Thursday, February 12, 2009

המדריך למתחילים בשוק ההון הישראלי מאת חזי שטרנליכט


קראתי בעניין רב את המדריך למתחילים בשוק ההון הישראלי מאת חזי שטרנליכט.

הספר מגדיר יפה מונחים ומושגים מתחום שוק ההון. הידע מהספר מאפשר להבין חדשות כלכליות ששומעים, להבין את המדדים המצוטטים ולהצליח להבין מה אומרים יועצי ההשקעות ואיך לדעת מה קונים ןמה מוכרים וגם כמה צעדים ראשונים ולככי אצבע לגבי מתי לקנות ומתי למכור (מעבר לכלל הידוע "לקנות בזול ולמכור ביוקר" שכנראה הבעייה היחידה איתו זה איך יודעים מראש מתי זול ומתי יקר ומתי יהיה זול יותר ומתי יקר יותר...).

אם רציתם לדעת איך להבין מה הריבית המצופה ממק"מ, אילו עמלות מסתתרות בעת רכישת קרנות נאמנות, החזקתן ומכירתן, על מה להתמקח (איך להתמקח בהצלחה? את זה צריך לקרוא וללמוד במקום אחר), מה זה מאזן?, מה אפשר לקנות ולמכור בבורסה, ומה משמעות ניירות הערך השונים ועוד ועוד -- על כל אלה ועוד ניתן לקרוא בספר שבאמת כתוב בשפת בני אדם שצריכה להיות ברורה לכל.

הבנתי ממש כל מה שנכתב בספר פרט לפרטים הטכניים בהסברים על אופציות. לא נראה לי שזה בגלל חוסר ריכוז מצידי או חוסר בסיס מתמטי, אלא דווקא בגלל אופן ההסבר. כנראה שכדי להבין את זה באמת אני צריך לקרוא על הנושא במקום אחר, אבל אני שמח שאת הבסיס קיבלתי.

הספר באמת נותן בסיס לא רע כדי להבין מושגים ברמה כזאת שלא מרגישים טיפשים לחלוטין ונותן את הכלים להמשיך וללמוד הלאה (לפחות יודעים מההסברים על מה מדובר, יכולים להחליט מה רלוונטי עבורינו ואז להחליט אם מעניין אותנו ללמוד עוד ולהתרכז בהמשך הלמידה בכך).

אפשר לקרוא חלק מהספר פה.

יתרון גדול של הספר הוא באופן שבו הוא מרכז את המושגים ומדגים. המידע עצמו זמין למעשה בחינם באתרי אינטרנט שונים אבל החומר מפוזר ולמפעמים גם כשמצליחים למצוא (וקשה למצוא כשלא יודעים מה לחפש) לפעמים הוא לא מוצג באופן שייקל עלינו להבין. בספר הרמה קבועה ואופן ההצגה עקבי ולכן כל זאת והריכוז של החומר במקום אחד עוזרים מאד להבין.

קריאה של הספר הזה או ספרים מסוג זה יחד עם לימוד והרחבת הידע בכלכלה, שוק ההון, מיסוי, פוליטיקה וכמובן חדשות יועילו מאד כבסיס לכל הכלים שעושים בהם שימוש כאשר מחליטים החלטה מה לקנות ובאיזה מחיר ומה למכור ובאיזה מחיר, וכמובן את העיתוי. כנראה ככל שיודעים יותר ומבינים יותר את השחקנים והכלים ואיך להשיג מידע ואיך לצרוך אותו נכון, וגם איך כל דבר משפיע על דברים אחרים... כל זה מאד יעזור לטעות פחות ולנחש יותר טוב... כנראה. ידע הוא כח גם בתחום זה. ואולי צריך לומר, ידע הוא כסף...

מומלץ.

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 8.2.2009-13.2.2009

סיכום השבוע בגן יובל לשבוע 8.2.2009-13.2.2009 מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: התחלנו בבדיקה מי נמצא בגן ומי חסר, וחישבנו שוב ושוב כשהגיעו הילדים החסרים לגן. זהו תרגול יומיומי, שהילדים התרגלו אליו, ויותר ויותר מצליחים לחשב זאת יחד איתי – גם ללא האצבעות!!

המשכנו בבדיקת לוח ימות השבוע, בבחירת תורני הבוקר ובהתעניינות במצב מזג האויר.

הכרנו לוח חדש: לוח חודשי השנה העברית!! סוף סוף סיימתי להכין את הלוח, והבאתי אותו לגן. ביחד נכיר את הספירה באותיות של ימות החודשים העבריים, נתרגל לראות את שמות החודשים לנגד עינינו, ובמקביל לספירה העברית – אציין בפני הילדים את הספירה המספרית: כלומר: אם היום היה י"ד בחודש שבט, ציינתי שזהו היום ה- 14 בחודש.

איתי דבי הראה לי עוד ביום שישי במוזיאון הילדים בחולון שקית שתואמת כל כך את השקפתי ואת דעותיי לגבי המיחזור, שביקשתי מאמו לשתף את כולם בכך:

הוא הראה לי שקית כריכים שקופה שמתכלה! שוחחנו על כך רבות, והסברתי לילדים מדוע שקיות הניילון כל כך מזהמות את הסביבה ואף פוגעות בחי, ובניגוד לכך הראיתי להם את השקית הנהדרת של איתי, (יש עליה חייכן ירוק ורשום "שקיות מתכלות" של חברת "ניקול"), והסברתי את המושג "מתכלה". היה מעניין!!

המשכנו בחוויות מטיולי השבת – והיו כל כך הרבה!! איזה כיף להתחיל כך את השבוע!

אני שמחה מאוד שאתם מפרים כך האחד את השני, ושאתם מקבלים רעיונות לטיולי השבת שלכם מהחוויות של האחרים!

אורי ספר גם כן על ביקור בפארק אוטופיה בעמק חפר, ומאחר וילדים רבים ביקרו שם, כולם ביחד שיתפו אותנו שוב בחוויות.

שוהם יצא לטיול מטעם קק"ל בגן הלאומי ירקון – מבצר אנטיפטרוס, שם היה חלק ממסע הסברה לשמירה על הצפרדעים, שמסתבר שהוכרו כחיה ההולכת ונכחדת. שם הפרוייקט: "להציל את הצפרדע": http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?U=no&SiteName=parks&ItemID=278488130&ValuePage=Card1

הדר ביקרה עם משפחתה בפארק איילון-קנדה: http://www.kkl.org.il/KKL/advanced_template.aspx?id=18278

היא סיפרה על עצי הזית, השקדיות והחרובים שראתה בדרך, וכן על אמת המים בסביבה.

אריאל הביא לנו ענף שקדיה גדול ומרשים עם שקד עליה (איזה יופי היה להמחיש להם את העובדה שעל עץ זה צומחים השקדים!) מטיול משפחתי שעשה ביער הקדושים (נחל כיסלון). הוא סיפר על טיפוס על הר גבוה ונסיעה למנזר בעין ג'אמל. http://www.kipa.co.il/tarbut/show.asp?id=16204

ערן דווקא לא נסע לטייל, אלא ניצל את השבת למשחקי חברה נהדרים עם משפחתו: כדורגל, צלחת מעופפת והטסת עפיפון.

עומר ספר על נסיעה לצימר בקיבוץ גונן בצפון, ובטיול בבניאס. http://www.parks.org.il/BuildaGate5/general2/data_card.php?Cat=~30~~389895429%20

אוהד ואיתי דבי היו בפארק גני ספור בחולון: זהו פארק מקסים ומיוחד שם קמים ספורי הילדים לתחיה בדמות פסלים מתוך ספרי הילדים המפורסמים, למשל: "דודי שמחה", "דירה להשכיר", "שפת הסימנים של נעה" וכו'. http://www.holon.muni.il/htmls/hebrew/Gan_Sipur.html

עידו ספר על טיול משפחתי בעין עדקה בדרום (ליד אשדוד), שם התנהלה מלחמת היהודים בפלישתים, ובהמשך לכך הוא שיחק תפקיד של דוד שנלחם בגוליית. http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=13893

נעם + עמית + איתי ס. + שחר + אמתי (אני יודעת שלא בהכרח יצאתם כולכם ביחד, אבל היה נחמד לראות שכל כך הרבה חברים נפגשו באותו המקום!) סיפרו חוויות מאירוע נטיעות שהיה ביער בן שמן!

מפגש הבוקר: התחלנו עם חודשי השנה העברית, לכבוד הלוח החדש העוסק בכך, ונזכרנו מה מיוחד בכל חודש.

בהמשך הראיתי להם מדבקות מקסימות שהכנתי להם, כשעל כל מדבקה רשום שם חודש אחד עם ציור הממחיש את האירוע/ים המיוחד/ים באותו החודש, והסברתי להם שהיצירה השבוע תתמקד בזיהוי שמות החודשים (להלן פירוט).

שרנו כמובן את שיר חודשי השנה פעמיים (כדי שכל אחד יוכל להציג), והמשכנו עם השיר ריקוד "מטייל אני לבד".

הספקנו עוד לשיר כמה שירי בוקר ואז הגיעה איריס, שהעבירה לילדים חוג מוסיקלי ברוח טו בשבט.

זמן חצר ויצירה: הילדים יצטרכו לזהות את שמות החודשים על גבי המדבקות, ולהדביקן על גבי דף נפרד שמכיל אף הוא את שמות החודשים. המטרה היא זיהוי האותיות הרלוונטיות לשם החודש, ומציאת השם הנכון בדף, והדבקת המדבקה במקום המתאים. דוגמא: המדבקה על יה כתוב "שבט" תודבק בריבוע עליו רשום "שבט" תוך זיהוי והתאמת האותיות "ש" "ב" "ט" מהדף ומהמדבקה.

מפגש הצהרים: הילדים הציגו את שיר הברווזיים ואת "2 ציפורים דן ואבנר", ולאחר מכן קראנו ספור מקסים שהביא אוהד ברוח טו בשבט: "העץ של יאיר" מאת רינה שליין.

סיימנו במשחק זיכרון ערני מאוד !

יום ב מפגשון הבוקר: אוריינות שמות הילדים לפי מספר האותיות בכל שם, תורני בוקר, חזאי מזג האויר, לוח שנה עברי (היום ט"ו בשבט!) וימות השבוע.

שמנו דגש רב על חגיגיות היום, התפעלנו מהכתרים המושקעים של הילדים, וכל ילד סיפר אילו פירות (יבשים או טריים) הוא הביא לחגיגת ט"ו בשבט בגן.

בזמן ארוחת הבוקר הרמנו כולנו כוסית לכבוד יום הולדתו של הטבע (העץ, הפרחים, השיחים, הפירות והירקות), וכמה ילדים ברכו ברכות יפיפיות!

ארוחת הבוקר הסתיימה בקינוח חגיגי ומשמח של שלל הפירות ששלחתם עם הילדים. הילדים הפגינו נדיבות רבה, והתחלקו ביניהם.

מפגש הבוקר: כשהכתרים על ראשינו שרנו שירי חג והצגנו אותם בצורה מלאה וחגיגית במיוחד, הכוללת פירות חיים והשלטים הרגילים שלנו. היה ממש כיף ושמח.

לאחר מכן הסתדרנו בטור ארוך, ותוך שירת "כך הולכים השותלים" יצאנו החוצה לדשא ל נטיעות!

כל ילד קיבל בחוץ עציץ, ובתוכו שתל פרח יפיפה. הקפדנו לכסות את השורשים, להדק את האדמה וכמובן להשקות.

זמן חצר ויצירה: עבדתי עם הילדים על דפי עבודה שונים שנכנסו לקלסר. אתם מוזמנים לראות.

מפגש הצהרים: דגנית ואני ישבנו כל אחת עם קבוצה של 4 ילדים על התאמת כמות למספר (ציירנו לילדים על דף עננים, ורשמנו בתוכם מספרים שונים עד 10 – בכל ענן מספר אחד. על הילדים היה להדביק מספר מדבקות עגולות לפי המספר הרשום באותו הענן), בשעה שמירב שיחקה עם שאר הילדים על שטיח את משחק הצירופים.

יום ג יום בחירות

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון הבוקר: התחלנו עם לוח התוכן שהשתנה לקראת יום המשפחה! שוחחנו מה אנו רואים על גבי הלוח, מהי משפחה, וכמובן הכרנו את האותיות המרכיבות מילה זו.

המשכנו כרגיל: בחירת תורני הבוקר, מצב מזג האויר, עדכון התאריך בלוח השנה העברי – וכמובן – ספריה!

מהלך הספריה התנהל פשוט למופת!!

מפגש הבוקר: היום ויתרנו על מפגש הבוקר כדי שאוכל לשבת עם הילדים אחד אחד על כמה דפי עבודה שלא הספקנו. בכל פעם קראתי ל- 3 ילדים לכל היותר, איתם ישבתי בתוך הגן בנושאים שונים. תוכלו כמובן להתעדכן בקלסרים.

זמן חצר ויצירה: כנ"ל

מפגש הצהרים: התחלנו עם שיחה נהדרת בנושא יום המשפחה: מהי משפחה, מי כלול במשפחה, מהם הקריטריונים להכללת פרסונות מסויימות במשפחה. הילדים אמרו שמי שהם אוהבים נחשב אצלם לבן משפחה, וכן מי שגר איתם באותו הבית.

לכן שאלתי אותם אם סבא וסבתא הם במשפחה, וכמובן שאמרו לי שכן. אז הקשתי ואמרתי שאינם גרים בביתם! עוד הקשיתי ואמרתי שאני אוהבת אותם – אז אולי אני בת משפחתם?

בן אמר דבר נפלא: שבגן אנו כולנו משפחה אחת, ובבית לכל אחד יש את משפחתו שלו.

עומר הוסיף תוספת הכרחית ונכונה, כשאמר שלבני אותה משפחה יש אותו שם משפחה!

אחר כך ביררנו עם חיות הבית נחשבות גם הן חלק מן המשפחה, וניסינו לחשוב מדוע כן ומדוע לא.

כפי שאתם רואים, השיחה היתה פשוט נהדרת, וקשה היה לוותר ולעבור לספור תורה כפי שאנו נוהגים בימי חמישי, ולכן פשוט חזרנו במשך כמה דקות על מה שהכרנו עד כה מסיפורי התורה, וסיכמנו שמחר בקבלת השבת נתחיל עם סיפור התורה: נוח והמבול.

הורי השבת מחר יהיו: דן והדר!

מסיבות ימי הולדת : השבוע חגגנו מסיבת יום הולדת לאיתי סספורטס!

מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!

הודעות ותזכורות:

ביום שישי, ה- 27/2 נקיים בגן קבלת שבת מיוחדת, ונזמין אליה סבתא אחת של כל ילד!

אבל אל דאגה: לא נקפח גם את השניה (כמובן גם לא את הסבא האמור), ועבורם נשלח הפתעה מיוחדת מאת הנכד/ה בדואר!

לשם כך אבקש לרשום לי במייל חוזר איזו סבתא תגיע לקבלת השבת בגן, ובמיוחד אזדקק לפרטי הכתובת והשם המלאים של הסבא והסבתא השניים, על מנת שנוכל לשלוח אליהם את ההפתעה.

קולות הימאים והחיילים

אני תוהה בכל מערכת בחירות איך זה שתמיד מחכים כ"כ הרבה לתוצאות החיילים והימאים... מה הקטע להספיק ולספור אותם בזמן?! וכמה זמן צריך לחכות? כמה ימים? זה לא שאנחנו כבר בתקופה מודרנית ואין סיבה אמיתי לעיכובים כאלה?!