Tuesday, December 23, 2008

החופש ממחלה מאת פיטר קאש, ג'י לומברד וטום מונטה

קראתי את ספרם של פיטר קאש, ג'י לומברד וטום מונטה "החופש ממחלה" והחכמתי מאד.

על הספר באתר טקסט.

על הספר בשפת המקור, באנגלית: הוא נקרא "Freedom from Disease; The Breakthrough Approach to Preventing Cancer, Heart Disease, Alzheimer's, and Depression by Controlling Insulin".

בספר מדובר על מחלות קשות רבות, השפעותיהן השליליות הרבות והחמורות על אנשים והרבה מאד על מניעתן באמצעות הסברים, פירוט והצעות ל:
  • הרגלי אכילה ותזונה נכונה
  • התמודדות עם מצבי לחץ
  • פעילות גופנית
החוט המקשר בין כל הנושאים בספר הוא עמידות לאינסולין. בספר מסבירים מה זה, מה הגורמים לכך, איך הם באים לידי ביטוי באורח חיינו המודרניים ומה אנו יכולים לעשות כדי להמנע ואף לטפל במקרים אלה, באמצעים שאינם רפואיים (ללא תרופות). לא שממומלץ חלילה בספר, שמי שסובל ממחלות קשות שמוזכרות בספר (יתר לחץ דם, סוכרת, אלצהיימר, סרטן שד, סרטן ערמונית ועוד) עליו להמנע משימוש ברפואה מערבית על טיפוליה ושלל תרופותיה. מדברים על היבט חשוב מאד שנסתר מאד והוא מניעה ועל טיפול באמצעים שאינם תרופתיים.

באופן אישי, הספר עזרא לי להבין דברים רבים שיש לי רק להצטער שלא הבנתי אותם שנים קודם לכן. הלוואי וספר זה או ספר שכזה היה ברשותי לקריאה לפני כעשר או שתים עשרה שנים, אזי וודאי הייתי יכול להמנע מהרבה סיבוכים רפואיים שזה מספר חודשים הצלחתי להתגבר על חלק גדול מהם ע"י אימוץ הרגלי אכילה ותזונה אחרים, פעילות גופנית ועוד.

הספר מסביר ומנמק (עם הפניות למאמרים רבים מספרות מקצועית בכתבי עת חשובים מהעת האחרונה) על בעיות רפואיות באמצעות דיון בביולוגיה של התאים, בביוכימיה ובמונחים מדעיים תוך כדי הצגתם ודיון בהם בשפה זמינה ונהירה לכל. מעניין מאד להבין איך אורח חיים מערבי מודרני הרסני לבריאותינו ואיך העצות לתזונה ולפעילות גופנית ואף להתמודדות עם לחצים מסייעים להמנע ולפעמים גם לפתור בעיות כאלה. פה לא רק מדברים על בעיות ופתרונן, אלא בעיקר מדוע הבעיות הללו קורות, מדוע הגורמים שמאשימים אותם (מזון עתיר סוכרים, שומנים וקמח לבן, לדוגמה) משפיעים וכיצד ועוד מוסבר בספר מדוע הפתרונות המוצעים עובדים וכיצד. הכל, כאמור, עם נימוקים ומראי מקום בספרות מקצועית עדכנית.

הספר נותן תמונה משלימה וגם תומכת לתכנים בספר מצויין אחר בנושאים דומיים (אך לא זהים), "לא לסרטן" מאת דויד סרוואן שרייבר, שכתב ספר נוסף שמשלים (הפעם בהיבט הנפשי, בהתמודדות עם מצבי לחץ), "ללא פרויד, ללא פרוזאק".

מומלץ מאד. להבנתי, זה מסוג הספרים שאם מתעמקים בהם ומפנימים, יש בו לעורר מחשבה שתביא להחלטה לערוף שינוי בסגנון החיים ולאכול לפעול באורח שמתאים יותר לגוף.

דרך ארוכה קצרה מאת משה (בוגי) יעלון


קראתי את ספרו של משה (בוגי) יעלון, דרך ארוכה קצרה, והחכמתי מאד.

על משה יעלון באתר ויקיפדיה.



נדב העצני ב-nrgמעריב בביקורת אוהדת על ספרו של יעלון.

גם למדתי על מעשיו ועברו, גם את השקפתו הפוליטית, וגם קיבלתי נקודת מבט מתוך המערכת הצבאית על התנהלות פוליטית, על אי-סדרים והדלפות, שחיתויות ועוד. גיליתי שישנם שמות לא מעטים שמוזכרים בהקשרים שליליים בספרו, והם ברובם אותם שמות שמופיעים (בין השאר) גם בספרו של ירון זליכה הגווארדיה השחורה, כאנשים עם התנהלות ציבורית פסולה ומושחתת.

אפשר לקרוא ביקורת רבה על ההתנתקות, על ההתנהלות במלחמת לבנון השנייה, ועל מבצעים צבאיים ותקריות שונות.

יש אפשרות למצוא באינטרנט פרקים וציטוטים רבים מהספר. רק צריך לחפש בגוגל. לא מצאתי לנכון לתת קישורים כדי לא לפגוע בזכויות היוצרים.

מהספר אני מתרשם שיעלון הוא אדם ישר בעל עקרונות שאינו מתפשר על נקיון כפיים ומתרחק ומבדיל עצמו מכל מי שמתנהל באופן פסול. הוא מתייחס ברצינות רבה לתפקידיו הציבוריים ומציג אופן מחשבה שקול ומחושב, שמנסה שלא להקלע לקבעון ופתוח להתפתחויות ולדעות אחרות. אני מרוצה מאד שהוא במקום ריאלי (8) ברשימת הליכוד לכנסת.

מדאיג מאד לקרוא בספר על אופן קבלת ההחלטות בדרגים המדיניים והצבאיים והדוגמאות החוזרות ונשנות בארועים בעייתיים רבים הקשורים ב-"פורום החווה" (מדובר במקורבי שרון) אכן לצערי מראות על שחיתות רבה והתעלמות מסדרי שלטון ודמוקרטיה.

הספר מומלץ מאד. גם כדי להכיר את האיש ומשנתו וגם כדי לראות מבעד לעיניו כמה דברים (מדאיגים ומצערים) על התנהלות בצבא וקשרים בעייתיים בין קצינים בצבא לעיתונות ובין קצינים בצבא לפוליטיקאים ואנשי הון (יעלון מדבר על משולש בעייתי של הון-שלטון-עיתון).