Sunday, January 25, 2009

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 18.1.2009-23.1.2009

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 18.1.2009-23.1.2009 מאת הגננת רות, אחותי:


הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: המפגשון התחיל בדבר חשוב, שכבר מזמן רציתי לעשותו: למדנו כיצד לסדר את הקוביות הגדולות שבגן: הסברתי את ההגיון שבלשים את הגדולות למטה ואת הקטנות למעלה, הראיתי כיצד מערימים את הקוביות, ואני מקווה שבהמשך אראה את הילדים מיישמים את מה שלמדנו היום. דבר פעוט אך חשוב.

חוויות משבת, והיו כמה כאלה, לשמחתנו (ושוב תודה להורים המשתפים פעולה, ושולחים את הילדים עם פרטים על בילוי השבת שלהם!!):

עמית ספר על ביקור בנחל אלכסנדר (והתלהבתי, מאחר וגם אני הייתי שם בשבת עם משפחתי!) http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=743384562&ValuePage=Card1

איתי זלוטניק ספר על ביקור ביער שוהם, וספר על שלל הפרחים שראה במקום ועל הנוף שמסביב. http://www.mouse.co.il/CM.show_item_place,772,201,4031,.aspx

נעם ספר על אירוס הארגמן אותו ראה בגבעת חומרה. זו היתה הזדמנות לשוחח על כך שהפרח הוא פרח מוגן, ומדוע הוא כזה. http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=37

סיימנו באוריינות שמות הילדים לפי מספר האותיות בכל שם – כולנו ספרנו את כמות האותיות של שמות כל הילדים.

מפגש הבוקר: התחלנו בשירי סתיו (עננים + אתמול בצהרים) לשמחת הילדים, שהתגעגעו לשירים.

מאחר ומזג האויר היה אתמול חורפי למדי, והיום הראה נטיה סתווית יותר, חשבנו שפתיחה כזו למפגש תהיה הולמת.

המשכנו עם השיר ריקוד שלאחרונה קצת זנחנו: "מטייל אני לבד", ונהננו מאוד!

המשכנו עם כמה שירי חורף – ואז מייד חזרה לנושא ביאליק:

לאחר אוריינות קצרה בנושא שמו של ביאליק רקדנו ושרנו וגם הצגנו (רוץ בן סוסי, קן לציפור ומקהלת נוגנים), ואז הגיעה איריס לעשות לילדים חוג מוסיקה.

זמן חצר ויצירה: גזרנו את הירח ואת הכוכבים שצבענו ביום חמישי על פי וברוח שירו של ביאליק "רועת הכוכבים", והדבקנו אותם בצירוף מילות השיר על גבי "לילה שחור", כלומר בריסטול שחור.

מפגש הצהרים: המפגש התחיל בהתמסרות בכדור שלי עם הילדים כשהם יושבים, ולאחר מכן השמעתי לילדים שרשרת נחמדה משירי ביאליק שאורכת כ- 4 דקות, ובדקנו כמה סבבי התמסרות אנו יכולים לעשות בזמן זה! היה נהדר לריכוז הילדים ולשיפור היכולת המוטורית.

בהמשך קמנו ויצרנו מעגל, והתמסרנו בינינו: כל ילד שזרק כדור לחברו היה צריך קודם לקרוא בשמו, כדי שזה יוכל להתכונן לתפיסה, ולאחר מכן לכוון אליו ולזרוק. היה פשוט מהנה!

סיימנו בקריאת ספר מקסים שהביא מעין לוינטל: "אבא עושה בושות" מאת מאיר שלו.

אבא עושה בושות / מאיר שלו

יום ב מפגשון הבוקר: התחלנו בעדכון לוח מזג האויר ובבחירת תורני הבוקר.

המשכנו באוריינות שמות הילדים לפי האות האמצעית + כל ילד נדרש לחשוב על מילה באות שמתחילה את שמו שלו. למשל: רות – אות אמצעית "ו" (אדביק את שמי מתחת לאות "ו"), וחשבתי על המילה "רכבת" שמתחילה באות "ר" כמו האות הראשונה שבשמי.

מפגש הבוקר: חילקנו בקבוקוני גשם, ושרנו שירים בעזרתם: "חילזון", "גשם טוב על החלון", "גשם גשם משמים", מנגינת החורף + האזנה פעילה למנגינה, ודיוק בתנועות לפי השתנות המנגינה. לאחר שאספנו את הבקבוקונים לפי האות הראשונה בשמות הילדים שרנו את שיר ימות השבוע, ותרגלנו אוריינות בעזרת המילים:

חורף, סתיו וביאליק.

זמן חצר ויצירה: המשכנו את גזירת והדבקת הירח והכוכבים ליצירה ברוח "רועת הכוכבים" מאת ביאליק.

מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בפעילות גופנית: הילדים החזיקו כדור קטן מתחת לסנטר שלהם, והיו צריכים לצעוד על עקביהם הלוך ועל אצבעות רגליהם בחזור. היה מהנה, מצחיק ומתרגל מאוד מבחינה גופנית.

התירגול הצריך מהם ריכוז ודיוק, והילדים היו פשוט נהדרים!

סיימנו במשחק הצירופים, ותירגלנו בכיף רצף סיפורים בעזרת קלפי משחק.

יום ג מפגשון הבוקר: לפי בקשת הילדים עסקנו היום באוריינות שמות הילדים לפי צלילי האותיות.

השמעתי לילדים את צלילי האותיות, הם זיהו אותן, ולפי זה הילדים שזו האות האמצעית בשמם הגיעו כדי להדביק את שמם על גבי לוח השמות מתחת לאותה האות. הילדים מתורגלים בכך היטב, ונהנים מאוד!

כל ילד שניגש ללוח היה צריך לספר כמה אותיות בשמו, וזו היתה הזדמנות להזכר גם בזה, ולספור שוב במידת הצורך.

כמובן בדקנו גם את מזג האויר ועדכנו את לוח מזג האויר וגם בחרנו תורני בוקר.

מפגש הבוקר: המפגש עצמו היה קצר, וקדם לטיול המיחזור לו ציפינו כל כך!

שרנו שירי חורף ואף השתמשנו בבקבוקוני הגשם, אותם החזרנו אחר כך בעזרת שיר צבעי החולצות.

עשינו הצגה של העננים המתנגשים פעמיים, והילדים שיחקו תפקיד של ענני גשם, ברק וטיפות גשם. משעשע, מהנה ומתרגל מאוד את חגורת הכתפיים!

כשסיימנו – התארגנו בזוגות, נזכרנו בכללי ההתנהגות ביציאה מחוץ לגן – ויצאנו – עמוסים בבקבוקי שתיה – לכלוב מיחזור הבקבוקים.

זו הזדמנות נהדרת להודות לכולכם, הורים יקרים, על ההענות העצומה בהבאת בקבוקי שתיה לצורך טיול המיחזור! כל הכבוד ותודה רבה! כל ילד זרק לפחות 2 בקבוקים לפח, מה שגם גרם לכולם להנות וגם תרם לחוויית המיחזור, אותה אני משתדלת להעביר לילדים! תודה רבה!!

זמן חצר ויצירה: שיחקנו ...

מפגש הצהרים: הוקדש רובו ככולו לביאליק. מפגש נהדר ומרוכז שכזה מזמן לא היה לי!

התחלנו עם הברווזיים, שמזה כמה ימים לא הגיעו לבקר (ושהילדים ממש דרשו לפגוש – ובצדק), והמשכנו בהצגות נפלאות של הילדים שהמחיזו את שירי ביאליק השונים! פשוט כיף!

יום ד מפגשון הבוקר: אוריינות שמות הילדים + בדיקת מצב מזג האויר. חישבנו כמה ילדים חסרים, ולפי זה – כמה ילדים בגן. ב- 9:00 בבוקר הגיע גיא, המדריך ליוגה, והעביר בכל פעם לחצי קבוצה שיעור.

זמן חצר ויצירה: הילדים צבעו דף בו ימשיכו לעבוד מחר בנושא "קן לציפור" מאת ביאליק.

מפגש הצהרים: התחלנו בהתמסרות בכדור לצלילי מחרוזת שירי ביאליק, וניסינו לשבור את השיא מהפעם הקודמת (שני סבבים + 10 ילדים), אבל לא הצלחנו ... לא נורא! ננסה שוב ביום אחר.

סיימנו ברוח הסתיו המתעתע, והצגנו כולנו את "חבורת עלעלים".

יום ה מפגשון הבוקר: בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר ותיארתי באוזני הילדים את המשך היצירה של "קן לציפור". כמובן המשכנו בטקס הספריה!

בזמן שתורני הבוקר הכינו את שולחנות הארוחה, קראתי לילדים ספר חמוד ומוכר שהביאה עדן:

"איה פלוטו" מאת לאה גולדברג.

מפגש הבוקר: סיפרתי לילדים שמצאתי אתמול בספריה את הספר לסיפור שקראתי להם רבות בשבועות האחרונים: "היה היה ופטריה" מאת נורית יובל, וכולנו כמובן שמחנו, מאחר ונוכל לא רק להציג את הספור המקסים – אלא גם לראות את התמונות המקוריות בספר.

והמפגש התחיל כחגיגה נהדרת עם הספור המקסים!

גם הצגנו, גם קראתי, וכמובן שוחחנו עליו ממושכות אחר כך. יש סיפורים שנקלטים אצל הילדים ומתחבבים עליהם במיוחד – וזה ללא ספק אחד מהם.

המשכנו בשיר-ריקוד "מטייל אני לבד", ובשיר ימות השבוע, ומיד אחר כך – חגיגת ביאליק!

הצגנו ושרנו את כל השירים והדיקלומים שלו שהכרנו, והיה פשוט נהדר!

כל הילדים כולם השתתפו כמה וכמה פעמים, והשמחה היתה רבה.

אין ספק שעוד נמשיך עם שירי ביאליק גם לאחר תום הנושא.

זמן חצר ויצירה: המשכנו עם יצירת "קן לציפור" אותה צבעו הילדים אתמול. היום חלק מהילדים (יצירה קשה, ואורכת זמן) גזרו את החלקים, והרכיבו – הדביקו אותם לכדי תמונת "קן לציפור". יצא משגע!

מפגש הצהרים: ספור תורה: חזרנו על ספור בריאת העולם ועל ספור גן העדן והפיתוי, והמשכנו עם קין והבל.

מאחר והמפגש היה קצר מתמיד לא הספקנו להעמיק בקין והבל, כפי שאני מקפידה לעשות עם כל ספור תורה, אבל לפחות לא ויתרתי על קריאת הספורים שלמדנו עד כה מתוך ספר מקסים שהביא מעין לוינטל:

"200 ספורי תנ"ך- ספורי תנ"ך לילדים" ספרה מחדש: סמדר קוגו.

הורי השבת מחר יהיו: איתי זלוטניק + רוני.

מסיבות ימי הולדת : השבוע נחגוג מסיבת יום הולדת לאורי! מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!

בקשות ותזכורות:

1. (לשבוע הבא) מזכירה להביא תמונת דרכון של הילד/ה + תמונות קטנות שמראות תחביבים

שונים של הילד/ה, כגון: חברים, בני משפחה, מאכלים, חוגים, דמויות אהובות וכו'.

2. לקראת יום המשפחה אני מזמינה את כולכם להצטלם בפורום המשפחתי המלא (איזו הזדמנות נהדרת!),

וכמובן להביא לגן תמונה משפחתית אחת בגודל רגיל (10×15).

3. בשבוע הבא מתחילים נושא חדש: ט"ו בשבט והפרדס.