Wednesday, January 28, 2009

אבא עשיר אבא עני מאת רוברט קיוסאקי

קראתי ברציפות וללא הפסקה במשך ערב (לילה, ליתר דיוק) את ספרו של רוברט קיוסאקי "אבא עשיר אבא עני".
מאד נהניתי מסגנון הכתיבה ואמירות רבות והגישה הכללית גרמו לי להזדהות רבה.
כנראה שזה לא במקרה. האיש סחף אחריו בספרו זה ובספרים נוספים שלו קהל גדול של מתלהבים.
המחבר יודע ללחוץ על הנקודות הנכונות:
* איך לשלם פחות מיסים?
* איך לגרום לכסף לעבוד בשבילנו במקום שנעבוד בשביל כסף?
* איך נדאג כלכלית לעתיד ילדינו ולנו עצמינו לעת זקנה?
ועוד ועוד.
יש משהו ממריץ ודוחף בספר באמת לקום, לעשות מעשה ולנסות לשנות את המציאות היום-יומית בכיוון שיש בו שליטה והבנה טובים וחזקים יותר על חיינו מבחינה כלכלית.

חשוב להבין מה קורה לכסף שלנו. איך הוא מגיע? לאן הוא הולך? איך אפשר לשלוט בהכנסות ובהוצאות? להבין מיסוי, מקרקעין... לא ברמה של מומחה בהכרח, אלא השכלה פיננסית בסיסית.

לדעתי, הספר יותר פילוסופי מאשר מתכון להצלחה. הוא מכוון (מטיף, אפילו, הייתי אומר) לשינוי בתפיסה ובאופן המחשבה. הנקודה העיקרית היא שהידע וההבנה יחד עם השינוי בתפיסה יביאו להתעשרות. השינוי בלי לימוד, ידע ופעולה מתוך הבנת הדברים כמוה כהתאבדות פיננסית. לימוד והשקעה בידע תוך כדי ישיבה על הגדר וחוסר פעולה ושיתוק מתוך פחד גם הם לא יביאו לשינוי חיובי מבחינה כלכלית.

אהבתי מאד את הספר.

שמתי לי למטרה להבין יותר ענייני מיסוי, מקרקעין, שוק ההון והשקעות. אני אבדוק את עצמי בחודשים הקרובים ואראה מה למדתי וכמה ממה שלמדתי הבאתי לכדי מעשה ואיך זה השפיע לטובה או לשלא לטובה על החיים שלי בכלל ועל המצב הפיננסי שלי ושל משפחתי בפרט.

שמתי לב שיש אינפלציה של ספרים בעקבות רב המכר הזה. לא ברור לי כמה מהספרים הללו ממחזרים את אותם הרעיונות וכמה באמת מחדשים. הנה, ראו על אודות הסדרה באתר המוציא לאור בעברית: http://www.matarbooks.co.il/index.php?page=0307.


מעניין לראות שיש כנראה לא מעט התנגדות, לצד ההתלהבות הרבה, לקיוסאקי ולספריו מסדרת אבא עשיר אבא עני. הנה, ראו כאן, לדוגמה: http://www.johntreed.com/Kiyosaki.html.

אני לא חושב שללמוד בבית ספר זה בזבוז זמן. אני כן חושב שבית הספר הוא לא המקום הנכון לקבל השכלה פיננסית.
אני לא חושב שללמוד השכלה גבוהה זה בזבוז זמן. אני כן חושב שחשוב להבין מה לומדים, מה התכלית ואיך מביאים את הלימודים ותוצריהם לכדי פירות, גם כלכליים, אבל לא רק כלכליים: ידע, הבנה ובמיוחד היכולת לעשות בידע ובהבנה שימוש מושכל הם כלים רבי עוצמה, לדעתי. אני חושב שלשם מכוון המחבר, אף על פי שמהפשט קל לחשוב שהוא מטיף לבורות או להשכלה שלא באמצעים המקובלים של בית ספר ושל מכללה או אוניברסיטה.

על אודות הספר בביקורת באתר הארץ. תרגום מהניו יורק טיימס: http://www.haaretz.com/hasite/spages/825560.html.


אהבתי את הספר ואני ממליץ עליו.