Thursday, October 16, 2008

השבוע בגן יובל -- עדכון שבועי נוסף מהגננת רות

הסיכום השבועי של גן יובל מאת הגננת רות:

הורים יקרים,
יום אמפגשון הבוקר : בדקנו מי נמצא בגן ע"י בחינת שמות הילדים.
בדקנו את לוח ימות השבוע, והילדים סיפרו איזה יום הוא היום, איזה יום יהיה מחר ואיזה יום היה אתמול, ולפי זה הניחו את הלוחיות המתאימות ליד שמות הימים.
בחרנו תורני בוקר לאחר ספירה כפולה עד 20.
שמענו חוויות מטיולי שבת:
שחר שיתף אותנו בחוויותיו עם משפחתו וחברים בעין חמד ליד ירושלים, ונעם ועמית ספרו לנו על טיולם המשותף עם משפחותיהם בנחל התנינים! בזכותם למדנו כולנו שנחל התנינים נמצא באזור הצפון, והכרנו מקום נוסף שנמצא במרכז המדינה סמוך לעיר הבירה שלנו!
הילדים שמחו לשתף, ענו על שאלות, והיה מעניין ומלמד לכולנו!!
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש כשהם לוקחים את שמם מלוח השמות ומדביקים אותו מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם. בזמן המפגשון נזכרנו איך סופרים את האותיות ובדקנו כמה משמות הילדים בגן.
לאחר מכן מונו כמה ילדים מתנדבים כצוות שופטים, שהיו צריכים להביע את דעתם על אופן מיקום שמות הילדים על גבי הלוח, והם תיקנו שמות שלא נמצאו במקום הנכון, עזרו לספור אותיות בשמות הילדים, והעשירו מאוד את כולנו.
שרנו שירי בוקר מוכרים, ולמדנו שיר בוקר חדש ויפה, שהכרנו דרכו את המילה "ניר" (שדה גדול ופתוח שאינו חרוש), שוחחנו בזכותו על סוג האוכל של הציפורים, וכן למדנו כיצד מברכים "בוקר טוב" ללא מילים בשפת החרשים. שאלו את הילדים!!
המשכנו בנושא חג הסוכות: למדנו שחג הסוכות בעצם מתחיל מזמן יציאת בני ישראל ממצרים, והקימו סוכות ששימשו במקום בית בזמן מנוסתם ממצרים.
כמו כן הכרנו את הברכה על 4 המינים (בעצם, עלי להיות כנה, ולספר שהכרנו אותה עוד ביום שישי לפני קבלת השבת) ואת 4 המינים עצמם: למדנו את שמותיהם, הכרנו את מאפייניהם: שהאתרוג הוא בעל טעם וריח, הלולב הוא בעל טעם (שבעצם הטעם הוא של פרי התמר שנמצא על גבי הדקל, ממנו נלקח), ההדס הוא בעל ריח וללא טעם, והערבה ללא ריח וללא טעם. מספר ילדים הוזמנו להחזיק את 4 המינים באופן הנכון ולברך עליהם. חזרנו בערך 7 פעמים על הברכה, והילדים הכירו אותה.
בזמן החצר: הילדים הכינו עם מירב ודגנית פנסים לסוכה: הדביקו מדבקות על גבי ניירות צבעוניים וגזרו לצורת הפנס. בינתיים הם יקשטו לנו את הגן, אבל ביום חמישי תקבלו הביתה את כל היצירות היפות שהילדים הכינו לכבוד חגי תשרי.
בינתיים בגן ישבתי עם עוד כמה ילדים עם המשחק החשבוני כדי לבדוק את רמת הבנתם והכרתם את המספרים עד 10. כשאסיים עם כל הילדים אשלח לכולכם עדכון אישי לגבי הילדים הפרטיים שלכם, כדי שנוכל להתקדם איתם בשיתוף פעולה.
מפגש הצהרים : הכרנו שיר יפה לחג הסוכות אותו גם הצגנו: "אורחים לסוכה".
לאחר מכן המשכנו בנושא 4 המינים, והילדים הפעם חשו בידיהם את 4 המינים, הריחו, מיששו, הרגישו – ונהנו מאוד מכך!
יום בסוכות
יום גסוכות
יום דמפגשון הבוקר : הבוקר התחיל בהתרגשות שלאחר יומיים של חג.
בחרנו כמובן תורני בוקר לאחר ספירה עד 20, ורוני ובן הקדימו לסדר את לוח השמות כך ששמות הילדים החסרים מהבוקר היו למעלה. כשהילדים הגיעו לגן – תפקידם היה להוריד את שמם למטה.
לאחר מכן הקשבנו לחוויות מעניינות מטיולים של כמה מהילדים:
נעם ספר לנו בהתרגשות ובפירוט (עזר לו עמית שכבר ביקר שם, והיה נלהב מאוד להוסיף מידע שהיה לדעתו חסר בסיפורו של נעם) על ביקורו עם משפחתו בפארק אוטופיה בעמק חפר.
איתי דבי סיפר לנו על טיול מקסים שערך עם סבו וסבתו בספארי ברמת גן, ותיאר את החיות שראה ואת מעלליהן.
היה לכולנו כיף גדול, וכמובן לא שכחנו להסתכל במפה ולראות היכן ממוקמים המקומות הללו.
מפגש הבוקר: התחלנו את המפגש בשירי חגי תשרי. סקרנו כמה משירי ראש השנה, המשכנו בשירי יום הכיפורים, וכמובן עם שירי חג הסוכות. שרנו שני שירים שלוו באביזרים כיפיים, שעזרו לנו להציג את השירים בכיף גדול:
1)
אורחים לחג
לחן: מרק ורשבסקי
מילים: לוין קיפניס
יום טוב לנו, חג שמח
ילדים, נגילה נא
לסוכתנו בא אורח:
אתרוג זהוב - ברוך הבא!

יחד את החג נחוג
בלולב, הדס אתרוג
הו, האח, נשמח מאוד
ובמעגל נרקוד.

יום טוב לנו, חג שמח
ילדים, נגילה נא
לסוכתנו בא אורח:
לולב ירוק - ברוך הבא!

יחד את החג נחוג ...

יום טוב לנו, חג שמח
ילדים, נגילה נא
לסוכתנו בא אורח:
הדס ריחן - ברוך הבא!

יחד את החג נחוג ...

ועתה, כולנו יחד
ילדים, נגילה נא
נקבל פני אורחת:
בת הנחל - ערבה!
לצורך שירת השיר הוזמנו 4 ילדים להחזיק שלטים שמתארים כל אחד מארבעת המינים, אותם הרימו בזמן המתאים לפי השיר, ושאר הילדים עשו תנועות שמטרתן היתה כמובן המחשת השיר והמוטוריקה הגסה. הם אהבו מאוד את השיר!!
2) סוכתי הסוכה (אני מניחה שאינכם זקוקים למילות השיר, נכון?)
שיר זה שרו הילדים בליווי מטפחות בד, שסוככו עלינו במהלך השיר כסכך לסוכה, שימשו אותנו כזקן ארוך (הכל לפי מילות השיר), כבגד חגיגי וכאמצעי לחוות את השיר בהנאה גדולה. את השיר שרנו גם בישיבה וגם במרחב.
במפגש שוחחנו על החג שמגיע מייד אחרי סוכות, הלוא הוא שמחת תורה. שוחחנו על משמעות החג, על השמחה והריקודים ברחובות, ועל כך שכמו חודשי השנה שמתחילים מחדש לאחר שהם מסתיימים בחודש אלול – כך גם ספר התורה: לאחר שמסיימים לקרוא בו – מתחילים מההתחלה, והשמחה על כך רבה מאוד!
הראיתי לילדים דגל שמחת תורה, והסברתי שהיום בזמן היצירה נכין ביחד דגלים מקושטים ויפים, כדי שנוכל לחוות את החג כשיגיע.
לאחר מכן ספר איתי סספורטס על טיולו המשפחתי בעיר העתיקה בירושלים, והוא היטיב לספר לילדים על האתרים בהם ביקר, להנאת כולנו. הוא גם ידע יפה להראות במפה את מיקומה של ירושלים, והזמין כמה חברים שיראו את העיר במפה גם כן.
כמובן לא שכחנו לדבר על הגשם שהתחיל לרדת עוד מהלילה, הדגשתי שזה אינו היורה יותר, וראינו איך הס תיו ההפכפך שוב בא לידי ביטוי בכך שלמרות הגשם – היה בעצם חם בחוץ!
כמו כן חשבנו ביחד מי שמח על הגשם, והוזכרו הכנרת, העצים, הפרחים, הצמחים וכמובן בעלי החיים והאנשים.
בזמן החצר: קישטנו דגלי שמחת תורה!
היום לא יצאנו לחצר בשל האדמה הרטובה והמתקנים הרטובים, ולכן ניצלנו את העובדה שבמקביל היה גם חוג היוגה, ולקחתי כמה ילדים כל פעם הצידה (אלה שלא השתתפו בשיעור באותו הזמן) כדי ליצור.
מפגש הצהרים : התחלנו עם שירי חג ושירי מפגש שמחים אותם הציגו בכל פעם כמה ילדים שישבו לידי ובמקומי, שוחחנו עוד קצת על שמחת תורה, וסיימנו את המפגש ביצירה יפה, ששמה דגש על מוטוריקה עדינה:
הילדים קיבלו בריסטול עליו היה מצוייר רימון ובתוכו עיגולים שהמחישו את גרעיניו הרבים, והיה עליהם להדביק מדבקות צבעוניות עגולות בתוך עיגולי הגרעינים. פעולה לא פשוטה.
מרבית הילדים עסקו בעבודה בצורה טובה ומדוייקת, ואחרים נזקקו לעזרה קלה.
ילדים שהתקשו בהוצאת המדבקות מדף המדבקות (קבלו זאת בטיפ טוב לשימוש ביתי) הדבקתי להם את המדבקות על גב היד, ומשם היה להם הרבה יותר קל להוציא את המדבקות. ההצלחה המוטורית הזו פינתה את מעייניהם להדבקה מדוייקת על גבי גרעיני הרימון, כך שהשגנו הצלחה בקרב כל הילדים.
חשוב מאוד ליצור אצל הילדים תחושת הצלחה, שמעודדת אותם להמשיך ולהתקדם ולדרבן עצמם.
היצירה לוותה בהשמעת שירי חג הסוכות, והילדים ישבו מאוד יפה ובשקט על הרצפה,זמזמו לעצמם את השירים, ועבדו יפה ובריכוז. הייתי גאה בכולם מאוד!!
יום המפגשון הבוקר : התחלנו את הבוקר בבשורה משמחת מאוד:
לליב הפכה לאחות גדולה לאח תינוק קטן שנולד אתמול!!
מזל טוב לכל משפחת צידון על הולדת התינוק!!
בהמשך בחרנו תורני בוקר לאחר הספירה עד 20, בדקנו מי נמצא מהילדים ומי חסר (אוריינות שמות), ותודה לעומר ולמעיין גולדבורט שסידרו הבוקר מיוזמתם את לוח השמות לנוחיות כל הילדים!
בהמשך שיחקתי עם הילדים בישיבה משחק מסירות עם כדור לבדיקת עירנותם. הילדים התמסרו איתי, והראו לי עד כמה הם ערניים, ותופסים יפה את הכדור.
שוחחנו על כך שמחר – יום שישי, לא באים לגן מאחר ויוצאים לחופשת חג סוכות + שמחת תורה, והדגשתי בפניהם שנחזור לגן כולנו רק ביום רביעי הבא. המחשתי להם זאת ויזואלית על גבי לוח תורני הבוקר.
מפגש הבוקר: הילדים נכנסו למפגש כשהם לוקחים את שמם ומדביקים אותו מתחת למספר המתאר את כמות האותיות בשמם. ביקשתי שהפעם לא יבואו להעזר בי, אלא רק האחד בשני. זה עבד נפלא, ושיתוף הפעולה ההדדי היה מקסים. ילדים שמחו לפנות לחבריהם, ואלה שמחו לעזור להם.
המשכנו מייד בחגיגת שירי חגי תשרי, שלוו בהופעות של הילדים. ההופעות היו לקראת היציאה לחופשת החג מחר.
שוחחנו תוך כדי על מאפייני כל חגי תשרי, המשמעות של הסמלים המלווים את החגים, וכמובן שרנו ושמחנו.
בהמשך הילדים בדקו אם לוח השמות זקוק לתיקונים, כלומר: האם כל הילדים הדביקו נכונה את שמם.
כמה ילדים הצביעו, והעירו על שם זה או אחר שלא היה מונח במקום הנכון, ולאחר מכן הוזמנו להסביר מדוע הם חושבים שישנה טעות, ואיך מתקנים אותה. כולנו למדנו מכך, והעיקר – כל הילדים מצאו עצמם בודקים את שמות כל ילדי הגן, סופרים את האותיות בשמות חבריהם, ומתרגלים בכך אוריינות וחשבון מבלי לשים לב ...
לאחר שההופעות הסתיימו, החזירו הילדים את האביזרים הנלווים למקום תוך כדי השיר שנועד לחדד את תשומת ליבם לצבעי בגדיהם ולצבעי בגדי החברים. שיר זה חביב עלינו מאוד, ונועד לתרגל הכרת צבעים. אין ספק שמתחילת השנה ישנו שיפור עצום בהכרת שמות הצבעים (וגם כאלה שאינם שגרתיים ויומיומיים), ובעיקר בתשומת לב הילדים לצבע בגדיהם, וקימתם בזמן.
לסיום – כמובטח עוד מאתמול – פגשנו לאושרם העצום של הילדים בחיפי החיפושית וביוכבד, והשמחה היתה רבה!
בזמן החצר: המשכנו וסיימנו להכין את דגלי שמחת תורה. סוף סוף יצאנו היום לחצר, והיה כיף גדול.
מפגש הצהרים : התחלנו את המפגש בשירת כמה שירים:
בין הקיץ לסתיו חודש תשרי, שיר ימות השבוע + ההופעה עם שלטי הימים (מתרגל קצב נכון, הכרת הימים, זיהויים על פי השלטים).
סיימנו את המפגש ביצירת הדבקה קולקטיבית: כל הילדים ישבו על הרצפה, ושני ילדים (עידו ומעיין גולדבורט) סייעו לי לחלק את הבריסטול ואת מגזרות הנייר.
הקפדתי על כך שהילדים מקשיבים להוראות שלי, ועושים כבקשתי: ראשית הדבקנו את הסוכה במרכז הבריסטול, ואז את 4 המינים סביב לה, ולסיום את המאגד של 4 המינים יחדיו.
כמובן לא שכחנו את הרגלי העבודה המסודרים והנקיים שלנו בזמן השימוש בדבק.
זהו.
מחכה לפגוש שוב בכולכם בשבוע הבא לאחר תום כל חגי תשרי, אז נחזור לשגרה.
בשבוע הבא נמשיך מעט באוירת חגי תשרי, נלמד שיר בעזרתו נרקוד, וכל ילד (כמובן אלה המסוגלים לכך מבחינה גילית ובשלות מוטורית) ינסה לרשום את שמו. נראה איך יצא. תוכלו לראות את התוצאות במגירות הילדים בסוף השבוע הבא.
בשבוע שלאחר מכן נתחיל את נושא הסתיו, ונתכונן לקראת מסיבת יום ההולדת הראשונה בגן – של עומר!!
ביום שישי הבא נקיים את טקס קבלת השבת כשיעלי תכהן כאמא של שבת ואיתם כאבא של שבת!
חג שמח ושבת שלום לכולכם!!