אביב הראה לי שאלות בספר הלימוד שלו (כשרים והקשרים -- לכתה ד' בנושא שברים).
מספרים על בקבוקים שמלאים למחצה ומתעלמים בשאלות מהעובדה שלא חוצים בקבוקים לשניים ולכן אין משמעות בשברים לשאלה שלהם ביחידות של בקבוקים.
אביב, בני, הבין שהכוונה היתה כנראה לשאול על כמות המים שבבקבוקים ולכן ענה על כך. ליתר בטחון ענה גם ביחידות של בקבוקים שלמים והסביר.
תשובותיו מצאה חן בעיניי.
השאלות בספר הלימוד ממש לא מצאו חן בעיניי...
השאלות:
1. לקראת היציאה ל-"יום שדה" הכינו חצי בקבוק מים עבור כל אחד מהתלמידים. 88 תלמידים השתתפו ב-"יום השדה". כמה בקבוקי מים הכינו?
2. לקראת תחרות אתלטיקה הכינו עבור כל משתתף בקבוק וחצי של מים. 12 תלמידים השתתפו בתחרות. כמה בקבוקי מים הכינו עבור המשתתפים?
2. לקראת תחרות אתלטיקה הכינו עבור כל משתתף בקבוק וחצי של מים. 12 תלמידים השתתפו בתחרות. כמה בקבוקי מים הכינו עבור המשתתפים?
3. בקבוצה אחרת שתה כל אחד מהתלמידים שליש בקבוק מים. בקבוצה 36 תלמידים. כמה בקבוקי מים שתה?
[...]
6. במשחק קבוצתי שתה כל אחד מהתלמידים המשתתפים חצי בקבוק מים. יחד שתו 18 בקבוקי מים. כמה תלמידים השתתפו במשחק?
6. במשחק קבוצתי שתה כל אחד מהתלמידים המשתתפים חצי בקבוק מים. יחד שתו 18 בקבוקי מים. כמה תלמידים השתתפו במשחק?
התשובות של אביב:
1. הכינו כמות מים שמתאימה ל-44 בקבוקים מלאים אך משום שלא חוצים בקבוק לשניים, בפועל הכינו 88 בקבוקים.
1. הכינו כמות מים שמתאימה ל-44 בקבוקים מלאים אך משום שלא חוצים בקבוק לשניים, בפועל הכינו 88 בקבוקים.
2. הכינו כמות מים שמתאימה ל-18 בקבוקים מלאים אך משום שלא חוצים בקבוק לשניים, בפועל הכינו 24 בקבוקים.
3. התלמידים שתו כמות מים שמתאימה ל-12 בקבוקים מלאים אך בפועל אף תלמיד לא שתה בקבוק (שותים מים ולא בקבוקים וממילא אף תלמיד לא שתה בקבוק מלא).
[...]
6. הכוונה כנראה ששתו ביחד כמות מים ששווה ל-18 בקבוקי מים מלאים.
אם כל תלמיד קיבל "חצי בקבוק מים", ז"א בקבוק שמלא רק בחצי, ושתו בסופו של דבר מים בנפח של 18 בקבוקים מלאים, אזי במשחק השתתפו 36 תלמידים. כי כל שני תלמידים שקיבלו הקצבה של "חצי בקבוק" ביחד משלימים את ההקצבה המשותפת שלהם לבקבוק אחד מלא.
אם כל תלמיד קיבל "חצי בקבוק מים", ז"א בקבוק שמלא רק בחצי, ושתו בסופו של דבר מים בנפח של 18 בקבוקים מלאים, אזי במשחק השתתפו 36 תלמידים. כי כל שני תלמידים שקיבלו הקצבה של "חצי בקבוק" ביחד משלימים את ההקצבה המשותפת שלהם לבקבוק אחד מלא.
לא פלא שהרמה כזאת נמוכה.
ReplyDeleteהיו צריכים להשתמש במשהו שכן אפשר לחתוך למשל פיצה ופיצה גם אפשר לדמיין ויזואלית
הבן שלך טעה בשאלה 6:
ReplyDeleteאם כל תלמיד שתה חצי בקבוק מיים, וסה"כ שתו 18 בקבובי מיים,
אז זה אומר שיש 36 תלמידים ולא 9 כפי שכתב
הבעייה היא לא בשאלה...
ReplyDeleteהבעייה היא במורה.
טעויות תמיד יש בספרים.
מורה אמור לוודא שהשאלה תקינה ולעבור ולהבין אותה בעצמו.
מעניין לדעת איך הגיב\ה המורה לתשובות היצירתיות והנכונות להפליא של בנך...
ReplyDeleteלפי התשובות שלו אפשר להסיק שהוא מאוד חכם.... עצה שלי, תשקיעי בו!!!
ReplyDeleteילד חכם , אין לו מה ללמוד ממורה שלא מכין את מהלך שיעורו ועובר על החומר אותו הוא מלמד, בשונה לחלוקת פיצה הרי כל אחד רוצה את החצי הגדול - האם יש חצי גדול.
ReplyDeleteמלמדים את התלמידים כפל וחילוק בשברים - מתי השתמשנו בזה ביום יום.
צריך לעשות בדיקה והגהה לחומר הנלמד
בתודה מראש
אובד עצות
סתם קטנוניות והתחכמות מיותרת
ReplyDeleteלדעתי התשובות של הילד מאוד נבונות, אבל מצד שני - לא צריך סתם לרדת על מערכת שלמה בגלל שטות כזו. קודם כל - מי שלא איסטניסט יכול גם לשתות מפה לפה ולכן חצי בקבוק או חצי מימיה היו נראים הגיוניים בהחלט ואם השאלה הייתה על חיילים ולא על תלמידים. דבר שני - מדובר פה בשברים, והשאלות היפוטתיות. אגב, חלילה לא מטיל דופי בילד שענה פה על השאלות תוך שהוא מנסה להצמיד את השאלה לצורה שבה הוא מכיר את העולם, אבל יש ערך מוסף גם בלהבין שאלה היפוטתית ולא תמיד לנסות להצמיד דברים למציאות.
ReplyDeleteהבעיה היא שבאמת הבן שלך עושה קשרים ובוחן הקשרים ולא רק פותר בעיות במתימטיקה. כל הכבוד לו על החשיבה שמראה גם מתימטיקה וגם הקשרי הגיון
ReplyDeleteהיופי בשאלות מסוג זה הוא דווקא ריבוי האפשרויות והעמימות.
ReplyDeleteהבעיה היא שאין נותנים לילדים את הכלים להבין את העמימות הזאת ולא אמצעים להעריך מה אפשרויות סבירות בהקשר ומה אפשרויות שאינן מתאימות וכיצד לנסח תשובות שמגדירות תחת אילו הנחות ניתן הפתרון המוצע.
השאלות הללו כאשר ניתנות לילדים במנותק מהכלים להתמודד עמן מעמיקות את חרדת המתמטיקה אצל הילדים. החרדה מחריפה כאשר המורה מציגה בכיתה פתרון אחד נכון (לדעתה) ואינה יודעת להציג את מגוון האפשרויות ואת השיקולים להשוואה ביניהם ולהערכה ביניהם.
אין פלא שיש לנו דורות שלמים של אנשים שחרדים ממתמטיקה.
האמת היא שכשהייתי חונך ב"פרח" ראיתי שאלות אבסורדיות הרבה יותר. אני לא זוכר כרגע דוגמאות כי זה היה לפני מס' שנים, אבל בוא נגיד שהדוגמאות שהבאת כאן זה סמנטיקה יחסית למה אני ראיתי...
ReplyDeleteהאמת שזו סמנטיקה, נקודה, לא יחסית. יחס זה ממתימטיקה פה אין יחס- יש רק ''תשובה אבסורדית'' אחת (שאלה 6).
Deleteאגב, פה מנסים להעביר לילד שלך את המושג של שברים. אם היו גם עושים זאת עם דוגמא שתכלול את מושג הנפח זה רק היה גורע.
אפשר להתייחס למילה "בקבוק" כאל יחידת מידה.
ReplyDeleteכנראה זאת היתה כוונת השאלות.
כמו שבמרשם לעוגה רשום ארבע ביצים ושלוש וחצי כוסות קמח,
ReplyDeleteאו הבנאי שמערבב שק מלט עם שבעה דליים של חול.
במקרים אלה הכוסות או הדליים הם יחידות נפח.
היחידות האלה אינן רשמיות, ולכן גודלן תלוי בפרשנות המקומית להן.
כך גם במקרה של הבקבוקים.
כדאי להוקיר את הילד על יכולת האבחנה המדוייקת, ולהראות לו גם את האפשרות הזאת לפרש את השאלה.
תגידי תודה שאת המספרים ציינו בספרות ולא במלל, אחרת היה מופיע "שלושים ושש תלמידים" או ארבעים וארבע בקבוקים
ReplyDeleteאמת נראה לי קצת טעיתם, מכיוון שיכול להיות שמתכוונים שמילאו חצי בקבוק ולא חצו אותו.
ReplyDeleteאין בשאלות כל דופי.... דווקא הבן שלך לא הצליח לפשט את המילה בקבוק לאמת מידה והוא דמיין בקבוקי פלסטיק זולים
ReplyDeleteרק שהיה רצוי לכתוב "מילאו בקבוקי מים
ReplyDelete