Thursday, March 12, 2009

האיש שידע יותר מידי מאת דיוויד לוויט


קראתי את הביוגרפיה של אלן טיורינג לפי דייוויד לוויט בספרו האיש שידע יותר מידי.

על הספר בהארץ.

על הספר ב-nrg.

על הספר במקור באתר אמאזון.

נתקלתי בשמו של אלן טיורינג ובעבודתו לראשונה בקורסים שונים במדעי המחשב שאותם למדתי בטכניון: אוטומטים ושפות פורמליות, תורת החישוביות, וקורסים שונים בהקשרים של בינה מלאכותית. מאוחר יותר גם יצא לי לקרוא על תרומתו בחקר פונקציית זטא (הסברים בויקיפדיה) ועל מאמציו לנסות ולהפריך את השערת רימן (הסבר יפה ומתומצת ניתן לקרוא פה). כמה דוגמאות לעבודתו של טיורינג על פונקצית זטא אפשר לראות פה ופה והסבר יפה על המכונה המדוברת אפשר למצוא פה. ספר מוצלח מאד על השערת רימן ותרומת מתמטיקאים רבים מאד לעיסוק בה הוא המוזיקה של המספרים הראשוניים (וראו את הסיכום שלי לאחר קריאת הספר באתר אמאזון). מרגע שהתחלתי את חברותי ב-ACM גם למדתי כי יש פרס יוקרתי מאד על שמו, פרס טיורינג, אשר נטען כי הוא המקביל לפרס נובל לתחום מדעי המחשב.

הספר עצמו חביב ולא יותר. לא כ"כ התחברתי לסגנון של המחבר שהאריך מאד בפרטים שלי נראו לא חשובים ולא משמעותיים וקיצר או השמיט פרטים שלעדתי היו חשובים ומשמעותיים או לפחות מעניינים יותר. זה ממש לא ברמה של הספר על פול ארדש, האיש שאהב רק מספרים, למשל.

מה שלקחתי איתי בעיקר מהספר זה הרהורים רבים על המציאות הקשה של הומוסקסואל בתקופתו של טיורינג באנגליה ועל הקשיים שלו מבחינה חברתית ומקצועית למרות כישוריו האינטלקטואליים. איזה בזבוז. בימינו הוא היה אפילו מקבל עודף תשומת לב בגלל נטיותיו המיניות...

למדתי כמה וכמה הקשרים הסטוריים שהיו מסקרנים אבל בסה"כ הספר מאכזב מעט.
הבנתי שישנן ביוגרפיות מוצלחות יותר על אלן טיורינג כגון:
הפילוסופים הגדולים - טיורינג, פילוסוף לפי טבעו, אנדרו הודג'ס, יהודה מלצר - עריכה. או באגלית במקור: Alan Turing: The Enigma, by Andrew Hodges. וודאי אקרא את זה.




סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי

הורים יקרים,

יום א הבוקר התחיל יחד איתכם, כשכולם הגיעו מחופשים לגן – והשמחה רבה!

לאחר תצוגת התחפושות נפרדנו מכם, וישבנו סביב לשולחן (שבינתיים נוקה כמובן לכבוד הילדים), שתינו מים, נרגענו מהתרגשות הבוקר, וכדי לחזור מעט לשגרה בלעדיכם בדקנו את התאריך העברי, ארגנו את ימות השבוע ובדקנו מי נמצא ומי חסר.

אחרי ארוחת בוקר שמחה במיוחד ישבנו למעין מפגש בוקר.

שיבחתי את הילדים שבבוקר לא שכחו לחתום את חתימת הבוקר, ומאחר והילדים הביעו עניין, הבאתי את הדף, והזמנתי אחד אחד את הילדים שטרם חתמו, שיעשו זאת לידי.

אין ספק שכתיבתם הפכה יציבה וברורה יותר (אצל רבים מתוכם)!

לאחר מכן שמנו ביחד את כל משלוחי המנות על הרצפה בערימה אחת, והזמנתי את הילדים לבוא ולהציג את תחפושתם בפני קהל החברים, לעשות סיבוב מסביב למשלוחי המנות, וגם להראות לנו את המשלוח שאותו ילד הביא. מחאנו כפיים, התרשמנו מהתחפושות בצורה רגועה, וגם זכינו להסברים יפים מאוד של הילדים (לפעמים בעזרת החברים) על כל תחפושת.

בדיוק כשסיימנו את הסבב נכנסה איריס להעביר לילדים חוג מוסיקלי ברוח חג פורים.

בסיומו יצאנו לחצר.

אחרי החצר הזמנתי את הילדים לשתות ולהתרענן בגן, וערכנו הגרלה משעשעת את משלוחי המנות.

כל ילד היה צריך להכניס ידו לקופסה סגורה ולשלות מתוכה שם של אחד הילדים, לו ייתן את משלוח המנות שהביא. מי שקיבל הודה לנותן, והנותן לחץ את ידו (באלכסון כמובן), ובירך ברכה פורימית משעשעת ...

נהננו מכך מאוד!

ישבנו אז לארוחת צהרים, ובסיומה יצאנו לגן ילדים שסמוך לחווה החקלאית, לשם מגיעים ילדים ממשפחות נזקקות, והבאנו להם את המשלוח הגדול מאוד שבזכותכם הכנו להם.

קיבלו את פנינו בחמימות רבה, ואף חילקו לנו וופל וסוכריה לכל אחד.

חזרנו עייפים אך מרוצים מיום עמוס ושמח – ישר למזרון (מי שהולך לנוח בצהרים).

יום ב מפגשון הבוקר: לוח שנה עברי, תורני בוקר (התחלנו סבב חדש!) + ספירה בדילוגים זוגיים (טרם קראנו בשם "זוגי"), מזג אויר.

לצערי לא הספקנו הרבה, מאחר והיינו צריכים לשבת לאכול ארוחת בוקר זריזה, כי אלי פלפלי הגיע לערוך לילדים הצגה! שם ההצגה: "הביצה שהתחפשה".

לאחר ההצגה חילקתי לילדים אוזני המן שהבאתי, ושאותם הכנתי עם ילדיי בבית, ונתתי לילדים שהגיעו מחופשים לעשות לנו תצוגת אופנה קצרה.

ואז סוף סוף - יצאנו לטיול מיחזור. והפעם – למיכל הבקבוקים. היה נהדר!

חזרנו ישר לחצר (הרי צריך גם לשחק ...).

מפגש הצהרים: רציתי להספיק המון עם הילדים, ולכן ישבנו לאכול מוקדם ארוחת צהרים, ולהלן פעילותינו במפגש הצהרים:

קודם התחלנו עם איתי דבי, שהביא פתק מפורט מהוריו, שם הם מספרים על הטיול המשפחתי מהשבוע שעבר לחרמון! http://www.planetnana.co.il/rjnhojbht/

היה פשוט נהדר לחלוק את הספור עם הילדים, וכמובן להזכר היכן נמצא ההר במפת המדינה.

דבר נחמד שהוזכר בפתק היה שֵׁם מסעדה נחמדה שם אכלה המסעדה, ומאחר והילדים היו משועשעים מאוד מהשם, החלטתי לכתוב לכם אותו. אולי יצא למי מכם לבקר שם גם ... "קדירת המכשפה" ולנוחיותכם צירפתי גם את האתר: http://www.rest.co.il/sites/Default.asp?txtRestID=3042

לאחר מכן הצגתי בפני הילדים ספור מוכר שהביא גיא בונה, ומאחר ושם המחברת היה מוכר להם כל כך, איכשהו התחלנו לדקלם ביחד (בעל פה וללא הספר!) את ספרהּ האחר המוכר כל כך: "דירה להשכיר".

אני מניחה שבשלב זה כבר ניחשתם שמדובר בלאה גולדברג.

גיא הביא את הספר "המפוזר מכפר אז"ר" ולאחר הדיקלום המשותף של "דירה להשכיר", היה כיף לקרוא בספר המשעשע, שתוכנו בהחלט התאים לאוירת חג פורים.

המשכנו בשירים ובריקודים ברוח החג, וסיימנו באליפות "ים יבשה" מצויינת, שמטרתה לתרגל את המוטוריקה הגסה, ותיאום אוזן – גוף, החשוב כל כך, ושיתפתח בהמשך הזמן והשנים גם להבנת הנשמע.

אלוף המשחק "ים יבשה" הוא בינתיים עומר מזה כמה ימים! כל הכבוד!

ממש הצטערנו לראות ששוב השעון זז מהר מידי, אבל סיימנו מפגש מהנה ועשיר.

חג שמח לכולכם!

יום ג חופשת פורים

יום ד חופשת פורים

יום ה מפגשון הבוקר: עדכנו את לוח השנה העברי, ושוחחנו על הירח המלא המקסים שהיה אתמול בערב, שציין את אמצע החודש (ט"ו בחודש אדר). בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר והתעסקנו בלוח השמות: בדקנו מי נמצא, מי חסר – כמה ילדים בגן וכו'. סיימנו כמובן באוריינות השמות לפי האות הראשונה בשם, ופתחנו את הספריה, שהתנהלה למופת!

מפגש הבוקר: התחלנו עם משחק אורייני עם המילים "אדר" ו"פורים", כדי לוודא שהראש פועל גם לאחר חופשת חג פורים, והילדים נהנו מאוד להוכיח לי שהם מומחים באותיות!

המשכנו בשירי בוקר עליזים, וכן הרכבנו רכבת אנושית עם לוחיות ימות השבוע. לאחר מכן הילדים סידרו בצורה נכונה את הלוחיות על גבי הלוח.

המשכנו עם אליפות "ים יבשה", שהיתה בעצם המשך לזו שהתחילה ביום ב (והבטחות צריך הרי לקיים ...), וגילינו אלופה חדשה, שהחזיקה מעמד ממש מההתחלה: אוריה!

סיימנו עם שיר ריקוד מדוייק מאוד שמקפיד על הכללים כדי שיצא מוצלח: "קדימה- אחורה".

זמן חצר ויצירה: הילדים הכינו ליצן-מגנט עם מירב.

מפגש הצהרים: התחלנו בסיפורי הילדים מטיולים עתידיים שהם יערכו עם הוריהם (מצפה לתמונות ולרשימות מפורטות מה ואיך היה בטיולים!!), ובדקנו כל מקום על גבי המפה. בהזדמנות זו נזכרנו מי המדינות הגובלות במדינתנו, והאם הם ביחסי "שולם" או "ברוגז".

לאחר מכן בחרנו בספור שהשאילה היום בזמן הספריה עדן, וקראנו אותו בגן:

"מה לעשות כדי להצליח" מאת ענת אומנסקי.

סיימנו כמובן במנהגנו מידי יום חמישי: ספור התורה. והיום – נזכרנו באברהם אבינו ובציווי שקיבל לעזוב את אור כשדים ולנדוד לכנען, והמשכנו בספור סדום ועמורה ואשת לוט שהפכה לנציב מלח.

יום מקסים ויפה, שכרגיל הסתיים מהר מידי ...

הורי השבת מחר יהיו: גיא בונה ואוריה.

** בשבוע הבא אעדר בימים ד, ה, ו בשל חופשה משפחתית. אילנה תמלא כמובן את מקומי **