Thursday, April 2, 2009

חידושי לשון נוספים מדורבנות

רגע של עבריז...

מַמזוֹר

רמזור קצר ביותר, המאפשר ל-2-3 מכוניות לפנות שמאלה כל 4 דקות.

הלחם של "רמזור" ו-"ממזר".

"הממזור הכי גדול בישראל זה הצומת של נמיר-רוקח, במיוחד בפניה שמאלה.

[אשר דיימונד]

מנחיח

תרגום עברי למונח "דיאודורנט".

- " כמה עולה מנחיח של ג'ילט?"

[דורבנות]

תבחיל

תבשיל שמכניסים אליו מכל הבא ליד בלי קשר לחיבור הטעמים המזעזע והריח הנורא שיוצא ממנו.

בדרך כלל במצבים בהם יש מעט מאד מצרכים או חוסר בזמן להכין כל אחד מהם בנפרד.

ע"ע יציקת מופת, טעון שיפוד.

- "אכלת משהו בטיול?"

- "איזה אכלתי, היה רק איזה תבחיל של פסטה ושאר ירקות."

- "רינה, תעבירי לי קצת מהתבחיל שבקערה הגדולה."

[דורבנות]

תִרְחַח

קשיש שנוהג כפוחז צעיר.

הלחם של תרח + פרחח.

"סבא שלי התחיל לנהוג כמו משוגע. בגיל 80 אין לו כבר סבלנות, הוא נהיה מה-זה תרחח"

"שמעתי שסבתא שלך מתחילה עם נערים בפארק. נהייתה תרחחית לא קטנה, אה?"

[דורבנות]

סָב נִינְגָה

עיין ערך תרחח (למעלה...)

[דורבנות]

תהיות לגבי תכניות הוראת מתמטיקה לגיל הרך

כתבתי בתפוז שאלות על הוראת מתמטיקה בגיל הרך. הנה מה שכתבתי (בטח באשכול שיתפתח שם תהיינה תשובות, או כך לפחות אני מקווה):

פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרךשלמה יונה 02/04/09 09:07

אני מנסה להבין "מי נגד מי" בכל הקשור לתכניות הוראת מתמטיקה לגיל הרך. חיפשתי קצת בגוגל מהעליתי כמה דברים שמעוררים את סקרנותי בעיקר כי לא מצאתי משוב על אף אחת מהשיטות:

[1]
מצאתי פרסומת לספר בנושא חשיבה מתמטית לגיל הרך: http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=001615&Cat...
האם יש למישהו בפורום מידע על השיטה? האם מישהו כאן קרא את הספר?

[2]
באתר משרד החינוך מצאתי את העמוד הבא http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Kit...
מישהו כאן קרא את המאמרים המופיעים בעמוד ויכול להגיב עליהם?

[3]
באתר אוניברסיטת חיפה מצאתי את רשימת הקריאה הבאה המומלצת למבוגרים (בתוך הקובץ הכותרת מכוונת את ההמלצה לגננות). http://multimedia.haifa.ac.il/guide/gufim_word_pag...
האם יש לקוראים בפורום המלצות, ביקורות ודעות על חלק מהספרים ברשימה? אשמח לקבל חוות דעתכם. התרומה שלי היא לגבי הספרים מהרשימה שיש ברשותי וקראתי:
#2 כיצד פועלת המתמטיקה – ספרי חמד – ידיעות אחרונות.
זה ספר יפה מאד עם תמונות רבות. אני התאכזבתי במידה רבה ממנו, כי לא היו כמעט פעילויות שמוצעות בספר הזה שהרגשתי שאצליח לעניין בה את הילדים שלי ושהם יהנו ממנה וגם ילמדו משהו. אולי לא ניסיתי מספיק... לא יודע. אני יודע לומר שהילדים לא מתעניינים בספר הזה בכלל!! (ויש להם ספרים רבים אחרים שהם כן מתעניינים בהם). לי באופן אישי היה משעמם מאד ולא תורם לעיין בספר הזה.
#10 10. האיש שאהב רק מספרים – פול הופמן – הוצאת מטר.
זה ספר שמאד נהנתי לקרוא בו. בעיקר בגלל האישיות יוצאת הדופן שמתוארת בו, המתמטיקאי פול ארדש. אני בכלל חובב קריאה של ספרים על הסטוריה של המדע בכלל ושל המתמטיקה בפרט, אז לא היה לי קשה להשבות בנושא. הספר הזה מחכים מאד. אני לא מבין איך הקריאה בו תורמת לגננות בהוראת מתמטיקה לגיל הרך, אבל אני כן מבין איך מבוגרים שמתעניינים במתמטיקה יכולים להחכים ולהנות מהספר.
#13 מת לחשוב 10! – ד"ר אביקם גזית – הוצאת יסוד ו-#14 מספר חזק-חידות ואתגרי חשיבה – עמי בירנבאום – הוצאת תמר.
ספרים חביבים ולא יותר. העריכה הגראפית שלהם, לטעמי, נוראית ומיושנת. לא להיט. עניין של טעם כנראה. שוב, לא ברור לי מה התרומה לגננות כדי לסייע להן בהוראת המתמטיקה לגיל הרך. יתירה מזאת, אני סבור שנסיון להשתמש בחלק מהחומר שנראה מפתה כמתאים כשאלות לילדים בגיל הרך יכול יותר להזיק מאשר להועיל אלא אם ילווה ברקע מתאים ובדיון מתאים לאחר מכן כדי לחדד מושגים, הגדרות, דרכים להבנה ולפתרון.

את שאר הכותרים אינני מכיר. מי שיוכל להציע עזרה בהשגת עותקים של המאמרים שמופיעים בבליוגרפיה או להציע מהיכן ניתן לשאול עותק לקריאה, אודה לו/לה מאד.

[4] באתר מת"ל
http://kaye7.school.org.il/meyuchad_math.htm
http://kaye7.school.org.il/meyuchad_math2.htm
יש חומר להוראת מתמטיקה לבית ספר יסודי ולגיל הרך. יש מישהו שקרא או ניסה ויודע לומר משהו על
זה?



רוב תודות.

שלמה

ציורים ועבודות הדבקה חדשים שקיבלתי מסיון

סיון נתנה לי עבודות הדבקה חדשות:










וקיבלתי גם שני ציורים חדשים:


זוג הילדים או הילדים (או ילדה וילד, אני באמת לא יודע) מצא חן בעיני בגלל השקידה על פרטים רבים. ברור לי שהלבבות זה לא עיסוק מקורי שלה אלא משהו שהיא מעתיקה ומחקה ילדות אחרות בגן (ככל הנראה בוגרות יותר, כי סיון היא מהצעירים בגן). אבל העושר בפרטים של הדמויות, את זה ראיתי מתפתח גם בבית כשהיא מציירת ואני בסביבה כדי לראות.





הציור עם הספרות מצא חן בעיני מאד בעיקר משום שהוא בא במקביל לתחביב שיש לנו מתחילת השנה וזה מפעם לפעם, לפי רצונה של סיון, מידת סבלנותי והזמן הפנוי שיש, לעבוד יחד בחוברת חשבון. אני מתכוון לחוברות מתמטיקה יסודית לגיל הרך. הספרות והמספרים משפיעים עליה והיא סופרת היטב וכבר משתפרת מאד בכתיבת הספרות. אני חושב שהציור הוא סין שהעניין הופך להיות משמעותי בעבורה ובאמת אני שומע ממנה מידי ערב בקשות שנשב יחדיו כדי "לעבוד בחוברת חשבון".

לא בטוח שתרצו לאכול בשר בפינת השלושה ברחוב הברזל ברמת החי"ל












פינת השלושה בת"א (רחוב הברזל ברמת החי"ל) נמצאת ממש ליד מקום העבודה שלי.
האופן שבו הבשר מגיע למסעדה מעורר חלחלה.
בלי קירור, על הרצפה וחפשי למאכל ולפשפוש ע"י כל מי ומה שעובר שם.

גם בושה, גם זלזול חמור בבריאות הסועדים וגם מגעיל!

(הצילומים באדיבות חבר לעבודה, ש.מ. שנתן רשותו להפיץ אותן).