Tuesday, January 31, 2012

חלב: זה רע? זה טוב? מי צודק?

שומעים בפרסומות שחלב בריא לנו ובונה לנו את העצמות ולעומת זאת שומעים גם כאלה שאומרים שזה רעל.

מי צודק? מי טועה? איך יודעים? מה הכלים בכלל שיש כדי להתמודד עם אלה ועם אלה? ואולי כולם טועים? או צודקים?

אז מה לעשות?

בעבר קראתי את ספרו של אבני "שוטי החלב" ואפילו כתבתי כך:




שוטי החלב  מאת אריה אבני -- הספר כתוב באופן מתחנחן מידי אל הקורא עם יותר מידי אמרות כנף ולשון מתחכמת ויותר מידי שיח בסגנון מספרי סיפורים. כל אלה גורמים לספר מצד אחד להיות נגיש מאוד ומצד שני לשוות לו מראה שאינו רציני ואינו סמכותי כלל ועיקר. המחבר מעלה טענות מעניינות לגבי קשרים בין חלב ומוצריו לבין מחלות ובעיות קשות והוא מנסה להסביר את הקשרים הללו. בספרו  המחבר טוען לכל אורכו שחלב אינו מזון ראוי לבני אדם והוא אפילו גרוע יותר לתינוקות. אני הפסקתי לצרוך חלב ומוצריו לאחר הקריאה בספר וכמה בדיקות בספרות רפואית. עדיין אין לי הבנה חד משמעית ונחרצת בנושא אבל די לומר ששמעתי מספיק כדי לעצור את צריכת החלב שלי בעצמי.





מאז, בדקתי את הטיעונים, קראתי פרסומים ופיתחתי יותר מודעות והצלחתי לעלות על כמה כשלים לוגיים בטיעונים. גם הוריי הרופאים הפריכו עוד כמה מהטיעונים והנימוקים והתוצאות שהביאו היו משכנעים הרבה יותר גם מבחינה הגיונית וגם מבחינה כמותית (סטטיסטיקה). כשמנסים להתייחס באופן שקול לטיעונים ולבדוק אותם בכלים מתאימים מגלים פתאום כל מיני דברים... אחרים...

לאחרונה פרץ והתפשט ברשת סרטון בשם "מישהו עדיין מאמין לפרסומות של שטראוס ותנובה?". הוא נראה משכנע. יש טיעונים מפי אנשים שמוצגים כברי סמכא והסתמכויות על "מחקרים" ועל "ניסיון קליני". יש גם קטעים מראיונות בטלוויזיה. אפילו איש שמוצג כד"ר עם חלוק לבן כשמאחוריו קיר מלא בתעודות. נראה משכנע ביותר.


הנה הסרטון המדובר שמעלה טענות כנגד החלב: 


אלא מה... יש כשלים לוגיים רבים והטעיות רבות בסרטון. יפה הסביר רועי צזנה בסיפור הקצר שלו שפורסם גם ב-ynet. יפה גם הסבירו חברי "ספק סביר", ירון, ברק וליאורה בסרטון תגובה שלהם שבו הם מנתחים את הסרטון תמונה אחרי תמונה וטיעון אחרי טיעון ומביאים שאלות ספקניות, מידע סותר, מאירים על כשלים לוגיים ועל הטעיות ומציגים עובדות נוספות.

חברים: אם צפיתם בסרטון של אבני על החלב, עשו לעצמכם טובה וצפו גם בסרטון של ספק סביר.


והנה סרטון התגובה של "ספק סביר":

אז אחרי שצפיתם בסרטון הראשון וגם בסרטון השני -- מה עמדתכם? ועל מה אתם מבססים אותה?