Monday, October 27, 2008

מדוע הכנסת תכנית קרב למעורבות בחינוך במהלך יום הלימודים היא דבר שלילי

מדוע הכנסת תכנית קרב למעורבות בחינוך במהלך יום הלימודים היא דבר שלילי. הנה כמה נימוקים על קצה המזלג:
  • הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך אוסרות על הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים (ולא בסופו או לאחר שעות סיוום יום הלימודים) ללא הסכמה כל הורי התלמידים (לא רוב, לא כל נציגות ההורים ולא שומדבר אחר -- כל ההורים כולם ובכתב).
  • הורים שמתנגדים להפעלת התכנית נתונים לסד לחצים מצד בית הספר והורים אחרים להסכים ולשלם אחרת ילדם יהיה יוצא דופן.
  • הורים שלא משלמים נתונים ללחצים לשלם, לרבות איומים שילדיהם יופרדו משאר התלמידים לפעילות אחרת, וזאת חרף האיסור על כך בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך (תשסג 3(א) ו-תשסד 1(א).
  • שעות לימוד מקצועות ליבה (חשבון, שפה, תורה,...) נדחקות לסוף יום הלימודים כדי לפנות מקום לשעות פעילות חוגי תכנית קרב (אוריגמי, שיאצו, חי-צומח-דומם,...) בתחילת ובמהלך יום הלימודים. התוצאה: התלמידים נוכחים עייפים ולא מרוכזים דווקא בשעורי הליבה החשובים וההכרחיים שלשמם מתקיים חוק חינוך חובה (חינם?).
  • בביתי-ספר כמו בית-ספר יסודי עמל בכפר יונה מפצלים כיתות לשני חצאים: חצי אחד בשעור ליבה (שפה או חשבון) והחצי השני בחוג של תכנית קרב. המשמעות: הורים משלמיים מכספם לפיצול תלמידים לכתות בניגוד חמור להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך שאוסר על בתי הספר לגבות מהורים תשלומים על פיצול כיתות. משמעות נוספת בפועל, שעות לימוד מקבוצות ליבה שבועיות קטנות בפועל (אותה שעה בשבוע בה מתבצע הפיצול הפכה בפועל לשעה פעם בשבועיים).
  • אין פיקוח כלל על זהות המדריכים בחוגי קרב, על נסיונם, השכלתם וזיקתם לנושא אותו הם מדריכים בחוג. אפילו לא ברור אם יש להם השכלה, נסיון ויכולת להדריך ילדים. מברור שלי בבית ספר יסודי עמל בכפר יונה אין בדיקה כאת לא מטעם תכנית קרב ולא מטעם בית הספר, אלא בדיעבד, אם מתלוננים נקודתית. אנשי תכנית קרב טוענים שבית הספר בודק את המדריכים ומאשר אותם, ובית הספר (הנהלת בית הספר) טוען שבדיקה ואישור מדריכי קרב נעשים ע"י תכנית קרב. התוצאה: אין בדיקה ואין פיקוח.
  • קריטריון ההצלחה של תכנית קרב: הפצת שאלונים בקרב התלמידים בו הם יציינו את מידת הנאתם מהחוגים, את חוויותיהם ואת שביעות רצונם. לא ברור לי כיצד זה יכול להיות קריטריון הצלחה. האם נשאל את התלמידים גם האם הם נהנים ומרוצים משעורי שפה וחשבון? כנראה שהם היו מרוצים יותר ונהנים יותר לו יום הלימודים כולו היה חוגים ומשחקים ולא לימודים כראוי.

כמה קישורים לקרוא על הנושא:

סיכום השבוע בגן יובל ל-19.10.2008-24.10.2008

סיכום השבוע בגן יובל ל-19.10.2008-24.10.2008 מאת אחותי, הגננת רות:


הורים יקרים,
יום אחופשת חג
יום בחופשת חג
יום גחופשת חג
יום דמפגשון הבוקר: התחלנו את הבוקר בהתרגשות החזרה לגן. בירכנו את איתי זלוטניק על שובו לגן לאחר מחלה ממושכת בברכת "ברוך רופא חולים", ושמחנו על הפומלה החגיגית והמרשימה שהביא עימו לגן איתם מחצר סבו וסבתו. ילדים רבים הביאו עלונים מטיולים משפחתיים שערכו או חוויות אותן סיפרו בעל פה או אפילו עלים, אבנים וחרובים!
תודה לכל ההורים ששיתפו אותנו בחוויות הטיולים!
כמובן ביררנו מי הגיע לגן ומי חסר בעזרת כרטיסי השמות, ואוריה, עומר וגיא בונה היו חרוצים במיוחד, כשמיהרו גם להוריד את שמות הילדים שהגיעו לגן באיחור וגם לספור בכל פעם מחדש את מספר הילדים החסרים, ולעדכן את כולנו! כל הכבוד!
בחרנו תורני בוקר בצורה מעט שונה, כשבמקום לנסות ולזכור בעל פה מי כבר היה תורן על מנת שלא לבחור בו, פשוט הנחנו בצד את כרטיס שמו, וכך ראינו מי כבר היה ומי טרם, על מנת שנוכל לבחור כראוי.
הבוקר מעט מיהרנו, משום ההצגה שחשבנו שעתידה להתקיים ב- 9:30, אולם מאוחר יותר גילינו שאלי פלפלי נתקע עם מכוניתו, ולא יכול היה להגיע, ולכן ההצגה נדחתה למחר.
מפגש הבוקר: לאחר שגילינו שלא תתקיים הצגה, מיהרנו לסדר את הכסאות למפגש, קראנו ספור יפה שהביאה אוריה, ולמדנו שיר-ריקוד חדש בשם: "מטייל אני לבד". הדגש בשיר-ריקוד החביב הזה היה הזוגיות בין הילדים, לחיצת יד נגדית כראוי (קשה יותר ממה שחושבים עבור הילדים), כיווניות תנועה, תורות – בכל פעם ילד אחר מבין בני הזוג היה הדומיננטי בשיר-ריקוד.
השיר התחבב על הילדים ממש מייד, ולכן היה קל מאוד לחזור עליו מספר פעמים כדי ללמוד את התנועות, ולשים דגש על התנועות המיוחדות כדי לעשותן כראוי.
אנחנו עוד צריכים לעבוד על זה ...
אז פיניתי במה מלאה לכל הילדים שרצו לספר בהרחבה על הטיולים המשפחתיים ושאר החוויות מחג סוכות: כל ספור לווה במציאת מיקומו על גבי המפה, ובשאלה האם הוא ממוקם בצפון/בדרום או במרכז.
טעמנו חרובים שהביא שחר, ראינו בלוטים ועלים שהביא אוהד מעין חמד (שליד ירושלים), שמענו שוב חוויות מביקור בפארק אוטופיה שהפעם סיפר ערן, חוויות מטיולים משפחתיים של גיא בונה בעמק החולה וגם בבית גוברין, הקשבנו למיקה שסיפרה על החיות שראתה בגן החיות, וסיימנו עם אמתי שספר בשמחה על טיולו המשפחתי בנגב (הזדמנות לספר לילדים על הנגב, היכן הוא ממוקם, ועל צחיחותו). אמו של אמתי, קרן, השקיעה, ושלחה עימו דף מפורט עם החוויות בצירוף ציורים שהלהיבו את כולנו.
זמן חצר ויצירה: הילדים יצאו להתאוורר בחצר, וזכו לטפטוף מלהיב משמים. היום לא עשינו יצירה, אלא המשכתי עם המבדק בחשבון. במקביל הגיע גיא, המדריך ליוגה, והעביר לילדים שיעור מקסים שכלל כדורי ג'ימבורי.
מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי מפגש, עשינו הצגה של שיר ימות השבוע בצירוף השלטים, ושרנו כמה משירי חגי תשרי.
יום המפגשון הבוקר: הבוקר התחיל כמובן באוריינות שמות הילדים ובבדיקה מי הגיע לגן, ושוב כמה ילדים לקחו על עצמם לספור כמה ילדים חסרים, ולעדכן את כולנו. לאחר שבחרנו תורני בוקר (לפי השיטה שכתבתי לכם עליה אתמול), קראנו שוב ספור שהביאה אוריה: "חנות של מפלצות" שכתבה אורית אבני בר-און. ספר באמת חמוד, שמתאר חנות שבה רוכשים מפלצות, שבעצם עוזרות לילדים להלחם בפחדים שלהם ... רעיון מתוק ויפה. הילדים הודיעו לי שאהבו את הספור, ותודה לאוריה ששיתפה אותנו בספור היפה!
מעיין גולדבורט שיתפה אותנו בחוויות מחופשת חג הסוכות: סיפרה על ביקור במוזיאון הילדים בחולון יחד עם אוריה ועוד שתי חברות מהגן מן השנה שעברה, וכן בילוי על החוף עם בני דודיה.
איזה כיף שאתם מציידים את הילדים בפתקאות שמשתפות אותנו בחוויות שהם חווים. זה מאפשר להם לחוות מחדש (וכך גם לזכור טוב יותר) את הכיף שעשו, וגם להיות במרכז העניינים לכמה דקות. כולנו חווים זאת יחד איתם, ולומדים על מקומות יפים במדינתנו היפה.
מפגש הבוקר: מייד לאחר ארוחת הבוקר יצאנו זוגות זוגות לטיול לפח המיחזור. הילדים התרגשו ושמחו, וכמובן נתתי להם לשמור על הסביבה בעצמם, כשהשליכו לפח ניירות ובקבוקים. הזמנתי את הילדים להביא לגן בקבוקי שתיה כדי שבטיול המיחזור הבא – ישליכו אותם לפח הבקבוקים. אשמח אם תשתפו פעולה.
כשחזרנו מייד סידרנו את הכסאות למפגש, שתינו מים (המון מים!), ושרנו שירי בוקר. לאחר מכן חזרנו לשיר-ריקוד שלמדנו אתמול, והמשכנו לתרגל את התנועות המסובכות, שהילדים ממש אהבו!
היה כיף.
יצאנו לחצר, כי מעט אחרי 11:30 הגיע אלי פלפלי לערוך לנו הפעלה מוסיקלית בנושא חג הסוכות.
עד שהוא הגיע שרנו שירי חג ללא הטייפ, ונהננו מאוד להיות בדשא באוירה שונה מבדרך כלל.
זמן חצר ויצירה: המשכתי וכמעט סיימתי עם המבדק החשבוני. בקרוב תקבלו מיילים אישיים שמעדכנים אותכם לגבי הממצאים שראיתי אצל ילדיכם הפרטיים בצירוף כמה המלצות איך לתרגל איתם מעט חשבון פשוט ובסיסי בצורה משחקית ופשוטה מאוד. מבטיחה שתהנו יחד איתם!
מפגש הצהרים: סוף סוף פגשנו את חיפי ויוכבד, להן חיכו הילדים מאז חזרו מחופשת חג הסוכות!
כמובן שרנו קצת ושוחחנו על אירועי היום, והסתיים לו עוד יום יפה.
מחר יום שישי, יתקיים טקס קבלת השבת, וכהורי השבת יכהנו יעלי ואיתם.
בשבוע הבא נתחיל עם נושא הסתיו, אותו ילוו סיפורים בנושא, שירים, הצגות, דיקלומים – ומשחקים אורייניים בהתאם לנושא.
כמו כן בשבוע הבא מתחילים לחגוג מסיבות ימי הולדת!!
הראשון לחגוג ביום שישי הבא הוא עומר! מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!
לידיעתכם: מסיבות ימי ההולדת מתחילים בשעה 9:30 ונמשכים כשעה. אנא הקפידו להביא את ילדיכם עד 9:00 על מנת שיתערו בקרב הילדים, ויתחילו עם כולם את היום ואת המסיבה בכיף.