Sunday, February 6, 2011

כיצד לעזור לילדים במתמטיקה בבית הספר היסודי?




המתמטיקה נתפשת בחברה כנושא חשוב ויחד עם זה מורכב וקשה. תפיסה זאת נרכשת במהלך הלימודים ובדרך כלל אינה משתנה בהמשך החיים. גם לאחר השקעה רבה של זמן ושל מאמץ בלימוד המקצוע, ישנם עדיין רבים אשר לא מסתדרים עם המתמטיקה ומפתחים חרדת מתמטיקהאיך אנו ההורים יכולים לסייע לילדינו? יש פתרון והוא אינו כרוך בשיעורים פרטיים ובהוצאות מרובות -- אפשר לסייע לילדינו בעצמנו.

אין זה חריג לשמוע ילדים ומבוגרים שאומרים משפטים כמו "אני לא טוב במתמטיקה" או "מתמטיקה זה לא בשבילי". הורים רבים חוו את זה בעצמם או מכירים את זה מסביבתם ורוצים להשקיע בחינוך ילדיהם באמצעות דאגה לחומרי לימוד ולמדריכים הכי טובים בעבורם. לפעמים גם מורים בבתי הספר מנסים כמיטב יכולתם לספק את המשאבים הטובים ביותר לתלמידיהם כדי להבטיח את החינוך הטוב ביותר. אולם ישנן החלטות רבות כל כך ויש בחירות רבות לבחור מתוכן (בישראל יש למשל שש שיטות שונות להוראת מתמטיקה שגוזרות שש משפחות שונות של חומרי לימוד). כיצד יודעים במה לבחור? רוב האנשים אינם יודעים היכן למצוא את המשאבים הטובים ביותר וגם אם הם מגיעים למצב שהם עומדים מול חומרי הלימוד, חסרים להם הכלים כדי להעריך מהם חומרי הלימוד הטובים ביותר לצורכיהם של ילדיהם.

ישנו גם נושא התקציב שהוא פעמים רבות מכשול, אך מסתבר שכאשר מדובר במתמטיקה -- הסכרים נפרצים וההורים משלמים כסף רב מעבר לנדרש כדי לרכוש את חומרי הלימוד שבית הספר דורש: הם משלמים ממון רב להוראה פרטית מתוך תקווה שזה מה שיסייע לילדיהם להשלים חוסרים ולהגיע לרמה הנדרשת ולעמוד בביצועים. יש גם הורים שמשלמים מתוך כוונה שהלימוד הנוסף יסייע לילדיהם להשיג יתרון על חבריהם. 

ספרי מתמטיקה יסודית למורה יכולים לשמש הורים להבנת הנושאים שעל הילדים ללמוד בבית הספר היסודי, להבין את העקרונות הראויים בהוראת הנושא וללמוד כיצד להדריך את הילדים עד לשליטה מלאה מתוך הבנה. באופן דומה ההורים יכולים להבין כיצד לסייע לילדיהם בשיעורי הבית ולהבין מה הם עושים, מדוע הם עושים זאת ומדוע מה שהם עושים נכון ועובד.

ספרי מתמטיקה יסודית גם  הוכיחו את עצמם בבתי ספר, בחינוך פרטי ובחינוך ביתי. שיטת הלימוד הזאת מביאה לתוצאות הטובות בעולם גם במבחנים הבינלאומיים. 

אין צורך לשבור קופת חסכון ואין צורך להילחץ אם ההתמודדות עם הנושא נראית קשה או מורכבת. חברי העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול מוכנים להדריך קבוצות הורים שרוצים להבין כיצד ללמד את ילדיהם מתמטיקה בחינוך ביתי וגם הורים שמעוניינים להבין כיצד לסייע כראוי לילדיהם בשיעורי הבית.

מחירם של חומרי הלימוד שווה לכל נפש ועלות החומרים כולם, כולל ספרי המורה קטן ממחיר שיעורים פרטיים ומבטל את הצורך בכך.

האפשרות לסייע ולתרום באופן ישיר לחינוך ולהשכלת ילדיכם בנוסף להשקעת זמן איכות אמיתי עם הילדים בפעילות שתקדם אותם היא יתרון נוסף. לא מעט הורים מגיעים בדרך זאת גם לתיקון בשביל עצמם: הם מבינים דברים שלא הבינו במשך שנים, ומצליחים להתמודד עם חרדת המתמטיקה שלהם בעצמם מתוך הבנה.

תלמידים שלומדים בעזרת חומרי הלימוד הללו עם מורה שקיבל הדרכה כראוי משיגים הבנה מתמטית עמוקה, שפה מתמטית וכישורים שישמשו אותם בחייהם במתמטיקה ובמקצועות ובתחומים אחרים. עם ההבנה והשליטה מגיעה גם החיבה והאהבה למקצוע ולתחושת מסוגלות אמיתית שאינה מתוך הנמכת ציפיות אלא כזאת שמגיעה מתוך היכולת להתמודד.

כדי לקרוא על עקרונות בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים אפשר וכדאי לקרוא את המאמרים בנושא באתר העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול.

על ספרי מתמטיקה יסודית ועל יתרונותיהם ועל השיטה אפשר לקרוא כאן.

ליצירת קשר כדי לקבל מידע נוסף או כדי לתאם הדרכה להורים אתם מוזמנים לפנות לעמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול בכתובת info@ifma.org.il ואפשר גם ליצור עמי קשר ישירות באמצעות התגובות לרשימה הזאת.


Mining of massive datasets

Mining of massive datasets

The principal topics covered are:
1. Distributed file systems and map-reduce as a tool for creating parallel algorithms that succeed on very large amounts of data.
2. Similarity search, including the key techniques of minhashing and localitysensitive hashing. 
3. Data-stream processing and specialized algorithms for dealing with data that arrives so fast it must be processed immediately or lost.
4. The technology of search engines, including Google’s PageRank, link-spam detection, and the hubs-and-authorities approach.
5. Frequent-itemset mining, including association rules, market-baskets, the A-Priori Algorithm and its improvements.
6. Algorithms for clustering very large, high-dimensional datasets.
7. Two key problems for Web applications: managing advertising and recommendation systems.



Sandisk Sansa Clip+ 4GB

מיכל נתנה לי במתנה ליום ההולדת מכשיר Sandisk Sansa Clip+ 4GB.

עכשיו יש לי אפשרות להאזין לפודקאסטים (למשל רוורס עם פלטפורמה), למוזיקה וגם לרדיו. בדרכים, בכושר, בעבודה... כמה חביב ונחמד.

מי ימליץ לי על פודקאסטים טובים ומעניינים?


תמונות שצילמו הוריי ממפגש משפחתי שקיימנו אתמול ללכבוד יום הולדתי