Tuesday, July 24, 2007

קצת על צרכנות

כמה נושאים הקשורים בצרכנות:

1. מוצרי יסוד אשר בפיקוח. ישנם מוצרים אשר המחירים שלהם מצויים בפיקוח ממשלתי ולכן מכירתם במחיר שעולה על המחיר אשר נקבע על פי חוק הוא עבירה על החוק. איך יודעים אילו מוצרים בפיקוח ומה המחיר שלהם? חיפשתי באתרי הממשלה ומצאתי את רשימת מוצרי היסור בפיקוח. הרשימה מעודכנת לתאריך החמישה עשר באפריל 2007.

שקית חלב 3% שומן של 1 ליטר צריכה לעלות 2.24 ש"ח כולל מע"מ
חמאה רגילה 100 גר' צריכה לעלות 2.7 ש"ח כולל מע"מ
אשל 4.5% שומן בגביע של 200 מ"ל צריך לעלות 1.37 ש"ח כולל מע"מ
גיל 3% שומן בגביע של 200 מ"ל צריך לעלות 1.28 ש"ח כולל מע"מ
גבינת עמק בחריץ של 1 ק"ג צריכה לעלות 38.71 ש"ח כולל מע"מ
גבינת טל העמק בחריץ של 1 ק"ג צריכה לעלות 45.34 ש"ח כולל מע"מ
גבינת גלבוע בחריץ של 1 ק"ג צריכה לעלות 38.1 ש"ח כולל מע"מ
גבינת גלבוע פרוסה במשקל של 200 גר' צריכה לעלות 9.44 ש"ח כולל מע"מ
מעדן חלב דני בגביע של 125 גר' צריך לעלות 1.6 ש"ח כולל מע"מ
מעדן חלב עם קצפת בגביע של 170 גר' צריך לעלות 2.09 ש"ח כולל מע"מ
ביצים מספר 2 בתבנית של 30 ביצים צריכות לעלות 21.25 ש"ח כולל מע"מ
ביצים מספר 1 בתבנית 30 ביצים צריכות לעלות 22.45 ש"ח כולל מע"מ
ביצים מספר 2 בתבנית של 12 ביצים צריכות לעלות 9.4 ש"ח כולל מע"מ
ביצים מספר 1 בתבנית 12 ביצים צריכות לעלות 9.95 ש"ח כולל מע"מ

2. מחירים על מוצרים צריכים להיות בש"ח, כולל מע"מ וכולל כל תשלום אחר שהוא חלק מהמוצר. אני מבין מזה שאסור, אם כך, להציג מחיר של משקה בבקבוק ואז בקופה לגבות בנפרד את דמי הפקדון. זאת עבירה על חוק הפיקדון. והנה הציטוט כפי שמסבירים באתר המשרד להגנת הסביבה:

ש:האם מחיר המכל כולל את הפיקדון?
ת:כן, המחיר על המוצר חייב לכלול את דמי הפיקדון. זאת אומרת - על המוצר יוציין המחיר אותו נדרש הצרכן לשלם בפועל.

ז"א שזאת עבירה על החוק לגבות בנוסף את דמי הפיקדון.

3. תשלום עבור שמירה או אבטחה בבית עסק. המועצה לצרכנות מסבירה:

גביית דמי שירות או דמי אבטחה בנפרד

שאלה:

האם רשאית מסעדה לדרוש, בנוסף למחיר המפורט בתפריט גם תשלום נפרד עבור "דמי שירות" או אבטחה?

תשובה:

סעיף 17(ב') לחוק הגנת הצרכן תשמ"א – 1981 קובע כי עוסק המציע או המציג מוצר לצרכן, חייב להציג את מחירו הכולל ובמטבע ישראלי. משמעותו של "המחיר הכולל" הינו כי במחיר המוצג לצרכן נכללו סך כל התשלומים בעבור המוצר, לרבות כל תשלום הנלווה לרכישת המוצר ואשר לצרכן אין אפשרות לוותר עליו במסגרת העסקה.

בהתאם, חלה חובה על בעל מסעדה לפרסם מחירי מנות הכוללים בתוכם את דמי השירות, דמי אבטחה (אם יש מאבטח), ו/או כל תשלום אחר הנגבה מהסועדים, אלא אם ניתנת לצרכן אפשרות אמיתית לוותר על התשלום הנוסף.

הפרת החובה מהווה עבירה פלילית שעונשה קנס כספי גבוה.




התרשמות אישית מקורס שחייה לילדי גן חובה אצל ענת פרקש ב-"מרכז למצויינות בשחייה" במתחם אילנות

רשמנו את אביב (בן שש וחצי) לחוג שחייה בן 10 שיעורים אצל ענת פרקש במרכז למצויינות בשחייה במתחם אילנות (זה ממה בכניסה ליער אילנות באזור אבן-יהודה). ההתרשמות שלנו (של מיכל, שלי, של אמי ושל חמותי, שלכולנו יצא ללוות את אביב לשעור לפחות פעמיים כל אחד) היתה מאד לא חיובית.

בשעור הראשון נכחו ילדים רבים והיתה חלוקה של הילדים לשתי קבוצות: האחת אצל דניאל חייטוב והשנייה אצל ענת פרקש. אביב החל את השעור אצל דניאל, שם בילו כמה דקות בהכרות עם שם המדריך ושמות הילדים, אך לאחר שבדקו מיומנויות בסיסיות (לא הבנתי איך) העבירו כמה ילדים מקבוצה לקבוצה. אביב הגיע לקבוצה של ענת שם היא המשיכה בשעור שלה מבלי להתייחס לילדים שהתחלפו ומבלי להציג את עצמה מחדש ואת הילד שהצטרף.

השיעורים כולם מתחילים באיחור ניכר. משום שאורך השיעורים הוא 30 דקות בלבד (בעוד שבכל מקום אחר שעורי שחייה אורכים לכל הפחות 45 דקות ובד"כ כשעה) כל זמן שאובד במהלך השיעור אפילו כמה דקות הוא משמעותי ביותר. בפעמים שבהם אני נכחתי הזמן המבוזבז בתחילת כל שעור (עד שהמדריכה מתחילה באמת להתייחס לילדים ומפסיקה לשוחח עם הורים ומדריכים אחרים שנמצאים בשטח הבריכה) עוברות לפחות 5-6 דקות שהן כעשרים אחוז ממשך השעור כולו! בשעה שהמדריכה משוחחת או עובדת לבד עם אחד הילדים האחרים בשעור נאלצים לחכות בסבלנות כשהם אוחזים במעקה בשפת הבריכה ומשתעממים. כבר יצא לי לראות שיעורי שחייה לילדים ותמיד המדריכים היו מקפידים לתת לילדים הממתינים מטלה כלשהי כדי להתאמן ולשמור על ריכוז בשעה שהם מקדישים זמן לילדים אחרים. כנראה שאצל ענת פרקש בשיטה המיוחדת שלה זה לא קיים. במשך השיעורים המדריכה לא מרוכזת בילדים והיא מחליפה הערות ומשוחחת עם מדריכים אחרים, עם הורים, עם מזכירת המרכז ולי זה נתן הרגשה שהיא לא מכבדת את הילדים ולא מכבדת את מעמדה בשיעור.

היום אביב מסיים את המפגש העשירי והאחרון שם. מעניין שבעוד שבכל המקומות האחרים שבהם התעניינו לגבי חוג שחייה, מקובל לערוך 12 שיעורים וכאן רק 10. מאז השיעור השישי במרכז למצויינות בשחייה ניסו לשכנע אותנו לשלם סכום כסף נוסף עבור שני שיעורים נוספים שהרי "עשרה שיעורים אינם מספיקים כדי ללמוד שחייה". מיכל התרעמה ובצדק: אם אתם יודעים מלכתחילה ש-10 שיעורים אינם מספיקים ושיש לתת 12 שיעורים, מדוע אתם לא מספרים זאת מראש טרם ההרשמה, או טוב מזה, מדוע אינכם מלכתחילה מציעים את החוג כך שיהיה בן 12 שיעורים?

אנחנו יצאנו מהמקום הזה בתחושה לא טובה. לא נשוב לשם ולא נמליץ לאף אחד ממכרינו להשתתף בחוגים במקום, בוודאי שלא אצל ענת פרקש.

אתמול בערב קיבלנו שיחת טלפון מהמזכירות שם ושאלו אותנו אם אנו מעוניינים בשני השיעורים הנוספים. בהחלטיות ציינתי שבפירוש לא והסברתי את מה שרשמתי פה לעיל. אף על פי שהמזכירה הבטיחה לי שההערות והביקורת הבונה שלי תלקחנה בחשבון ושמסקנות יופקו, אני מסופק ביותר שהיא אפילו תעביר לבוס שלה, ענת, את הביקורת כלשונה, או בכלל...

לסיכום -- ההמלצה שלי -- להתרחק


Darwin Awards candidate

My friend, Eitan Schuler, and I were walking back from ג'קו מאכלי ים restaurant (Jacko's seafood restaurant) to F5 Networks offices in HaBarzel street in Tel-Aviv. On our way there were two tired and dirty people one of them resting against a tree and the other one sitting on a gas tank (cooking gas!) and swinging on it back and forth while holding a cigarette and smoking (!!!). We were socked! It is obvious that the man is a prospective candidate for the Darwin Awards.

Eitan wrote a post about this in his blog.