Tuesday, December 9, 2008

הדרכה בהוראת מתמטיקה יסודית

כתבתי הבוקר בתפוז בקשה בפורום חינוך מתמטי ובה אני מבקש מאנשי העמותה לקידום החינוך המתמטי בישראל עצות והכוונה כיצד אוכל להביא לשימוש בהוראה בשיטת מתמטיקה יסודית בגני החובה ובבתי הספר היסודיים בכפר יונה. הנה לשון ההודעה שכתבתי:
שלום רב,
אשמח לקבל מכם הדרכה כיצד לקדם את הנושאים הבאים:
1. הדרכת הגננות בגני החובה ביישוב בו אני גר בהוראת מתמטיקה יסודית (מה נדרש מהן, מה נדרש מהמועצה, מה אני יכול כהורה לעשות כדי לעזור, איך הורים נוספים יכולים לעזור וכו') במטרה להכניס את השיטה לשנת הלימודים הבאה לאור התכנית החדשה להוראת מתמטיקה בחינוך הקדם יסודי.
2. כיצד להכניס את מתמטיקה יסודית כשיטת הוראת המתמטיקה בביתי הספר היסודיים ביישוב שבו אני גר? כוונתי היא שהתכנית בבתי הספר היסודיים תתחיל בשנת הלימודים בעוד שנתיים, זאת אומרת, עם עליית בוגרי גן חובה שילמדו מתמטיקה יסודית לילדי גן לכתה א'. אני מניח שמשך זמן של כשנה יכול להספיק כדי להדריך, ולתרגל גם את הנהלות בתי הספר, גם את צוות המורים וגם את ההורים שיהיו מעוניינים לקחת חלק.
אני משער שהעניין לא פשוט, אבל אם הבנתי נכון אז אני כנראה לא הראשון שמתעניין ואולי יש בידכם די
נסיון כדי לכוון אותי. אני מניח שהתחנה הראשונה שלי צריכה להיות מנהלות בתי הספר מחד, מחלקת החינוך וראש המועצה מאידך ואולי אפילו גם לעניין את ועדי ההורים. העניין הוא שאני לא רוצה לטעות ולהטעות ואני מעדיף להתחיל את התהליך כשאני מבין מה השלבים הבאים ומה הבעיות הצפויות כדי להערך עד כמה שניתן מראש.
אודה מאד על הדרכתכם.

נסיגה בדרוג ישראל במבדקים בינלאומיים במתמטיקה

הנה מה שכתבתי על הנושא הבוקר בפורום חינוך מתמטי בתפוז:


הידיעה מעיתון גלובס מספרת על התדרדרות נוספת
בהצלחת התלמידים בישראל במבחני המתמטיקה הבינלאומיים.
מה אפשר לעשות כדי לעזור לקובעי המדיניות לפקוח עיניים
ולהפסיק להתעסק במהפכות ובאופנות ולהתחיל ללמד כראוי?
ישנן מדינות שבאופן עקבי מככבות במקומות הראשונים במבדקים
אלה ואחרים. מדוע שלא ללמוד מהן מה הן עושות ואולי גם לבדוק מה עושים במדינות שלא
מצליחות כדי להבין מה לא לעשות?
איך אנחנו כאזרחים וכהורים יכולים להשפיע כדי לכוון את
המערכת להשתפר?

חינוך מתמטי והוראתו

קראתי בהנאה גמורה שני ספרים לאחרונה, אשר עוסקים בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים. ספרו המצויין של פרופסור רון אהרוני, חשבון להורים נקרא בכותרת המשנה שלו ספר למבוגרים על מתמטיקה של ילדים. ספרה המצויין של ד"ר מירה עופרן, שליש לחלק לרבע נקרא בכותרת המשנה שלו המחשבה שמאחורי החישוב.


שני הספרים נוגעים בנקודה חשובה: מה החשיבות של הוראה מתמטית לתלמידי בית ספר יסודי, מהם היסודות החשובים בחינוך המתמטי לגיל זה, דגשים על הוראה נכונה ולא נכונה של היסודות ואולי לא פחות חשוב מכל אלה, רשמים מהתנסויות של הכותבים עצמם בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים.


בשני הספרים יש מסר ברור, לא להתחכם, לא לדלג על שלבים, לא לחפש את המתוחכם, לא לקבע בתבניות ולא לחפש קיצורי דרך -- יש ללמד באופן ברור, מדורג, להרבות בהגדרות ולדייק ולדקדק בהן, לתת לתלמידים דוגמאות רבות ולהנחותם להגיע אל הכלל ואז לנסחו יחדיו במדויק, להשתמש בעזרים שונים ומשונים ומגוונים כדי להמחיש מושגים ופעולות.
רון אהרוני מתאר בשפה קולחת ובכתיבה זורמת על חוויותיו בהוראת מתמטיקה לתלמידי בית ספר יסודי, על ההבדלים בין הוראת נושאים מתקדמים במתמטיקה בטכניון לעומת הוראת מתמטיקה יסודית לתלמידים בבית ספר יסודי. הוא טוען וגם מנמק ומדגים שקושי יסודי בהוראה יעילה של מתמטיקה בבתי הספר היסודיים היא חוסר הבנה בראש ובראשונה של המורים למתמטיקה בעצמם של החומר, לרבות הגדרות מדוייקות, מדוע עושים כך ולא אחרת, הכרה של מגוון שיטות לפתרון תרגילים ובעיות ועוד. נושא חשוב שמוזכר בספר הוא הבאת התלמידים למצב שבו בכל נושא הם לא רק מסוגלים לפתור תרגיל חשבוני אלא גם להמציא תרגילים חשבוניים בכל נושא. יכולת כזאת היא מדד טוב להבנת החומר ולהפנמתו. עוד בספר על מה שחשוב לשנן (לא הרבה, הופתעתי!) ומדוע הכרחי לשנן גם את זה. בספר גם ראיתי ניצנים לספר מאוחר יותר שלו, מתמטיקה שירה ויופי. רון אהרוני גם נותן ציוני דרך בחשבון לבית ספר יסודי, גם מסביר את הקשיים ומציע דרכים להסביר ולהתיר קשיים או מראש להמנע מהקשיים ובעצם מאפשר להורים להבין מה הילדים אמורים ללמוד בבית הספר בחשבון ולהעריך עד כמה מה שהם מבינים מתאים למה שהם אמורים להבין. היכולת של הורה להשלים את הנלמד בכתה ולפצות על פערים הוא בעל עוצמה רבה. הספר מיועד גם למורים, ואני מקווה שהמורים לחשבון של ילדי קראו או קוראים את הספר ויעשו שימוש במה שלמדו ממנו.


ספרה של מירה עופרן גדול (במימדים) ועבה יותר ומכיל חומר רב פחות או יותר באותם הנושאים הבסיסיים והיסודיים שבהם נוגע אהרוני. אופן הכתיבה של השניים שונה, ולטעמי הקריאה של ספרו של אהרוני היתה קלה יותר אם כי לא פחות מחכימה. מאידך, בספרה של מירה עופרן נחשפתי למידע נוסף רב ולהצעות רבות להמחשות ולהפעלות שיסייעו להטמיע את ההבנה של החומר הנלמד. כתבתי כבר ביומן הרשת שלי על ספר אחר של מירה עופרן, מה יש פה להבין??? ועליו אני ממליץ גם כן בחום.
שני הכותבים ביקורתיים מאד בכל הקשור לשיטות הוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים (ובכלל במערכת החינוך בארץ). לא קשה לחפש ולמצוא מאמרים שלהם בהם הם בוחנים את דירוגה של ישראל במבחנים בינלאומיים במתמטיקה ועל הסברם לגורמים לכך. אולם הם לא מסתפקים בביקורת ועוד מרבים להסביר ולחנך כיצד כן ניתן ללמד מתמטיקה באופן שיביא להבנה עמוקה, ובעקבותיה להשגים ולהצלחה, לא רק בבחינות אלא במקצועות רבים ובחיים עצמם. כל אחד מהם בדרכו מנתח את הגורמים ואת המהות של הפחד ממתמטיקה ואת החרדה מהמקצוע ויודעים להציע כיצד אפשר להעלים פחדים וחרדות אלא ע"י הבנה יסודית ומעמיקה.


כבר כתבתי ביומן הרשת שלי על הרשמים הראשונים שלי משימוש בחוברות מתמטיקה יסודית ועל העמותה לקידום החינוך המתמטי בישראל והתרשמותי ממנה. אני חושב שיש מקום לנסות ולהתנסות בשיטות המוצעות. הרשמים שלי עם בני, אביב (בכתה ב') ועם בתי סיון (בגן טרום חובה) מצויינים! לצערי, הילדים שלי נחשפים לשיטה רק בבית אתנו ההורים ולא בבית הספר ובגן. אני מקווה שאצליח להביא לשימוש בשיטה בגני החובה ובבתי הספר היסודיים בכפר יונה.


גם ספרו של רון אהרוני, חשבון להורים, מומלץ מאד וגם ספרה של מירה עופרן, שליש לחלק לרבע, מומלץ מאד. אני חושב שכדאי מאד להורים שיש להם עניין בחשבון או שרוצים להתעניין ולסייע לילדיהם בבתי הספר היסודיים לקרוא את הספרים הללו. אם הייתי צריך להמליץ רק על אחד הייתי בוחר בספרו של רון אהרוני, אבל רק משום קלות הקריאה, ספרה של מירה עופרן הוא מועיל ומחכים לא פחות.