Sunday, February 1, 2009

הכלכלן הסמוי מאת טים הרפורד



קראתי את ספרו של טים הרפורד, הכלכלן הסמוי והחכמתי.

הנה, על אודות הספר ומבוא באתר טקסט: http://www.text.org.il/index.php?book=0711012.
את פרק 7 של הספר אפשר לקרוא פה.

קראתי דעות מאד מרעננות על:
  • איך עסקים יכולים ללמוד מהלקוחות על ההעדפות שלהם ולתמחר בהתאם ("תמחור מטרה")
  • איך חוסר בידע ובמידע גורם למחירים גבוהים בעבור שרות או מוצרים רעים והדגמת הרעיון על מערכת הבריאות האמריקנית
  • מדוע איך מכסות והגבלות על סחר מפריעים לצמיחה ולהתפתחות
  • מדוע דיקטטורה יציבה גרועה יותר לאזרחים מבחינה כלכלית מאשר דמוקרטיה אבל גרועה פחות מדיקטטורה לא יציבה
  • איך התחשבות בגורמים חיצוניים ולא רק בעלויות ייצור, הפצה וכו' יוצרים איזון טוב יותר ממיסים, חוקים מגבילים ונסיונות אחרים לרגולציה. אהבתי מאד את ההסברים באמצעות ההתייחסות לפקקי תנועה וזיהום אויר.
  • התייחסות לגאות בבורסה ולנפילות ואיך מבט ממעוף הציפור יכול לעזור להבין ולצפות לזה ומדוע מנהלי השקעות של גופים גדולים בכל זאת יזרמו עם העדר ולא יפעלו בהגיון עם כספי הלקוחות. איך מידע פנימי במסחר בשוק ההון הופך ליתרון ואיך יתרון כזה כשהופך נפוץ חוזר להתנהגות אקראית ואיך זה מסתדר לאורך זמן.
  • האם "בתי יזע" גרועים יותר מהאלטרנטיבות והאם החרמת מוצרים שמיוצרים תוך כדי ניצול בארצות אחרות עוזר לפועלים שם או מרע את מצבם ומדוע?
ועוד ועוד נושאים כאלה.

ההסברים והדוגמאות מאד נגישים וממש מאירי עיניים.
אפשר אחרי הקריאה לשמוע הכרזות של פוליטיקאים על ענייני כלכלה ושוק ולהבין איפה הם מורחים אותנו וכיצד ומה דעתינו על זה בהתאם להשקפה הכלכלית, המוסרית והחברתית שלנו.


אהבתי איך המחבר מסביר דברים תוך כדי שימוש בטכניקות של תורת המשחקים בלי להזכיר את תורת המשחקים (פרט לחלק של הספר שבו הוא מזכיר על פון ניומן ואת נאש) ובלי נוסחאות ובלי אלגוריתמים ובלי לדבר על ענף זה של המדע. הדיון היומיומי על נושאים יומיומיים (בירה, קפה, הסופרמרקט, ביטוח הבריאות, מכירת רכב וכו') עוזר מאד להסביר דברים שברומו של עולם (התמודדות עם זיהום אויר, פקקים, סחר בין מדינות, מכסים ומכסות ועוד).

למדתי רבות והבנתי קצת יותר ממה שהבנתי קודם על כלכלה. אפילו הבנתי שכלכלה זה דבר מעניין.