Thursday, February 5, 2009

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 1.2.2009-6.2.2009

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי:


הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: הבוקר שיניתי מעט את פורמט המפגשונים: מהיום יושבים על כסאות, ורק חלק מן הילדים יושבים על השטיח. זה מקנה לנו מעט יותר סדר ומבניות, וגם מאפשר לראות את כולם ולהראות לכולם בצורה מסודרת ונוחה כל דבר. הילדים הגיבו נהדר!

אז ישבנו למפגשון, בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, והשתמשנו בלוח ימות השבוע שמהיום יהיה פעיל מאוד מידי יום, כדי לבדוק את סדר ימות השבוע, ולהדביק את "היום יום", "מחר יום" ו- "אתמול יום" במקומות המתאימים. היה יופי!

לאחר מכן שיחקנו משחק זיכרון קולקטיבי על השטיח, שהיה מהנה וצוהל.

המפגשון הסתיים (כן, לאחרונה המפגשונים ארוכים, אך מהנים ופוריים – זו השעה הטובה ביותר של הילדים!) עם סיפורי טיולי שבת (תוך שימוש מקביל במפת המדינה):

הדר סיפרה על טיול בפארק יקום בשמורת נחל פולג http://www.kinderland.co.il/aindex/1003.php

יעלי סיפרה על קטיף נוריות בשדה המיועד לכך מול קיבוץ משמר השרון– ואפילו הביאה פרחים שקטפה שם!

מעין לוינטל סיפר על טיול משפחתי בנמל קיסריה ובעתיקות, וגם סיפר על הים הסוער שראה!

ערן ומיקה סיפרו על ביקור משותף בלונה פארק של עמק חפר (באמת מומלץ!) "שחק אותה" www.sahekota.co.il

ואמתי ספור על טיול בגבעת פרחים יפיפיה בגבעת ברנר: על הכלניות, הרקפות והחמציצים שראה שם.

מפגש הבוקר: התחלנו בשיר סתוי "אתמול בצהרים", המשכנו בשירי הבוקר החדשים שלמדנו בשבוע שעבר: "לתקרה...לרצפה..".(מנגינה שאנו מלווים בתנועות – שאלו את הילדים!), "בוקר טוב להתעורר", "פעלולי גן".

לאחר פתיחה עליזה מלאה בשירים חילקתי לילדים בעזרת כמה עוזרים חביבים מבין הילדים בקבוקוני גשם, ועשינו את ההפעלה של המנגינה שמדמה טפטוף גשם, גשם שמתחזק ומבול! הילדים אוהבים זאת מאוד, והיצירה החביבה עוזרת לנו ללמוד להאזין, וכמובן מתרגלת מוטוריקה גסה פשוט נהדר!

(בטיפטוף הילדים מדלגים, בגשם המתחזק צועדים צעדי רדיפה ובמבול יושבים על הרצפה ומגנים על הראש – חלק במרחב וחלק יושבים על כסאם ומשמיעים את טיפות הגשם בעזרת הבקבוקונים).

ואז סוף סוף הגיע הזמן לחגיגת טו בשבט, שנמשכה בהופעות ובשירים עד שהגיעה איריס, והעבירה לילדים חוג מוסיקה.

זמן חצר ויצירה: לא יצאנו לחצר מפאת מזג האויר הקר והלפעמים גשום, אז הילדים שיחקו בתוך הגן, ומידי פעם קראנו לכמה מהם לבוא ולהכין בובת טו בשבט מפירות ההדר ששלחתם לגן ומפירות יבשים שנתנו להם. התערוכה מהממת!! בואו לראות בהמוניכם!!

עד ששולחנות ארוחת הצהרים הוכנו עבור הילדים שוב ישבנו ביחד על הרצפה ושיחקנו משחק זיכרון ערני מאוד!

מפגש הצהרים: התחלנו בהצגות הילדים של השיר "2 ציפורים דן ואבנר", המשכנו בשירו של ביאליק "מקהלת נוגנים" (כמה שהילדים אוהבים את שירי ביאליק!), וסיימנו בספר שהביא שחר לגן:

"טו בשבט הגיע" מאת שרון לוי.

יום ב מפגשון הבוקר: שוב ישבנו במעגל המפגש, בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מזג האויר ועדכנו את לוח ימות השבוע. היום הכרנו לוח חדש, שיקבל את פניכם בכניסה לגן מידי בוקר: לוח הנוכחות: על כל ילד לרשום את שמו בעמודה המתאימה (מחולק לפי ימים), ובדרך זו להתנסות בכתיבת השם. ברור לי לחלוטין שבמקביל לילדים הרושמים יפה את שמם יש כאלה שמתקשים או שכלל אינם מצליחים. זה בסדר גמור! המטרה היא תרגול, תרגול ותרגול! אנו שואפים לפעול לפי המוטו המונהג בקפידה בגן: "מי שמנסה – בסוף מצליח!". מקווה לשיתוף הפעולה שלכם בעזרתכם לילדים בבוקר בתהליך.

הילדים הכירו את הלוח, תרגלו את כתיבת שמם, וכל ילד קיבל חיזוקים ממני ומחבריו על שניסה!

סיימנו את המפגשון במשחק זיכרון מרגש בנושא הפרדס!

מפגש הבוקר: התחלנו עם שיר חורף של גידי גוב, המשכנו עם "עננים" (אבל הגשם לא בא היום ...), וכן בשירי הבוקר החדשים שלמדנו.

באחד השירים מוזכרים המקומות "אילת" ו"דן". למדנו ונזכרנו היכן נמצא כל מקום, וזה משך אותנו לשיחה שלמה (כמעט חצי שעה!) על מפת המדינה:

שוחחנו על גבולות המדינה, על המדינות המקיפות אותנו, מי "שולם" איתנו ומי "ברוגז", שוחחנו על הר החרמון שהשלג שבו זורם לנחלים "דן" ו"שניר", שבסופו של דבר נשפכים לכינרת.

לאחר שהילדים הראו לי שהם זוכרים את שכנות מדינתנו, שאלתי אותם מה יקרה לחיילים שלנו כשנעשה שלום עם סוריה ולבנון.

הייתי המומה ונרגשת לשמוע את תשובותיהם האינטליגנטיות של הילדים הרכים :

(סליחה שאינני זוכרת בדיוק מי אמר מה!! ממש חבל שלא רשמתי, אבל השיחה זרמה יפה כל כך, שלא רציתי לעצור אותה ברישום שהיה רק מונע את הספונטניות שבתגובותיהם):

היו שאמרו שהחיילים ילכו הביתה, או יצאו לחופשה, היו שאמרו שהם יעברו לתפקידים אחרים, כגון: שפים במסעדות, קוצרי חיטה בשדה וכו' – ועידו אמר שלדעתו הכי טוב שהחיילים יהפכו לשוטרים.

שאלתי אותו מדוע דווקא לשוטרים, והוא ענה ששוטרים שומרים על הסדר בתוך המדינה.

זה הוביל לשיחה שלמה על תפקידם של השוטרים, מדוע אנו זקוקים להם, והילדים הסכימו כולם שאכן תפקידם חשוב והכרחי, ושזה דווקא רעיון נהדר שהחיילים יהפכו לשוטרים.

נתנו דוגמאות למצבים בהם השוטרים נחוצים, וזה הוביל לשיחה שלמה על זהירות בדרכים, על דברים שמותר לעשות ושאסור לעשות וכדומה.

שיחה פשוט נהדרת!!

סיימנו את המפגש הפורה הזה בשירי טו בשבט ובמעט אוריינות, וכן נזכרנו מה משמעות ה"טו" של טו בשבט.

בקרוב אביא לגן לוח חודשי השנה העברית, ונוכל למנות ביחד את ימות החודשים באותיות העבריות, וגם להכיר בצורה יסודית יותר את אופן ספירת הימים, את צורת שמות חודשי השנה וכו'. אבל זה בהמשך.

זמן חצר ויצירה: שיחקנו בחצר ...

מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בקריאת ספור בנושא טו בשבט: "פרי הדר נהדר" מאת שרה זלוף.

דגנית ואני ישבנו עם ילדי הגן על תרגול חשבוני בנושא המספרים "3" ו- "4": השוואת כמות למספר, כשבמקביל שיחקה מירב עם שאר הילדים על השטיח במשחק זיכרון.

יום ג מפגשון הבוקר: שמחתי לראות את הענות הילדים וההורים בעניין חתימת הבוקר, ואין ספק שההתלהבות של הילדים תביא אותם למקום של התנסות חוזרת ונשנית ולהצלחות! עודדו אותם בכל מקרה!!

המשכנו עם בחירת תורני הבוקר ובדיקת מזג האויר, וכמובן המשכנו מייד למשחק זיכרון ערני. לתומי הצעתי משחק קצר של 5 זוגות קלפים בלבד, אבל במהרה הבנתי שכשמדובר בקבוצה כזו של ילדים, אין טעם להתחיל משחק עם פחות מ- 10 זוגות קלפים ... היה כיף!

מפגש הבוקר: חגגנו לשחר יום הולדת 4!

זמן חצר ויצירה: פשוט שיחקנו!

מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור לטו בשבט בשם "התפוז שחיפש חבר" מאת יורם טהר-לב, והוא הוביל אותנו לשיחה מעניינת על המאפיינים הדומים של פירות ההדר: הילדים הזכירו את הגרעינים, את הקליפה, את הצבע , את הבקבוקונים, את העסיסיות, את החלוקה לפלחים, את הצורה החיצונית וכדומה.

המשכנו ביצירה אוריינית עם מדבקות בנושא טו בשבט:

הילדים קיבלו דף ובו 6 עיגולים, כאשר בתוך כל עיגול נמצא מספר מ- 1 ועד 6, והילדים התבקשו להדביק את המדבקה עליה דיברנו במספר המתאים.

המטרה – התאמת שם המספר למספר עצמו (יש ילדים שעדיין קשה להם עם זה, והיה נהדר לראות עזרה הדדית פעילה מאוד ביוזמת הילדים!).

הדפים הוכנסו לקלסרי הילדים.

סיימנו בספר שהביא ערן, בשם: "עוגת גזר" מאת מיריק שניר. עוגת גזר

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מזג האויר, סידרנו את לוח ימות השבוע ושמעתי מהילדים חוויות מיום האתמול עם אילנה: לגבי הטיול בפרדס בעיקר!

המשכנו כמובן עם הספריה , שהתנהלה בצורה מושלמת! כל הכבוד לילדים!!

מפגש הבוקר: התחלנו בשירי הבוקר החדשים, ולאחר מכן קראתי לילדים את הספר המקסים:

"חנן הגנן" מאת רינת הופר, חנן הגנן / רינת הופר

לאחר קריאת הספור עברנו תמונה תמונה, ושוחחנו על תוכנו של הספור: הפרדנו בין מציאות לדמיון, שוחחנו על העצים, על הגרעינים שבתוכם, בדקנו אילו שמות של ירקות ופירות אנו מכירים מצבעים שונים, וליווינו שוב את העלילה על לסופה.

סיימנו את המפגש עם שירי טו בשבט והצגנו אותם: "בערוגת הגינה" ו "מי רוצה תפוח זהב?".

זמן חצר ויצירה: הילדים היום ציירו על גבי בריסטול לבן עץ שקדיה: גזע חום וצמרת ירוקה, ועל גבי הצמרת הדביקו פרחי שקדיה. המשקיעים שביניהם ציירו גם נוף: שמים, שמש – והיו שציירו אפילו שקדים! אתם מוזמנים לבוא ולהתפעל!

מפגש הצהרים: התחלנו עם שירי ביאליק, שמסתבר שבגננו לעולם לא נס ליחם: "רועת הכוכבים" ו "פרח עציץ".

לבקשתו של שחר (והילדים הזכירו לי) שרנו גם את שיר ימות השבוע, ומשם עברנו ישר ל ספור תורה שהיה

"תיבת נוח". התחלתי כמובן בתזכורת על ספורי התורה שלמדנו עד כה, כשהילדים עוזרים לי לספרם ומשלימים פרטים, והמשכנו ישירות לתיבת נוח. לא סיימנו עם הספור, ונמשיכו בשבוע הבא!

הורי השבת מחר יהיו: השבוע נוסעים למוזיאון הילדים בחולון!

מסיבות ימי הולדת : השבוע חגגנו מסיבת יום הולדת לשחר! מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!

בקשות ותזכורות:

1) ביום שני, ה- 9/2 נחגוג בגן את טו בשבט. אבקש מכל הורה לשלוח את ילדו עם פרי ו/או פרי יבש שהוא

אוהב ועם כתר פרחים (הזדמנות להכין עם הילד בבית, ולהנות מאחר צהרים פוריים וכייפיים!).

2) לקראת יום המשפחה אני מזמינה את כולכם להצטלם בפורום המשפחתי המלא (איזו הזדמנות נהדרת!),

וכמובן להביא לגן תמונה משפחתית אחת בגודל רגיל (10×15).

3) יום ג, ה- 10/2 הוא יום הבחירות לראשות הממשלה. ביום זה לא יתקיימו לימודים בגן.