Tuesday, November 24, 2009

מהעולם השלישי לראשון

קיבלתי המלצה על ספר בשם מהעולם השלישי לראשון מאת לי קואן יו. אחפש ואקרא.

כיצד ילדים חושבים על חילוק שברים

מאמר מתורגם מעניין ביותר על כיצד ילדים חושבים על חילוק שברים: http://mathcenter-k6.haifa.ac.il/articles(pdf)/article58.pdf
על חילוק שברים, משמעויות הפעולה, אסטרטגיות לפתרון והבנה אפשר ללמוד בעברית באופן מובנה למשל מהמקורות הבאים:



והנה כמה רשמים משלי על הספרים ועל המקורות הללו, כאן.

מורה מתאר התנסות של עבודה בשברים בשתי כתות ז

התאור על הנעשה בשיעורים, התכנון, ההתרחשות, ההשוואה בין הכתות והרפלקציה עם המסקנות עניינו אותי מאוד. נהנתי מהקריאה ולמדתי רבות.
הנה: http://mathcenter-k6.haifa.ac.il/articles(pdf)/reflection.pdf




השוואת תוכניות לימוד במתמטיקה בבתי הספר היסודיים

יש "מחקר" שמשרד החינוך הזמין ממכון ויצמן כדי לסקור את שש השיטות להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים. להלן הדו"ח של "המחקר":  http://mathcenter-k6.haifa.ac.il/tal/curricula_evaluation_weizmann.pdf

אני מופתע מכך שלא הצלחתי למצוא תגובות של מחברי השיטות השונות למסמך הזה. מי שיודע ויכול לתת לי מראי מקום וקישורים, יבורך.


ובכל זאת, מצאתי תגובה של משרד החינוך: http://mathcenter-k6.haifa.ac.il/mafmar/textbooks_response180309.pdf.


מעניין...

שני ספרים שעלו על הכוונת שלי

שני ספרים שעלו על הכוונת שלי:
אני מתעתד לשאול אותם מהספרייה עוד השבוע. לשם כך אני צריך לסיים שני ספרים אחרים ששאלתי וטרם קראתי. נו, יש מה לעשות...


מה קראתי בסופ"ש


בסופ"ש קראתי "חשיבה ודיבור" מאת לב ויגוטסקי. תיאוריה של פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית שהיתה פורצת דרך במאה הקודמת במיוחד כשהתעמתה עם התיאוריות של פיאג´ה. מעניין לראות כמה דברים יפים צמחו מהתאוריה הזאת, למשל, העשרה אינסטרומנטלית (פויירמן ושות´).

על הקרוס טריינר אני קורא השבוע את ספרו של מל לוין "כל ילד חושב אחרת".


לחובבי ספרים על אודות המתמטיקה ועל הסטוריה של המתמטיקה, אז יש למריו ליביו (מי מכיר אותו מקורסים בפיסיקה בטכניון? בטח מעטים הסטודנטים שלמדו בטכניון ואינם מכירים את האיש) ספר חדש (עם שם "מסחרי" ופרובוקטיבי) בהוצאת אריה ניר "האם אלוהים הוא מתמטיקאי?"

יש מי שזוכר שמריו ליביו כתב גם ספרים פופולריים נוספים בנושאים מתמטיים: "חיתוך הזהב" ו-"שפת הסימטרייה".