Thursday, May 12, 2011

עסק קטן הצלחה גדולה מאת רם הרשטין


קראתי את ספרו של רם הרשטיןעסק קטן הצלחה גדולה, לאחר שקיבלתי עותק שלו במסגרת "צו קריאה" של הוצאת מטר. 

אפשר לקרוא את הכיתוב שעל הכריכה האחורית של הספר וגם לקרוא את המבוא ואת הפרק הראשון מתוך הספר באתר טקסט. הספר קצר ולעניין. בספרון בן 144 העמודים, ברוטו, תמצאו תוכנית פעולה בראשי פרקים שמשובצת בהצעות למדדים ולמבדקים ולאמות מידה להערכתן בדרך להפוך חלום לעסק קטן למציאות או בדרך להפוך עסק קטן לעסק קטן ומצליח כשמו של הספר. הדוגמאות בספר מתאימות לעסקים קטנים בארץ ויש התייחסות בכל מקום מתאים להבדלים בין עסקים מקומיים (מִסְפרה, למשל) לעומת עסקים שיכולים לספק שרות גם ממרחק (כגון, בניית אתרים באינטרנט) ולעומת עסקים ניידים, כמו למשל של שרברב. אולי שני סוגי היזמים העיקריים שנדמה לי שהספר פונה אליהם הם אלה שרוצים להקים עסק קטן אך נתקלו במחסום וצריכים מדריך מעשי, אך גם אלה שהקימו ותקועים עם בעיות עם לקוחות, או עם הכנסות או עם תחרות ואינם מבינים מה הבעיות וכיצד לפתור אותן או מהן אמות המידה כדי להבין האם יש טעם להמשיך וכיצד או האם לסגור את העסק כמה שיותר מהר ועם מינימום נזק. הספר הזה אינו עוסק בצדדים החשבונאיים והמשפטיים ובכלל אינו עוסק בפרוצדורות בעסק -- זה אינו ספר למי שמחפש ללמוד כיצד לבצע הנהלת חשבונות או כיצד לדאוג לצד משפטי או להתעסקויות בירוקרטיות עם רשויות. בהחלט יכול להועיל ספר משלים לספר הזה שיטפל גם בצדדים הללו של עסק קטן.

דבר שקוסם מאוד בספר הוא שנושאים שנראים מפחידים ונדמה שידרשו ממון והשקעה רבים ומומחים שיגזלו זמן רב וידרשו כסף רב, נושאים אלה מטופלים ומוסברים בפשטות ובשיטת עשה זאת בעצמך וביניהם: סקר שוק, מיצוב, בידול, שיווק, פרסום ועוד. אפילו רק בשביל ההזדמנות להכיר את המושגים ואת הצורך בכל אלה ולקבל הדרכה של הצעדים הראשונים שווה לקרוא את הספר הזה ואפילו למי שאין לו כוונה להקים עסק. למי שיקים עסק זה מידע רב ערך ולמי שלא מתכוון, זה עדיין יכול לשמש ידע כללי שימושי. למשל, לבדוק כל דבר ודבר עם לקוחות בפועל ועם לקוחות פוטנציאלים כדי לקבל את נקודת המבט של הלקוחות -- חשוב מאוד שלא ליפול להטיות מתוך מה שנראה ליזם כמו הדבר הנכון או מה חושבים הקרובים לו ובני משפחתו -- בסופו של דבר מי שישלם יהיה הלקוח ולכן הדעות של הלקוחות עדיפות ונחשבות יותר מאשר אלה של בני משפחה ושל חברים. דוגמה לכך היא בחירת שם העסק: לבדוק עם לקוחות ולא להסתפק בכך שהרעיון עבר יפה אצל בני המשפחה.

הרעיונות בספר לא מפתיעים: צריכים להיות אנשי מקצוע טובים, צריך שיהיה דחף, מחוייבות ויכולת כדי להקים וכדי להחזיק עסק כזה שמצליח; צריכים למצוא נישה שיש בה מספיק לקוחות שמשלמים ולבדוק שאפשר להרוויח יפה; צריך לדאוג לבידול, למיצוב, לשיווק, ליתרונות יחסיים; צריך לדאוג לשרות טוב לפלח הגדול של הלקוחות שמרוויחים מהם ולדעת להתנתק מלקוחות שהם יותר מטריחים ומפריעים: כמו שאומרת הכותבת "לתת ללקוח תמיד את ההרגשה שהוא צודק" ואין זה אומר שהלקוח תמיד צודק! הספר אינו רק מפרט את הדברים שצריך לדאוג להם ואינו רק נותן סדר מעשי אחד אפשרי כדי לבצע אותם צעד אחר צעד, אלא גם מסביר בתמציתיות כיצד לעשות זאת -- את הנותר יש לעשות מתוך הבנת התחום שבו אתם מומחים ורוצים להקים בו עסק וכנראה תוך כדי התייעצות מתמדת עם אנשים מנוסים שכבר למדו דבר או שניים ושכבר נכשלו ויודעים להבנות מכישלונות.

הספר מחולק להקדמה ולעשרים פרקים קצרים כאשר כל פרק מהווה צעד בדרך להפוך לעסק קטן מצליח. הפרקים קצרים ומתומצתים ומסתיימים כל אחד ואחד בטיפים שמסכמים את הרעיונות של אותו הפרק. בתמציתיות ובתכליתיות של הספר טמונים יתרונותיו: הוא משמש לקריאה קלה ומזמין קריאות קצרות עם הפוגות ומאפשר לקורא חסר הסבלנות שאצה לו הדרך או לזה שמחפש את המתכון לקבל את מבוקשו. הקריאה קלה וברורה. יתרונות אלה מטבע הדברים גם מהווים אחד הצדדים של חרב פיפיות: מי שמבקש להעמיק  או להבין גם את ה-"מדוע" ולא רק את ה-"מה" ואת ה-"איך", יצטרך לחפש בעצמו כיצד המחבר הגיע לתובנות שלו ועל מה הוא מסתמך -- אין מראי מקום ואין תימוכין לטענות הרבות שבספר -- גם אין הצגה של אלטרנטיבות ודיון ביתרונות ובחסרונות. יחד עם זאת, אחרי גמיעת הידע והדרך שמתווה המחבר בספר זה צריכה להיות לקורא תמונה ברורה של האסטרטגיה ושל כמה מושגים ומונחים -- עם אלה בנקל אפשר לאתר בעזרת עובדי ספרייה או מוכרים מנוסים בחנות ספרים או בעזרת המלצות באינטרנט למצוא ספרים מעמיקים יותר או אנשים שיכולים לספק גם את ה-"מדוע" וגם את התמונה הכוללת יותר של איך העצות המעשיות שפורש המחבר בספר ממוקמות במציאות לצד תוכניות פעולה שונות לטובת אותה המטרה.

המבוא משמש מעין מבחן עצמי לאישיות של היזם וההנחה היא שנטייה למקצועות מסוימים מגדירה אתכם כבעלי אישיות מסוימת. המציאות מראה שגם אנשים בעלי אותם המקצועות מפגינים סוגים רבים ושונים של אישיות ושל התנהגויות ושל תרבות ומניעים שונים ולטעמי הפישוט שהביא להנחה הזאת מתאים אולי לאנקדוטות אך ספק אם עומד במבחן מדעי מסודר. כל הסיפור הזה מזכיר לי מאוד את נושא "סגנונות הלמידה" בחינוך, שעליו כתבתי בעבר בהרחבה ביומן הרשת שלי, ואת אינסוף המבדקים והבחנים השונים שמציעים בחינם ובתשלום באינטרנט ובאמצעים אחרים לאנשים כאשר כל הסיפור כולו אינו מעוגן בשום תשתית תיאורטית שעובדת באופן יציב במבחנים מדעיים מסודרים. יחד עם זה, נושא האישיות של יזם בעסקים קטנים הוא נושא שנחקר לא מעט ואני משער שפישוט היתר שהביא המחבר היה על מנת שלא להכביד על הקורא וכדי להגיע לעיקר ולשמור על כל הסיפור פשוט וסביר מבלי להיכנס לפרטים יתר על המידה -- כנראה שהאיזון הזה חשוב ובפרט בפתיחה של הספר. 

מסר שעובר כחוט השני לאורך פרקיו של הספר הוא שיש החלטות שנסיגה מהן או שינוי שלהן הוא דבר שיכול להמיט אסון ולהביא לסגירה של העסק. נדמה לי שההפחדה העקבית כנגד שינויים (או ההרתעה מפני זיגזגים עד להבנה נכונה של השוק) מגיעה ממקום טוב של "מוטב לתכנן, להבין ולהתכונן מראש וליזום נכון מאשר להגיע למצב של תגובה ושל היגררות ושל אובדן שליטה". יחד עם זאת, אני לומד שישנם לא מעט יזמים שדווקא היכולת שלהם לנסות כיוון אחד ולהבין בשלב מסוים ש-"זה לא זה" ולהיות אמיצים מספיק כדי לעצור הכול ולשנות כיוון בבת אחד, דווקא זה אחד מסודות הצלחתם. יש פודקאסט מעניין ומחכים, אמנם בנושא סטארטאפים של טכנולוגיה באינטרנט, בסדרת "רוורס עם פלטפורמה" שכדאי להאזין לו, פודקאסט מספר 49 -- סטארטאפ זיגזג

אני מציע למי שיקרא את הספר הזה ומתכוון ליישם לקרוא גם את הספר 4 שעות עבודה בשבוע מאת טימותי פריס (הוצאת ידיעות ספרים), שעוסק גם הוא בבניית עסק קטן אך הדגש שלו הוא איך להקים ולתחזק אותו ולהרוויח ממנו תוך כדי הקדשת מינימום זמן ומאמץ כדי להקדיש את יתרת הזמן ואת רוב הזמן של היזם להנאות החיים ולטיולים בעולם או כדי להקים ולתחזק עוד עסקים קטנים נוספים שיתרמו עוד להכנסה נוספת -- הרעיונות מעניינים ומקוממים ומלהיבים ומעוררי פליאה כאחד והם נראים פחות ופחות בלתי-אפשריים בעולם השטוח והגלובלי והמקושר שיש לנו היום הודות לרשת האינטרנט ולתהליכים מתקדמים של שרשראות אספקה ומשלוח.

לסיכום, הספר הקצר הזה מסכם נושאים רבים ומגוונים שצריכים להיות חלק מארגז הכלים של יזם של עסק קטן כדי להגיע להצלחה בצורה תמציתית, תכליתית ומעשית. במחיר של ארוחת צהריים אפשר לקבל גישה לידע הזה שישמש כשלד לתוכנית האמיתית שלכם להקמת עסק או לחלופין לשמש לכם כידע כללי מעורר מחשבה ועניין. שווה קריאה.