Friday, May 6, 2011

שברתי את הכתף ועברתי ניתוח

לפני שבועיים בלילה שברתי חלק מעצם השכם בכתף ימין. כתוצאה מכך עברתי פריקת כתף וזאת גררה אחריה קריעה ב-glenoid וקרעים ברצועות. החוויה כואבת ביותר ומייסרת מאוד. לאחר שהחזרתי את הכתף למקומה (כ-5-10 דקות אחרי הנפילה והשבר) יש הקהלה מסוימת אך הכאבים בשרירים ובאזור עדיין עזים מאוד -- אם כי יש פחות מתיחה ולחץ.

נקדים את המאוחר: בתמונה הבאה רואים צילום רנטגן של כתף ימין שלי לפני השחרור מהאשפוז. אפשר להבחין היטב בבורג ה-Cannulated.


ונחזור לסיפור לפי הסדר: למחרת בעקבות צילום רנטגן ו-CT אובחן אצלי השבר. האבחנה מתארת שבר של ה-גלנואיד (Boy Bankart) ונזק על שם היל-זקס גדול. נקבע שיש צורך בניתוח חירום בהול שכן אם התהליך אינו מתבצע עד 5-6 ימים לאחר קרות המקרה ההסתיידות תקשה על תיקון טוב וגם על ההחלמה.

איך מתקנים קרע בקופסית של הכתף (מה שנקרא בעגה הרפואית Bankart)? הנה, כך:



אצלי גם יש שבר, ולכן הסיפור סבוך יותר ודורש, איסור פירורים וחלקי שבר קטנים מידיי או שאינם יציבים מספיק וקיבוע חלקי השבר הגדולים מספיק והיציבים מספיק באמצעות בורג.

מיד למחרת החג (הסיפור קרה בחג והרופאים המנתחים שמומחים לנושא לא היו זמינים) הוחלט שד"ר יפתח בר ושד"ר גבריאל אגר מבית החולים אסף הרופא ינתחו אותי. בכוונתם היה לבצע תהליך ארתרוסקופי  לתיקון ה-Bankart, שבמקרה שלי היה Bony Bankart. הפרוצדורות שבוצעו:

  • Arthroscopy shoulder
  • CRIF by cannulated screw+lupine RT
  • Closed reduction with internal fixation
  • closed reduction with internal fixation glenoid
לשמחתי הרבה, הניתוח עבר בהצלחה. תועדו הפעולות והממצאים הבאים:
בארתרוסקופיה אבחנתית: נמצא הפרגמנט העיקרי מדיאלי שפרגמנט קטן עליון שהוצא. בעברית זה אומר שמהחלק של עצם השכם שקרוב למפרק הכתף, מה שמכונה אזור הגלנואיד, נשברו שתי חתיכות ושאחת מהן, הקטנה משני החלקים שנשברו מעצם השכם הוצאה כי התפוררה ולא ניתן היה להשתמש בה בשחזור. גודל הפרגמנט העיקרי (ז"א גודל החלק השבוע העיקרי, שהוא הגדול מבין שני החלקים שנשברו מעצם השכם) כ-15 מ"מ על 15 מ"מ. קיבוע למקום בעזרת בורג CANNULATED בגודל 40 ועוגן לופיין שעה 2. שימשו לשם כך בפורטל אינפרו קדמי של אמהוף. שיקוף -- עמדה טובה.

הנה סרטון שמדגים משהו דומה (אם כי לא בדיוק אותו הדבר) -- הסרטון אינו צילום של מה שקרה לי אלא לאדם אחר -- עם כל ההבדלים זה ממחיש לא רע מה קרה ואיך מאבחנים וכיצד מתבצע ההליך ומה רואים באמצעות המצלמה בתהליך הארתרוסקופיה.



הנה תמונה של בורג מהסוג שהשתמשו בו בתיקון בתהליך הניתוחי. הבורג הזה אצלי ואיתי:


עתה אני ממתין להוצאת התפרים ואח"כ אתחיל בשיקום פיזיותרפי כדי להחזיר את מלוא התנועה לכתף. בינתיים, אני צריך לנקות ולהחליף תחבושות מידיי יום לפצעים התפורים מהניתוח ולקבע ולהגביל את התנועה של היד המנותחת בעזרת מתלה בתוכו מונחת היד (מה שרואים בסרטי פעולה שלובשים השיבורים של הסרט לאחר שנורו בכתף...). מידיי יום עליי גם לבצע תנועות מטוטלת עד לגובה הכתף כדי להניע את האזור שלא יינעל ושלא יאבד מטווח התנועה. את העבודה להשבת יתרת טווח התנועה אעשה לאחר הדרכה וליווי פיזיותרפי.


סרטון שאמי צילמה את ניר כשהוא זוחל בפארק הלאומי ברמת גן