Saturday, January 8, 2011

הוראת החילוק והכפל לפי שיטת החקר בארה"ב

שיטת החקר בארה"ב בהוראת המתמטיקה שולטת גם בהוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים בארץ כבר שנים רבות. ברעיונות הבסיסיים של השיטה היא שהתלמידים יגלו בעצמם חוקיות תחת שילמדו את הבסיס באופן מסודר. כפועל יוצא במקום ללמד באופן מסודר ולעומק אלגוריתמים יעילים לחישובי כפל (מה שאנו מכנים בארץ כפל במאונך) ולחישובי חילוק (מה שמכונה חילוק ארוך) משמיטים את ההוראה שלהם או מחליפים אותם באלגוריתמים אחרים שהם יעילים פחות או שאינם נכונים תמיד (לא תמיד עובדים).

בסרטון הבא אפשר לראות דוגמאות של האלגוריתמים היעילים של הכפל (כפל במאונך) ושל החילוק (חילוק ארוך) מול שיטות לפתרון או של אלגוריתמים שמופיעים בספרי לימוד בשיטת החקר.

אם אתם הורים שחושבים ששליטה במיומנויות חישוב של כפל ושל חילוק היא הכרח בחינוך המתמטי של ילדיכם כדאי לבדוק כיצד מלמדים בבית הספר היסודי שבו לומדים ילדכם מה מלמדים (ומה אין מלמדים) ומה הגישה השולטת ולהסיק מסקנות.





הנה הקישור לווידאו:


כמה הערות על מה שרואים.
אני מסכים שיש ערך רב להוראת אלגוריתמים יעילים שעובדים תמיד, לצד הבנה מדוע הם עובדים וכיצד הם עובדים. בשיטת "מתמטיקה יסודית", למשל, יש דגש רב לא רק בהוראת האלגוריתמים הללו, אלא גם בהבנה מעמיקה כיצד הם עובדים ומדוע הם יעילים.

אני חייב להודות, יחד עם ההזדהות הרבה שיש לי עם הטענות ועם המסקנות של הגברת שמציגה בסרטון, יש לה, למציגה בעצמה, לא מעט בעיות בדידקטיקה. הנה שלוש דוגמאות:

1. כתיבת הספרות אינה באופן שיש ללמד תלמידים לכתוב (ראיתם כיצד כותבת המציגה את הספרה שמונה, למשל?).
2. על הלוח יש באופן כמעט מתמיד משוואות מתמטיות שגויות. הן נובעות מפתרון מקומי של תרגיל כפל ואז חיבור של תוצאות קודמות לתרגילים פתורים -- מה שמקבלים זה לוח מבלבל ושגוי שמלא במשוואות שאינן מאוזנות.
3. בחלק מתרגילי הכפר והחילוק כתיבת התוצאות בתרגילי הביניים הייתה כך שספרת האחדות גלשה למקומה של ספרת העשרות. לפחות פעמיים המנחה בעצמה כמעט וטעתה בגלל זה בסכימה.



1 comment:

  1. I agree but not every mind is meant for math,
    I haven't touched in math in years and when i got the university i figured out im pretty good at it just because the basics set down good and nothing else ...
    its not that hard, all you need to teach your kids is the basic operations ( ADD, SUB, MULT, DIV ) and the algorithm the nice lady said here in the video ! and they will be good to go for the next algebra level, it is important to show them the principles of math more than a 1+2 exercise.

    ReplyDelete