מספר פעמים את הלוחית – לפי מצב מזג האויר, ואני חייבת לציין – שהילדים יזמו בכל פעם את הדבר!!

וכמובן – בחרנו תורני בוקר ...

מפגש הבוקר: התחלנו עם שני דיקלומים המתאימים במיוחד ליום סתוי – ואפילו חורפי משהו שחווינו היום: האחד (מוכר וודאי לכולכם) "רוח ... בפרדס נפל תפוח", והשני "מר שבלול". הדיקלומים לוו בתנועות מתאימות, שמתרגלות לילדים מוטוריקה גסה ועדינה, וכן תיאום עין יד. אני עובדת רבות עם הילדים בעקיפין על חיזוק חגורת הכתפיים במסגרת השירים וההצגות שלנו. רבות מן התנועות המלוות עוסקות בכך שהילדים בעצם מחזקים בעזרתן את חגורת הכתפיים ואת פלג הגוף העליון.

המשכנו בשירי הבוקר שהילדים ממש אוהבים, וכן בשירי סתיו, שהומחזו פעמיים על ידי הילדים.

לאחר מכן עשינו הצגה של שיר ימות השבוע, ואין ספק שהילדים מפגינים שיפור של 100% מאז תחילת השנה בתפיסתם את סדר ימות השבוע, איזו יום בא לפני ואחרי הימים, וזה ממש כיף גדול. לא כולם באותו הקצב – וגם זה בסדר גמור. לאט לאט כולם יגיעו לאותו המקום.

המשכנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד" מאת מירב האוסמן, ותרגלנו עבודה בזוג, לחיצת ידיים נכונה (קשה מאוד לילדים, אבל גם כאן השיפור הוא גדול, ואני בטוחה שעוד כמה שבועות כל הילדים כולם יצליחו במוטוריקה המסובכת הזו).

סיימנו עם "כף היד שלי היא סתיו", ונזכרנו בסימני הסתיו, ובסיפור "הגמד והפטריה" תוך המחזת הסיפור הקצר והמקסים.

זמן חצר ויצירה: המשכנו וסיימנו עם יצירת העננים המלאים בטיפות מים. היום נשארנו כמובן בגן, ולא יצאנו לחצר, ובזמן זה מירב הסבירה לילדים את חשיבות פינת המשפחה, כיצד משחקים בה נכון, ובעצם לימדה אותם בזה את הסדר הנכון של כל פריט: כלי מטבח – במטבח (ולא בתוך עגלת התינוק, לדוגמא) וכו'. שיחה זו היתה חשובה ונהדרת ליום גשום זה, והילדים נהנו להקשיב, ושיתפו פעולה.

מפגש הצהרים: חזרה לקראת מסיבת יום ההולדת ביום שישי.

יום דמפגשון הבוקר: פתחנו את המפגשון באוריינות שמות הילדים. שוב הילדים לקחו את שמם והדביקו אותם תחת המספר המתאר את כמות האותיות בשמם. הם עזרו יפה האחד לשני!

לאחר מכן הצגתי בפניהם את היצירה החדשה אותה נכין היום: "תמונת סתיו". הסברתי להם מה יהיו השלבים ביצירה, ושוחחנו על ההגיון שבכל שלב.

אריאל הציג את מטרייתו החדשה, וכולנו התפעלנו.

בדקנו את מצב מזג האויר בחוץ, ומיקמנו את הלוחית המתאימה על גבי לוח מזג האויר, וגם היום שינינו את הלוחית מספר פעמים – לפי מזג האויר המשתנה, והדי מפתיע!

סיימנו עם שיר חדש: "אתמול בצהרים", שהצחיק את הילדים, ומבחינתי היה עזר לשוחח על סימני הסתיו.

בסוף קראתי לכל הילדים לשולחן האוכל – אחד אחד – ולאחר שהתמסרתי בכדור עם כל אחד מהם בנפרד, ישבנו לאכול.

מפגש הבוקר: התחיל עם השיר "אתמול בצהרים". למדנו להמחיז אותו, לעשות את התנועות המתאימות, ושוחחנו בזכותו על משמעות המילה "חיפזון", והילדים אמרו שמות של חיות מהירות, שהמילה "חיפזון" מתאימה להם. שוחחנו על החילזון המופיע בשיר, על הנחליאלי ועל הענן המלא בטיפות גשם.

המשכנו עם שירי הבוקר, שהובילו אותנו לשיחה כיצד מתלבש כל ילד בבוקר? לבד או בעזרת הוריו? הדגמתי בעזרת עומר, נעם ואיתי דבי טריק כיצד ללבוש את החולצה בקלות (רוב הילדים ציינו שקשה להם ללבוש את החולצה), והילדים נהנו מאוד מכל התהליך.

שוחחנו היכן אתם ההורים משאירים להם את הבגדים שהם אמורים ללבוש בבוקר, וכל הילדים היו נלהבים מאוד לשתף את כולנו בכך.

סיימנו עם הספור "הגמד והפטריה", אותו הם מתחילים להכיר כבר בע"פ. כשנגיע לשלב הזה – נערוך הצגה!

זמן חצר ויצירה: לפני שהתחיל לרדת גשם הספקנו לצאת לשחק בחצר, ובו"ז גם ליצור. חלק היו בחוג יוגה בתוך הגן, והחלק השני – בחוץ. ואז התחלפנו. בשולחנות היצירה הכנו "תמונת סתיו":

הילדים מרחו שכבת דבק דקה בתחתית הבריסטול (=אדמה), ועליה פיזרו חול. לאחר מכן הדביקו 2 נחליאלים כאילו הם עומדים על האדמה, ציינו עץ, והדביקו עלים ירוקים על ענפיו ועלים חומים על האדמה. היצירה הסתיימה בציור השמים. כל ילד בחר האם תמונתו תהיה של יום בהיר, ואז השמים היו כחולים, או יום מעונן – אז השמים נצבעו באפור עם עננים.

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", והמשכנו בחזרה לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה.

יום ה מפגשון הבוקר: המשכנו גם הבוקר באוריינות שמות הילדים, כשהדגש הוא על מספר האותיות בכל שם. בחרנו תורני בוקר, ספרנו עד 20, ושוחחנו על אירועי מחר: יום הולדת לעומר + קבלת שבת עם אמתי ועדן כהורי השבת.

מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, ולאחריו בדקנו את מצב מזג האויר. פה אחד הוחלט לתלות על גבי הלוח את הלוחית המציינת "נאה", ועליה מצויירת שמש חייכנית. היום לא החלפנו כלל את הלוחית!

שוחחנו בהקשר זה על הפכפכותו של הסתיו, ובדקנו איך התלבשנו היום. ראינו את ההבדלים בין בגדי הילדים.

שרנו שירי בוקר וגם שירי סתיו, וסיימנו עם משחק אוריינות משעשע עם המילה "סתיו": בהתחלה בלבלתי את סדר האותיות לנגד עיניהם, והיה עליהם לתקן את הבלבול, ולאחר מכן שלחתי בכל פעם ילד אחד החוצה, ואז ילד אחר בלבל את האותיות (קראנו לו "הרוח השובב"...). היה משעשע מאוד, והילדים הכירו עוד יותר את המילה ואת האותיות המרכיבות אותה.

זמן חצר ויצירה: המשכנו אך לא סיימנו עם "תמונות הסתיו", וביום ראשון נמשיך בכך. יום מקסים היה היום, והיה פשוט תענוג להיות בחצר. כדי להוסיף על הכיף, את ארוחת הצהרים אכלנו בחוץ!

מפגש הצהרים: התחלנו עם מפת המדינה, ובדקנו היכן הכנרת, אילת, ירושלים, הר החרמון. הכרנו את הים התיכון, ובדקנו את גודלה של הכנרת לעומת גודלו של ים המלח והים התיכון. שוחחנו על טעם המים בכל אחד מאותם ימים. הילדים הביעו עניין רב!

המשכנו עם הספור הקצר והחמוד "הגמד והפטריה", והיום הם פחות או יותר קראו אותו יחד איתי בקול אחד נלהב ושמח!!

ולבסוף השלמנו את החזרה למסיבת יום ההולדת. הילדים מכירים את מערך המסיבה, את השירים, ויודעים למה לצפות. כל אשר נותר לנו הוא לעשות כיף חיים מחר במסיבה, ולהמשיך להנות בכל שאר המסיבות לאורך השנה!

מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו עדן ואמתי.

כמו כן נחגוג מסיבת יום הולדת לעומר! מזל טוב לחמוד ולבני משפחתו!

לידיעתכם: מסיבות ימי ההולדת מתחילים בשעה 9:30 ונמשכים כשעה. אנא הקפידו להביא את ילדיכם עד 9:00 על מנת שיתערו בקרב הילדים, ויתחילו עם כולם את היום ואת המסיבה בכיף.

אני רוצה לברך את דגנית לרגל יום הולדתה ה- 12 (בת מצווה!!) של בתה, סתיו, ולאחל לה ולמשפחתה שפע מזל טוב ויום הולדת שמח!!

החל מהשבוע הבא היום החופשי שלי יהיה יום רביעי. לידיעתכם.

בעקבות עניין שהפגנתם אתם ההורים, אני מוסיפה "פינה" נוספת לסיכום השבועי, ובו ארשום מידי שבוע בצורה מרוכזת הצעות לטיולי שבת – כמובן בעקבות החוויות שהילדים מספרים לי (בזכותכם) וגם אתרים בהם ביקרתי אני. כולי תקווה שההצעות יתנו לכם רעיונות לטיול משפחתי בשבת, שיהיה מעניין וכייפי לכל המשפחה!

עין חמד http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=292236095&ValuePage=Card1

מוזיאון הילדים בחולון http://www.childrensmuseum.org.il/Front/ShowCategory.aspx

פארק אוטופיה http://www.utopiapark.co.il/

אגמון החולה http://www.kkl.org.il/KKL/trip_template.aspx?id=17639

מערות בית גוברין http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?Cat=~30~~305235003~Card1~&ru=&SiteName=parks&Clt=&Bur=292914688

יד לשריון בלטרון http://www.arcm-latrun.org.il/

מערות האדם הקדמון – נחל מערות http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=269845742&ValuePage=Card1

נחל תנינים http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=650149174&ValuePage=Card1

שמורת החי-בר כרמל http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=269887032&Valu

ירושלים: ימין משה, הכותל המערבי, מגדל דוד, גן החיות התנ"כי http://talpiot.macam.ac.il/ej/sofi/shira/jeru.htm

מסיק זיתים "שמנא" מושב חגור www.shamna.co.il