Thursday, December 4, 2008

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 30.11.2008-5.12.2008

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 30.11.2008-5.12.2008 מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו עם לוח הנושא שהשתנה לנושא חג החנוכה: בדקנו מהם הסמלים שלו, ושוחחנו במיוחד על נרות החג ועל צבעיהם: צהוב, כתום ואדום (לקראת היצירה היום).

המשכנו עם אוריינות שמות הילדים לפי צבעי הבגדים, ואז כמה ילדים סיפרו חוויות מטיולי השבת:

שחר סיפר בהתלהבות מקסימה על טיול ג'יפים שערך עם בני משפחתו וחברים מראש העין לבן שמן, וידע להרחיב מהו ג'יפ.

אמתי ספר על השתתפותו בצעדת רון ארד, ותיאר את הבלונים הכחולים. לבסוף הוא הראה לנו את המדליה שקיבל בתום הצעדה. ילדים נוספים סיפרו שהשתתפו בצעדה.

אוהדי ספר בחיוך רחב על ביקור משפחתו בספארי.

מעין לוינטל הביא לחברים בגן בובות תיאטרון מקסימות ויפות למשחק – ושמח להראותן לכולם.

מפגש הבוקר: התחלנו בהתעמלות בוקר נמרצת, שחיממה אותנו בבוקר מעט קריר זה, וכמובן העלתה את רמת השמחה וההתלהבות.

המשכנו עם שיר ימות השבוע, ולאחריו הוזמנו ילדים לחלק את ימות השבוע להברות.

המשכנו עם שיר המברך את ציפורי השיר בברכת "בוקר טוב", וחזרנו לנושא חג החנוכה:

סיפרתי לילדים בדרמטיות את סיפור המעשה, ושוחחנו מדוע חוגגים 8 ימים את החג, מה ההבדל בין מנורת בית המקדש שבה יהודה המכבי הדליק בעזרת השמן לבין החנוכיה, שוחחנו על כך שבימים ההם לא היו נרות, ולכן היו משתמשים בשמן כדי להדליק את המנורה, וכמובן הזכרנו שוב את צבעי הלהבות.

זמן חצר ויצירה: הילדים הדביקו על גבי דף עליו היה מצוייר נר גדול קימוטי נייר בצבעי הלהבות על גבי הלהבה, ופיסות נייר כסופות על גבי הנר עצמו. בהמשך הם יגזרו את הנר, והוא ייתלה לקישוט הגן.

מפגש הצהרים: שרנו שירי חנוכה, כשאני מקפידה קודם לשיר את השירים, ואחר כך לספר את סיפור המעשה מאחורי כל שיר, לבאר מילים קשות, ובכלל לתת משמעות למילים.

שרנו 3 שירים שהילדים אהבו מהרגע הראשון:

· מי ימלל גבורות ישראל

· ימי החנוכה

· חנוכה חג יפה כל כך

היום רק שרנו את השירים, ומחר "נלביש" עליהם המחשה והצגה עם אביזרים.

סיימנו את המפגש בספור מאת דתיה בן דור : "גברת קרש ומר מערוך". ראשית קראתי להם את הספור מתוך הספר, ולאחר מכן השמעתי להם את הסיפור מתוך דיסק, כשאני מראה את התמונות.

הילדים נהנו מאוד!

הם נשלחו היום הביתה עם דף ועליו דמויות הספור לצביעה וקישוט, כדי שנוכל להמחיז את עלילת הספור בגן.

יום במפגשון הבוקר: אוריינות שמות הילדים: חלק מהזמן לפי צלילי האותיות, חלק על פי מילים שמתחילות באותה האות.

כמובן בדקנו את מצב מזג האויר ובחרנו תורני בוקר.

בזמן ארוחת הבוקר שוחחנו על הסביבון: על 4 צדדיו, על האותיות המופיעות בו ועל משמעותן, על כך שהאותיות שונות מעט בארץ (נס גדול היה פה) ובחו"ל (נס גדול היה שם).

מפגש הבוקר: התחלנו עם שירי סתיו, כדי לנסות ולעודד את הגשם לחזור אלינו, ובהזדמנות זו ראינו שוב על המפה את הכנרת, והילדים ידעו בדייקנות לספר כי הכנרת נמצאת בצפון המדינה.

שוחחנו על "הקו האדום" ועל "הקו השחור" בכנרת, והסברתי שוב מדוע אני חרדה כל כך מידי יום שהגשם טרם הגיע...

אז המשכנו עם חנוכה: סיפרתי שוב בעזרת הילדים את סיפור החג, שוחחנו על הנס ועל משמעותו, על סמלי החג, וכמובן עברנו מייד לשיר משירי החג השמחים.

אלא שהפעם גם המחשנו אותם: השיר "חנוכה חג יפה כל כך" הפך לריקוד מעגל שמח מאוד!! היה כיף לראות איך בכך פעם שקבוצת ילדים אחרת רקדה במרחב, שאר הילדים שישבו במקומותיהם שרו ועשו תנועות שמתאימות לשיר מיוזמתם לגמרי!!

השיר "ימי החנוכה" הומחש בעזרת בקבוקוני גשם, ואפילו מירב ודגנית הצטרפו לשיר.

את השיר "מי ימלל" כל כך אהבנו, שהחלטנו פשוט לשיר אותו ולעשות תנועות מתאימות, ולא להוסיף לו שום דבר מעבר לזה!

זמן חצר ויצירה: המשכנו ליצור את נרות חנוכה בדגש על החומרים ומיקומם ושמירה על סביבת עבודה נקייה.

מפגש הצהרים: מפגש של הופעות ושמחה גדולים:

התחלנו עם השיר-ריקוד האהוב: "מטייל אני לבד", המשכנו עם השיר "אגודל הוא אבא", ולא היה מנוס מלערוך לאחריו הצגה של "איפה גברת זרת" ... היה פשוט מקסים!

כמובן הילדים הופיעו גם במסגרת השיר "באמצע היום הצבע ה...", וסוף סוף עברנו לספור "גברת קרש ומר מערוך", אחרי שילדים שכבר הביאו את הדמויות שקישטו בבית הראו לנו את הדמויות, והסברנו את התפקיד של כל דמות וכלי במטבח. אותם ילדים אפילו המחיזו את הספור בכישרון רב, ואנו מחכים לשאר הילדים שיביאו את יצירותיהם בקרוב.

יום ג מפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר עם אוריינות שמות הילדים על פי מילים המתחילות באותיות השונות. היה מאתגר וכייפי!

בדקנו כמה ילדים היו חסרים באותו הרגע, ולפי זה חישבנו כמה ילדים בגן.

לוח מזג האויר עודכן לפי המתרחש בחוץ, והילדים היו ערים לכך שטרם ירד גשם, והביעו חשש על גורלה של הכנרת...

בחרנו תורני בוקר ו ... הלכנו לאכול.

לגבי ספירת הבוקר:

מאחר והילדים שולטים היטב בספירה מ- 1 ועד 20, התחלנו היום ללמוד לספור אחורנית: מ- 20 ועד 1!

מפגש הבוקר: התחלנו בהופעות הילדים עם שירי בוקר מוכרים. היה פשוט כיף. הילדים שהסכימו להופיע לא ידעו על פי איזה שיר יופיעו, והתרגשו לקראת השמעת השירים השונים.

לבסוף הכרנו את המילה "חנוכה", בדקנו כמה אותיות במילה, אילו אותיות מרכיבות אותה, וביחד בחרנו דרך לפיה נזכור את האותיות במילה.

מייד אחר כך פנינו להופעות שירי חנוכה: הילדים כבר מכירים את השירים שהכרנו ביומיים האחרונים, והתלהבו לרקוד, להרעיש בבקבוקונים ולהנות משלל האביזרים שאמורים להמחיש את ססגוניותו של החג, והכיף שהוא מביא איתו. במקביל להכרת השירים, למידת מושגי החג, הכרת המאפיינים ובאופן כללי הנאה מכל מה שיש לחג להציע לנו – אנו מתכוננים גם למסיבת חג החנוכה, וזו הזדמנות נהדרת להזכיר לכם לסמן כמה קווים מתחת לתאריך המסיבה:

24/12 בשעה 17:00 בגננו!!

בהמשך הילדים שהביאו את דמויות הספור "גברת קרש ומר מערוך" מאת דתיה בן דור הכינו את יצירותיהם כפי שלמדנו, וההצגה במקביל לסיפור התחילה! היה כיף לראות ילדים עוזרים אחד לשני, נהנים להציג ולהופיע, ובעיקר צוחקים מהעלילה המתוקה של הספור! באמת כיף גדול היה לנו!

סיימנו עם סביבון מקסים ויפה שהביאה מעין גולדבורט, שעמד בקריטריונים שלמדנו אתמול:

סביבון מרובע עם 4 צדדים ואותיות נ ג ה פ עליו. שיחקנו ביחד, בחרנו אותיות – כל אחד בחר באות אחרת, וילדים שונים באו לסובב את הסביבון ולראות על איזו אות נפל הסביבון. כל כך נהננו, שלא שמנו לב שהמפגש התארך ליותר משעה (!!), ולבסוף הייתי צריכה לשכנע את הילדים לצאת החוצה לחצר להנות בחוץ מהאויר הנעים.

זמן חצר ויצירה: הילדים סיימו את יצירת הנר, וגזרו את הנר כדי שנתלה אותו לקישוט הגן.

מפגש הצהרים: התחלנו עם הריקוד : "סובבו", והמשכנו עם שירי חנוכה יפים. אפילו דגנית ומירב הצטרפו להופעות החגיגיות של חנוכה, והשמחה היתה רבה.

סיימנו את המפגש ביצירה ששמה דגש על המוטוריקה העדינה ברוח החג:

כל ילד קיבל דף ועליו מצויירת חנוכייה בעיגולים, והיה צריך להדביק בתוכם מדבקות עגולות. כמובן הדגש היה הדיוק בהדבקת המדבקות בתוך העיגולים. הילדים התאמצו מאוד, הצליחו יפה, וחלקם עוד המשיכו אחרי ששאר הילדים הלכו לישון צהרים.

יום דיום חופש

יום המפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בספירה מ- 20 ועד 1, והילדים היו נרגשים לאתגר. ההתחלה לא קלה כמובן, אבל לאט לאט כולם יצליחו. לא בוער לנו שום דבר.

בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, ומייד פנינו לעסוק בספריה:

בחרנו ספרנים: לליב, אמתי, איתי סספורטס וגיא רוזן. עוזר ספרן היה שחר.

בתום החלפת הספרים, שבמהלכה שוב שמנו דגש על עזרה הדדית ועל השמירה על כללי הספריה, עברנו ללוח השמות, והילדים באו להדביק את שמם לאחר שקראתי בשם האותיות שמתחילות את שמם, והילדים מצידם קראו מילים שמתחילות באותה האות. זה היה באמת יפה לראות כמה יפה הם מפנימים את הצליל של האותיות, ומזהים מילים שמתחילות באותה האות. נסו אתם בבית!!

החלטנו שמהשבוע הבא התחיל לשים לב לאות האחרונה שבשמות שלנו – במקום לאות הראשונה שמתחילה אותם.

מפגש הבוקר: התחלנו עם שירי מפגש עליזים, שאת חלקם הילדים הציגו בעצמם.

המשכנו עם שירי חנוכה: חלקם היו אלה שלמדנו והמחזנו מתחילת השבוע, ואחרים היו חדשים שהכרנו ושרנו היום. כמובן שמנו דגש על מילות השיר – משמעותן, והצגנו גם אותם.

זמן חצר ויצירה: פשוט שיחקנו ...

מפגש הצהרים: נכנסנו למפגש עם דמויות ההצגה "גברת קרש ומר מערוך", ומייד התחלנו עם ההצגה: ראשית עם הדיסק שמשמיע את עלילת הספור מפיה של דַתְיָה בֶּן דור עצמה (הילדים כבר מדקלמים את הספור בע"פ, והיו קול שני לדתיה...), ובפעם השניה (הם ממש התעקשו) קראתי אני את הספור והראיתי להם מהספר את התמונות.

סיימנו בבחירה של אחד הספרים שהילדים שאלו היום בספריה, והיום נבחר ספרו של נעם:

"גֻלָה גִלְגוּלָה" מאת ליאורה בן יצחק.

תזכורות והודעות:

מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו עומר והדר.

מחר גם נחגוג מסיבת יום הולדת לגיא בונה! מזל טוב לחמוד ולמשפחה!

כל מי שיכול שישלח עם ילדו לגן סביבון עם 4 צדדים + כיתוב האותיות נ ג ה פ !!

מזכירה לכולכם: את מסיבת חג החנוכה בגן נחוג כולנו ביחד ביום ד, ה- 24/12 בשעה 17:00


שיוויונים או שיוויונות?


בעוד שברוב ספרי המתמטיקה לתיכון שיצא לי לראות קוראים לדברים כמו 5>4, 11>2 אי שיוויונים, וכך גם השפה השגורה בפי מורים ותלמידים (ובכלל, זה הגיוני, כי שיוויון הוא שם זכר ולכן ברבים סביר להשתמש בצורן ים לציון ריבוי), בדיקה במילון רב מילים ובמילון ספיר מעלה כי צורת הריבוי של שיוויון היא שיוויונות.

לפיכך, אמרו אי שיוויונות במקום לומר אי שיוויונים.