Thursday, January 13, 2011

כתיבת רשימות בעזרת שורת הפקודה בלינוקס


את ההודעה הזאת כתבתי בעזרת שורת הפקודה מהאובונטו לינוקס. את התמונה ואת התגים ערכתי מאוחר יותר באמצעות מנשק בלוגר באינטרנט.





הפעלת פקודות מחשב בכח המחשבה


מדענים צרפתיים פיתחו תשתית תוכנה שמאפשרת שליטה בפקודות מחשב בכח המחשבה. באחרונה, הודגמה הטכנולוגיה ביריד טכנולוגי בטכניון ההודי. תשתית התוכנה, OpenViBE, תוכננה לשמש מנשק לתרגום פעילות מוחית לפקודות מחשב. התוכנה מאפשרת תכנון, בדיקה ושימוש במנשקים בין מוח לבין מחשב. כך אפשר לבנות יישומים מעניינים. התוכנה חופשית ואפשר להורידה ולהשתמש בה. מדובר בספריות ובחבילות בשפת ++C, שניתן לשלבן במערכות תוכנה בקלות וביעילות כדי לתכנן מערכות זמן אמת. מפתחים יכולים לפתח קוד משל עצמם ואילו מתעניינים שאינם מפתחי תוכנה יכולים להשתמש במנשק משתמש גראפי כדי לבנות תוכניות מחשב באמצעות התשתיות הללו. בתחילת השנה שוחררה גרסה 0.9 של תשתיות התוכנה OpenViBE.

הנה סרטונים שמדגימים את תשתית התוכנה OpenViBE:



השליטה במחשב מתבצעת ללא שימוש בגפיים או בתנועות כלל! השימושים נרחבים: למחקר, למשחקי מחשב, לסיוע לבעלי מוגבלויות ועוד כיד הדמיון הטובה. החוקרים מאשרים שניתן גם לכתוב בכח המחשבה באמצעות התשתית. כיסוי ראש שרושם פעילות חשמלית (מה שמכונה אלקטרואנצפלוגרם או אא"ג בקיצור) משמש ביחד עם מחשב לזיהוי ולפירוש "מחשבות" ממוקדות. למשל, המשתמש שחובש את כיסוי הראש ממקד את תשומת ליבו באות מסויימת שאותה ירצה לאיית. כאשר אותה האות תרצד במסך אז אות חשמלי מיוחד יווצר במוח וירשם על ידי האא"ג, יפוענח ויפומה לשימוש עתידי.

מנשקי מוח-מחשב כאלה עשויים לשמש ולסייע לבעלי מוגבלויות תנועה כמו למשל משותקים: חשבו על האפשרות שאדם משותק ישלוט ברובוט או במיכון אחר באמצעות המחשב ויוכל לשרת את עצמו
ואולי גם אחרים באופן זה.

החוקרים סבורים שיש באמצעות תשתיות התוכנה הללו גם אפשרויות לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז, לסייע בשיקום של נפגעי תנועה בעקבות שבץ מוחי ובפיתוחים מעניינים במשוב עצבי.