Thursday, January 20, 2011

אמיר נוטע מסביר על הקמת בתי ספר אלטרנטיביים


אמיר נוטע הגיע ל-TechTalk ב-אאוטבריין לדבר על חינוך אלטרנטיבי.

בית ספר שבו ההנהלה עצמאית הוא "טוב יותר".

מסתכל על מערכות חינוך בכל העולם. יש לו תובנה שבהן יש שכבות ניהול רבות וגופים ותתי גופים רבים -- מערכות כאלה מתקשות להתאים עצמן לשינויים מבחוץ.

החברה שלנו לעומת זאת משתנה במהירות. הציפיות שלנו בחברה השתנו מאוד בשנים האחרונות.

יש לנו בחברה ציפייה להיות מעורבים בהחלטות בחיינו.

יש לנו ציפייה להיות עתה כל הזמן זמינים.

בעבר לימדו להשיג מידע ולייצר ניחושים תבוניים -- היום יש עודף והצפת מידע -- צורך חשוב להבין כיצד לסנן.

המידה שבה מערכת החינוך אינה מסוגלת להתאים את עצמה לחברה ולציפיות של החברה היא מידה רבה. הדבר החידי שהשתנה בכתות מימים עברו זה סוג וצבע הלוח (מגיר ולוח ירוק ללוח פלסטיק ומצבעים מחיקים).

בארבעים שנה במדינת ישראל לא השתנה דבר. השינויים שנעשו לא נשארו לאורך זמן.

טוען שלא ניתן לשנות את המערכת הנוכחית. אין לו כוונה לתקן אותה מבפנים.

משום שמבנה המערכת הוא זה שאינו מתאים אז אין לו כעס על מנהלים ועל מורים -- להם אין יכולת לפעול במערכת פרט למעטים שיכולים לעשות כרצונם בכתתם. זה לא משפיע מחוץ לכתות של אותם המורים.

מה מציע?
כלכלת שוק.
שכל אחד יוכל לקנות איזה חינוך שהוא רוצה.
דרישות: גיוון, רגולציה ושיתוף ידע.

טענה: אין שיתוף ידע אצל מורים. אין בניית ידע בחינוך. מחקר בחינוך הוא בעייתי... -- בעייה קשורה: קשר בין מי שחוקר למי שנמצא בשטח -- יש תהום בין האקדמיה לבין השטח.

(לי הדיבורים של אמיר נוטע מזכירים את הטיעונים של קן רובינסון בשיחות שלו ב-TED).

הוא אינו רוצה לפטור את הממשלה מאחריותה לרעיונות החינוך שלו -- הוא רוצה שהממשלה תממן ותפקח. אין רוצה ליצור מצב שבו רק למי שיש ממון יכול לרכוש חינוך כרצונו. לא מעוניין שהמדינה תספק שרות כי המדינה אינה טובה בכך מטבע סוג הארגון.

אמיר מציע התארגנות מבוזרת בחינוך בתמיכה, פיקוח ומימון המדינה. מסתכל על זה כמו סטארטאפ לכמה עשרות שנים.

במשרד החינוך "לא יטרחו לירוק עליו..." לו יבוא לשם עם רעיונותיו. ש"ס דווקא הצליחו בגישה של מימון ופיקוח מדינה לחינוך הפרטי שלהם.

מציע להקים בתי ספר פרטיים. מציין שהממשלה נלחמת מלחמת חורמה בתופעה אף על פי שאין זה אסור בישראל להקים בית ספר פרטי.

מי שמעוניין להקים בית ספר נתקל בבעיות משפטיות מול הממשלה, מול רשויות מקומיות, בעיות ארגוניות של מציאת מורים, שימור מורים, איך להתארגן לאורך הזמן, בעיות פדגוגיות, בעיות פיננסיות -- בעיות רבות אלה ואחרות מתנקזות לקושי רגשי בגלל המלחמה בחזיתות רבות לצד הצורך גם להתפרנס.

הוא מציע סיוע למי שמעוניין להקים בית ספר באופן עצמאי.

הכוונה שבתוך מספר שנים תהיה כמות גדולה מספיק של בתי ספר כאלה כך שיווצר הצורך שהממשלה תקח אחריות על הנושא.

* אין ליזמים (אמיר נוטע ושותפו) סדר יום פדגוגי
* אין רצון ללכת לכיוון פדגוגי מסויים -- יעזרו למי שמעוניין להגשים את החזון הפדגוגי שלו.

במה שונים בתי ספר שתומכים בהם?
הסגל שמגיע לשם הוא סגל שמאמין בצדקת הדרך. זה משנה את האווירה של מה שקורה שם. זאת אמונה בצדקת הדרך.

נוצרת קהילה של אנשים סביב הקמה והפעלה שכזאת. זה ממלא רצון של אנשים לחיות בקהילה ובשיתוף.

בד"כ הורים שרוצים בי"ס טוב לילדיהם מקימים בי"ס ובהתחלה לפחות משמשים בסגל בית הספר.

נשמע שהיזמים מדברים על בית ספר קהילתי.

טוען שמורים במערכת החינוך הם למעשה פקידים של משרד החינוך ואין להם מרחב לתמרון.

"קודם כל צריך כסף לשנתיים של מאבק משפטי" -- זה מה שהיזמים מספרים למי שבאים אליהם לייעוץ. מסתבר שמאבקים משפטיים הם חלק בלתי נפרד מהקמת בתי ספר.

אופרטיבית: מה מציעים היזמים:
מציעים יועצים שמנוסים בהקמת בתי ספר
מכירים את הגורמים שיש להיות איתם בקשר
איך לדבר עם רשויות
איך לדבר עם משרד החינוך
איך למלא טפסים
איך להגיע לאיזון תקציבי


בתגובה לטענות על לכידות חברתית שתפגע הוא טוען שהלכידות החברתית כבר נפגעה ואין במערכת הקיימת את החומר לשמר או לקדם לכידות חברתית.

רוב הדיונים שהסיטו את ההרצאה ממסלולה בקהל האאוטבריין נע סביב הליבה שבמאמרו של ניר ארגוב שעליו כבר כתבתי בתחילת החודש.

נדמה לי שמה שהיזמים מנסים לקדם הוא הבשלה לעקרונות שעליהם מדבר ניר ארגוב -- לא מתוך הדברות עם המוסדות אלא דווקא מתוך צמיחה מלמטה מהעם -- מקהילות שתתארגנה עד להבאת המצב להכרח לקבוע מדיניות כזאת.

הנה שני נושאים שהיה עליהם דגש בשיחה של אמיר נוטע שמופיעים במאמרו של ניר ארגוב -- מצאו את ההבדלים (הציטוט הוא ממאמרו של ניר ארגוב):

א. קביעת מטרות לחינוך במדינת ישראל

מטרות על של מערכת חינוך כלשהי הן הענקת כלי חשיבה, ידע ושפה הכוללת הבעה בכתב ובעל פה, שיאפשרו לבוגרים להתמודד עם אתגרי המאה ה-21. אליהן יש לצרף הקנית בסיס תרבותי ואזרחי ראוי לשילוב בוגר מערכת החינוך בחברה ובכלכלה הישראלית.

לשם כך יש למנות ועדה בה ישבו מחנכים, אנשי אקדמיה והוראה, נבחרי ציבור, משפט, כלכלה וחברה. רצוי להגדיר מטרות על מצומצמות ולאחר מכן יש לפרוט אותן למטרות ספציפיות ואופרטיביות. גורמי הקצה, שהן רשויות מקומיות, מנהלי בתי הספר והורי התלמידים יהיו רשאים להוסיף עליהן כרצונם ובתנאי שלא יסתרו או יפגעו במימוש מטרות העל.

ב. קביעת תוכנית ליבה מחייבת את כל מגזרי החברה

בבסיס התוכנית כולה עומד העיקרון, שיש ללמד את כל ילדי מדינת ישראל מיומנויות יסוד ותכני לימוד בסיסיים בעזרתם יוכל בוגר התיכון הישראלי לממש את ייעודו בתחום האקדמי והמקצועי בהתאם לכישוריו ונטיות ליבו. "תכנית הליבה החינוכית"מבקשת להעניק לבני ה- 18 מיומנויות למידה, חשיבה מדעית ועיונית, שפות ותרבות, בעזרתם יוכל לבחור את המשך דרכו והתמחותו הלימודית והמקצועית. תוכנית ליבה מינימאלית, תענה לדרישות כל המגזרים ללא יוצא מן הכלל. אנשי מקצוע יבחנו כמה שעות לימוד בשנה צריך להקדיש לכל תחום ומיומנות יסוד ואותם יש לתקצב באופן דיפרנציאלי בהתאם לנתונים הסוציו-אקונומיים. הממשלה והכנסת חייבות להעביר בכנסת חוק ברוב דרוש כדי שיהווה חוק יסוד. העברת "חוק לימודי הליבה"ויישומו, יצמצמו את הפערים החברתיים במדינה, שהיום הם הגבוהים בעולם המערבי ומהווים סכנה ממשית לחברה הישראלית כולה.

ג. לימודים מעבר ללימודי הליבה

מעבר לשעות הלימוד שיקבע משרד החינוך ללימודי הליבה בכל שכבה, יתקצב המשרד מספר מינימאלי של שעות העשרה אותן יקבלו התלמידים בכל שכבה. לימודים אלה יהוו כשליש מכלל שעות הלימוד ולא יפגעו בלימודי הליבה. באופן כזה אפשר יהיה להבחין בין בתי הספר לפי תוכן לימודי הבחירה והעשרה. אפיון בתי הספר ייקבע על ידי הרשות המקומית, הנהלת בית הספר והורי התלמידים. משרד החינוך יתקצב שעות אלה, ומנהל בית הספר וראש הרשות המקומית יצטרכו להיות אחראים אישית לקיום סל שעות הליבה וסל שעות ההעשרה. לחץ ההורים על הרשות המקומית מחד, ותקציב ראוי של משרד החינוך מאידך, יציבו את המנהלים והמורים בביקורת ציבורית אמיתית.

אולי זה זמן להזכיר את ספרה של עינת וילף, בחזרה לאלף בית, שיש בסופו פרק של חזון או של ניבוי למערכת חינוך רצויה בהווה שהמחברת מקווה או מצפה שתתקיים בעתיד.

כנגד הטיעון של עלות חינוך כזה לעומת החינוך הרגיל כיום -- טוענים היזמים שהיום משלמים כבר את המחיר הזה ואפילו לא מודעים. החינם אינו חינם.

הדיון היה מעניין מאוד.
אופרטיבית לא ממש הבנתי איך הם עוזרים (אולי שרות ליווי מייעץ?)


מה בלוגרים חושבים על אאוטבריין


מצאתי בלוג של חברה לשיווק שמצאו לנכון לספר מדוע הישומון של אאוטבריין הוא תוסף שלא ירד מהבלוג שלהם.

הם כותבים:
"אין זה ניכר שהישומון של אאוטבריין משפיע על זמן עליית הדף. ניסיתי כמה כלים דומים והתוצאות היו פחות חיוביות. מהרגע שהתקנתי את הישומון של אאוטבריין קצב הנטישה ירד"


מחקר: השיפור בהישגי תלמידים שלמדו מתמטיקה בשיטת סינגפור גבוה פי שלושה מ




בפרסום שקראתי ב-cnbc.com ב-18 בינואר 2011 (שלשום) מגלים כי השיפור בהישגי תלמידים שלמדו מתמטיקה בשיטת סינגפור גבוה פי שלושה מעמיתיהם שלמדו מתמטיקה באופן אחר. שיטת סינגפור היא שם להוראת מתמטיקה מדורגת, מסודרת, עם דגש על אוריינות שפה ועל קישור הנלמד לחיי היום-יום והוראה מהמחושי דרך הציורי ורק בסוף למופשט. הגישה היחידה בארץ בהוראת מתמטיקה בכיוון זה היא "מתמטיקה יסודית" שרוב חומרי הלימוד שלה מתורגמים מחומרי הלימוד של סינגפור. סינגפור מובילה מזה שנים רבות בחינוך המתמטי בבתי הספר לפי תוצאות מבחנים השוואתיים בינלאומיים והמורים למתמטיקה הסינגפורים ידועים בכל העולם באיכותם ובעומק ההבנה וביכולות שהם מקנים לתלמידיהם (וראו: תקציר למנהלים בעברית של מחקר שהוכן עבור משרד החינוך האמריקאי שבו מושווית שיטת סינגפור עם שיטות ההוראה המקובלות בארה"ב. [המחקר המלא]). בתוצאות מבחני פיז"ה האחרונים שפורסמו הסינגפורים היו שניים רק לסינים (שלראשונה נבדקים במבחן זה). בספרה, לדעת וללמד מתמטיקה אלמנטרית, של ליפינג-מה, ילידת סין, מסבירה המחברת את ההבדלים בין המורים הסינים לבין עמיתיהם האמריקנים ועל ההבדלים המהותיים בהשכלתם, ביכולותיהם ובערך המוסף שנובע מכך לתלמידיהם. סיכום ספרה בעברית ותרגום לעברית של פרק נוסף אפשר למצוא באתר העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול. הוצאה מחודשת של הספר באנגלית זמינה באתר אמאזון, שם אפשר גם לקרוא ביקורות עליו. כאשר אנשים שומעים על שיטת מתמטיקה יסודית הם רוצים לראות ולשמוע על עדויות מהשטח שאכן השיטה נותנת תוצאות עדיפות. פרסום זה משמש עדות נוספת מהעולם לתוצאות העדיפות של תלמידים שלומדים בשיטה זו. בפרסום מדובר על הצלחה יתירה ניכרת של תלמידים שלמדו בחומרי הלימוד של Math in Focus, שגם היא מבוססת על שיטת סינגפור. התוצאות של הבדיקה מראות שלאחר שנה של לימודים בשיטה תוצאות התלמידים שלמדו על פי השיטה השתפרו מבחינה קודמת ב-12.4 נקודות לעומת שיפור של 3.5 נקודות אצל תלמידים שהמשיכו ללמוד לפי השיטה שהיתה מקובלת קודם לכן. התלמידים שנבדקו הם תלמידי כתה ד' בניו ג'רסי בארה"ב.

בארץ שיטת מתמטיקה יסודית מאושרת על ידי משרד החינוך ויותר ממאה בתי ספר לומדים על פי השיטה.
אפשר לקרוא חומר רב על השיטה, על הגישה ועל חומרי הלימוד שזמינים בארץ (אלה שתורגמו ואלה שפותחו במיוחד בארץ) באתר העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול.



אני מביא את הפרסום של cnbc.com במלואו --




Study Finds Houghton Mifflin Harcourt's Singapore Math Program Raises Student Achievement in the U.S. Students in New Jersey more than triple average gains when utilizing Math in Focus: Singapore Math by Marshall Cavendish

Business Wire
| 18 Jan 2011 | 10:00 AM ET
BOSTON, Jan 18, 2011 (BUSINESS WIRE) -- Global education leader Houghton Mifflin Harcourt (HMH) today announced the results of a study that praises the effectiveness of Math in Focus, the U.S. Edition of Singapore's most widely used program, exclusively provided in the U.S. by HMH. Test scores of Math in Focus students improved by an average of 12.4 points from year to year, more than three times the average improvement that occurred across the remaining students in the comparison group. The results serve as evidence that the program works in the U.S., as local students are also benefitting from the internationally acclaimed program.
At the onset of the 2009-2010 academic year, school administrators in Old Bridge, New Jersey began piloting the Math in Focus program in hopes that it would help boost students' overall aptitude in math. In December 2010, independent evaluation firm Educational Research Institute of America (ERIA) conducted a study on the instructional effectiveness of the Math in Focus pilot program, which yielded significant results.
ERIA reviewed students' mathematics scores from the New Jersey Assessment of Skills and Knowledge (ASK) in order to determine the effect of the program on standardized test scores and overall competency. Analysis of data showed implementing Math in Focus to fourth graders was associated with a significant increase in student math performance. When ERIA compared students' 2009 NJ ASK scores, researchers found no difference between students test scores prior to using the program. However, in 2010 when ERIA examined NJ ASK scores after one year of using Math in Focus, students exposed to the program had a 12.4 point increase in average test performance while the rest of the students in the district only increased by 3.5 points.
"This study is the proof in the pudding that Math in Focus is working for our students," said Donna Kibbler, Director of Elementary Education in Old Bridge, NJ. "Partnering with Houghton Mifflin Harcourt for professional development has allowed our teachers to move from being just comfortable teaching math to reaching a new level of confidence in their math teaching ability. The students, teachers, and parents in our district truly see the benefits of Singapore math." Houghton Mifflin Harcourt, the exclusive provider of Math in Focus to the United States, first introduced the program in April 2009. It is the U.S. version of Singapore's most widely used program, My Pals Are Here! Maths for K--5, which offers an intuitive progression of instructions that focus on fewer topics in greater depth to allow students to gain a better understanding of critical math topics. HMH is now working with Marshall Cavendish-Singapore to extend the series to grades 6-8 available in Fall 2011 and 2012.
"We are very pleased to have validated what educators around the world have been telling us," said Mike Lavelle, President, HMH Education Group. "Programs such as Math in Focus take proven methods and implement them into classrooms. These methods have a considerable, measureable effect on students' learning capabilities, and help prepare them to thrive in the 21st century." Math in Focus: Singapore Math by Marshall Cavendish is a partnership between Marshall Cavendish Education-Singapore and Houghton Mifflin Harcourt. To learn more about Math in Focus, visit www.hmheducation.com/mathinfocus.
About Houghton Mifflin Harcourt Houghton Mifflin Harcourt is a global education and learning company that is leading the way with innovative solutions and approaches to the challenges facing education today. The world's largest provider of educational products and solutions for pre-K--12 learning, Houghton Mifflin Harcourt develops and delivers interactive, results-driven learning solutions that advance teacher effectiveness and student achievement. Through curricula excellence and technology innovation, Houghton Mifflin Harcourt collaborates with school districts, administrators, teachers, parents and students. Today, HMH education products and services are used by 57 million students throughout all 50 U.S.
states and 120 countries. With origins dating back to 1832, the Company also publishes an extensive line of reference works and award-winning literature for adults and young readers. For more information, visit www.hmhpub.com.
SOURCE: Houghton Mifflin Harcourt CONTACT: Houghton Mifflin Harcourt Josef Blumenfeld, 617-351-5432 Senior Vice President, Corporate Affairs josef.blumenfeld@hmhpub.com Copyright Business Wire 2011 -0- KEYWORD: United States
North America
Massachusetts INDUSTRY KEYWORD: Education
Primary/Secondary
Other Education
Technology
Software
Communications
Publishing SUBJECT CODE: Survey

© 2011 CNBC.com