Thursday, February 12, 2009

המדריך למתחילים בשוק ההון הישראלי מאת חזי שטרנליכט


קראתי בעניין רב את המדריך למתחילים בשוק ההון הישראלי מאת חזי שטרנליכט.

הספר מגדיר יפה מונחים ומושגים מתחום שוק ההון. הידע מהספר מאפשר להבין חדשות כלכליות ששומעים, להבין את המדדים המצוטטים ולהצליח להבין מה אומרים יועצי ההשקעות ואיך לדעת מה קונים ןמה מוכרים וגם כמה צעדים ראשונים ולככי אצבע לגבי מתי לקנות ומתי למכור (מעבר לכלל הידוע "לקנות בזול ולמכור ביוקר" שכנראה הבעייה היחידה איתו זה איך יודעים מראש מתי זול ומתי יקר ומתי יהיה זול יותר ומתי יקר יותר...).

אם רציתם לדעת איך להבין מה הריבית המצופה ממק"מ, אילו עמלות מסתתרות בעת רכישת קרנות נאמנות, החזקתן ומכירתן, על מה להתמקח (איך להתמקח בהצלחה? את זה צריך לקרוא וללמוד במקום אחר), מה זה מאזן?, מה אפשר לקנות ולמכור בבורסה, ומה משמעות ניירות הערך השונים ועוד ועוד -- על כל אלה ועוד ניתן לקרוא בספר שבאמת כתוב בשפת בני אדם שצריכה להיות ברורה לכל.

הבנתי ממש כל מה שנכתב בספר פרט לפרטים הטכניים בהסברים על אופציות. לא נראה לי שזה בגלל חוסר ריכוז מצידי או חוסר בסיס מתמטי, אלא דווקא בגלל אופן ההסבר. כנראה שכדי להבין את זה באמת אני צריך לקרוא על הנושא במקום אחר, אבל אני שמח שאת הבסיס קיבלתי.

הספר באמת נותן בסיס לא רע כדי להבין מושגים ברמה כזאת שלא מרגישים טיפשים לחלוטין ונותן את הכלים להמשיך וללמוד הלאה (לפחות יודעים מההסברים על מה מדובר, יכולים להחליט מה רלוונטי עבורינו ואז להחליט אם מעניין אותנו ללמוד עוד ולהתרכז בהמשך הלמידה בכך).

אפשר לקרוא חלק מהספר פה.

יתרון גדול של הספר הוא באופן שבו הוא מרכז את המושגים ומדגים. המידע עצמו זמין למעשה בחינם באתרי אינטרנט שונים אבל החומר מפוזר ולמפעמים גם כשמצליחים למצוא (וקשה למצוא כשלא יודעים מה לחפש) לפעמים הוא לא מוצג באופן שייקל עלינו להבין. בספר הרמה קבועה ואופן ההצגה עקבי ולכן כל זאת והריכוז של החומר במקום אחד עוזרים מאד להבין.

קריאה של הספר הזה או ספרים מסוג זה יחד עם לימוד והרחבת הידע בכלכלה, שוק ההון, מיסוי, פוליטיקה וכמובן חדשות יועילו מאד כבסיס לכל הכלים שעושים בהם שימוש כאשר מחליטים החלטה מה לקנות ובאיזה מחיר ומה למכור ובאיזה מחיר, וכמובן את העיתוי. כנראה ככל שיודעים יותר ומבינים יותר את השחקנים והכלים ואיך להשיג מידע ואיך לצרוך אותו נכון, וגם איך כל דבר משפיע על דברים אחרים... כל זה מאד יעזור לטעות פחות ולנחש יותר טוב... כנראה. ידע הוא כח גם בתחום זה. ואולי צריך לומר, ידע הוא כסף...

מומלץ.

No comments:

Post a Comment