הורים, רוצים להבין כיצד אתם יכולים לפתח את החשיבה של ילדיכם? למה מתכוונים כשמדברים על חינוך מתמטי לגיל הרך?
תשובות לשאלות הללו ועוד בסדנת מתמטיקה יסודית לגיל הרך ששלמה יונה (זה אני!) מעביר.
הסדנה שערכתי בגן נעים בכפר יונה היתה מוצלחת מאוד (נסו לדמיין כ-20 הורים עייפים אחרי יום עבודה והשכבת הילדים לישון יושבים על כסאות קטנים של הגן ונשארים מרצונם ומיוזמתם עוד שעה נוספת מעבר לשעתיים כדי לשאול עוד ולקבל תשובות והצעות כיצד לפעול עם הילדים ומדוע זה מועיל).
עסקנו בלימוד על ידי חיקוי ובדוגמה אישית, עסקנו באוריינות בעת משחק בעת נסיעה בעת התמודדות עם משבר ועם בעיות ועוד.
נתתי להורים סקירה של בעיות בחינוך המתמטי שלנו בישראל ומה אנחנו ההורים יכולים לעשות כדי לקדם את ילדינו גם אם המערכת בעצמה לא תשתנה ולא תשתפר.
הדיון לא היה אקדמי, אלא בגובה העיניים. על כל בעיה שהעליתי אני או שהעלה אחד ההורים ניסיתי להסביר את הבעיה, מה הפתרון ומדוע הוא מועיל ואז נתתי עצות מעשיות שכל הורה יכול לבצע גם ללא השכלה או מיומנות מיוחדת כיצד להתמודד.
הסדנה הבאה תתקיים ביום חמישי ב-21:00 בבית משפחת לויסון בהוד השרון. אני מציין שאת הסדנאות הללו אני מעביר בהתנדבות מלאה וללא תמורה.
למתעניינים, אפשר לקרוא חומר רלוונטי בנושאים שקשורים לחינוך מתמטי לגיל הרך ביומן רשת שפתחתי בשם "סדנה להורים במתמטיקה יסודית לגיל הרך" -- אני מוסיף לשם מעת לעת חומרים נוספים ואשמח להתייחס לשאלות הורים ולפרסם תשובה והסברים בפירוט.
כמה שאלות ותשובות על אודות הגישה ועל אודות הסדנה:
וכמובן, ההזמנה לסדנה הקרובה:
הזמנה לסדנה
ביום ה', 15 בדצמבר 2011, בשעה 21:00 תתקיים בהוד השרון סדנה להורים:
כיצד נפתח את החשיבה לילדינו?
מתמטיקה יסודית לגיל הרך
הסדנה מיועדת להורים ולצוות הגן. אפשר וכדאי להגיע שני בני הזוג ביחד ואפשר להזמין הורים אחרים גם כן. משך הסדנה כשעתיים. המקום: בית משפחת לויסון, רחוב מזל עקרב, מול מספר 16, הוד השרון.
האם צריך קורס הכנה לכיתה א'? ומה עם מילוי חוברות? מה מצופה מהילדים? מה חסר? איך אנחנו ההורים יכולים בזמן האיכות המועט שיש לנו עם הילדים לפתח אצלם שפה מתמטית, חשיבה כמותית וכיצד כל אלה אינם עומדים בסתירה ללמידה תוך כדי משחק והתנסות מוחשית.
מתמטיקה היא מיומנות בסיסית, והיא חלק מפיתוח שפת האם. ככל שנפתח את החשיבה המתמטית בדרך משמעותית ועשירה, כך יגדלו ילדינו ויידעו להתמודד בכבוד עם מקצועות העתיד הדורשים תובנה מתמטית. התחרות שנוצרה בכלכלה העולמית שינתה את כללי המשחק. בעתיד יחזיקו מעמד החזקים, המשכילים והיצירתיים. כבר עתה רואים שרבים משנים את מקצועם מספר פעמים במהלך חייהם וחוזים שמגמה זו תתעצם בעתיד. ליכולות המתמטיות תפקיד מרכזי בהתפתחות המקצועית של הבוגר, כי הן הבסיס להתפתחות מדעית וכלכלית של הפרט ושל החברה.
בנייה שיטתית של חשיבה כמותית, הקניית עקרונות, ניסוחם והשימוש בהם תורמים לפיתוח החשיבה בכלל, והחשיבה המתמטית בפרט. פיתוח החשיבה הוא תהליך שנבנה בשלבים. תוך כדי פעילות עוסקים ילדים צעירים במיון חפצים, בהשוואה בין גדלים שונים, בפיתוח היכולת להכליל, בארגון כמויות, בארגון ובסידור תופעות שנתונות במרחב ובזמן.
מתוך ניסיון רב שנים בפיתוח תכניות לגיל הרך ולבתי הספר למדנו* כי כאשר הדרך לחשיבה מדעית נחסמת בגיל הרך ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי, קשה מאוד, ולעתים בלתי אפשרי, לתקן זאת בעתיד. אימון בבסיסי השפה ובפעילות מאורגנת ומטפחת ירחיב ברבות הימים את אפשרויות הבחירה של תחומים שבהם ירצו ילדינו לעסוק.
מטרתה של הגישה שאציג בפניכם להכין את הילדים לקראת לימודי ההמשך. ילדים שמגיעים מוכנים לבית הספר נהנים יותר מהלימודים, מפיקים מהם תועלת רבה יותר ומפתחים גישה חיובית ללימוד בכלל. ילדים כאלה גם יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולדרוש תשובות מתאימות כשהם מזהים שהסבר לקוי. תלמידים כאלה הופכים להיות לומדים יותר ויותר יעילים ויותר עצמאיים כך שיוכלו להתמודד בהצלחה גם עם פתרון בעיות שמעולם לא ראו ועליהם מעולם לא למדו.
בין הנושאים נדבר על: חרדת המתמטיקה: גורמים, מניעה והתמודדות; מילוי הוראות;שיטתיות; חשיבות מילים וניסוחים; הבנת מושגים; למידה תוך כדי התנסות; הקניית מבני חשיבה
הורים שמעוניינים מוזמנים לשלוח אליי בדוא"ל שאלות מראש שמעסיקות אותם ושירצו שאתייחס אליהן בסדנה. גם במהלך הסדנה אהיה פתוח לקבל שאלות שעליהן אענה בשמחה.
שלמה יונה – shlomo.yona@gmail.com