Saturday, August 8, 2009

ללמוד, לחשוב וללמוד לחשוב מאת ענת זוהר


קראתי את ללמוד, לחשוב וללמוד לחשוב מאת ענת זוהר ולא ממש התרשמתי לטובה. הספר בעצמו יבש ומשעמם. זה מפתיע מאד בהתחשב בנושא שהוא מסקרן ביותר ושצופן בחובו עניין רב. הכתיבה הסמינריונית והיבושת כמו גם ההליכה סחור סחור במקום לגשת לעניין ולהסביר מה המצב כרגע מה הבעייה עם זה ומה היא מציעה לעשות ומדוע ההצעה שלה טובה יותר מצטטת זוהר את כל העולם ואת אחותו. לכאורה גם את הדברים שחשבתי שהיא תכתוב היא כתבה, אבל באריכות ובסרבול והם נחבאים בין עשרות ציטוטים והתייחסויות לעבודות אחרות. מייגע!

כתבתי אמש באישון לילה את הרשימה הזאת על אסטרטגיות מסדר גבוה, מסמך שראה אור בהוצאת האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים במשרד החינוך. המסמך הזה בפחות משליש ממספר העמודים מסכם יפה מאד את הנושא המובא בספרה זה של זוהר (זוהר עצמה קראה והעירה על המסמך הזה מתוקף תפקידה). לטעמי, אפשר היה גם את המסמך הזה לתמצת עוד הרבה ולקצר אותו.

הרעיון המרכזי הוא פיתוח החשיבה. ישנן מיומנויות מספר ונטיות מספר שפיתוחן והפעלתן בעת פתרון בעיות או ביצוע משימות אחרות מאפשרות להגיע לתובנות מקוריות ורבות יותר ולא רק אלה שבסגנון "פתרון בית הספר". הבעייתיות היא שרבים מתווכחים מהן המיומנויות הללו (יש גם הסכמה על חלק ניכר מהן, לא לדאוג!) וכיצד אכן ניתן לפתחן באופן יעיל בכיתות הלימוד ובעיקר כיצד ניתן למדוד ולהעריך את אותן שיטות לפיתוח החשיבה? לכל אלה אין ממש תשובות ברורות וכל הנושא עדיין נמצא במחקר וללא תוצאות חותכות (תלוי את מי שואלים, בעצם. אם תשאלו את מפתחי השיטות או את עדת מאמיניהם העוורים, אולי תקבלו תשובות שההוכחות חותכות. אם תשאלו אחרים, תגלו כי יש ספקות רבים מאד בנוגע לתוקף התוצאות ולאופן ההערכה והמדידה של הצלחת השיטות הללו).

כך או כך, הנושא ראוי וחשוב. אני מצר על האופן היבש והמשעמם שהנושא הוצג. אני מקווה שכותבים מיומנים ומעניינים יותר יכתבו ספרים ומאמרים על הנושא כדי שהקהל הרחב יוכל לקרוא עליו ויבין את החשיבות וגם צעדים אופרטיבים כדי לשפר את המצב הקיים.

כמה כתבות בזכותה של ענת זוהר בהארץ:
אריקה לנדאו בספרה האומץ להיות מוכשר כותבת על שפה וסגנון שמעידים על חשיבה ומעודדים חשיבה. היא מדברת על מונח בשם ספירלת השאלות. לענת זוהר יש "שפת חשיבה" (עליה ניתן לקרוא ביתר קלות יחסית במאמר על האסטרטגיות שקישרתי לעיל) שיש לה מן המשותף עם הרעיונות של לנדאו. התחברתי יותר לרעיונותיה של לנדאו וגם הבנתי יותר את ההסברים ואת הנימוקים שלה.

ריצ'ארד לאבוי בספרו פריצת דרך במוטיבציה מזכיר רבות את היתרונות הרבים של פרוייקט חקר לתלמידים. הוא מזכיר זאת בשני הקשרים שונים, הראשון כשהוא מדבר על דברים שמניעים תלמידים לחקור וללמוד והשני כשהוא מדבר על שיטות שונות להביא תלמידים עם קשיים שונים ללמוד ולהבין נושאים שונים ומשונים. אני מוצא קוים מקשרים רבים בין גישתו זו של לאבוי לגישה שמנסה לקדם זוהר בשיטות החקר שהיא מזכירה פה (וגם בפרסומים מאוחרים יותר שלה). שוב, לאבוי בכשרון רב מציג יפה את המקרים שבהם מתאים להציע פרוייקט לתלמיד, כיצד לעשות זאת וכיצד להנחותו ויודע להסביר מה המטרות שהוא מצפה להשיג ובאילו הקשרים. זוהר, בסרבול רב ובסגנונה הסמינריוני (עם ציטוטים עד זרא מה אחרים חושבים ומה אחרים אומרים וכה מעט מדוע היא חושבת ומה מנסיונה שלה היא בעצמה גורם לה להאמין בצדקת רעיונותיה) לא ממש משכנעת. צריך להיות קורא מאד מתמיד ומאד סבלני ולדעת לדלג על כל המסיחים בטקסטים שלה כדי שלא לאבד כמה מהרעיונות הכן מוצלחים שלה. לדעתי היא צריכה דוברות ו"פה" יותר קלים לקריאה ולעיכול.

גם דיוויד לואיס בספרו איך תעזור לילדך להצליח בבית הספר מביא רעיונות יפים מאד כיצד לתת לילדים כלים לארגון ולסדר וכיצד לשאול שאלות ולהבין מה שואלים וכיצד לקרוא ולהשתתף בדיון באופן ביקורתי וכיצד לדלות מידע וכיצד לבצע פרוייקט חקר ועוד ועוד. בין השורות נחבאים להם כל מיני כלים בסיסיים מאד ושיטות לשפר את אותן מיומנויות חשובות מאד שמפתחות את החשיבה ואת הלמידה. לואיס גם הוא כותב היטב ועושה את העבודה גם הוא טוב בהרבה מזוהר.

עם כל הביקורת שלי על סגנון הכתיבה, אין ספק שזוהר תוקפת את הנושא ביסודיות: היא פותחת בהגדרות ובמושגים, אח"כ בנסיון להסביר מדוע הנושא חשוב, ממשיכה בהצגת גישות ושיקולים בהוראת החשיבה ומשם מנסה לדון בהצעות ליישום הוראת חשיבה במערכת החינוך. משם היא ממשיכה בהצגת שתי תוכניות "קלאסיות" כדבריה ואחד שונה לפיתוח החשיבה ודנה בהבדלים ביניהם ובמה שחושבים על התכניות הללו בעולם ולסיכום מציגה תוכניות לדוגמה משלה עם כמה תובנות פה ושם. היא מקנחת בשאלה מה הלאה.

הנושא כאמור חשוב מאד. ההצגה לטעמי חלשה יבשה ומשעממת.

מעניין למצא באתר משרד החינוך את חזונה של זוהר בנושא ששמו "אופק פדגוגי". שם יש מצגות שמסכמות בקצרה בשקפים בודדים את הרעיון המרכזי של "משינון לחשיבה" או "משינון להבנה". (לא ממש הצלחתי להבין איך היא מתמודדת עם הבעייתיות הגדולה של בניית מבחנים טובים שאינם מוערכים באופן סובייקטיבי ומוטה מידיי מרוב שאלות פתוחות והיא לא נוגעת כלל בבעייתיות של נושא זמן הסדיקה של מבחנים שכאלה ושל עבודות שכאלה לנוכח המציאות העגומה של כשר המורים, לוח הזמנים שהם נתונים בהם וכמויות התלמידים בכתה שיש להם -- אולי את הבעיות המהותיות הללו היא משאירה לאחרים לפתור או שאולי היא חושבת שלא ישימו לב?!).

הנה מאמר של ענת זוהר בעצמה בבטאון הסתדרות המורים בה היא מנסה לתת גב לעמדותיה ולחזונה. לדעתי היא בעיקר מלמדת סנגוריה על עצמה ועל מה שעשתה עד כה. זה גם חשוב כנראה.

אני מוצא שהשנה בחוזר מנכל משרד החינוך יש התייחסות לאופק פדגוגי וללמוד לחשוב של ענת זוהר. אני מקווה שהנושא החשוב אכן ימצא ביטוח במערכת החינוך אך שלא יהפוך להיות פיל לבן או קליפה ללא תוכן. זה לא טריוויאלי לדעתי שלא ליפול למלכודת שבה מורים יעבירו חומר בנושא בלי להבינו באופן מעמיק בעצמם ובלי להאמין בחשיבות הנושא בעצמם ומבלי שלהם יהיו הכלים הנכונים והמפותחים לשפוט מה הם עושים, כיצד למדוד את עצמם ואת התקדמות תלמידיהם וכו'. אני מאד מקווה שהנושא יצליח. אני גם ספקן ביותר.

פה אני מוצא לנכון להזכיר את שיטת מתמטיקה יסודית שבאה ללמד מתמטיקה מהיסודות ומהבסיס את תלמידי בתי הספר היסודיים כשבין הרעיונות המרכזיים הוא לבוא וללמד בגישה שבאה מתוך עולם המושגים של הילד ומתוך כוונה שכל מה שנלמד יחווה בחושים ובאופן שמתאים ליום יום וכך גם ייעשה בו שימוש (ולא במנותק ובמופשט באופן שלא מתקשר לחיים האמיתיים של הילדים). אני חושב שיש בשיטת מתמטיקה יסודית ובאופן שבו ספרי המורה שלו נכתבים בישראל (ע"י תלמה גביש) וכן באופן שבו מדריכים את המורים שמלמדים לפי השיטה (השתתפתי בסדנאות למורים וראיתי וחוויתי בעצמי), יש את כל הדברים הטובים שמבקשת לקדם ענת זוהר. אני מקווה שהיא תמצא את הדרכים להסיר את המכשולים הרבים שנדמה לי שהפוליטיקות וכוחות ההון-שלטון במשרד החינוך שמים לפני "מתמטיקה יסודית" לטובת קידום שיטות מבית היוצר של מט"ח...

אני מקווה למצוא ספרים בהירים יותר בנושא בהמשך. אני סמוך ובטוח שאמצא את עצמי חוזר אל הספר הזה או אל גרסאות מאוחרות יותר שלו ומנסה לבדוק את מה שחשבתי שהבנתי ולראות אם אני מוצא תובנות חדשות בו.

לסיכום: חשוב אך משעמם טיכו! לא ממש מומלץ.


סיכום השבוע בגן יובל, האחרון לשנה זו

סיכום השבוע בגן יובל, האחרון לשנה זו (ובכלל האחרון שיפורסם ביומן הרשת שלי, מעתה כל הפרסומים רק באתר הגננת רות), מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת הבוקר במהלכה למדנו כיצד מונים את ימות השבוע באנגלית, וכמובן ספרנו שוב בתורכית, המשכנו עם חוויות טיולי השבת:

** דן נסע לים בחוף הבונים, וספר על גבורתו של אביו, רון, כשהצליח לתפוס סרטן מבלי שזה יצבוט אותו ...

** בן ואיתי דבי ספרו על חוויות מבילוי ביום חמישי עם מירב בפארק, שם פגשו בעידו ועשו כיף חיים. אפילו דאגו לנקיון עירנו! כל הכבוד!

** איתם ספר על חוויות השבוע שעבר, אז נסע עם משפחתו לנופש בצפון: הוא ספר על אירוח

בכפר הנופש עין גב http://www.eingev.com/ ,

על הכנרת שנראתה מכווצת ומיובשת ועל חוויות מעניינות מחוות התנינים בחמת גדר http://www.hamat-gader.com/%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA.html

כולנו התרשמנו מאוד.

** איתי ז. ספר על סוף שבוע במלון "גני דן" באשקלון http://www.danhotels.co.il/hotelHomepage.asp?hotelNo=21

(כמובן בדקנו את המיקום במפה): על בילוי בבריכה ואפילו על רכבת שהיתה במלון ועל הצגה מרשימה.

** יעלי סיפרה על ביקור במוזיאון המדע בירושלים http://www.mada.org.il/ וכן על ביקור בכותל המערבי!

** מעין ל. סיפר על בילוי בשפת הים ובמיוחד על השקיעה היפה שראה וגם צייר להנאת כולנו! (אני כבר הזמנתי אצלו כרטיסים לתערוכה שיערוך כשיהיה גדול... מהרו גם אתם!).

לאחר ארוחת הבוקר ערכנו תערוכה יפה עם תמונות שהביא איתם מהנופש ועם צדפים שהביא עימו מעין ל.

מפגש הבוקר: התחלנו עם נושא המוזיקה כפי שהכרנו עד כה:

"הטרומבון הצוחק" מאת פילמור, "מארש תורכי" מאת מוצארט, "הבלונדיני עם הנעל השחורה" מאת זמפיר.

המשכנו בטיול דמיוני במעוף מעל אירלנד!

ליוו את המסע הדמיוני היצירות היפות מתוך הדיסק LORD OF THE DANCE . הילדים נהנו מאוד מהמוסיקה, והביעו עצמם נפלא!

נתנו למוסיקה להנחות אותנו, ודמיינו בעזרתה מה אנו רואים ממעופינו מעל המדינה היפה.

כל כך נהננו!

מפגש הצהרים: לאחר ארוחת הצהרים פינק את כולנו אורי בסוכריות טופי שהביא לרגל תספורתו היפה והחתיכית במיוחד!

שוחחנו על מה שמצפה לנו במסיבת הסיום, ולצערי לא הספקנו מעבר לכך ...

יום ב מפגשון: שגרת בוקר + ימות השבוע באנגלית וכמובן ספירה בכל השפות שלמדנו ...

ילדים רבים ביקשו לעמוד מול השאר ולספר על חוויות נוספות משבת וכן על ביקורי החברים אצלם בבית. היה כיף לשמוע ...

מפגש הבוקר: חזרות גנרליות למסיבת הסיום. הילדים פשוט אלופים! תביאו מצלמות וחבילת טישואים ...

(את חבילת הטישואים שלי כבר הכנתי ...).

מפגש הצהרים: עדן הביאה להנאת כולנו ספר פשוט מקסים, שאיפשר לכולנו לעוף על כנפי הדמיון ולנהל שיחה ממש על כל שיר שקראנו (וקראנו בערך 4 שירים, דבר שנמשך כמעט 3/4 שעה!!).

שם הספר: "קיפודה עם מזוודה" מאת רינת הופר. קפודה עם מזוודה

ערכנו דיונים מעניינים מאוד על האיורים היפים המלווים כל שיר ושיר, חשבנו מה הגיוני ומה לא, והילדים העלו השערות מעניינות לגבי כל פרט. השיחה היתה ספונטנית לגמרי, ואני נשביתי בהנאת הילדים ובקסם שהם מצאו בספר, ונסחפתי אחריהם. מקווה שנוכל להמשיך בקריאה המעניינת גם מחר!

יום ג מפגשון: התחלנו עם ריקודים ושירים סוערים וסוחפים... והמשכנו עם שגרת הבוקר.

היום ניסיתי לבלבל אותם בספירה בשפות השונות, אבל לא הצלחתי ...

קראנו את הספור המקסים: "החתול שדפנה רוצה" מאת אבירמה גולן.

מפגש הבוקר: התחלנו עם ספר מקסים ומשעשע שהביא היום דן: "מסיבה של פחדנים" מאת רונית חכם, והמשכנו בנושא הקיץ: שירים ודיקלומים שהילדים הציגו בעצמם.

סיימנו עם שיר ה"ברווזיים" לבקשתה המיוחדת של עדן ...

מפגש הצהרים: המשכנו בקריאת הספר המקסים: "קיפודה עם מזוודה"...

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת הבוקר + שיחה על ט"ו באב שחל אתמול כאשר הילדים מספרים לי מה עשיתם אתם ההורים האחד לשני וכן במסגרת המשפחתית. היה נחמד מאוד לשמוע ...

מפגש הבוקר: חזרה גנרלית אחרונה לקראת המסיבה – היה פשוט מוצלח!! החזרה הטובה ביותר שהיתה לנו! לא שמתי לב איך הזמן עבר!!

מפגש הצהרים: צפינו בסרט DVD חמוד שמלמד מילים באנגלית, ושמו:

איני, מיני ומו מטיילים בספר האנגלית, בכיכובה של מיקי קם.

http://www.clasikaletet.co.il/website/index.asp?id=449

מחר - פעילות יוגה הורים-ילדים.

מזכירה: ביום א, בשעה 17:30, תתקיים מסיבת הסיום שלנו!

אנא הביאו את הילדים לבושים בצבעי כחול ולבן (אפשר גם רק צבע אחד מביניהם ...).

אנא דייקו!!

כפי שאתם יודעים – זהו סיכום השבוע האחרון

לשנת לימודים נפלאה זו!

מבחינתי היתה זו שנה מאתגרת, מלאה בחוויות שחוויתי עם הילדים, מלאה באהבה שקיבלתי מהם, מלאה בסיפוק ובהתרגשויות יומיומיות!

כל ילד שקיבלתי לידי הוא עולם ומלואו שהשתדלתי מאוד לטפח ולגדל לפחות כמוכם בפרק הזמן המוקצב שניתן לי איתו כל יום.

אני עצובה מאוד להפרד ממני שעוזב, וכמובן מתרגשת ושמחה עם מי שיישאר איתי בשנה הבאה!

תודה לכם, הורים מקסימים, על הסבלנות, האהבה, האמון ושיתוף הפעולה.

ללא ספק הייתם חלק נפלא ופורה משנה זו – ואני מודה לכל אחד מכם באופן אישי ואוהב!

נפגש במסיבת הסיום – אני מכינה חבילת טישואים...

אנא בואו בבגדים נוחים!

נשיקות לכולכם!!


אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה

בעקבות ספר שאותו אני קורא כעת, ללמוד, לחשוב וללמוד לחשוב מאת ענת זוהר ברנקו וייס ותכליתו לקדם את פיתוח החשיבה ואת הוראת פיתוח החשיבה בארץ. שמו של המכון וגם של מחברת הספר (שעתה הבנתי שהיא משמשת כפרופסור) נקשר במסמך בהוצאת אגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים במשרד החינוך.

מטרת המסמך לפי הכתוב בו:
מטרתו של מסמך זה היא לסייע בידי אנשי החינוך להפוך את פיתוח החשיבה למטרת הוראה מודעת ומפורשת כחלק מהוראת התכנים של מקצועות הלימוד. במקביל מיועד מסמך זה לסייע בהדגשת פיתוחן של רמות חשיבה גבוהות בתהליך ההוראה והלמידה, בהתאם למדיניות המוצהרת במסגרת "האופק הפדגוגי" (2007).
מענייו לקרוא. הנה הקישור: http://meyda.education.gov.il/files/Tochniyot_Limudim/Portal/EstrategyotChashiva.pdf