Monday, February 16, 2009

כלכלה עירומה - מפשיטים את מדע הכלכלה מאת צ'ארלס וילן


קראתי את ספרו של צ'ארלס וילן, כלכלה עירומה. הספר הוא תרגום מאנגלית:



הספר בן השלוש מאות עמודים היה קל לקריאה ומחכים ומסביר מאד. בעצם זה ספר שמשמש מעין מבוא לנושא הכלכלה בשפה פשוטה ועם דוגמות רבות. יחד עם זה הספר לא שטחי. הנושאים והדיונים וגם הדוגמאות מובאים רובם ככולם מפרסומים של זוכי פרס נובל בכלכלה ומקרים ידועים אחרים שפורסמו ע"י כלכלנים ידועים.


המקורות למסקנות ולמאמרים וכן לנתונים סטטיסטיים מובאים בהערות שוליים לאורך הספר (אין ביבליוגרפיה מסודרת או רשימת קריאה נוספת).


למדתי רבות וגם הרווחתי מנושאים חופפים שהוסברו, לעיתים תוך שימוש באותן הדוגמות ולעיתים תוך שימוש בדוגמאות אחרות, בספר מצויין אחר שמשמש מבוא לכלכלה בשפה פשוטה, הכלכלן הסמוי מאת טים הרפורד. אולי זה מקום טוב להזכיר גם מבוא נגיש ומשעשע בשפה פשוטה שגם אותו נהנתי מאד לקרוא, כלכלה רומנטית מאת ארז רפאלי. גם המחבר כאן לא מסתיר את דעותיו או גישתו הכלכלית כ"ימין כלכלי". זה מתאים לגישה בשני הספרים האחרים בנושא שהזכרתי.


אנקדוטה מהספר (לא ציטוט, זה ניסוח שלי מהזכרון): רבים מאיתנו חושבים על הנטל שמעשנים מהווים על מערכת הבריאות הציבורית ועל הכלכלה שלנו. בספר המחבר נותן נקודת מבא מרעננת: מעשנים חיים בממוצע 124 שנים פחות מאנשים שאינם מעשנים ולפיכך הכספים שהם משלמים לביטוחי הבריאות, לקרנות הפנסיה ולמיסים ממשלתיים כמו ביטוח לאומי נשארים יחסית יותר במערכת ויכולים לשרת אנשים שנותרו בחיים ולא מתו כתוצאה מנזקי עישון.




נהנתי מאד ולמדתי עוד על הנושא.


מומלץ.

No comments:

Post a Comment