Thursday, November 20, 2008

סיכום השבוע בגן יובל

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 16.11.2008-21.11.2008 מאת הגננת רות:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בהדבקת שם הילדים מתחת לאות המתחילה את שמם.

המשכנו כמובן בבחירת תורני הבוקר ובבדיקת מצב מזג האויר.

אמתי שמח מאוד לספר לנו על טיול משפחתי שערכו בשבת בשפך נחל אלכסנדר – וכל הכבוד לאמו שלא רק כתבה את תיאור הטיול אלא גם הוסיפה ציורים מעשי ידיה!

מפגש הבוקר: התחלנו במרץ רב עם שיר התעמלות הבוקר, והמשכנו עם שיר סתיו אהוב ופופולארי במיוחד: "אתמול בצהרים" – לאחר דיון מעניין, בו הילדים סיפרו מהם סימני הסתיו.

לאחר מכן חילקתי עלי שלכת, ודיקלמנו את "עלה אחד קטן".

אביזר נוסף חילקתי והוא בקבוקון הגשם לצורך השיר "חילזון", ובזמן שחילקתי את האביזר הילדים שרו את השיר ללא המוסיקה ...

כשסיימנו עם האביזרים החזרנו אותם בעזרת שיר הצבעים.

בהמשך קראתי לכמה ילדים לערוך הופעה לכולנו, וחלקם דיקלמו את "רוח ... בפרדס נפל תפוח", וחלקם את "מר שבלול".

סיימנו את המפגש בנושא צבעים, שילווה אותנו כל השבוע בהדגשה מרובה, ושרנו את השיר המוכר של דתיה בן דור: "באמצע היום הצבע ה...".

השיר לווה בגליונות נייר גדולים, צבעי גואש בצבעים המתאימים לשיר ומכחולים גדולים, ו- 6 ילדים נקראו להמחיז את השיר עם הצבעים על גליונות הנייר.

מיותר לציין עד כמה ההתלהבות היתה רבה, והבטחתי נאמנה שכל יום נציג שיר זה עם ילדים אחרים שיציגו, כך שלא צריך להצטער אם היום לא הציגו.

השיר וההצגה יציגו את הצבעים באור בולט, כמו שאני משתדלת לעשות עם שיר צבעי הבגדים, במטרה למצוא דרך נוספת לחזק אצל כמה ילדים את הכרת הצבעים.

כמו כן ערבוב הצבעים לצורך קבלת צבעים חדשים הוא מעניין, וההמחשה שלו תאפשר הטמעה טובה יותר של הנושא.

היום ראינו שאדום וצהוב יוצרים כתום, כחול וצהוב יוצרים ירוק, ושאדום ולבן יוצרים ורוד.

זמן חצר ויצירה: ציירנו ציורי יום הולדת לאמתי!

מפגש הצהרים: התחלנו עם השיר "עננים", והמשך המפגש היה קיום הבטחה מהשבוע שעבר: קריאת שני ספורים שהביאו מיקה ואיתי דבי, שלא הספקתי לקוראם:

איתי דבי הביא את הספר החדש של מאיר שלו: "הצלחת שמתחת", ומיקה הביאה ספר מאת הסופרת עדינה בראל, בשם "הכי חזק בגן".

סיימנו עם חודשי השנה העברית.

יום במפגשון הבוקר: שוב התחלנו את המפגש בבחירת תורני בוקר ובבדיקת מצב מזג האויר.

בינתיים ביקשתי מכמה ילדים לברור את עלי השלכת שברשותנו, ואת אלה שהתפוררו – הם זרקו.

שוחחנו על טיול המיחזור הצפוי לנו אחרי ארוחת הבוקר, והילדים שמחו והתרגשו לקראתו.

דיברנו על כך שבמקביל נחפש בחוץ עלי שלכת אחרים במקום אלו שזרקנו, כדי שלא יחסרו לנו עלים להופעות בזמן המפגשים.

ואז סוף סוף התפננו לעניין המרכזי של הבוקר מבחינתי: כל הילדים לקחו כרגיל את שמם מלוח השמות, אבל הפעם היו צריכים לבוא ולהדביקו מתחת לאות המתארת את תחילת שמם באופן הבא:

לא קראתי להם לפי שיר הצבעים וגם לא לפי האותיות – אלא לפי הצלילים של כל אות.

התחלתי בדוגמא: הצבעתי על האות ח והשמעתי להם את הצליל שהיא משמיעה. עברנו לאות ז ועשיתי אותו הדבר. לאחר מכן השמעתי צלילים של אותיות אחרות, והילדים ניחשו באיזו אות מדובר.

הם שיתפו פעולה נהדר, והתרגשו לקראת האתגר החדש.

לאחר שבדקתי שכולם הבינו במה מדובר, עברתי חזרה ללוח השמות, והשמעתי להם בכל פעם את הצליל המתאים לכל אחת מהאותיות הנמצאות עליו.

לא הסתפקנו בזאת, וגם חשבנו אילו מילים נוספות מתחילות באותו הצליל או האות בכלל. לפעמים נתתי דוגמאות בעצמי, לפעמים הובלתי אותם לזה – אבל מה שבאמת חשוב, זה שהילדים מביטים על האותיות בצורה שונה היום, וזו מטרתי: היום לאותיות יש צלילים, שמרמזים על האות העומדת מאחוריהם.

נמשיך לעשות זאת מידי יום, נמשיך לתת דוגמאות למילים המתחילות באותן האותיות, וננסה להרחיב כך את הדעת ואת ההבנה של האותיות ושל המילים בכלל.

היה פשוט נפלא וכיף!!

מפגש הבוקר: מייד לאחר ארוחת הבוקר ישבנו שוב על השטיח (ויתרנו על הכסאות מאחר ונצא לטיול), ושרנו כמה שירי בוקר, ואפילו עשינו את ההצגה של ימות השבוע.

נושא זה אינני מזניחה כלל, ודואגת לחזק אותו אצלם בכל הזדמנות: לא רק עם שיר ימות השבוע אלא גם בעזרת לוח תורני הבוקר ולוח מזג האויר, ותראו – יחד איתי – שהם פשוט יקלטו זאת, ובמקביל יפתחו חוש זמן מפותח וברור יותר.

ואז – קצת לפני 10 – יצאנו לדרך בטור של זוגות.

הטיול היה כייפי, כולם השליכו את הבקבוקים לכלוב הבקבוקים, ושוב סיפרתי להם מה יעלה בגורלם לאחר שהמשאית תבוא לאוספם.

חיפשנו בחוץ עלי שלכת – אבל לשוא. משום מה פשוט לא מצאנו. לבסוף מצאנו כמה בודדים בחצר של בית (ביקשנו רשות להכנס ולקחתם), וחזרנו לגן. לאחר שתיית מים ושיחה קצרה על קורותינו בחוץ – יצאנו לחצר.

זמן חצר ויצירה: ציירנו ציורי יום הולדת לעמית.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי מפגש מוכרים, המשכנו עם "חבורת עלעלים" (וכך סוף סוף ניצלנו את עלי השלכת החדשים שלנו) קולקטיבית: כלומר הפעם עשינו את ההצגה כולנו, ולא רק חלק מהילדים, והשמחה היתה רבה. איך אמרתי לילדים? הם היו ממש "חורשה גדולה ושמחה", ולא רק "חבורת עצים שמחה". היה מהמם! בדיעבד חבל שלא קראתי לאילנה לצלם את הסצינה היפה והשמחה ...

אח"כ הילדים עשו הצגה יפה של הספור הקצר: " הגמד והפטריה", והמשכנו עם שני הריקודים שלמדנו:

"מטייל אני לבד" ו"סובבו", ותרגלנו גם ריקודי זוגות וגם ריקוד מעגל – תוך הקפדה מוקפדת מאוד על כללי הזוגות והמעגל. היה מקסים!

סיימנו עם "שיר השבוע" שהפך בן רגע ללהיט ענק: "באמצע היום הצבע ה...". בחרנו את הילדים שישתתפו היום (כמובן הקפדתי שלא לבחור שוב את אלה שהיו אתמול), וזה היה סיום שמח וצבעוני מאוד ליום באמת משגע!

יום ג מפגשון הבוקר: חזרנו גם היום על צלילי האותיות השונות, ובאופן זה כל ילד זיהה את האות המתחילה את שמו לפי הצליל שהשמעתי – אם בעצמו ואם בעזרת חבריו – וכולם כך ניגשו ללוח השמות להדביק את שמם מתחת לאות המתאימה.

בחרנו תורני בוקר ובדקנו את מזג האויר, ומיהרנו לאכול ארוחת בוקר לקראת מסיבת יום ההולדת הצפויה.

מפגש הבוקר: חגגנו לאמתי מסיבת יום הולדת שמחה מאוד!

זמן חצר ויצירה: יצאנו לחצר לאחר החגיגה, ובדקנו אילו צבעים ניתן לערבב ביחד כדי לקבל צבעים חדשים. גילינו כמובן את האדום והצהוב + הצהוב והכחול + האדום והלבן – שהכרנו מהשיר של דתיה בן דור ("באמצע היום הצבע ה..."), את השחור והלבן שיוצרים את הצבע האפור ואת האדום והכחול שהופכים לסגול. הכל תלוי במינוני הצבעים.

לא כולם הספיקו, ונמשיך ביום חמישי.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי מפגש מוכרים, המשכנו עם הדיקלום "שני אורחים לי בחלון", ומאחר והילדים כבר היו קצרי רוח (חיכו לזה כל היום!) עברתי מייד להצגה שלהם עם השיר "באמצע היום הצבע ה...".

הכנו 3 גיליונות נייר גדולים וצבעי גואש + מברשות, בחרנו 6 שחקנים, והתחלנו לשיר ולצייר.

היה כל כך כיף!

מי שהיה איתנו בקבוצה בשנה שעברה, ודאי זוכר את השיר הזה ממסיבת הסיום עם הצגת המסגרות... סיפרתי אתמול על כך לילדים, ונזכרנו בכך בחיבה. אז הילדים פשוט ביקשו להכין מסגרות ולעשות את ההצגה עם כולם.

מירב ודגנית נרתמו מייד לעניין, והכינו מסגרות עם נייר צלופן: בכל מסגרת נייר צלופן אחר: צהוב, אדום, כחול ולבן – לפי השיר.

כמה ילדים מהשנה שעברה הדגימו את ההצגה המוכרת לכלל הקבוצה, ואז הילדים פשוט הכריחו אותי לשוב ולשיר את השיר עוד 3 פעמים (!) כדי שכמה ילדים יוכלו להציג את ההצגה.

כמה שהם נהנו!

לבסוף הזכרתי להם שהבטחתי לספר סיפור, ואמרתי שאם לא נעצור את ההצגות להיום – לא נספיק, ולכן החלטנו לסיים, להרגע ולשמוע ספור.

הספור שנבחר היה אחד שהביא נעם לחלוק איתנו: "סוד השמים" מאת הסופרת דנה דיגמי.

יום ד – יום חופש

יום המפגשון הבוקר: הבוקר התחיל עם טקס החלפת ספרי הספריה, והיום הספרנים היו: עידו, מיקה, אוריה ובן – ואכן היו ספרנים לתפארת.

הטקס עבר לתפארת! שמרו על השקט, עזרו האחד לשני, ובאמת כל הכבוד.

המשכנו עם אוריינות שמות הילדים עם צלילי האותיות, וישבנו לאכול ארוחת בוקר.

מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר ימות השבוע, אוריינות המילה סתיו, רקדנו את השיר-ריקוד "מטייל אני לבד", המשכנו ברוח הסתיו עם השיר "עננים" ו"חילזון", ולאחר מכן ישבנו על הרצפה ב- 3 קבוצות: כל קבוצה קיבלה 3 או 4 מספרים, והרכבנו ביחד את פאזל המספרים עד 10. מדובר באותו משחק עימו ערכתי לילדים את המבדק החשבוני, כך שהיה מוכר להם.

היו שסיימנו בזריזות, והיו שהתקשו לעבוד בקבוצה. נמשיך לעבוד על זה, אבל זה היה חווייתי וכייפי בסופו של דבר.

זמן חצר ויצירה: ילדים נוספים באו לשולחן היצירה לערבב צבעי גואש ולראות אילו צבעים חדשים מתקבלים מהערבוב.

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיר מפגש, ולבקשת הילדים חילקנו עלי שלכת (הילדים עזרו לחלק) ושרנו את "חבורת עלעלים" ודיקלמנו אל "עלה אחד קטן".

סיימנו את המפגש עם שיר הצבעים וגם הצגנו להנאת הילדים, ולבסוף חילקתי לילדים דף עבודה ובו היו צריכים לסמן (תרגלנו זאת קודם לכן) אילו צבעים יוצרים את החדשים.

מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו ערן ומיקה.

חגגנו השבוע מסיבת יום הולדת לאמתי ולעמית! מזל טוב לחמודות ולבני משפחותיהן!

No comments:

Post a Comment