Thursday, January 15, 2009

שיחות על תורת המשחקים מאת חיים שפירא


קראתי בהנאה ובסקרנות את ספרו הקליל והמשעשע של חיים שפירא, שיחות על תורת המשחקים.

על אודות הספר באתר טקסט: http://www.text.org.il/index.php?book=0805091

הקלילות בספר והגישה המשועשעת כמבוא נגיש, מצחיק ומסקרן לנושא בלי כבדות אקדמית מזכירה לי מאד את הגישה שננקטת בספר אפלטון ואתון נכנסים לבר... שהיה בנושא אחר (פילוסופיה) ולא בנושא שבו עוסק ספרו של חיים שפירא, תורת המשחקים. החלקים בספר שנגעו בהתנהגות ובאבולוציה הזכירו לי בתוכן וגם בסגנון המשעשע את זרעים הם מגברים ביציות הן מנשים וגם את האם שימפנזים חושבים על פרישה.

בספר שפירא עוסק בכמה עניינים:
  • בלבולים נפוצים ואי הבנות של אנשים בנושאים הסתברותיים (לרבות איך אנשים מתפתים להוציא כספם במשחקי מזל)
  • בלבולים נפוצים ואי הבנות של אנשים בנושאי סטטיסטיקה (לרבות איך עובדים על אנשים עם "עובדות" מתוך סקרים)
  • אסטרטגיות מנצחות (אם היריבים שלך הם רציונליים.... המציאות מראה שאנשים הם כמעט אף פעם לא ככה)
  • תורת המשחקים דרך משקפיים של פסיכולוגיה התנהגותית ושל אבולוציה
  • ועוד...
היה נחמד אם היה נספח עם מראי מקומות מסודר.

קליל, מהנה ומשעשע וזה נחמד ללמוד דברים ולהעשיר ידע כללי ככה.

JavaScript: The Good Parts by Douglas Crockford


I read JavaScript: The Good Parts by Douglas Crockford and learned a lot from it.
I feel that he makes very good points on his commentaries on the awful and bad parts of JavaScript and his suggestions to use a "good parts" subset of the language does seem to hold ground and increase quality and development time. At least, that is the case on the project that I'm working on that involves JavaScript. I seem to have fallen to just about all the pitfalls that he points out. Reading his book was a great comfort (I'm not the only one thinking that this or that aspect of the language stinks and for a good reason...) to me and his work-around suggestions do seem to be useful and practical. Along with other two very useful books on JavaScript: Bulletproof Ajax by Jeremy Keith (see my post on the book) and AJAX Security by Billy Hoffman and Bryan Sullyvan (see my post on this book too) I think that any developer that usews JavaScript can get a clear picture on the good sides and bad sides of JavaScript and clear understanding of the "do"s and the "don't"s and the implication of doing things one way or the other.

There are some mild typos in the book, that I'm sure will be corrected in future editions (e.g., pp.60: "... 'shi' has its key changed from '4' to '3'..." should be "... 'shi' has its key changed from '3' to '3'...", I believe).

Considering the fact that the author states several times that the book will avoid the bad parts and concentrate on the good parts, it is quite stressed in the book when bad parts are discussed, and some bad parts are repeatedly being mentioned and the implications of using them along with their proposed work around is also re-iterated (e.g., arguments list which is not really an Array object, or the fact that null is being identified as an object, and there are many more examples).

I liked a lot the "functional" approach, which I enjoy and like to use in many of my Perl scripts and programs, and I also use a lot in my JavaScript scripts and programs. I do find the "functional" way of doing things to be lighter and more straightforward than the classical object oriented approach that many advocate (which I don't really find very useful most of the time). For those that want a non lisp/scheme/haskell introduction to functional programming see a very nice Perl book that introduces functional programming: Higher Order Perl by Mark Jason Dominus (see my Amazon review on the book).

I really really enjoyed reading the book. I found the advise there very useful and I learned quite a lot of things about JavaScript.

I have reviewed this book on Amazon too.

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 11.1.2009-16.1.2009

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: הבוקר התחיל בשמחה רבה: שחר ספר על מסיבת יום הולדתו שחלה אתמול, והילדים שיתפו אותי בחוויות שלהם מהמסיבה.

המשכנו עם לוח מזג האויר ועם אוריינות שמות הילדים לפי האות האמצעית.

לאחר מכן שוחחנו מעט על לוח התוכן שחולק לש-2: חצי הוקדש לנושא החורף וחצי לנושא ביאליק.

סיפרתי להם מעט על ביאליק, בדקנו כמה אותיות מרכיבות את שמו, ואילו אותיות מרכיבות אותו, וגם הזכרנו כמה שירים שהילדים מכירים – והוא כתב.

לליב הביאה לגן ספרון לפעוטות בנושא שירי ביאליק, שאיירה אלונה פרנקל, ונהננו להתבונן בתמונות ולבדוק אם אנו מכירים את השירים.

מפגש הבוקר: התחלנו עם מסיבה לחורף! מזג האויר התחיל עם הלוחית עליה כתוב "מעונן", וקיווינו שזה יתפתח ל"גשום", ולכן פשוט נהננו בתחילת המפגש עם שירים מוכרים. כמובן נעזרנו בחלק מהשירים בבקבוקוני הגשם, פעלנו רבות את גופנו במרחב ועל הכסא, וגם עשינו הצגה עם המטריה והכובע.

לבסוף הילדים עצמם ביקשו להתחיל עם נושא ביאליק, וכך היה:

שוחחנו על כך שמדובר באדם חשוב שכתב שירים וסיפורים וגם מחזות, שאהב ילדים מאוד, והקדיש יצירות רבות לילדים.

שוחחנו על שמו המלא, ולמדנו שיש לו בעצם 2 שמות פרטיים, וש"ביאליק" הוא שם משפחתו.

הכרנו את "רוץ בן סוסי", "נדנדה", "בערוגת הגינה" ואת הדיקלום "עציץ פרחים".

כמובן את כל השירים לא רק שרנו, אלא הסברנו והמחזנו, והשמחה רבה! הבאתי אביזרי במה מיוחדים להצגות של שירי ביאליק, והילדים שמחו על הגיוון.

זמן חצר ויצירה: בזמן החצר יצרנו ברוח שירו של ביאליק "עציץ פרחים": הילדים הדביקו חלון ותמונה של עציץ פרחים, צבעו אותו, ולאחר מכן ציירו את הפרחים שנמצאים בערוגת הגינה מתחת לאדן החלון, עליהם משקיף הפרח העצוב שבעציץ. המטרה היא בעיקר להמחיש לילדים כמה שיותר את נושא השיר, והיצירה עושה לא רק זאת אלא גם מאפשרת להם להתנסות ברישום פרחים ובתכנון העבודה על גבי הבריסטול.

למדנו קודם לכן כיצד ניתן לצייר פרחים, וביקשתי להקפיד על גבעול ירוק, שכן כך זה בטבע!

הילדים השקיעו מאוד, ועבדו נהדר! כמובן נמשיך ביצירה גם מחר.

מהחצר נכנסנו מעט מוקדם יותר בשל הגשם שהפתיע ובא, ושימח את כולנו כמובן, ובעיקר את הכנרת שלנו!

בגן האזנו לשירי חורף גשומים, ושרנו במלוא גרון!

מפגש הצהרים: התחלנו עם משחק מצויין שהביא איתי דבי לגן עוד ביום שישי, אז הכרנו אותו. מדובר במשחק הנקרא "צירופים", והוא מושלם לנושא הספור בהמשכים שהתחלנו בשבוע שעבר (ושעליו נמשיך לעבוד אף השבוע ובהמשך בכלל). היו שם 6 חבילות כשבכל חבילה 5 כרטיסים, שמהווים ספור בהמשכים.

הילדים התלהבו מאוד מהמשחק עוד ביום שישי, והיום גם כן שיתפו פעולה, ובדרך למדו את ההגיון שברצף התמונות, הענקנו שמות לדמויות המופיעות בכרטיסים על מנת להפוך את הספורים לאמיתיים יותר והגיוניים יותר בעיני הילדים.

לבסוף הילדים סידרו בעצמם את כל הסדרות על גבי השטיח בהצלחה רבה – והכי חשוב – בהנאה רבה!

סיימנו עם השיר "עציץ פרחים" ו"בערוגת הגינה" מאת ביאליק כמובן.

יום ב מפגשון הבוקר: התחלנו עם תזכורת מביאליק שהכרנו אתמול. הדר הביאה ספר יפה נוסף עם שירי ביאליק, והפעם איירה אותו אורה איל.

המשכנו עם אוריינות שמות הילדים לפי האות האמצעית. הילדים מכירים כבר את האותיות האמצעיות בשמות חבריהם, והם שותפים פעילים במילוי הלוח.

סיימנו בקריאת ספר מתוק ומקסים שהביא אמתי: "איתמר מכתב" מאת דוד גרוסמן.

איתמר מכתב

סיפרתי לילדים את אשר כבר ידעו, שהיום אני חוגגת יום הולדת, וכמובן ניצלתי זאת למעט אוריינות חשבון, וכתבתי להם את ספרות גילי, כדי ללמדם איך קוראים אותו.

מפגש הבוקר: התחלנו במשחק הצירופים שהביא איתי דבי עוד ביום שישי, והפעם הזמנתי ילדים לכל ערימת קלפים, והיה עליהם לסדר אותם לפי רצף הספור לבד. מי שהתקשה קיבל עזרה מיידית מחבר שנלהב לבוא ולעזור, וכולם קיבלו על כך תשבוחות.

בינתיים, בזמן שהילדים עמלו על סידור הקלפים, שוחחתי עם שאר הילדים על ספורי הקלפים, נתנו שמות לדמויות (לצורך פרסונליזציה, שעוזרת בקירוב העלילה ללב הילדים), וסיפרנו את הספור של כל ערימת קלפים.

המשכנו עם ביאליק: דיקלמנו את עציץ פרחים, הצגנו בצורה מקצועית מאוד (הילדים רציניים מאוד, שחקנים טובים, וגורמים לי להתרגש מחדש משירי ביאליק באופן שבו הם מציגים אותם ...) את הדיקלום היפה, ולמדנו שיר חדש ללא מנגינה של ביאליק: "רועת הכוכבים". חזרנו עליו כמה פעמים, והילדים מן השנה שעברה, נזכרו בו שוב, ודיקלמו אותו ביחד איתי, מה שסייע לי לעזור לכלל הילדים להכיר את השיר, ולנסות להצטרף לדיקלום הקבוצתי.

בהמשך המחשתי להם עם אביזרי הבמה המתאימים את הדיקלום, ואז גם הזמנתי ילדים לשחק במקומי, ולהציג את השיר. זה גם נעים ומשעשע, וללא ספק עוזר מאוד בזכירת המילים, בהכרת השיר היפיפה הזה, ובהבנת תוכנו.

אנו מקפידים מאוד להכיר את המילים של היצירות שנכיר מאת ביאליק, ולהבין את תוכנם.

סיימנו במשהו שהילדים פשוט אוהבים: אוריינות המילה "ביאליק": בדקנו שוב כמה אותיות במילה, ראינו שהאות "י" מופיעה פעמיים, ולאחר מכן הוזמנו ילדים להראות לכולם כל אות בשמו של ביאליק, וכל אותו שהראו היו צריכים לומר מילה שמתחילה באות זו. כמובן עזרה מהחברים התקבלה באהבה ובשמחה.

בשלב זה הייתי בטוחה שסיימנו את המפגש הארוך במיוחד (הילדים ישבו כל כך יפה ...), אבל צוות הגן הפתיע אותי (ומסתבר שלא את הילדים החמודים ששמרו סוד), והגיע בהרכב מלא לחגוג לי מסיבת יום הולדת ... שמחנו ביחד והיה מרגש ונעים! איזה פינוק!!

אפילו אמרתי לילדים שאמנם הורי ואחי לא היו במסיבה בגן, אבל זכיתי ל- 28 ילדים מופלאים ששימחו אותי לא פחות! הם היו כמובן מרוצים מאוד!

ברשותכם כיבדתי אותם במרשמלו שהבאתי לצורך השמחה ההדדית ...

זמן חצר ויצירה: דגנית ומירב ישבו עם הילדים להמשיך את יצירת "עציץ פרחים", ובינתיים המשכתי עם ילדים נוספים לרשום את הספור בהמשכים שלהם.

מפגש הצהרים: הכרתי לילדים ספור שכתב ביאליק, ושכולם וודאי מכירים: "שלמה המלך והדבורה". ראשית סיפרתי להם אותו בעצמי, והילדים היו מרותקים.

לאחר מכן קראתי להם תקציר של הספור (כדי שלא לייגע יתר על המידה). בהמשך אולי נציג את הספור – אם הילדים יתעניינו בכך.

סיימנו בהצגת הברווזיים!

יום ג מפגשון הבוקר: לוח מזג האויר, אוריינות שמות הילדים – מי נמצא ומי חסר – וחישבנו כמה ילדים נמצאים בגן.

מפגש הבוקר: היום מפגש הבוקר היה בסימן אוריינות, אוריינות ועוד אוריינות: התחלנו עם שירי חורף לחימום ("חורף" ששר גידי גוב, + "שלא יהיה לנו קר").

המשכנו עם אוריינות המילים: "חורף" + "ביאליק".

בהתחלה אירגנו את האותיות לפי הסדר המוכר, וחזרנו על רצף האותיות. לאחר מכן כל ילד אמר אות אחת מבין האותיות המרכיבות את המילים הללו, והוסיף מילה או מילים המתחילות באותה האות.

לאחר מכן בלבלתי את סדר האותיות ב- 2 המילים – כל אחת בנפרד, והזמנתי 2 ילדים כדי לסדרן: כל ילד קיבל מילה אחת, כשהמטרה היתה בין השאר דו שיח ועזרה הדדית, היכולת לבקש עזרה וכמובן עבודת צוות.

לבסוף ערבבתי את 2 המילים ביחד, ויצרתי בלגן שלם לנגד עיני הילדים, והזמנתי שוב 2 ילדים: כל ילד קיבל על עצמו את המשימה להרכיב אחת מ-2 המילים.

הייתי גאה לראות כמה יפה הילדים עזרו אחד לשני לסדר את האותיות ולהרכיב את המילים, וכמובן להצליח בכך!

חשוב לי לציין כי הדבר אינו ברור מאליו ובכלל לא קל! תחשבו על זה: הם אפילו לא בני 5, וחלקם אפילו לא בני 4!

ובכל זאת - הצליחו בצורה מעוררת התפעלות! תשומת הלב שלהם, העזרה ההדדית – הביאו אותם אל ההצלחה, וכמובן עשו את הגננת גאה ומאושרת מאוד!

תתגאו איתי בילדים! מגיע להם!!

המפגש הסתיים בהצגות שירי ביאליק שהכרנו בגן: "פרח עציץ", "רועת הכוכבים" ו- "בערוגת הגינה".

זמן חצר ויצירה: לא יצאנו לחצר בשל הקור העז, ושיחקנו בגן. הילדים סיימו את יצירת "פרח עציץ".

קצת אחרי 11:00 הגיע אלי פלפלי להציג בפני הילדים הצגה בשם: "קרנבל בגינה".

מפגש הצהרים: הכרנו ושרנו את השיר "קן לציפור", וכמובן הצגנו אותו: 3 ילדים היו הביצים, 3 ילדים עצים, ילד אחד היה אמא צפור (או כפי שקראתי לה בחיבה: "ציפורה נחמדת"). הצגנו כמה פעמים כדי שכמה שיותר ילדים יוכלו להשתתף, וכמובן כדי להטמיע את השיר החשוב.

שוחחנו על משמעות המילים, בדגש על "הס פן תעיר" = שקט, שלא נעיר את האפרוחים בקן.

כמו כן איפשרתי לילדים לספר לי מה בעצם מספר השיר, ולאט לאט – ביחד – הרכבנו במילים שלהם את הבנת הנשמע של השיר.

סיימנו עם חודשי השנה העברית.

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: בחרנו תורני בוקר, ספרנו עד 20 ומ- 20 ובדקנו את מצב מזג האויר. אנו משתדלים מידי כמה ימים להחליף את החזאים בגננו, ואפילו תלינו לוח המתעד את שמות החזאים.

המשך הבוקר עסק כמובן בספריה, שהתנהלה לתפארת!

מפגש הבוקר: התחלנו עם נושא החורף: דיקלמנו את הדיקלום האהוב וכן השמענו מנגינה, שהילדים כבר מכירים, והמטרה בה להאזין לה, ולשנות את הצעדים כשהיא משתנה: מרבית הילדים יושבים בכסאותיהם עם בקבוקוני הגשם, וכשהמנגינה משתנה הם משנים את חוזק רישרושם בבקבוקונים, כשהם מדמים (לפי מה שקבענו מראש) טיפטוף, גשם מתחזק ומבול!

כ- 10 ילדים נמצאים במרחב, וכשנשמע החלק ביצירה שמדמה טיפטוף גשם, הילדים במרחב מדלגים. כשהגשם מתחזק (בקבוקוני הגשם מרעישים חזק יותר בהתאם) הצעדים משתנים לצעדי רדיפה, וכשהמנגינה משתנה בשלישית (=מבול) הילדים יושבים על הרצפה ומגינים על ראשיהם כאילו החזיקו מטריות. חזרנו על כך 3 פעמים לבקשת הקהל...

החזרנו את בקבוקוני הגשם עם שיר צבעי החולצות.

לסיום עניין החורף לשבוע זה קראתי להם שוב את הספור הקצרצר: "טיפי וטיפה" מאת אורי אדוני, ושוחחנו שוב על המדבר ועל מאפייניו, ונזכרנו איך קוראים למדבר במדינתנו, והיכן הוא ממוקם.

המשכנו לנושא ביאליק, שהתחיל בסימן אוריינות: שוב בלבלנו את אותיות המילים "ביאליק" ו"חורף" על השטיח, וקראנו בכל פעם לשני ילדים אחרים שימצאו את האותיות המתאימות לכל מילה, ויסדרו את האותיות לפי הסדר הנכון. היה פשוט מאלף!

סיימנו מפגש מקסים עם שיר חדש של ביאליק: "מקהלת נוגנים". הצגנו אותה באופן מלא כמה פעמים, והשיר מייד הפך ללהיט בגן! בחרנו את "יוסי" שניגן בכינור, את "פסי" שניגן בתוף ואת "משה" (קראנו לו בגן מושיקו...) שניגן בחצוצרה. דאגנו לחתן ולכלה (כיפה על ראשו של החתן והינומה על ראש הכלה) וכמובן לאורחים שמחים במסיבת החתונה שרקדו ומחאו כף לפי המסופר בשיר.

עמדנו על מילים קשות כגון: טף, יצאו במחולות.

זמן חצר ויצירה: יצירת היום היתה ברוח שירו היפה של ביאליק : "רועת הכוכבים": הילדים צבעו ירח וכוכבים, ובהמשך יגזרו אותם, וידביקו אותם על "לילה", כלומר על בריסטול שחור בצירוף מילות השיר.

מפגש הצהרים: ספור תורה: ספור התורה להיום היה ספור גן העדן וספור הפיתוי אותם סיפרתי אני, אולם המפגש עצמו החל בתזכורת לגבי מהו הספר של היהורים, וכמובן תזכור הספור הקודם: בריאת העולם, אותו למעשה סיפרו הילדים בעצמם.

**************************************************************************************************

רועת הכוכבים / חיים נחמן ביאליק

הלבנה תשמור על כוכביה כרועה על עדרו בעין פקוחה.

יישן אפרוחי, על ידך אמא, ליל שלום לך ושנת מנוחה

מלאך טוב יפרוש עליך כנפיו, וחלומות רעים אל יבהלוך.

**************************************************************************************************

הורי השבת מחר יהיו: איתי זלוטניק + רוני.

מסיבות ימי הולדת : השבוע נחגוג מסיבת יום הולדת לדן! מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!