Wednesday, March 3, 2010

היסטוריה של הפסיכולוגיה המודרנית מאת לודי ט' בנג'מין

עלעלתי בספר היסטוריה של הפסיכולוגיה המודרנית מאת לודי ט' בנג'מין ואפילו קראתי בעיון חלקים נרחבים ממנו אבל לא כל כך נהנתי ולא מצאתי סיפוק בקריאה. הספר לא התמקד בנושאים שמעניינים אותי כלל. חיפשתי למצוא חוט מקשר בין נושאי מחקר בפסיכולוגיה ובין תיאוריות בפסיכולוגיה שקשורות לחשיבה וללמידה ומלבד דיון בביהביוריזם שהיה שטחי למדי לטעמי לא מצאתי הרבה. היכן מוזכרים פיאז'ה וויגוצקי?



אה... לא התלהבתי


גם כך לא כתוב בתנ"ך

לאחר שקראתי בספרייה את לא כך כתוב בתנ״ך מאת יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן, מצאתי וקראתי גם את גם כך לא כתוב בתנ"ך מאת אותם המחברים, יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן.

הפעם עניינו אותי:
סיפור יציאת מצרים במזמור קיד (פרק ב') -- זהו המזמור מתהילים שפותח במילים "בצאת ישראל ממצרים...". המחברים מנתחים בדקדקנות את המזמור. יש מסקנה מעניינת בסוף הפרק על מה היה כתוב בתנ"ך על המעשה ומה ניסה לדעת המחברים להעביר מחבר המזמור.
סיפור קין והבל במדרש רבה (פרק ה')
דמותו של שמשון בתלמוד הבבלי (פרק כ"ב) -- פה שוב (כי גם בספרם הקודם של השניים היה פרק על שמשון שסקרן אותי מאוד וקראתיו ראשון מאותה הסיבה) הסתקרנתי להשוות עם מה שקראתי בספרו של דוד גרוסמן, דבש אריות.

הספר הזה הפעם היה מכביד יותר לקריאה בשבילי וגם מעניין פחות. אולי אמצא פנאי לקרוא בו שנית בהזדמנות ואולי יראה יפה יותר בעיני בקריאה שנייה לאחר שהדברים שקראתי "ישקעו" מעט.




לא כך כתוב בתנ"ך מאת יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן

קראתי בספרייה את הספר לא כך כתוב בתנ"ך מאת יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן. הספר מסקרן מאוד כי הוא מביא מאורעות שונים מהמקרא שאולי נותרים סתומים אצל הקוראים ועוד עונה לשאלות יחד עם סימוכים וטיעונים בעד הפתרונות שהמחברים מציעים.

עניינו אותי בעיקר החלקים שעסקו בצורת הנחש בגן עדן (פרק א'), מה אירע לשמש בגבעון (פרק ה'), היכן נקברו רחל ויעקב (פרק ח'), אכילת מצות על שום מה (פרק י'), מה עולל חם לנוח אביו (פרק י"ד), איך היתה לידתו של שמשון (פרק כ"א), מי הרג את גוליית (כ"ג) ו-מה אירע באוהלה של יעל (פרק כ"ח).

העניין הראשון שלי היה בלידת שמשון בעיקר בגלל הקריאה שלי לאחרונה בספרו של דוד גרוסמן, דבש אריות.

נהנתי לקרוא על המסורות השונות, עימות הנתונים ממקורות שונים במקרא עצמו, מארון הספרים וגם ממסורות וממיתולוגיות זרות.

חביב ביותר.