Sunday, June 14, 2009

רכישות חדשות לאוסף הקריאה

רכישות אחרונות:
וכמובן בימים הקרובים תגיע החבילה של חודש יוני מהוצאת ידיעות ספרים במסגרת מועדון הקוראים הראשונים ויהיו לי עוד שלושה ספרים לקרוא. אז יש לי לא מעט לקרוא בינתיים... :-)

ממבט ראשון מאת מלקולם גלדוול


קראתי את ספרו של מלקולם גלדוול, ממבט ראשון, במשך כמה שעות ונהנתי מאד.
הספר קליל לקריאה, זורם ומעניין. היו לא מעט פרטי מידע מפתיעים ומסקנות מפתיעות.

הוצאה: עברית הוצאה לאור (כתר הוצאה לאור)
תרגום מאנגלית: יהב זוהר
200 עמודים
אין רשימת מקורות, אין הערות עריכה, אין רשימת קריאה נוספת.

הספר, כאמור, מעניין ובו מקרים אשר מראים מתי אינטואיציה ורושם ראשוני עוזרים ומתי מפריעים. עוד אפשר ללמוד בספר על כמה מהאופנים שבהם אנו מקבלים רושם ראשוני (למשל, די לנו בטון הדיבור ובנימת הקול של רופא, אפילו מבלי לדעת עליו דבר, מבלי להבין מילה ממה שהוא אומר, וללא כל הקשר, כדי לנבא לא רע אם הוא בהסתברות גבוהה יואשם ברשלנות רפואית!! מפתיע, לא?!). פרט לדוגמה על טון הדיבור יש כמובן גם דוגמאות על מראה, אסוציאציות בין צמדי מילים או הקשר ועוד ועוד.

המקרים מעניינים ומחכימים בפני עצמם בתור סיפורים ולא רק כדוגמאות.

ההסברים בדיעבד בחלק מהנושאים הם אלה שהפריעו לי. בעוד שמסקנות שמגובות בתוצאות ניסויים קבילות וסבירות בעיני יש גם פה ושם נסיונות להסברים בדיעבד ככה כיריות מהמותן שמוצגות כמסקנות מתבקשות מהניסויים וזה לא מוצא חן בעיני. הרי לא ברור כלל שההסבר בדיעבד לתוצאות (שלא באמצעות ניסויים מסודרים) יש בהם אמת או תוקף. אולי יש ואולי אין. מי שלא קורא בספקנות ובעירנות יכול בנקל לבלבל בין מסקנה מתוצאת ניסוי לבין העלאת השערה על סיבתיות כלשהי.

בפרק 4 ישנה הקבלה מעניינת בכל הקשור לקבלת החלטות תחת לחץ בין אנשי צבא לבין חסרנים בבורסה. מעניין מה היה אומר על זה נסים ניקולס טאלב...

הנה לקט קצרצר מתוך הדברים הזכורים לי ושזכרתי לסמן לי בספר בעת הקריאה:
בעמוד 28 למדתי שהסימן המובהק ביותר לצרות בנישואים הוא אם אחד מבני הזוג או שניהם מתייחסים לאחר בבוז.
בעמודים 30-33 למדתי שאפשר לנחש לא רע ובהסתברות גבוהה באופן מפתיע (אותי זה מפתיע בכל אופן) על המשמעת העצמית, על היציבות הנפשית ועל הפתיחות לחוויות חדשות של אנשים מתוך חיטוט ושיטוט בחדר השינה שלהם או במעונות שלהם. וזאת הרבה יותר מאשר לשאול את חבריהם הקרובים על כך.
בעמוד 35 מודגשת החשיבות של התייחסות הולמת של רופא לחולה לרבות במקרים של אבחון שתוצאותיו רעות. יש להקדיש למטופל זמן, להסביר מה קורה ולענות על שאלותיו ולהתייחס אליו כאל בן אדם (אני חושב שבכל מקרה רופאים חייבים לעשות זאת, קל וחומר במקרה של דיאגנוזה שהמסקנות ממנה עגומות לחולה). אלה שלא נוהגים כך הם לרוב אלה שמוגשים נגדם תביעות.
בעמוד 36: האופן הפשוט ביותר שבו משודר כבוד הוא בטון הדיבור, וטון הדיבור המזלזל ביותר שרופא יכול לאמץ לעצמו הוא טון דומיננטי.
בעמוד 56: יש לנו נטייה, בעייתית, לספר סיפורים. אנחנו ממהרים למצוא הסברים לדברים שאין לנו הסבר להם. זה מסתדר יפה מאד עם ההטפות של נסים ניקולס טאלב בספרו הברבור השחור. (בקרוב, אולי עוד היום, אכתוב גם על ספרו של טאלב).
בעמוד 63: אנחנו מקשרים בין זוגות של רעיונות שכבר מקושרים בתודעה שלנו, הרבה יותר מהר משאנחנו קושרים בין זוגות חדשים.
בעמוד 94: ההומור נוצר רק מתוך הציות המוחלט של המשתתפים לכלל הקובע שלא דוחים שום הצעה.
בעמוד 108: אנחנו רגילים להניח שככל שלמקבלי ההחלטות יש יותר מידע, כן ייטב. האמת היא שלא תמיד ולא בהכרח כך הוא! למומחים ( או לכאלה שנתפשים על ידינו כמומחים) אין יותר יכולת בהכרח לפתור כל בעייה בתחומם. יותר ידע לא תמיד עוזר לפתור בעיה, במקרים רבים יותר ידע רק מפריע. מצאתי את המוטיבים הללו: "מומחים לכאורה" ו-"יותר ידע == יותר רעש" מוסברים ומודגמים היטב בספרים של בורק (רעש ו-האם שימפנזים חושבים על פרישה) וטאלב (הברבור השחור ו-תעתועי האקראיות).
בעמוד 109: רופאים טועים בזיהוי התקפי לב כי הם לוקחים בחשבון יותר מידי מידע. וראו על זאת ועוד בספר מעניין מאד על הנושא של הטיות בקבלת החלטות וטעויות אצל רופאים, הגורמים להם ועוד ועוד בספר מצויין ומעניין מאד: רופאים איך הם חושבים מאת ג'רום גרופמן.

חבל מאד שאין רשימת מקורות מסודרת לספרות המדעית בפרט ולפרסומים בכלל שעליהם מבוסס הספר. גם רשימת קריאה להרחבת הידע בנושא לא היתה מזיקה והיתה מתקבלת בברכה על ידי. אבל, אין.

רשמתי לפני לנסות ולהשיג את FACS, מה שמכונה Facial Action Coding System וללמוד עוד על הנושא שנראה לי מרתק ביותר. אולי ע"י למידה מעמיקה על הבעות פנים ומשמעותן אוככל לשפר את האופן שבו אני מבין את הזולת.

ספר מעניין, קולח ומרתק (סיימתי לקרוא תוך פחות מארבע שעות). מומלץ.




יש לי כמה ספרים בתור לכתוב עליהם רשמים מהקריאה

יש לי כמה ספרים בתור לכתוב עליהם רשמים מהקריאה:
אבל יש לי כ"כ הרבה דברים חדשים לקרוא וכ"כ מעט זמן פנוי לכתוב עליהם... נראה מתי יהיה זמן לכתוב.

ציורים חדשים של הילדים

הילדים ציירו לי ציורים חדשים וציידו אותי בהם לעבודה:

אביב:















































סיון:





































ניר:

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + חוויות השבת:

אורי ספר לנו חוויות בסוף השבוע המשפחתי באילת, ובעיקר במצפה התת ימי.

ערן סיפר על חוף הים בבית ינאי עם המשפחה המורחבת.

שחר ספר בהתחלה על הטיול ביום שישי עם קבוצת הצעירים ברפת במושב ירחיב ולאחר מכן על רחצה בים עם עידו מהגן והמשפחות. שחר גם הביא שקדים ישר מן העץ לחלק לחברים, ודאג לשים לכל ילד במגירה כמה שקדים טריים!

נעם ספר על ביקור בלונה פארק וכן על רחצה בחוף הים בהרצליה עם עידו ועם עמית מהגן! שלושתם סיפרו על ההבדלים בין דגל אדום לבין דגל שחור בחוף הים.

דן ספר על סוף שבוע מקסים בצפון המדינה באכזיב http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=315529539&ValuePage=Card1 ובנחל כזיב http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=8 עם קבוצת מטיילים איתה עם יוצאים לטייל כמה פעמים בשנה.

עדן סיפרה גם היא על החוויה ברפת במושב ירחיב ביום שישי, וכולנו נהננו מהתמונות שהמחישו הכל.

מפגש הבוקר: היום התקדמנו לכיוון החודשים "כסלו" ו"טבת", והמשכנו בנוסטלגיה לגביהם ולגבי הנושאים שלמדנו והכרנו באותם החודשים: חנוכה, חורף וביאליק.

שרנו ורקדנו כמה משירי חנוכה האהובים, ולאחר מכן עברנו לנושא החורף, והצגנו בצורות שונות את העונה הקרירה, שהיתה אנטיתיזה לחום השרבי השורר בחוץ. לפחות בזמן המפגש הרגשנו קרירות נעימה ש"נשבה" אלינו מהשירים ומההפעלות ...

נזכרנו במושגים השונים המלווים את החורף, כגון: ברק ורעם (מה נשמע ומה נראה), סוגי העננים השונים.

השתמשנו בנעימה המוסיקלית היפה שהכרנו עוד לפני כמה חודשים, והשתמשנו בה שוב כדי לחדד את השמיעה המוסיקלית שלנו (אנו הרי עובדים על כך כבר כמה שבועות) ושמנו דגש על דיוק.

אנו לומדים להנות מכל יצירה מוסיקלית – מושרת או מנוגנת –

ולומדים לעקוב אחרי כל צליל והסיפור שעומד מאחוריו.

שוחחנו בסוף המפגש על ביאליק ועל השירים שכתב, אבל לצערי לא הספקנו להציגם. במקרה זה הצטערתי פחות, מאחר ואנו באמת מאזינים כמעט כל יום לשיריו, והילדים אוהבים להציג אותם בכל הזדמנות שיש!

זמן חצר ויצירה: היום נהננו לצייר בדבק, ו"להחיות" את התמונה בעזרת חול פשוט מהחצר. היצירות יצאו מרהיבות, ושוחחנו ממושכות בזמן ארוחת הצהרים על כל תמונה ותמונה. התייחסתי לתמונות כאל תמונות אקספרסיוניסטיות, ולאחר שכולנו הבענו מה אנו חושבים שאנו רואים בתמונה, הסביר ובאר הילד שציירה מה הוא בעצם צייר. היה מקסים!

היצירות מפארות את לוחות הגן להנאת כולנו!

מפגש הצהרים: המשכנו עם הצגת חורף וסיימנו עם הצגת הספור האהוב מחנוכה: "גברת קרש ומר מערוך" בליווי הדמויות.

יום ב מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר (מפתח, ספירה עד ומ- 20, בדיקת מצב מזג האויר, בחירת תורני בוקר, לוח נוכחות, תאריך עברי ומיספורו במספרים) + אוריינות מילים מתוח התוכן וכן מילים חדשות לגמרי!

יעלי היתה אמיצה מספיק כדי להתנסות באיות המילה "יתוש" ובסידור האותיות המתאימות להשלמת המילה!

לליב היתה גם כן אמיצה כדי להתנסות באיות המילה "חול" ובסידור האותיות המתאימות להשלמת המילה, וכמותן היה גם בן, שהתעסק עם המילה "נדנדה" בהצלחה רבה! כל הכבוד למנסים!! (כי מי שמנסה בסוף מצליח!!!).

מפגש הבוקר: היום הגענו בנוסטלגיה שלנו לחודש "שבט" המכיל בתוכו את חג ט"ו בשבט : שרנו, הצגנו ורקדנו את השירים האהובים ביותר על ידי הילדים בנושא וכן משירי הבוקר שהכרנו באותה התקופה:

"לרצפה... לתקרה", "בוקר טוב להתעורר", "פעלולי גן", "2 ציפורים", "פרדס בחודש שבט", "בתשרי נתן הדקל", "מחרוזת שירי טו בשבט", וכמובן הלהיט של כל השנה: "בערוגת הגינה" (זו היתה הזדמנות להזכר בביאליק).

שמנו כרגיל דגש על האזנה פעילה, על דיוק מוסיקלי ועל היכולת להפריד בין הצלילים כדי להרכיב מהם סיפור שלם.

האזנה פעילה ודיוק מוסיקלי מאפשרים האזנה נכונה לצלילי האותיות, דבר המאפשר מאוחר יותר לילדים לכתוב מילים (או במקרה של ילדיכם – כבר בגיל זה ...).

מפגש הצהרים: סיפרנו שוב את הספור האהוב: "החור הכחול" מאת סמדר שמשון, וסיימנו את המפגש עם משחק זיכרון מרתק בנושא הפרדס. הילדים ביקשו להמשיך במשחק גם מחר ... כך שלמרות שמחר נעסוק בחודש אדר, נחזור בנוסטלגיה שוב למשחק הזיכרון הזה ...

יום ג מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + אוריינות שמות הילדים לפי האות האמצעית (אמרתי מילה שמתחילה באחת מהאותיות האמצעיות, והילדים זיהו אותה, ומי שיש לו בשמו אותה אות אמצעית – קם להדביקו מתחתיה).

הילדים במהלך שגרת הבוקר מתרגלים בכל הזדמנות שאני מאפשרת להם אוריינות:

בין אם בחשבון ובין אם בשפה.

למשל: כשאנו בוחרים תורני בוקר, מוזמנים ילד אחד או שניים לעבור על רשימת הילדים שכבר השתתפו בסבב הזה, עליהם לעבור בכל פעם מחדש על הרשימה, ובעצם "לקרוא" את השמות, וכך לזהות אם הילדים שביקש להשתתף כבר היה בסבב או לא. כך גם בבחירת המפתחן של היום ובבחירת חזאי הבוקר. והם עושים זאת לבד!!! העזרה היחידה שהם מקבלים היא מחבר בן גילם.

מפגש הבוקר: עוד בזמן ארוחת הבוקר הדבקתי על גבי לוח השמות (שהתפנה לגמרי לצורך העניין) 2 מילים: "פורים" (היום נזכרנו בקורותינו בחודש אדר, קרי בחג פורים וביום המשפחה) ו"משפחה". את המילה "פורים" הילדים זיהו מייד, מאחר והכירו אותה, ולהפתעתי ולשמחתי (אמנם עברו מספר שניות ...) בסופו של דבר הצליחו כמה ילדים לקרוא גם את המילה "משפחה". אין ספק שהתרגול הקבוע שלנו של קריאת מילים וכתיבת מילים על פי השמיעה – הביא אותם לנקודת ההבנה! מה שנקרא: "האסימון נפל". מכאן כל הדרכים לזיהוי מילים ולקריאה בכלל סלולות בפניהם! הכל תלוי בתרגול.

לאחר זיהוים התבקשתי לכתוב להם על גבי הלוח המחיק מילים נוספות, ולכן הראיתי להם את המילים "אבא", "אמא", "סבא" ו"סבתא", ואת כולם הילדים זיהו לבד!!!!!

ראינו מה דומה ומה שונה בין כל אותן מילים, והיה באמת נפלא!

לאחר שכולם הוזמנו למפגש ערבבתי את המילים "פורים" ו"משפחה" באופנים שונים, ובכל פעם הוזמנו 2 ילדים שונים כדי לסדרם (יכלו להעזר זה בזה).

לאחר מכן התחלנו עם שיר המתאים ליום המשפחה, ושהיה חביב מאוד על הילדים בחודש אדר: "כלבלב קטן לטייל יצא".

ובהמשך – שירי פורים עליזים אותם רקדנו במרץ.

היה לא יאמן, אבל מהרגע שהזכרתי את חודש אדר ("משנכנס אדר מרבין בשמחה") – רבתה השמחה בגן!

שוחחנו מעט על מושגים מחג פורים, וסיימנו מפגש פעיל ושמח עם "קדימה...אחורה" המתרגל האזנה פעילה להוראות מושרות ודיוק בהן. הילדים אוהבים שיר זה מאוד, וגם למדו להקפיד על הכללים הנאמרים בו.

ואז יצאנו לטיול מיחזור הבקבוקים – ושוב תודה לכולכם על שיתוף הפעולה! גם למדנו שוב על חשיבות המיחזור – וגם הילדים נהנו להיות חלק פעיל מכל זה!

מפגש הצהרים: רוב המפגש הוקדש למשחק זיכרון בנושא הפרדס (הבטחה מאתמול), ובהזדמנות זו ספרנו את כמות זוגות הקלפים, והקבלנו את המספרים השונים לאותיות (תרגול שאנו רגילים בו בעדכון לוח השנה העברי).

היום השתמשנו בט"ו זוגות קלפים (הלא הם 15 זוגות קלפים...).

סיימנו עם משחק "ים-יבשה" קצר אבל מהנה.

איתי זלוטניק וגיא רוזן מסתמנים כאלופי "ים – יבשה" חדשים! נראה בהמשך ואעדכן בהתאם!

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: שגרת הבוקר + ספריה

מפגש הבוקר: היום הגענו לחודשים "ניסן", "אייר" ו"סיון", הלא הוא החודש הנוכחי.

שרנו והצגנו משירי פסח, ל"ג בעומר, יום העצמאות וכמובן שבועות.

שוחחנו על סימני הפסח, האזנו שוב להכרזת המדינה, ונזכרנו מיהו דוד בן גוריון.

מפגש הצהרים: הילדים החליטו לבלבל 3 מילים ולתת לי לסדרן נכון על גבי הלוח ... המילים שנבחרו ושאותיותיהן פוזרו על גבי השטיח היו: "שבועות", "ירושלים" ו"לג בעומר".

מלבד העובדה שהאירוע עצמו היה משעשע למדי, היה לי חשוב להסביר לילדים כי התרגיל אינו הוגן כל כך, מאחר ואני קוראת כמעט 30 שנה, בניגוד אליהם שרק התחילו להתנסות בכך.

בכל מקרה היה נחמד לקבל מחיאות כפיים על הצלחותיי, ולהקרא על ידם מהשירותים לאחר שהאותיות פוזרו ...

כמובן המשכנו וסיימנו את המפגש כנהוג בימי חמישי – בסיפור תורה:

נזכרנו בקורותיה של משפחתו של יעקב אבינו, בשמות ילדיו, הפרדנו בין ילדיה של לאה לבין ילדיה של רחל, והמשכנו לספר על קורותיו של יוסף.

הורי השבת יהיו: עידו ולליב

חוזרים לחגוג ימי הולדת, והראשונה היא הדר, לה נחגוג מחר יום הולדת 4!

מזל טוב והדר ולמשפחתה!

בשבוע הבא נתחיל נושא שיימשך שבועיים: ניקיון ובריאות הגוף והשיניים.

הילדים ילמדו על חשיבות ניקיון הגוף בצורה מוחשית באמצעות בובה שתלווה אותנו לכל אורך הנושא.

אנו נקלח אותה, נחפוף לה את השיער, נצחצח לה שיניים, נסרק אותה, נשטוף לה ידיים בסבון ובמים ונגזוז לה ציפורניים.

בנוסף הילדים יערכו הכרות עם האביזרים הדרושים לנו לשמירת ניקיון גופנו: שמפו, סבון, ספוג, מגבת, מגבונים לחים, נייר טואלט, מברשת ומשחת שיניים, מברשת שיעור ומסרק, גוזז ציפורניים ועוד...

אנא רישמו ביומנים כי מסיבת הסיום תתקיים ביום א, ה- 9/8 בשעות אחה"צ.

פרטים יימסרו בסמוך לאירוע.