Wednesday, December 10, 2008

אי מענה לפניותי (תל' / 09565778 וכן מספר פנייה: 14713380, מספר סימוכין: 14713381 למנכ"ל משרד החינוך -- יש לי פניות נוספות שאף לא זכו כלל לסימוכין או מספר פנייה כלשהו)

‏יום רביעי י"ג כסלו תשס"ט, ‏10 דצמבר 2008.

לכבוד,

האגף לפניות ותלונות הציבור במשרד החינוך באמצעות דוא"ל info@education.gov.il

שלום רב,

הנדון: אי מענה לפניותי

מדובר בפניות שסימונן:

· תל' / 09565778

· מספר פנייה: 14713380, מספר סימוכין: 14713381 למנכ"ל משרד החינוך.

· כמו-כן, יש פניות נוספות למשרד החינוך שלא זכו לסימוכין, מספר פנייה כלשהו, או אפילו למענה.

טרם קיבלתי מענה ובו תשובות רשמיות של משרד החינוך לשאלותי. אני מבקש להבין מדוע עובדי משרד החינוך מתעלמים ואינם משיבים באופן ענייני, רשמי ובכתב לפניותי.

כיצד ייתכן שמשרד החינוך מתיר לבתי ספר לקיים את תכנית קרב במהלך יום הלימודים אף על פי שאין הסכמת כל ההורים? הרי זה עומד בסתירה גמורה להוראות חוזר מנכ"ל. מדוע הפיקוח שאמור לפקח ולאכוף את קיום הוראות החוק והנחיות המשרד מעלים עין ובפועל אף מאשר (בעל פה, לכאורה. לי לא נשלח אף אישור בכתב חרף בקשותי) קיום תכנית קרב במהלך יום הלימודים למרות שבבירור אין הסכמת כלל ההורים, יש התנגדויות של חלק מההורים בכתב ויש פניות למפקחת?

כיצד משרד החינוך מתיר פיצול כיתות בתשלום – זה מה שקורה בפועל כשמשלבים את תכנית קרב במהלך יום הלימודים?

איך זה שמשרד החינוך מאפשר לקיים חוגים בתשלום במהלך יום הלימודים ומעלים עין כשתלמידים שהוריהם לא משלמים מוצאים מהכיתות ל"פעילות חינוכית אחרת"?

הנה דוגמה אחת (יש לי נוספות), באתר משרד החינוך, האגף לפניות ולתלונות הציבור, בשאלות ותשובות בנושא תשלומי הורים אתם כותבים במפורש שכל עוד תכניות לימודים משלימות (תל"נ) וכן תכנית קרב (מה שאתם מכנים שם קרן קרב) מתקיימות במהלך יום הלימודים (ולא אחריו) ולא התקבלה הסכמת *כל* ההורים לקיום התכנית במהלך יום הלימודים, אזי *כל* התלמידים ישותפו וזה כולל את אלא שלא שילמו עבור השירות. נושא זה מוזכר בחוזר מנכ"ל סג'3א גם בנושא תל"נ, וגם בנושא קרב וכן שוב בחוזר מנכ"ל סד'1א והפעם עם ציון מפורש של תכנית קרב (וראו סעיף 5.1). וזה גם הגיוני: הכיצד יש חוק חינוך חובה חינם ומשרד החינוך יתיר הפרדת מעמדות לפי תשלום? עוד אני שומע בתקשורת שמשרד החינוך רואה בחומרה את הגדלת הפערים בין מגזרים אמידים יותר לבין אלה אמידים פחות (אתמול, עם פרסום תוצאות המיצ"ב) – אם כך כיצד אתם מתירים הכנסת תכניות בתשלום במהלך יום הלימודים בלי הסכמה מלאה של כל ההורים?

מדוע המפקחת הגברת מינה ענתבי אומרת לי בטלפון שהיא מאשרת את זה למרות הוראות חוזר מנכ"ל, בע"פ ולא בכתב? אני מלין על כך שהיא לא טרחה לענות לי בכתב כלל.

מדוע מר חיים הלפרין, מנהל היחידה לתכניות לימודים משלימות, לא כותב תשובה רשמית ומעדיף לשאול אותי בשיחת טלפון, מה העניין שלי בדקדקנות בתקנות ומדוע זה מפריע לי, ומספר לי על כל מיני כללים לכאורה (הוא לא היה מסוגל לנמק את תשובותיו עם הוראות החוק או הוראות משרד החינוך ותקנותיו) שמכשירות את המעשה בשעה שהוא לא יכול להתמודד עם שאלה פשוטה איך זה יכול להיות שהוראות חוזר מנכ"ל אוסרות זאת ואין אף מקום שמתיר את זה. מדוע אין הוא עונה באופן ענייני, רשמי ובכתב לשאלותי?

האם אכן עובדים אלה של משרד החינוך בורים בהוראות המשרד? האם מנסים להתיש אותי כאזרח כדי שאוותר על בקשותי לבירור ועל תלונותי ואסיק שהעניין תקין ומותר?

מדוע משרד החינוך באמצעות הפיקוח מבטל בפועל בשטח תקנות שהתקין המשרד בעצמו? הכיצד יד אחת שוללת מעשה באופן רשמי ובפרסומים ויד אחרת מתירה אותו בפועל בשטח?

אינני מבקש שתפעלו פעולה כלשהי, אלא רק שתענו על שאלותי ותצהירו על עמדתכם הרשמית: או שהעניין מותר, ואז וודאי תוכלו לנסח מכתב רשמי שמציין זאת ומנמק איך זה מסתדר עם ההוראות הסותרות. או שהעניין אסור והוא מתקיים בכל זאת ומשרד החינוך מעלים עין או גרוע מזה: מעודד זאת. בכל מקרה יש די והותר סיבות להבהיר את הנושא, בצורה ברורה, חד משמעית, רשמית ובכתב!

בכבוד רב,

שלמה יונה

נחל משושים 12

כפר יונה 40300

העתקים:

· קרן יעקב, רכזת בכירה, האגף לפניות ותלונות הציבור: kerenya@education.gov.il

· שרה רויטר, מנהלת האגף לחינוך יסודי: sararu@education.gov.il

· שולה בן נון, המינהל הפדגוגי, אגף חינוך יסודי: shulabe@education.gov.il

· חיים הלפרין, מנהל היחידה לתוכניות משלימות למידה: haimha@education.gov.il

· דגנית גורן, קן פתוח לתלמידים: dganitsh@education.gov.il

· אפרת חפץ, רכזת תקציבים ותמיכות: efrathef@education.gov.il

· סמדר ברחק, לשכת מנכ"ל משרד החינוך: smadarba@education.gov.il

· שלומית עמיחי, מנכ"לית משרד החינוך: mankalit@education.gov.il

Tuesday, December 9, 2008

הדרכה בהוראת מתמטיקה יסודית

כתבתי הבוקר בתפוז בקשה בפורום חינוך מתמטי ובה אני מבקש מאנשי העמותה לקידום החינוך המתמטי בישראל עצות והכוונה כיצד אוכל להביא לשימוש בהוראה בשיטת מתמטיקה יסודית בגני החובה ובבתי הספר היסודיים בכפר יונה. הנה לשון ההודעה שכתבתי:
שלום רב,
אשמח לקבל מכם הדרכה כיצד לקדם את הנושאים הבאים:
1. הדרכת הגננות בגני החובה ביישוב בו אני גר בהוראת מתמטיקה יסודית (מה נדרש מהן, מה נדרש מהמועצה, מה אני יכול כהורה לעשות כדי לעזור, איך הורים נוספים יכולים לעזור וכו') במטרה להכניס את השיטה לשנת הלימודים הבאה לאור התכנית החדשה להוראת מתמטיקה בחינוך הקדם יסודי.
2. כיצד להכניס את מתמטיקה יסודית כשיטת הוראת המתמטיקה בביתי הספר היסודיים ביישוב שבו אני גר? כוונתי היא שהתכנית בבתי הספר היסודיים תתחיל בשנת הלימודים בעוד שנתיים, זאת אומרת, עם עליית בוגרי גן חובה שילמדו מתמטיקה יסודית לילדי גן לכתה א'. אני מניח שמשך זמן של כשנה יכול להספיק כדי להדריך, ולתרגל גם את הנהלות בתי הספר, גם את צוות המורים וגם את ההורים שיהיו מעוניינים לקחת חלק.
אני משער שהעניין לא פשוט, אבל אם הבנתי נכון אז אני כנראה לא הראשון שמתעניין ואולי יש בידכם די
נסיון כדי לכוון אותי. אני מניח שהתחנה הראשונה שלי צריכה להיות מנהלות בתי הספר מחד, מחלקת החינוך וראש המועצה מאידך ואולי אפילו גם לעניין את ועדי ההורים. העניין הוא שאני לא רוצה לטעות ולהטעות ואני מעדיף להתחיל את התהליך כשאני מבין מה השלבים הבאים ומה הבעיות הצפויות כדי להערך עד כמה שניתן מראש.
אודה מאד על הדרכתכם.

נסיגה בדרוג ישראל במבדקים בינלאומיים במתמטיקה

הנה מה שכתבתי על הנושא הבוקר בפורום חינוך מתמטי בתפוז:


הידיעה מעיתון גלובס מספרת על התדרדרות נוספת
בהצלחת התלמידים בישראל במבחני המתמטיקה הבינלאומיים.
מה אפשר לעשות כדי לעזור לקובעי המדיניות לפקוח עיניים
ולהפסיק להתעסק במהפכות ובאופנות ולהתחיל ללמד כראוי?
ישנן מדינות שבאופן עקבי מככבות במקומות הראשונים במבדקים
אלה ואחרים. מדוע שלא ללמוד מהן מה הן עושות ואולי גם לבדוק מה עושים במדינות שלא
מצליחות כדי להבין מה לא לעשות?
איך אנחנו כאזרחים וכהורים יכולים להשפיע כדי לכוון את
המערכת להשתפר?

חינוך מתמטי והוראתו

קראתי בהנאה גמורה שני ספרים לאחרונה, אשר עוסקים בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים. ספרו המצויין של פרופסור רון אהרוני, חשבון להורים נקרא בכותרת המשנה שלו ספר למבוגרים על מתמטיקה של ילדים. ספרה המצויין של ד"ר מירה עופרן, שליש לחלק לרבע נקרא בכותרת המשנה שלו המחשבה שמאחורי החישוב.


שני הספרים נוגעים בנקודה חשובה: מה החשיבות של הוראה מתמטית לתלמידי בית ספר יסודי, מהם היסודות החשובים בחינוך המתמטי לגיל זה, דגשים על הוראה נכונה ולא נכונה של היסודות ואולי לא פחות חשוב מכל אלה, רשמים מהתנסויות של הכותבים עצמם בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים.


בשני הספרים יש מסר ברור, לא להתחכם, לא לדלג על שלבים, לא לחפש את המתוחכם, לא לקבע בתבניות ולא לחפש קיצורי דרך -- יש ללמד באופן ברור, מדורג, להרבות בהגדרות ולדייק ולדקדק בהן, לתת לתלמידים דוגמאות רבות ולהנחותם להגיע אל הכלל ואז לנסחו יחדיו במדויק, להשתמש בעזרים שונים ומשונים ומגוונים כדי להמחיש מושגים ופעולות.
רון אהרוני מתאר בשפה קולחת ובכתיבה זורמת על חוויותיו בהוראת מתמטיקה לתלמידי בית ספר יסודי, על ההבדלים בין הוראת נושאים מתקדמים במתמטיקה בטכניון לעומת הוראת מתמטיקה יסודית לתלמידים בבית ספר יסודי. הוא טוען וגם מנמק ומדגים שקושי יסודי בהוראה יעילה של מתמטיקה בבתי הספר היסודיים היא חוסר הבנה בראש ובראשונה של המורים למתמטיקה בעצמם של החומר, לרבות הגדרות מדוייקות, מדוע עושים כך ולא אחרת, הכרה של מגוון שיטות לפתרון תרגילים ובעיות ועוד. נושא חשוב שמוזכר בספר הוא הבאת התלמידים למצב שבו בכל נושא הם לא רק מסוגלים לפתור תרגיל חשבוני אלא גם להמציא תרגילים חשבוניים בכל נושא. יכולת כזאת היא מדד טוב להבנת החומר ולהפנמתו. עוד בספר על מה שחשוב לשנן (לא הרבה, הופתעתי!) ומדוע הכרחי לשנן גם את זה. בספר גם ראיתי ניצנים לספר מאוחר יותר שלו, מתמטיקה שירה ויופי. רון אהרוני גם נותן ציוני דרך בחשבון לבית ספר יסודי, גם מסביר את הקשיים ומציע דרכים להסביר ולהתיר קשיים או מראש להמנע מהקשיים ובעצם מאפשר להורים להבין מה הילדים אמורים ללמוד בבית הספר בחשבון ולהעריך עד כמה מה שהם מבינים מתאים למה שהם אמורים להבין. היכולת של הורה להשלים את הנלמד בכתה ולפצות על פערים הוא בעל עוצמה רבה. הספר מיועד גם למורים, ואני מקווה שהמורים לחשבון של ילדי קראו או קוראים את הספר ויעשו שימוש במה שלמדו ממנו.


ספרה של מירה עופרן גדול (במימדים) ועבה יותר ומכיל חומר רב פחות או יותר באותם הנושאים הבסיסיים והיסודיים שבהם נוגע אהרוני. אופן הכתיבה של השניים שונה, ולטעמי הקריאה של ספרו של אהרוני היתה קלה יותר אם כי לא פחות מחכימה. מאידך, בספרה של מירה עופרן נחשפתי למידע נוסף רב ולהצעות רבות להמחשות ולהפעלות שיסייעו להטמיע את ההבנה של החומר הנלמד. כתבתי כבר ביומן הרשת שלי על ספר אחר של מירה עופרן, מה יש פה להבין??? ועליו אני ממליץ גם כן בחום.
שני הכותבים ביקורתיים מאד בכל הקשור לשיטות הוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים (ובכלל במערכת החינוך בארץ). לא קשה לחפש ולמצוא מאמרים שלהם בהם הם בוחנים את דירוגה של ישראל במבחנים בינלאומיים במתמטיקה ועל הסברם לגורמים לכך. אולם הם לא מסתפקים בביקורת ועוד מרבים להסביר ולחנך כיצד כן ניתן ללמד מתמטיקה באופן שיביא להבנה עמוקה, ובעקבותיה להשגים ולהצלחה, לא רק בבחינות אלא במקצועות רבים ובחיים עצמם. כל אחד מהם בדרכו מנתח את הגורמים ואת המהות של הפחד ממתמטיקה ואת החרדה מהמקצוע ויודעים להציע כיצד אפשר להעלים פחדים וחרדות אלא ע"י הבנה יסודית ומעמיקה.


כבר כתבתי ביומן הרשת שלי על הרשמים הראשונים שלי משימוש בחוברות מתמטיקה יסודית ועל העמותה לקידום החינוך המתמטי בישראל והתרשמותי ממנה. אני חושב שיש מקום לנסות ולהתנסות בשיטות המוצעות. הרשמים שלי עם בני, אביב (בכתה ב') ועם בתי סיון (בגן טרום חובה) מצויינים! לצערי, הילדים שלי נחשפים לשיטה רק בבית אתנו ההורים ולא בבית הספר ובגן. אני מקווה שאצליח להביא לשימוש בשיטה בגני החובה ובבתי הספר היסודיים בכפר יונה.


גם ספרו של רון אהרוני, חשבון להורים, מומלץ מאד וגם ספרה של מירה עופרן, שליש לחלק לרבע, מומלץ מאד. אני חושב שכדאי מאד להורים שיש להם עניין בחשבון או שרוצים להתעניין ולסייע לילדיהם בבתי הספר היסודיים לקרוא את הספרים הללו. אם הייתי צריך להמליץ רק על אחד הייתי בוחר בספרו של רון אהרוני, אבל רק משום קלות הקריאה, ספרה של מירה עופרן הוא מועיל ומחכים לא פחות.

Sunday, December 7, 2008

מעות - אגרון הכלכלה, המנהל והעסקים


מצאתי אתר ובו מילונים, או אגרון, למונחים בכלכלה, מנהל ועסקים. יש גם חיפוש בכלל המילונים או בכל אחד מהם וכן אפשרות לצפות באגרון של כל אחד ואחד מהתחומים.
עורך האגרון הוא איתן אבניאון שערך גם את מילון ספיר ומילונים שימושיים אחרים כמו "לשון ראשון", קורא בשם", מילה במילה", תשבצת" "חרוזים לכל עת", ובטח עוד כמה נוספים שאני לא זוכר או מכיר...

עיקר התועלת, לטעמי, הוא האפשרות לקבל את המונח הלועזי המקובל בתחום בהנתן מונח עברי שגור. וזה שימושי מאד כשרוצים שכל הצדדים בשיחה או בתכתובת יבינו אלה את אלה כראוי. כמובן, גם ניתן לקבל מונח עברי בהנתן הלועזי.

נחמד מאד. שימושי מאד.

כמה דוגמות שאהבתי:

כמו-כן מעניינת ההבחנה בין קופת גמל לבין קרן פנסיה, מדוע מעניינת? כי להבנתי, המשמעות בעברית של פנסיה היא גמלה, או גמל. יחד עם זאת, ברור שהמכשירים הפיננסיים הללו אינם זהים. הכוונה כנראה היתה פעם להבדיל בין תשלום חד פעמי (provident) לבין קצבה שמשולמת באופן מחזורי (pension), אולם מעיון בהגדרות לא ניכר שעתה זהו פרט מבדיל בין המכשירים הללו, לרבות לאור הרפורמה בפנסיה שמבטלת למעשה את ביטוח הוני לצרכי פנסיה. מעניין, כבר אמרתי? :-)


Thursday, December 4, 2008

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 30.11.2008-5.12.2008

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 30.11.2008-5.12.2008 מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו עם לוח הנושא שהשתנה לנושא חג החנוכה: בדקנו מהם הסמלים שלו, ושוחחנו במיוחד על נרות החג ועל צבעיהם: צהוב, כתום ואדום (לקראת היצירה היום).

המשכנו עם אוריינות שמות הילדים לפי צבעי הבגדים, ואז כמה ילדים סיפרו חוויות מטיולי השבת:

שחר סיפר בהתלהבות מקסימה על טיול ג'יפים שערך עם בני משפחתו וחברים מראש העין לבן שמן, וידע להרחיב מהו ג'יפ.

אמתי ספר על השתתפותו בצעדת רון ארד, ותיאר את הבלונים הכחולים. לבסוף הוא הראה לנו את המדליה שקיבל בתום הצעדה. ילדים נוספים סיפרו שהשתתפו בצעדה.

אוהדי ספר בחיוך רחב על ביקור משפחתו בספארי.

מעין לוינטל הביא לחברים בגן בובות תיאטרון מקסימות ויפות למשחק – ושמח להראותן לכולם.

מפגש הבוקר: התחלנו בהתעמלות בוקר נמרצת, שחיממה אותנו בבוקר מעט קריר זה, וכמובן העלתה את רמת השמחה וההתלהבות.

המשכנו עם שיר ימות השבוע, ולאחריו הוזמנו ילדים לחלק את ימות השבוע להברות.

המשכנו עם שיר המברך את ציפורי השיר בברכת "בוקר טוב", וחזרנו לנושא חג החנוכה:

סיפרתי לילדים בדרמטיות את סיפור המעשה, ושוחחנו מדוע חוגגים 8 ימים את החג, מה ההבדל בין מנורת בית המקדש שבה יהודה המכבי הדליק בעזרת השמן לבין החנוכיה, שוחחנו על כך שבימים ההם לא היו נרות, ולכן היו משתמשים בשמן כדי להדליק את המנורה, וכמובן הזכרנו שוב את צבעי הלהבות.

זמן חצר ויצירה: הילדים הדביקו על גבי דף עליו היה מצוייר נר גדול קימוטי נייר בצבעי הלהבות על גבי הלהבה, ופיסות נייר כסופות על גבי הנר עצמו. בהמשך הם יגזרו את הנר, והוא ייתלה לקישוט הגן.

מפגש הצהרים: שרנו שירי חנוכה, כשאני מקפידה קודם לשיר את השירים, ואחר כך לספר את סיפור המעשה מאחורי כל שיר, לבאר מילים קשות, ובכלל לתת משמעות למילים.

שרנו 3 שירים שהילדים אהבו מהרגע הראשון:

· מי ימלל גבורות ישראל

· ימי החנוכה

· חנוכה חג יפה כל כך

היום רק שרנו את השירים, ומחר "נלביש" עליהם המחשה והצגה עם אביזרים.

סיימנו את המפגש בספור מאת דתיה בן דור : "גברת קרש ומר מערוך". ראשית קראתי להם את הספור מתוך הספר, ולאחר מכן השמעתי להם את הסיפור מתוך דיסק, כשאני מראה את התמונות.

הילדים נהנו מאוד!

הם נשלחו היום הביתה עם דף ועליו דמויות הספור לצביעה וקישוט, כדי שנוכל להמחיז את עלילת הספור בגן.

יום במפגשון הבוקר: אוריינות שמות הילדים: חלק מהזמן לפי צלילי האותיות, חלק על פי מילים שמתחילות באותה האות.

כמובן בדקנו את מצב מזג האויר ובחרנו תורני בוקר.

בזמן ארוחת הבוקר שוחחנו על הסביבון: על 4 צדדיו, על האותיות המופיעות בו ועל משמעותן, על כך שהאותיות שונות מעט בארץ (נס גדול היה פה) ובחו"ל (נס גדול היה שם).

מפגש הבוקר: התחלנו עם שירי סתיו, כדי לנסות ולעודד את הגשם לחזור אלינו, ובהזדמנות זו ראינו שוב על המפה את הכנרת, והילדים ידעו בדייקנות לספר כי הכנרת נמצאת בצפון המדינה.

שוחחנו על "הקו האדום" ועל "הקו השחור" בכנרת, והסברתי שוב מדוע אני חרדה כל כך מידי יום שהגשם טרם הגיע...

אז המשכנו עם חנוכה: סיפרתי שוב בעזרת הילדים את סיפור החג, שוחחנו על הנס ועל משמעותו, על סמלי החג, וכמובן עברנו מייד לשיר משירי החג השמחים.

אלא שהפעם גם המחשנו אותם: השיר "חנוכה חג יפה כל כך" הפך לריקוד מעגל שמח מאוד!! היה כיף לראות איך בכך פעם שקבוצת ילדים אחרת רקדה במרחב, שאר הילדים שישבו במקומותיהם שרו ועשו תנועות שמתאימות לשיר מיוזמתם לגמרי!!

השיר "ימי החנוכה" הומחש בעזרת בקבוקוני גשם, ואפילו מירב ודגנית הצטרפו לשיר.

את השיר "מי ימלל" כל כך אהבנו, שהחלטנו פשוט לשיר אותו ולעשות תנועות מתאימות, ולא להוסיף לו שום דבר מעבר לזה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו ליצור את נרות חנוכה בדגש על החומרים ומיקומם ושמירה על סביבת עבודה נקייה.

מפגש הצהרים: מפגש של הופעות ושמחה גדולים:

התחלנו עם השיר-ריקוד האהוב: "מטייל אני לבד", המשכנו עם השיר "אגודל הוא אבא", ולא היה מנוס מלערוך לאחריו הצגה של "איפה גברת זרת" ... היה פשוט מקסים!

כמובן הילדים הופיעו גם במסגרת השיר "באמצע היום הצבע ה...", וסוף סוף עברנו לספור "גברת קרש ומר מערוך", אחרי שילדים שכבר הביאו את הדמויות שקישטו בבית הראו לנו את הדמויות, והסברנו את התפקיד של כל דמות וכלי במטבח. אותם ילדים אפילו המחיזו את הספור בכישרון רב, ואנו מחכים לשאר הילדים שיביאו את יצירותיהם בקרוב.

יום ג מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר עם אוריינות שמות הילדים על פי מילים המתחילות באותיות השונות. היה מאתגר וכייפי!

בדקנו כמה ילדים היו חסרים באותו הרגע, ולפי זה חישבנו כמה ילדים בגן.

לוח מזג האויר עודכן לפי המתרחש בחוץ, והילדים היו ערים לכך שטרם ירד גשם, והביעו חשש על גורלה של הכנרת...

בחרנו תורני בוקר ו ... הלכנו לאכול.

לגבי ספירת הבוקר:

מאחר והילדים שולטים היטב בספירה מ- 1 ועד 20, התחלנו היום ללמוד לספור אחורנית: מ- 20 ועד 1!

מפגש הבוקר: התחלנו בהופעות הילדים עם שירי בוקר מוכרים. היה פשוט כיף. הילדים שהסכימו להופיע לא ידעו על פי איזה שיר יופיעו, והתרגשו לקראת השמעת השירים השונים.

לבסוף הכרנו את המילה "חנוכה", בדקנו כמה אותיות במילה, אילו אותיות מרכיבות אותה, וביחד בחרנו דרך לפיה נזכור את האותיות במילה.

מייד אחר כך פנינו להופעות שירי חנוכה: הילדים כבר מכירים את השירים שהכרנו ביומיים האחרונים, והתלהבו לרקוד, להרעיש בבקבוקונים ולהנות משלל האביזרים שאמורים להמחיש את ססגוניותו של החג, והכיף שהוא מביא איתו. במקביל להכרת השירים, למידת מושגי החג, הכרת המאפיינים ובאופן כללי הנאה מכל מה שיש לחג להציע לנו – אנו מתכוננים גם למסיבת חג החנוכה, וזו הזדמנות נהדרת להזכיר לכם לסמן כמה קווים מתחת לתאריך המסיבה:

24/12 בשעה 17:00 בגננו!!

בהמשך הילדים שהביאו את דמויות הספור "גברת קרש ומר מערוך" מאת דתיה בן דור הכינו את יצירותיהם כפי שלמדנו, וההצגה במקביל לסיפור התחילה! היה כיף לראות ילדים עוזרים אחד לשני, נהנים להציג ולהופיע, ובעיקר צוחקים מהעלילה המתוקה של הספור! באמת כיף גדול היה לנו!

סיימנו עם סביבון מקסים ויפה שהביאה מעין גולדבורט, שעמד בקריטריונים שלמדנו אתמול:

סביבון מרובע עם 4 צדדים ואותיות נ ג ה פ עליו. שיחקנו ביחד, בחרנו אותיות – כל אחד בחר באות אחרת, וילדים שונים באו לסובב את הסביבון ולראות על איזו אות נפל הסביבון. כל כך נהננו, שלא שמנו לב שהמפגש התארך ליותר משעה (!!), ולבסוף הייתי צריכה לשכנע את הילדים לצאת החוצה לחצר להנות בחוץ מהאויר הנעים.

זמן חצר ויצירה: הילדים סיימו את יצירת הנר, וגזרו את הנר כדי שנתלה אותו לקישוט הגן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם הריקוד : "סובבו", והמשכנו עם שירי חנוכה יפים. אפילו דגנית ומירב הצטרפו להופעות החגיגיות של חנוכה, והשמחה היתה רבה.

סיימנו את המפגש ביצירה ששמה דגש על המוטוריקה העדינה ברוח החג:

כל ילד קיבל דף ועליו מצויירת חנוכייה בעיגולים, והיה צריך להדביק בתוכם מדבקות עגולות. כמובן הדגש היה הדיוק בהדבקת המדבקות בתוך העיגולים. הילדים התאמצו מאוד, הצליחו יפה, וחלקם עוד המשיכו אחרי ששאר הילדים הלכו לישון צהרים.

יום דיום חופש

יום המפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בספירה מ- 20 ועד 1, והילדים היו נרגשים לאתגר. ההתחלה לא קלה כמובן, אבל לאט לאט כולם יצליחו. לא בוער לנו שום דבר.

בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, ומייד פנינו לעסוק בספריה:

בחרנו ספרנים: לליב, אמתי, איתי סספורטס וגיא רוזן. עוזר ספרן היה שחר.

בתום החלפת הספרים, שבמהלכה שוב שמנו דגש על עזרה הדדית ועל השמירה על כללי הספריה, עברנו ללוח השמות, והילדים באו להדביק את שמם לאחר שקראתי בשם האותיות שמתחילות את שמם, והילדים מצידם קראו מילים שמתחילות באותה האות. זה היה באמת יפה לראות כמה יפה הם מפנימים את הצליל של האותיות, ומזהים מילים שמתחילות באותה האות. נסו אתם בבית!!

החלטנו שמהשבוע הבא התחיל לשים לב לאות האחרונה שבשמות שלנו – במקום לאות הראשונה שמתחילה אותם.

מפגש הבוקר: התחלנו עם שירי מפגש עליזים, שאת חלקם הילדים הציגו בעצמם.

המשכנו עם שירי חנוכה: חלקם היו אלה שלמדנו והמחזנו מתחילת השבוע, ואחרים היו חדשים שהכרנו ושרנו היום. כמובן שמנו דגש על מילות השיר – משמעותן, והצגנו גם אותם.

זמן חצר ויצירה: פשוט שיחקנו ...

מפגש הצהרים: נכנסנו למפגש עם דמויות ההצגה "גברת קרש ומר מערוך", ומייד התחלנו עם ההצגה: ראשית עם הדיסק שמשמיע את עלילת הספור מפיה של דַתְיָה בֶּן דור עצמה (הילדים כבר מדקלמים את הספור בע"פ, והיו קול שני לדתיה...), ובפעם השניה (הם ממש התעקשו) קראתי אני את הספור והראיתי להם מהספר את התמונות.

סיימנו בבחירה של אחד הספרים שהילדים שאלו היום בספריה, והיום נבחר ספרו של נעם:

"גֻלָה גִלְגוּלָה" מאת ליאורה בן יצחק.

תזכורות והודעות:

מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו עומר והדר.

מחר גם נחגוג מסיבת יום הולדת לגיא בונה! מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

כל מי שיכול שישלח עם ילדו לגן סביבון עם 4 צדדים + כיתוב האותיות נ ג ה פ !!

מזכירה לכולכם: את מסיבת חג החנוכה בגן נחוג כולנו ביחד ביום ד, ה- 24/12 בשעה 17:00


שיוויונים או שיוויונות?


בעוד שברוב ספרי המתמטיקה לתיכון שיצא לי לראות קוראים לדברים כמו 5>4, 11>2 אי שיוויונים, וכך גם השפה השגורה בפי מורים ותלמידים (ובכלל, זה הגיוני, כי שיוויון הוא שם זכר ולכן ברבים סביר להשתמש בצורן ים לציון ריבוי), בדיקה במילון רב מילים ובמילון ספיר מעלה כי צורת הריבוי של שיוויון היא שיוויונות.

לפיכך, אמרו אי שיוויונות במקום לומר אי שיוויונים.