Wednesday, July 1, 2009

הסמכות החדשה מאת חיים עומר



אתמול מצאתי את הספר בתיבת הדואר והיום כבר כתבתי את הביקורת שלי (ממקום שתי הקריאות שלי את הספר) ופרסמתי אותה בפורום.

והנה הביקורת עצמה:

ביקורת ספר "הסמכות החדשה" מאת חיים עומר

01/07/09 11:47
מאת: שלמה יונה


לפני מספר ימים שלחה פלגיה הודעה ובה בקשה לקבל ספר ולכתוב על אודותיו ביקורת בפורום. הספר שנשלח אלי הוא "הסמכות החדשה" מאת חיים עומר (http://www.modan.co.il/prodtxt.asp?id=43627&perur=...).

הרעיון המרכזי בספר, לטעמי, הוא נושא הסמכות ההורית שמביא גישה שבה:
"סמכות" מחליפה "שליטה" ובוודאי מחליפה חוסר שליטה
* "התנגדות" מחליפה "ענישה"; "השגחה" "נוכחות" ו-"מעורבות" מחליפים את חוסר ההבנה שלנו למעשי הילדים ולמקום המצאם
* "תמיכה" בהורים באה להחליף תחושות ומציאות של "חוסר אונים" ו-"חוסר תמיכה"
* "התמדה השהייה ותיקון" באים להחליף פתרונות קסם, פתרונות בזק או אי התמודדות

עומר מתאר בקצרה שיטות שהיו מקובלות בעולם ופשטו את הרגל. הוא מציג את עקרונותיהם, את תוצאות הגישות האלה במבט לאחור ואת ההשלכות הבעייתיות. הוא לא מסתפק בביקורת והוא מסיק מסקנות לגבי הכשלים ומשתמש במסקנות אלה כדי להציע את עקרונות השיטה שלו. לכל אורך הספר הוא פורט לפרוטות את עקרונות שיטתו ומסביר הדוגמאות רבות למה הוא מתכוון ולמה הוא אינו מתכוון ונותן תחושה טובה לקורא שיש הבנה של מה שקוראים ואין רק ניחוש של הקורא האם הוא הבין את מה שהמחבר התכוון או שמא הבין דבר מה אחר. לדוגמאות הרבות יתרונות נוספים מעבר לביסוס ההבנה: הם נותנים תחושה טובה שהעקרונות המוסברים אינם דברים בעלמא, מסוג הרעיונות שמקומם ראוי בספרי הלימוד ובאקדמיה אך אין להם יד ורגל במציאות. נהפוך הוא, הדוגמאות ממחישות כמה הדברים מבוססים ומציאותיים ושהם דברים של ממש.

עומר מציע כאן גישה שהיא לא יד חפשית מלאה בסגנון רעיונות החינוך של שנות השישים והשבעים מצד אחד, ומהצד השני אינה גישה כוחנית ושתלטנית. ויש גם הפתעות: למשל, לתת פומבי לבעיות קשות במשפחה: לשתף בני משפחה, חברים ומכרים ולרתום אותם לשיתוף פעולה בפתרון. עוד הפתעה היא גישת ה-"להכות בברזל כשהוא קר".

נושא מעניין שעומר נוגע בו בספר אבל דיון ועיסוק נרחב יותר בו מצאתי דווקא בספר אחר בשם "למה זה כל כך מסובך?!" (http://shlomoyona.blogspot.com/2009/03/blog-post_2...) מאת גורדון ניופלד וגאבור מאטה, מכונה (בספרם של ניופלד ומאטה) "התכוונות לחברים".

מצאתי את "הסמכות החדשה" המשך טבעי לספרו האחרון של חיים עומר שקראתי, המאבק באלימות ילדים (http://www.modan.co.il/prodtxt.asp?id=26182&perur=...) ושל הספר הראשון בנושא שפרסם חיים עומר, שיקום הסמכות ההורית (http://www.modan.co.il/prodtxt.asp?id=5425&perur=4). למעשה, ישנה חזרה רבה מאד ומשמעותית מאד על הרעיונות מספרו הקודם בנושא, אך אין לראות בזה חסרון. נראה לי שהמחבר הביא את הרעיונות ואת המסקנות לכדי הבשלה וזיכוך והוא מציגם עתה באופן בהיר וממוקד הרבה יותר ויכול, מתוך נסיון של שנים רבות של עיסוק מעשי בנושא גם לעמוד ביתר תוקף מאחורי טענותיו, מסקנותיו והמלצותיו. התוספות הן בעיקר חידוד והדגמה נוספת של מקרים רבים, לאור הנסיון המצטבר בסדנאות ובקליניקה שלה שותף המחבר. יש גם הרחבה יפה ומועילה על ההיבט של בית הספר והקשר מורים-תלמידים, מורים-הורים, מורים-חוץ (הכוונה בחוץ לגורמים כמו שיטור, רווחה, פסיכולוגים ופסיכיאטרים...).

בספר מזכירים גם את soscenter (http://www.soscenter.org.il) שהוא מרכז להדרכה בנושאי אלימות.

מעניין מאד היה לו היו מפעילים תכניות כמו שהוא מציג בספרו בבתי הספר. הייתי רוצה לראות דבר כזה בנסיון בבית הספר שבו בני לומד.

יחד עם כל הסופרלטיבים, אני מצאתי את הספר כספר כבד מאד לקריאה - אל תטעו לחשוב שזה ספר קל לקריאה (יש חלקים רבים שכן קלים לקריאה, אבל זה לא משהו קליל לקרוא מכריכה לכריכה). מי שמחפש קריאה קלה יותר ומתכונים ברורים יותר והצגת יותר מצבי יום-יום נורמליים (בספרו של עומר יש גם מצבים מאד קיצוניים ויוצאי דופן שמובאים ולא רק בעיות יום יום רגילות שנתקלים בהם במשפחות כל הזמן) יכול למצוא את מבוקשו ביתר קלות באחד מהספרים של
* אין ילדים רעים מאת מיכל דליות (http://shlomoyona.blogspot.com/2009/03/blog-post_0...)
* הורים כמנהיגים מאת חיים עמית (http://shlomoyona.blogspot.com/2008/08/blog-post_0...)
* הספרים של מייזליש ופרבר (http://www.fabermazlish.com/): אחים ללא יריבות (http://shlomoyona.blogspot.com/2008/08/blog-post_3...), הורים משוחררים ילדים משוחררים (http://shlomoyona.blogspot.com/2008/10/blog-post_1...) וכמובן ספריהן על איך לדבר/ללמד כדי... (וראו פה http://www.amazon.com/How-Talk-Kids-Will-Listen/dp... ופה http://www.amazon.com/How-Talk-Kids-Can-Learn/dp/0... -- יש גם בעברית בהוצאת לייף סנטר).

מצאתי את הספר מעניין, מחכים, מועיל במיוחד בגישות המקוריות והמעשיות שלו.
אני נהניתי לקרוא ולמדתי רבות.

והנה לסיום מדברי אחרים על הספר:

מהכריכה האחורית:

כולם יודעים שהסמכות היום אינה כמו שהייתה פעם. הורים, מורים, מנהיגים - כולם סובלים מן ההתערערות של מעמדם, שבעבר היה מובן מאליו.
המבנה החברתי והאידיאלים שלנו לגבי חינוך ילדים השתנו ללא הכר. איננו רוצים עוד הורים או מורים "עם דיסטנס", איננו מוכנים עוד לשימוש באמצעים כוחניים ואיננו רוצים סמכות שפירושה ציות אוטומטי ושתפגע בהתפתחות האוטונומיה של הילד.
מצד שני, הובהר מעל לכל ספק שהחלום לגדל ילדים ללא סמכות וללא גבולות נכשל כישלון חרוץ. התמונה החברתית והמחקר השיטתי מראים שילדים שגדלו באווירה של היעדר סמכות וגבולות מתקשים בשליטה עצמית, נושרים ממסגרות, מגלים רמות גבוהות יותר של התנהגויות אלימות והרסניות, נחשפים הרבה יותר לסיכונים, ובנוסף על כל אלה סובלים מדימוי עצמי נמוך במיוחד.

ספר זה מציג תפיסה של "סמכות חדשה" המתאימה לדורנו. הורים ומורים שבפניהם מוצגים העקרונות ותוכניות הפעולה המתוארים בספר זה מגיבים באומרם: "אנו זקוקים לכך!" "אנו רוצים בכך!" ו"אנו מסוגלים לכך!" הד משולש זה מראה, שעקרונות הסמכות החדשה נותנים תשובה לדילמות חינוכיות, ערכיות וחברתיות המעסיקות כל הורה וכל מורה.
פרופסור חיים עומר מלמד בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל–אביב. זהו ספרו השביעי. מספריו: "שיקום הסמכות ההורית", "המאבק באלימות ילדים" שיצאו לאור בהוצאת מודן וכן, "השטן שבינינו" (עם נחי אלון) ו-"פחדים של ילדים: איך לתמוך במקום לגונן" (עם אלי לייבוביץ´). ספריו תורגמו לשפות רבות


עידן רבי ב-nrg (http://www.nrg.co.il/online/43/ART1/822/893.html) כותב על אודות הספר וגם על המחבר ובנוסף יש דגשים ונקודות עיקריות מהספר בסקירתו.

שם הספר: הסמכות החדשה
שם המחבר: חיים עומר
שם ההוצאה לאור: מודן הוצאה לאור
מספר העמודים בספר: 264 עמודים
המחיר הממומלץ על גב הספר: 88 ש"ח