Saturday, April 13, 2013

כיצד נסייע לילדינו להתכונן טוב יותר לבחינות ובכלל ללמוד?


איך לעזור לילדים להתכונן לבחינות (איך לעזור לעצמינו ללמוד)?


הנה מתכון שמצליח:
1. לרשום (לכתוב)
2. הצגה חזותית (דגם)
3. אימון
4. בחינה טובה מחזרה
5. להימנע מביצוע משימות במקביל
6. החיפזון מהשטן

הנה פירוט קצר על כל אחד מהסעיפים כדי להסביר את הרעיון:

1. הכינו רשימות כל הזמן, בשיעורים בכתה, בעת עבודת הבית, לקראת בחינות, אחרי הבחינות: -- הכתיבה עוזרת לשמור על מיקוד, משאירה עדות של מה שחשבנו ששמענו ושראינו ושל מה שחשבנו שהבנו -- אפשר לחזור על כך ולהיזכר וגם להיווכח שאולי טעינו או פתאום לגלות תובנה שרק בקריאה חוזרת הבנו.

2. צרו לעצמכם ייצוגים חזותיים ודגמים של רעיונות ושל עקרונות: בתרשים, בשרטוט, במשל, בתמונה, ובדרכים נוספות.

3. חזרה: הפנמה ואוטומטיזציה מושגות באמצעות אימון: חזרה. חזרו על הנושאים, השתמשו באוצר המילים וברעיונות. אין מדובר רק בשינון, אלא בבדיקה מחודשת של מה שהבנו ושל מה שלא הבנו: מדוע את זה הבנתי ואת הדבר האחר לא הבנתי...

4. קריאה שוב ושוב של החומר (בבחינת מה שעושים כשחוזרים על חומר) היא טובה ומועילה אך חלשה כשהיא הדבר היחידי או העיקרי שעושים. בחינה עצמית היא טובה יותר. דרך יעילה לבחינה עצמית היא שתוך כדי קריאה של החומר, להכין שאלות (פשוטות וגם מורכבות, בסיסיות וגם מעמיקות) על הנושאים שעליהם קוראים ואז פשוט לענות על השאלות ואח"כ לבדוק לעצמכם את התשובות אל מול החומר המלא.

5. לא לבצע מספר מטלות בו זמנית: להתמקד. דבר אחד אחרי דבר אחר. שיטה קלה ליישום היא להיעזר בשעון מעורר מסוג כלשהו: לכוון אותו ל-20 דקות שבמהלכן עוסקים בריכוז בנושא אחד ולא בשום דבר אחר ואז יש 5 דקות הפסקה שבה נעשה דברים אחרים כמו לבדוק מסרונים, אימייל או כל דבר אחר. הנקודה החשובה היא שביחידות זמן של 20 דקות ברצף אנחנו מתרכזים אך ורק במטרה שלפנינו ולא בשום דבר אחר (לא בטלפון, לא בטלוויזיה, לא בחלימה בהקיץ...)

6. לא לגשת למטלות באימפולסיביות, לא להתמקד בזמן, אלא לחשוב לפני מעשה, לתת לרעיונות ולחומר לשקוע ולהיטמע. לאט לאט. חשוב להבין שתוצאה חשובה של הסעיף הזה היא שיש לתכנן את הלימודים שלנו מראש ולפרוש אותם על פני תקופה ארוכה באופן מושכל -- זה לא עובד כ"כ טוב כשנזכרים ללמוד רק ברגע האחרון.

בהצלחה!!


הצעות נוספות שקיבלתי:
  • לספר למישהו אחר אודות החומר לבחינה. כשיודעים להסביר - מבינים באמת את החומר הנלמד [רות נדל]
  • יש עוד שתי נקודות שראוי להזכיר [אורי תדהר]:
    •  המילה הלא מובנת - יש מגוון תופעות פיזיות (כולל ההרגשה שהקטע האחרון שקראת "מחוק" מהזיכרון) ואז כדאי שתחפש מילה שאתה לא סגור מה המשמעות שלה בדיוק לפני הקטע שהתחיל להיות לך מחוק / קשה / לא מובן. מילים הן אבני הבניין של משפטים ופסקאות. לעתים קרובות הניסיון "להבין מההקשר" גורם לך להבין משהו אחר לגמרי ממה שהתכוון מי שכתב, ואז אתה מוצא את עצמך שני עמודים לאחר מכן כשאין לך מושג על מה מדברים.
    • מדרג לימודים תלול מדי: אם משהו הלך לך טוב, ואח"כ למדת משהו חדש שכבר לא הלך לך טוב - כנראה שבין הראשון לשני יש משהו שלא לגמרי תפסת ואתה צריך לחזור אל הדבר הראשון ולוודא שאתה באמת מבין אותו עד הסוף ולראות אם חסר שם עוד משהו. 

[...]