Wednesday, October 13, 2010

על דבורים והקשר לסימטריה בפרחים




מרכוס דה סוטוי בספרו, סימטריה -- מסע אל מרחבי התבניות של הטבע, טוען (עמודים 23-24) שהדבורים מעדיפות תבניות סימטריות ובפרט, שפרחים עם מבנה סימטרי מרמזים עם ריכוז סוכרים גבוה בצוף. זה נשמע לי פנטסטי. אז החלטתי לקום מרבצי ולבדוק.



אכן, דה סוטוי לא יורה מן המותן:




במחקר הזה החוקרים מאוניברסיטת ברלין ומהמכון לביולוגיה וגטטיבית בקורדובה, ארגנטינה (המאמר פורסם ב-2004) טוענים שמאביקים (הכוונה למאביקים חרקים, כך מסתבר ובפרט כאלה שפועלים ביום כמו דבורת הבומבוס) מעדיפים באופן מובהק פרחים בעלי סימטריה דו-צדדית (סימטריית מראה). מסתבר שעבודות מדעיות על ההיפותיזות הללו קיימות כבר משנות התשעים. וראו למשל את




במאמר הזה מדובר על פרסום של אנדרס מולר מאוניברסיטת קופנהגן מ-1995 שם הוא טען שדבורים מעדיפות פרחים גדולים שמלאים יותר בצוף ואילו דבורי הבומבוס מעדיפות פרחים על תבנית סימטרית.


מעניין שבכל זאת נטפלים לדבורים ואפילו לטורפים שלהם כמו עכביש העקרב, למשל, במחקר הבא מ-2005:




והנה עוד מאמר מ-1995 שבו טוענים המחברים לראיית צורות אצל הדבורים וקובעים שיש להן העדפה טבעית לתבניות דמויות פרחים. המחברים טוענים שתבניות סימטריות מושכות יותר את הדבורים לעומת תבניות שהן פחות סימטריות או שאינן כלל סימטריות.




ומאמר נוסף, הפעם שפורסם ב-1998, שבו המחברים מסבירים על סימטריה בפרחים ותפקידה במערכות האבקה (במילים אחרות -- איך סימטריה בפרחים משפיעה על האבקה ע"י חרקים...).




ולקינוח, חוקרים שדווקא אוהבים לומר את ההפך -- הפעם החוקרים הללו מצאו (פורסם ב-Evolutionary Exology ב-1998) שמאביקים מסויימים אינם בעלי העדפות לסימטריה. בפירוש, חוקרים אלה מטילים ספק בתוצאות מחקרו של מולר מדנמרק מ-1995.




זה נפלא שקריאה של כמה משפטים בספר מציתה את העניין וגורמת לאדם לקום מנוחיות מרבצו, להניח את הספר, לגשת לאינטרנט ולפצוח במחקר בספריות דיגיטליות, ובאתרים של הוצאות לאור של פרסומים בביולוגיה. הידד לעידן המידע!


אני חוזר עתה להמשיך ולקרוא בספרו של דה-סוטוי, סימטריה.






הוריי רכשו לאמי מאזדה 2 חדשה



הוריי אתמול רכשו לאמי מאזדה 2 חדשה. אמא, התחדשי!




הערפדים מימי קדם ועד ימינו


בסוף השבוע מצאתי במוסף הספרים של הארץ פרסום על זמינות של ספר חדש בהוצאת שוקן, מאותה סדרה מהודרת של ספרים לילדים כמו המפלצות, כמו מצרים העתיקה וכמו למשל שודדי הים. מדובר בספר הערפדים מימי קדם ועד ימינו מאת ארצ'ר ברוקס. כמו הספרים האחרים בסדרה שקניתי לאביב גם זה מושקע ביותר, מעניין, מגוון במרקמים, בחומרים, בגלויות, במפות, באיורים, בקישורים לאומנות, לספרות ולאגדות. שווה ביותר!