Monday, March 2, 2009

תצוגת עוף-נא





תצוגת עוף-נא
חלון הראווה של הקצב והמקרר השקוף בקצבייה, בדיוק הדוכן הזה בחנות המרכול היא, בכל הקשור לבשר עופות, תצוגת עוף-נא.
משום שאין למיטב ידיעתי שם למקרר השקוף ובו פיסות הבשר ולחקי העופות בקצבייה, אני מציע את השם  תצוגת עוף-נא.




תצוגת עוף-נע
חברי, משה פונטש, מוסיף ואומר שיש פה ריבוי משמעות [בעצם, מדובר בהומופון, הצליל דומה, אך הכתיב והמשמעות שונים], שהרי תצוגת עוף-נע היא המחזה של שיפודי השווארמה (או ה-döner, אם אתם באיסטנבול) החגים וסובבים סביב ציר השיפוד במתקן החימום.





[התמונות באדיבות גוגל תמונות]

קניין רוחני בעידן המידע מאת ניבה אלקין-קורן




לפני כשבוע שאלתי מהספרייה את ספרה של ניבה אלקין-קורן, קניין רוחני בעידן המידע, ואמש סיימתי לקרוא בו.

הספר קצרצר, קטן ומאד לא מעמיק. למעשה, כל גולש שהיה בעניינים בשנים האחרונות יודע, קרוב לוודאי, את כל העובדות שמוזכרות בספר על משמעויותיהן.

המחברת מספר על נאפסטר, DeCSS, DMCA, GPL, CC, וכדומה ואפילו מנסה לגעת בנושע גדול וטעון ה-TRIPS (אני שמח מאד שקראתי רק זה מכבר את לתקן את הגלובליזציה מאת ג'וזף שטיגליץ, שם כתוב רבות על TRIPS, משמעותו והשפעתו על מדינות מתפתחות) וכיוצא באלה.

הטקסט ככל הנראה אמור לשמש כמבוא מאד לא מעמיק ומאד לא טכני למי שמעוניין לקבל מושגים בתחום ולהבין עקרונות בסיסיים. הספר הזה לא נותן יותר מזה.

לטעמי הספר מאכזב בכל הקשור למידע שהוא מספק, ואולי זה רק משום שאני כבר יודע את כל הדברים הללו והתאכזבתי שלא למדתי דבר חדש.

כל גולש ימצא בויקיפדיה ובמקורות דומים חומר רב ומקיף הרבה יותר על הנושאים המוזכרים ואחרים וילמד עליהם יותר, ובהקשרם, לעומת הקריאה בספרון הזה.

ברמת המבוא הטקסט הזה מעמיק פחות או יותר כמו ספרו של יובל דרור, הפוליטיקה של הטכנולוגיה, ומאכזב, עבורי בכל אופן, באותה המידה.

ייתכן מאד שבעבור קהל היעד המקורי של הספר, מאזיני האוניברסיטה המשודרת בגלי צהל, הספר קולע בול למטרה ומשיג את כל היעדים שהציבו בעבורו. לי באופן אישי, הספר לא היה מלמד.

כנראה שאני צריך להתאמץ יותר בחיפוש אחר טקסטים מעמיקים ומלמדים יותר בנושא קניין רוחני.