בשיטוטיי בספרייה קראתי עוד ספר קצרצר, איך לגדל ילדים יצירתיים ושמחים יותר מאת פינקי פיינשטיין.הספר חביב. מתרכז לדעתי הרבה בבעיות של הורים עם עצמם וההשלכות של אלה על ההתייחסות לילדים.
הרעיונות לא רעים וחלקם שניסיתי עוד לפני שידעתי על הספר (למשל לשבת עם הילדים ולצייר סתם דברים באופן חופשי) עובדים יפה.
בסוף הספר ישנן 12 המלצות:
המלצה 1 - יש לעודד את הילדים ליצירה ואף ליצור יחד עמם ככל היותר
ילדים זקוקים להכוונה ולמודל לחיקוי. יש לעודד אותם ליצור באופן פשוט – ממה שיש בבית, ולא בהכרח לשלוח אותם לחוגים בהם לא ברור מה באמת קורה. מומלץ שההורה גם ייצור יחד עם הילד באותם חמרים.
המלצה 2 - יש להרעיף עליהם שבחים רבים על כל פעולה יצירתית ויוזמה שלהם
הביטוי "כל הכבוד" וכל צורת התפעלות אחרת חיוניים והכרחיים על כל יזמה יצירתית וכל מעשה יצירה שהוא. אין קשר לדעתכם לגבי "היופי" של היצירה. הילד זקוק להתפעלות שלכם ובכמויות עצומות.
המלצה 3 - יש להימנע בכל מקרה מיסיון להבין או לשאול את הילד לגבי "מה הוא עשה". הורים רבים מנסים לברר מהר ומדיי את פשר היצירה של ילדם, מתוך רצון לגלות התעניינות. פעולה זו מעודדת ביקורת וחשיבה הגיונית ואלה מצמצמים מאד את החופש היצירתי ואת פיתוח ההמצאה. ילד שירצה לספר יעשה זאת מיזמתו. אחרת מומלץ להסתפק רק בהתפעלות.
המלצה 4 -הכרחי שכל הורה ישקיע אנרגיה בטיפוח עצמו ובאהבת עצמו כאדם וכהורה – הורה שאין בו שמחה והנאה מהחיים אינו יכול להעניק דבר לילדיו, שלא לדבר על תמיכה, פרגון ועידוד היצירתיות. לא כל שכן, הורה שאין בו אהבה עצמית מלמד את ילדיו שלא יאהבו את עצמם, גם כן, וזה יסרס את היצירתיות שלהם. הכרחי שהורה ייתן דעתו לנושא זה באופן מעמיק.
המלצה 5 -הכרחי שההורים יפגינו את אהבתם זה לזו אם במילים ואם במעשים. ילד מאושר הוא ילד שחש ש"הכל בסדר בממלכת ההורים". החוויה הזו, שההורים אוהבים ומעניקים זה לזה מעניקה לילד בטחון רב ותחושת אווירה נעימה בקרבו ובסביבתו, וכך הוא פנוי ליצירה בהנאה רבה.
המלצה 6 - יש להימנע ככל הניתן מהיסחפות לתוך רגשי אשם הוריים. הורה טוב הוא הורה שגם עושה טעויות. הורה טוב הוא הורה אנושי ולא "סופר הורה". היצירתיות הינה מרחב שמותר בה לטעות וכך גם ההורות. עודף רגשי אשם על מה שעשינו או לא עשינו מצמצם מאד את כל בני המשפחה.
המלצה 7 - יש לזכור שבגנים ובבתי ספר חסר מאד טיפוח היצירתיות ותחת זאת יש הקפדה יתרה על כללים נושנים של "לצייר בתוך הקווים" ו"לצייר יפה". ומסיבה זו יש להקדיש תשומת לב בבית לכללים אלה ולהעניק כל שניתן במסגרת הביתית בה יש לכם שליטה מלאה על מה שקורה.
המלצה 8 - כל ילד זקוק לזמן אישי עם כל אחד מההורים. הכוח היצירתי של הילד מונע מתחושת בטחון וממגע אישי עם הוריו. ילדים זקוקים לתשומת לב ממוקדת ואישית, גם אם היא לא מגיעה כל הזמן. גם אם יש מספר ילדים, כל אחד זקוק לזמן האישי עם כל אחד מההורים על מנת לפתח בטחון עצמי ביכולותיו ובביטוי רגשותיו.
המלצה 9 - יש להימנע מהתייעצות יתר עם הסביבה לגבי הדרך הנכונה לגידול הילדים. הורים, חברים, שכנים, לכולם יש עצות טובות ולכולם כוונות טובות. יחד עם זאת, ילדיכם זקוקים למקוריות שלכם וליצירתיות שלכם יותר מכל. התייעצות רבה מטשטשת את המיוחד שלכם, ההורים ומכאן גם את המיוחד שבילדיכם. הכרחי שהורה יסמוך על חושיו ושילמד בדרכו את הסגנון שלו.
המלצה 10 - יש להעניק לילדים גבולות ברורים של חוקי הבית ולהדגים שיש מחיר לחציית קוים אדומים. יצירתיות אינה חופש מוחלט ואינה כאוס. יצירה פורחת במקום בו הגבולות ברורים ויעילים. ילד זקוק לגבולות ולתחושה שקיימים חוקים וקוים אדומים שאין לחצות אותם. ללא אלה יגדל בבלבול ויתקשה לגלות את היצירתיות שלו.
המלצה 11 - יש לתת לילדים מדי פעם "לנצח" את ההורים בויכוח או בעימות. מדי פעם, ולא תמיד, כדאי שהילד יחוש שהצליח "לנצח את הגדולים". זה מעניק לו תחושת יכולת ואף תחושת אפשרות של מרד במוסכמות ובמערכת, ואלה מעצימים את היצירתיות שבו.
המלצה 12 - יש לשוב ולהדגיש ככל הניתן - הורה שאינו מטפח את עצמו, שלא אוהב את עצמו מספיק ושלא מעניק לעצמו את מתנות היצירתיות שלו, אין לו אפשרות ממשית להעניק את אלה לילדיו. אל תקריבו עצמכם למען תפקיד ההורות מכיוון שאף אחד לא ירוויח מכך. ילדיכם זקוקים לכם מיוחדים, מאושרים וצומחים ללא הרף. הם ילמדו מכם וינהגו באופן דומה.
נחמד.
הרעיונות לא רעים וחלקם שניסיתי עוד לפני שידעתי על הספר (למשל לשבת עם הילדים ולצייר סתם דברים באופן חופשי) עובדים יפה.
בסוף הספר ישנן 12 המלצות:
המלצה 1 - יש לעודד את הילדים ליצירה ואף ליצור יחד עמם ככל היותר
ילדים זקוקים להכוונה ולמודל לחיקוי. יש לעודד אותם ליצור באופן פשוט – ממה שיש בבית, ולא בהכרח לשלוח אותם לחוגים בהם לא ברור מה באמת קורה. מומלץ שההורה גם ייצור יחד עם הילד באותם חמרים.
המלצה 2 - יש להרעיף עליהם שבחים רבים על כל פעולה יצירתית ויוזמה שלהם
הביטוי "כל הכבוד" וכל צורת התפעלות אחרת חיוניים והכרחיים על כל יזמה יצירתית וכל מעשה יצירה שהוא. אין קשר לדעתכם לגבי "היופי" של היצירה. הילד זקוק להתפעלות שלכם ובכמויות עצומות.
המלצה 3 - יש להימנע בכל מקרה מיסיון להבין או לשאול את הילד לגבי "מה הוא עשה". הורים רבים מנסים לברר מהר ומדיי את פשר היצירה של ילדם, מתוך רצון לגלות התעניינות. פעולה זו מעודדת ביקורת וחשיבה הגיונית ואלה מצמצמים מאד את החופש היצירתי ואת פיתוח ההמצאה. ילד שירצה לספר יעשה זאת מיזמתו. אחרת מומלץ להסתפק רק בהתפעלות.
המלצה 4 -הכרחי שכל הורה ישקיע אנרגיה בטיפוח עצמו ובאהבת עצמו כאדם וכהורה – הורה שאין בו שמחה והנאה מהחיים אינו יכול להעניק דבר לילדיו, שלא לדבר על תמיכה, פרגון ועידוד היצירתיות. לא כל שכן, הורה שאין בו אהבה עצמית מלמד את ילדיו שלא יאהבו את עצמם, גם כן, וזה יסרס את היצירתיות שלהם. הכרחי שהורה ייתן דעתו לנושא זה באופן מעמיק.
המלצה 5 -הכרחי שההורים יפגינו את אהבתם זה לזו אם במילים ואם במעשים. ילד מאושר הוא ילד שחש ש"הכל בסדר בממלכת ההורים". החוויה הזו, שההורים אוהבים ומעניקים זה לזה מעניקה לילד בטחון רב ותחושת אווירה נעימה בקרבו ובסביבתו, וכך הוא פנוי ליצירה בהנאה רבה.
המלצה 6 - יש להימנע ככל הניתן מהיסחפות לתוך רגשי אשם הוריים. הורה טוב הוא הורה שגם עושה טעויות. הורה טוב הוא הורה אנושי ולא "סופר הורה". היצירתיות הינה מרחב שמותר בה לטעות וכך גם ההורות. עודף רגשי אשם על מה שעשינו או לא עשינו מצמצם מאד את כל בני המשפחה.
המלצה 7 - יש לזכור שבגנים ובבתי ספר חסר מאד טיפוח היצירתיות ותחת זאת יש הקפדה יתרה על כללים נושנים של "לצייר בתוך הקווים" ו"לצייר יפה". ומסיבה זו יש להקדיש תשומת לב בבית לכללים אלה ולהעניק כל שניתן במסגרת הביתית בה יש לכם שליטה מלאה על מה שקורה.
המלצה 8 - כל ילד זקוק לזמן אישי עם כל אחד מההורים. הכוח היצירתי של הילד מונע מתחושת בטחון וממגע אישי עם הוריו. ילדים זקוקים לתשומת לב ממוקדת ואישית, גם אם היא לא מגיעה כל הזמן. גם אם יש מספר ילדים, כל אחד זקוק לזמן האישי עם כל אחד מההורים על מנת לפתח בטחון עצמי ביכולותיו ובביטוי רגשותיו.
המלצה 9 - יש להימנע מהתייעצות יתר עם הסביבה לגבי הדרך הנכונה לגידול הילדים. הורים, חברים, שכנים, לכולם יש עצות טובות ולכולם כוונות טובות. יחד עם זאת, ילדיכם זקוקים למקוריות שלכם וליצירתיות שלכם יותר מכל. התייעצות רבה מטשטשת את המיוחד שלכם, ההורים ומכאן גם את המיוחד שבילדיכם. הכרחי שהורה יסמוך על חושיו ושילמד בדרכו את הסגנון שלו.
המלצה 10 - יש להעניק לילדים גבולות ברורים של חוקי הבית ולהדגים שיש מחיר לחציית קוים אדומים. יצירתיות אינה חופש מוחלט ואינה כאוס. יצירה פורחת במקום בו הגבולות ברורים ויעילים. ילד זקוק לגבולות ולתחושה שקיימים חוקים וקוים אדומים שאין לחצות אותם. ללא אלה יגדל בבלבול ויתקשה לגלות את היצירתיות שלו.
המלצה 11 - יש לתת לילדים מדי פעם "לנצח" את ההורים בויכוח או בעימות. מדי פעם, ולא תמיד, כדאי שהילד יחוש שהצליח "לנצח את הגדולים". זה מעניק לו תחושת יכולת ואף תחושת אפשרות של מרד במוסכמות ובמערכת, ואלה מעצימים את היצירתיות שבו.
המלצה 12 - יש לשוב ולהדגיש ככל הניתן - הורה שאינו מטפח את עצמו, שלא אוהב את עצמו מספיק ושלא מעניק לעצמו את מתנות היצירתיות שלו, אין לו אפשרות ממשית להעניק את אלה לילדיו. אל תקריבו עצמכם למען תפקיד ההורות מכיוון שאף אחד לא ירוויח מכך. ילדיכם זקוקים לכם מיוחדים, מאושרים וצומחים ללא הרף. הם ילמדו מכם וינהגו באופן דומה.
נחמד.