Thursday, June 4, 2009

תכנית ההבחנות החדשה במתמטיקה בבתי הספר התיכוניים

בגלל עיסוקה של מיכל, מורה למתמטיקה בבתי-ספר תיכוניים, והחל משנת הלימודים הבאה גם מרכזת לימודי מתמטיקה בתיכון החדש בכפר-יונה, יוצא לי להחשף לכל מיני נושאים מעניינים, גם במתמטיקה, גם בחינוך וגם בארגון הוראת המתמטיקה.

הנה אחד הדברים שתפסו את תשומת ליבי בנושא ארגון הוראת המתמטיקה: בפינת המפמ"ר במרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי אפשר למצוא את החומר הבא, שבאופן אישי מצאתי אותו מעניין ביותר:
תוכנית ההבחנות החדשה:
בשנת הלימודים הבאה, תשס"ט, יורחב הניסוי למבנה הבחנות חדש בבחינות הבגרות במתמטיקה.לפניכם תקציר של עקרונות מבנה ההיבחנות החדש.
רמת 3 יח"ל
תוכנית ההוראה
סקיצה לשאלון
רמת 4 יח"ל
תוכנית ההוראה
סקיצה לשאלון
רמת 5 יח"ל
תוכנית ההוראה
סקיצה לשאלון
עוד קישור מעניין הוא: הערכות בית הספר לקראת תוכנית היבחנות חדשה במתמטיקה- ד"ר אתי אופנהיים המלצה מפורטת לתכנון לימודים במתמטיקה בכיתה י' לכיתות העיוניות לשלוש הרמות 3, 4 , ו 5 יח"ל.

סיכום השבוע בגן יובל

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי.

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + חוויות משבת:

עידו ביקר באמפיתיאטרון הרומי של בית גוברין שם ערכה רשות הטבע והגנים פעילות לכבוד החג, הפעילות כללה מופע מקסים של קרקס והפעלות לילדים.

ערן ספר על בילוי משפחתי בפארק הירקון לרגל יום הולדתו של אביו.

איתי דבי סיפר על סוף שבוע במצוקי דרגות (ליד ים המלח) באוהל משפחתי וכן על טיול בעין גדי!

נעם ספר על פסטיבל איכות הסביבה שעסק בפעילויות של שמירה על כדור הארץ. הרחבנו את השיחה בגן על פעילויותינו שלנו בגן לשמירת איכות הסביבה.

יעלי סיפרה לנו על חגיגות חג השבועות במושב חוגלה מדרום לחדרה. היא תיארה יפה טרקטורים שונים שקושטו בצורות שונות ברוח החג ועל מופע רקדניות בטן.

שחר חזר סוף סוף מאילת וסיפר בהתרגשות רבה על הבילוי המשפחתי שם. הוא סיפר על ביקור במצפה התת ימי וכמובן על בית המלון בו המשפחה לנה. http://www.coralworld.com/eilat/index1.htm

מפגש הבוקר: השבוע וגם בשבוע הבא נזכר בכל מה שעשינו מתחילת השנה: הסתיימו להם החגים, ודקה לפני שנתחיל באוירת סוף שנה וקייטנה – אנו נהנים ממה שעשינו. לוח התוכן נמלא בכמה מילים שלמדנו במהלך השנה. לצערי לא היה מקום לכולן. המטרה היא זכירתן ושימוש חוזר ומגוון בטריק שלימדתי את הילדים כיצד לכתוב ולקרוא מילים: ההאזנה לצלילי האותיות עצמן. במהלך השבועיים האלו אשתעשע עם הילדים במילים הללו, וגם אאפשר להם לשחק בהן בעצמם, תוך כדי שהם מתנסים ב"כתיבה" נכונה שלהן מתוך השמיעה.

המפגש כלל את שירי הבוקר איתם התחלנו את השנה. גם שירים וגם דיקלומים, מה ששעשע את כולנו, והילדים הציגו אותם בשמחה רבה, תוך שהם מנסים להזכר בהם שוב. כמובן – וסוף סוף – הגיעה גם חיפי החיפושית לבקר מתוך קופסת ההפתעות האהובה, והשמחה היתה רבה מאוד!

מפגש הצהרים: התחלנו עם רישום המילים "בוקר טוב" ו"צהרים טובים" על גבי הלוח המחיק, כשהילדים אומרים לי אילו אותיות לכתוב תוך שהם מאזינים לצלילי האותיות. המשכנו עם כמה שירים מתחילת השנה, ואז גם באה החיפושית יוכבד לשמח את כולם! אין ספק שהפגישה המחודשת עם החברים מתוך קופסת ההפתעות עשתה היום שמח לכולם!

סיימנו ברוח עכשווית יותר עם הריקוד והשיר "הורה", והיום אילנה הצטרפה ורקדה איתנו!

יום ב מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + משחק מילים עם המילים על גבי לוח התוכן: כמובן על הילדים היה להשתמש בשמיעתם את צלילי האותיות השונות כדי "לכתוב" נכון את המילים. היה משעשע, הילדים התלהבו מאוד, והמשחק נמשך הרבה יותר ממה שתכננתי ... איזה כיף! סיימנו עם סידור לוח ימות השבוע.

מפגש הבוקר: היום נזכרנו בשירי חגי תשרי: שוחחנו קצת על המושגים מתחילת השנה בנושא, וכמובן הצגנו רבות! הילדים התעקשו על הצגות חוזרות ונשנות בכמה מיקרים, ונהנו להזכר.

זמן חצר ויצירה: היום קיפלנו דף וציירנו על חציו האחד בגואש, ולאחר שקיפלנו את הדף בחזרה על הציור ראינו איך התמונה מכפילה את עצמה. היצירה היתה מרגשת מאוד, והילדים יצרו בצורה מעניינת מאוד! לפני ארוחת הצהרים עברנו על כמה ציורים וראינו מה דומה ושונה אצל כל אחד.

מפגש הצהרים: המשכנו עם עוד כמה שירי חגי תשרי, וסיימנו עם "באלה הידיים".

יום ג מפגשון הבוקר: התחלנו עם שגרת הבוקר הרגילה שלנו, ושילבנו גם את הריקוד האהוב: "באלה הידיים".

לא שכחנו להזכר בתרגיל העורף שהיה צריך להתקיים היום, נזכרנו מה ההבדל בין צפירה לאזעקה, ומה עלינו לעשות כשתשמע האזעקה.

סיימנו בתחרות בין הבנים לבנות (בכל פעם הוזמנו 3 מכל קבוצת מין) של ארגון נכון של האותיות עם המילים מלוח התוכן.

הבנות ניצחו ...

מפגש הבוקר: הגיע אלי פלפלי לערוך לילדים הצגה בשם "מלך הפירות".

בסיומה יצאו הילדים לחצר, ובערך 10 דקות אחר כך נשמעה האזעקה.

תוך בערך 20 שניות כל הילדים היו יישובים על השטיח בתוך הגן בשקט מופתי, ובצורה מאורגנת יצאנו ביחד לכניסת הגן, להיות מוגנים על ידי הקירות הפנימיים ששם.

הילדים קיבלו ממני שפע מחמאות על זריזותם ובגרותם, ושוחחנו עוד כרגע על החשיבות שבזריזות ובכניסה המהירה פנימה. הילדים פשוט נהדרים! התגאתי מאוד!!

מפגש הצהרים: נזכרנו בעוד שירים שליוו אותנו בתחילת השנה, וגם ערכנו כמה הצגות עם השיר "א"י שלי יפה וגם פורחת" בליווי השלטים.

דגנית החליפה אותי בסביבות השעה 13:00 כשנאלצתי לצאת בדחיפות – והמשיכה מפגש מקסים עם הילדים.

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + ספרייה

מפגש הבוקר: אנו ממשיכים ב"נוסטלגיה" של תחילת השנה, והיום עברנו לתקופת חודשי חשוון וכסלו עם שירי הבוקר והסתיו אותם שרנו והצגנו באותה התקופה.

זו הזדמנות מצויינת לשחזר את הנלמד באותה התקופה, ואכן שוחחנו על מושגים שונים, על סימני הסתיו ועל תפקידי הרוח והגשם.

התחלנו עם התמסרות בכדור: ראשית התמסרות בישיבה, שנית בעמידה ושלישית אקראית (בדיקת ערנות). שמחתי לראות עד כמה הילדים השתפרו בכישורים הפיזיים מאז תחילת השנה!

מפגש הצהרים: התחלנו עם הסיפור הקצר שהילדים כל כך אהבו בזמנו ("הגמד והפטריה") , שממש דיקלמו אותו יחד איתי: היה מעניין לראות איך הילדים זכרו חלקים גדולים ממנו, ודיקלמו ביחד איתי.

המשכנו עם ספר חמוד שהביא שחר: "אמא של שבת" מאת נורית כהן. אמא של שבת / נורית כהן

סיימנו כנהוג עם ספור התורה, והפעם המשכנו וסיימנו את ספורם של יעקב ורחל, כשלצערי היום הספור הסתיים בצורה עצובה: מותה של רחל בזמן הולדתו של בנה בנימין.

הגמד והפטרייה / אתי גרנות-וייזר

בוקר אחד התעורר לו גמד "מה אעשה? לאן אצעד?

הביט כה וכה מצד אל צד עוד מעט הליל רד".

גשם החל לטפטף סביב הביט הגמד לכל הצדדים

והמראה היה – מאוד מרהיב. אולי ימצא מקום מבטחים?

חשב הגמד הנה עוד מעט פטרייה קטנטנה צמחה בפינה

אטייל לי בגשם אפילו לבד יפה חייכנית וכולה מזמינה:

היער ירוק, הפרחים צבעוניים "הי, גמד, בוא להסתתר

יהיה לי כיף וגם נעים. שנינו ביחד ודאי נסתדר".

יצא הגמד לטייל בין עצים, שמח הגמד ורץ להסתתר

לפתע שמע קולות רעמים, הגשם פסק ולא טפטף יותר

גשם חזק החל מתגבר אך לפני שנפרד, מחברתו הפטרייה

ולגמד הקטן, אין מקום להסתתר. נפנף לשלום ונתן לה נשיקה.

הורי השבת יהיו: איתי ס. ומיקה

אנא רישמו ביומנים כי מסיבת הסיום תתקיים ביום א, ה- 9/8.

פרטים יימסרו בסמוך לאירוע.


מה אני קורא בימים אלה


יש לי לסיים את שפת הסימטריה מאת מריו ליביו. בינתיים אני חושב שישנם פרקים מעניינים ואפילו מרתקים (בתור הסטוריה, לא מבחינה מדעית מתמטית, כי העניין המתמטי בספר לפחות עד לאן שקריאתי הגיעה, הוא די בסיסי ולא מעמיק, כמו שמצפים מספר פופולרי בנושא). יחד עם זאת יש חלקים שבהם ההסטוריה או שאותי באופן אישי לא מעניינת או שהיא מוגשת פחות טוב ואני מרגיש שאני קורא רכילות שעבר זמנה... כך שלעת עתה אני קורא את הספר ברגשות מעורבים.

אני עדיין מעיין לאיטי, ככה עמוד או שניים מידי יום בספר הפרפרים, כמו שאני מכנה אותו, גינת הפרפרים בישראל מאת דובי בניימיני. תצלומים יפייפים (רובם ככולם) והנושא מעניין אותי מאד.

מבצע של צומת ספרים (ספר שני ושלישי ב-10 ש"ח על ספרים של הוצאת דביר, כנרת-זמורה-ביתן ומודן) הניב לי את השלישייה הבאה:

  1. רעש מאת יעקב בורק (כמעט וסיימתי לקרוא בו כבר)
  2. הברבור השחור מאת נסים ניקולס טאלב
  3. יש הגיון בחיים מאת טים הרפורד
עוד ברשימת ה"חובות" המיידיים שלי: 4 ספרים מתוך חמישה ששאלתי מהספרייה הציבורית (אחד מהם כבר קראתי והוא לא היה שווה את הזמן שלו, לצערי, טיורינג מאת אנדרו הודג'ס). כבר שכחתי מה בחבילה, אבל זכור לי ששניים מהם בוודאות על הסטוריה של המתמטיקה, אחד מהם על ריצ'ארד פיינמן ויש עוד אחד על אומות וקריסתן... לא זוכר) -- אני מתכוון לסיים גם את כל אלה לפני מועד ההחזרה ב-17 ביוני.

וכמובן, נותרו לי שאריות ספרי הפרוזה מ"ידיעות ספרים": הספר הלבן מהחבילה הראשונה, נסיקה מאת ג`ד מרקוריו, עוד ספר מהחבילה הראשונה, עלה הארגמן מאת מישל פייבר, משימות מיוחדות מאת בוריס אקונין (שאותו התחלתי לקרוא ולא התחברתי אז עזבתי אחרי כמה עשרות עמודים ואמשיך ביום שאהיה אולי יותר סובלני לסגנון) והספר הידוע, בתרגום חדש, מובי דיק מאת הרמן מלוויל.