Thursday, March 5, 2009

סיכום השבוע בגן יובל מאת אחותי, הגננת רות

הורים יקרים,

יום א מפגשון הבוקר: ראשית שיבחתי את הילדים על הופעתם הנהדרת ביום שישי! הם היו באמת נהדרים!

המשכנו בחוויות משבת בעיקר בהקשר מזג האויר הסוער. היחידי שיצא לטייל היה אוהד, והיה מעניין לדעת על הם הסוער שראה ביפו, על הגלים המתנפצים אל החוף ועל הרוח החזקה. כל הכבוד על האומץ לצאת מהבית במזג אויר סוער שכזה.

עמית הביא לגן שיר מקסים בנושא דמויות המגילה וכן הדפסה של אוזן המן צוחקת ששימחה את כולנו. תודה לסבתא היקרה שהדפיסה כל זאת עבורנו!

כמו כן עמית הביא עלון ענקי אותו תליתי על דלת הכניסה בנושא החסכנות במים בכל ימות השנה! כל הכבוד על המודעות!

נהנתי לראות את דיסק שירי פורים שהביא נעם, שהקשבנו לו במהלך כל היום בשמחה רבה!

בדקנו מה השתנה בלוח התוכן שהתאים עצמו לנושא החדש: פורים. ראינו מה תלוי עליו, ובהזדמנות זו הכרנו את המילה "פורים", ונזכרנו את כותבים את המילה "אדר", שנתלתה גם היא על הלוח.

המשכנו כרגיל: עדכנו את לוח השנה העברי, בחרנו תורני בוקר, בדקנו מי הגיע לגן.

מפגש הבוקר: הילדים עזרו לי להוריד לשטיח את אותיות המילה "פורים", והכרנו שוב את האותיות, וראינו מה התפקיד של האותיות "ו" ו"י" במילה. (נותנות את הצלילים לאותיות).

שיחקנו עם האותיות וצחקנו מאוד. כמו כן הורדנו מלוח התוכן את סמלי החג, ושוחחנו על כל אחד מן הסמלים לפי הסדר:

מסיכות, תחפושות, אוזני המן, משלוחי מנות, מגילה, רעשנים וליצן.

שוחחנו כיצד מכינים אוזני המן, הראיתי להם כיצד צרים מעיגול בצק שקורצים מבצק ששוטח על ידי מערוך את האוזן עצמה, ובדקנו איך אפשר למלא את האוזן. הילדים העדיפו כמובן שוקולד ...

שוחחנו על משלוחי המנות – ומדוע מחלקים אותם: אז והיום. כך הגענו לשוחח על משלוחי מנות לנזקקים.

הילדים שאלו שאלות נבונות והביעו עניין, והבנו ביחד מדוע צריך וכדאי לעזור לאנשים שאין להם את מה שלנו יש.

שוחחנו על תפקידו של הרעשן, והזמנתי את הילדים להביא רעשנים להנאתם בזמן המפגשים.

זמן חצר ויצירה: התחלנו להכין ליצנים קפיציים: הילדים צבעו פרצופי ליצן וקישטו אותם באופנים שונים, ואותם נחבר ביחד עם ידיים ורגלים לגוף קפיץ משעשע שיקשט את הגן וישמח את המביטים...

מפגש הצהרים: התחלנו בשיר שכבר הכרנו וכמובן רקדנו: "משנכנס אדר".

השמעתי להם שירים נוספים שנכיר ונרקוד במהלך השבוע וגם הראיתי בשביל הכיף את התנועות, למרות שנרחיב בכך רק מחר, וגם נבין את משמעות מילות השירים.

לאחר מכן התחלתי לספר את ספור המגילה בצורה מוחשית וסיפורית מאוד. שאלנו בדרך שאלות, הסברנו כל מה שהיה צריך, והיה פשוט נהדר.

כרגיל השעון פעל לרעתי, וממש פחות מ- 10 דקות לפני סוף המפגש נזכרתי שהבטחתי לספר עוד ספור, אז עצרנו את ספור המגילה לפני סופו (נמשיך כמובן מחר!), וקראתי לילדים ספר שהביא מעין לוינטל: "הביצה שהתחפשה" מאת דן פגיס.

שוחחנו על משמעות הספור.

יום ב מפגשון הבוקר: התחלנו בתצוגת כל הרעשנים והמסיכות שהגיעו לגן (ותודה לכולכם על שיתוף הפעולה!). הילדים הציגו בשמחה את מרכולתם, וכל אחד קיבל את הזכות להרעיש ברעשן הפרטי שלו. גם ראינו שרעשנים מעץ מרעישים יותר מרעשני פלסטיק.

בהמשך הבעתי התרגשות גדולה מהשקיות עם מצרכי המזון שהילדים כבר הביאו לגן עבור הילדים הנזקקים!

כל הכבוד לכולכם! אין ספק שכבר – יום אחד אחרי שביקשתי – הראיתם כולכם נדיבות עצומה, ובכך עזרתם לי ללמד את הילדים פרק בנדיבות כלפי הזולת, ובעיקר כלפי הנזקקים.

המשכנו כרגיל עם אוריינות שמות הילדים (אות ראשונה בשם) לפי מילים המתחילות באותה האות, בחרנו תורני בוקר, עדכנו את לוח השנה העברי, החלפנו חזאי ובדקנו את מצב מזג האויר – וישבנו לאכול ארוחת בוקר.

מפגש הבוקר: המשכתי לספר להם את ספור המגילה תוך הצגתו.

פתאום נכנסה דגנית עם מגילה ממש, עשוייה קלף, ושמחתי מאוד על ההזדמנות להראות לילדים איך נראית מגילה ממש. אומנם סיפרתי להם על כך, אבל טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים.

הילדים גם ראו, גם נגעו ואפילו קראתי להם מתוכה מעט – בשפת התורה כמובן.

בזמן המפגש הילדים החזיקו את הרעשנים שלהם (ומי שלא היה לו רעשן מהבית קיבל בקבוקון גשם שתפקד כרעשן היום), וכשנשמע שמו של המן הרשע – הרעישו הילדים בשמחה רבה – כנהוג.

לאחר מכן שרנו שירים נוספים ורקדנו את כולם. תוך כדי הריקודים השתמשנו גם ברעשנים, ואין ספק שסך הכל היה מפגש רועש ושמח מאוד!

השירים שהכרנו היום:

יום טוב לנו, תן כתף, ליצן קטן נחמד – וכמובן חזרנו על "משכנס אדר מרבין בשמחה".

זמן חצר ויצירה: המשכנו להכין את הליצנים הקופצים!

מפגש הצהרים: מאחר ומפגש הבוקר נמשך מאוד – ובעקבותיו גם ארוחת הצהרים – לא נותר לצערי זמן רב למפגש הצהרים, אז ניצלנו את רובו ככולו לריקודים ולשירים. היה באמת כיף!

יום ג מפגשון הבוקר: הבוקר עשינו הכנה לספירה בדילוגים, כלומר ספירת הזוגיים והאי זוגיים.

התחלנו בכך שספרנו את המספר "1" בלב ואת "2" בקול רם וכן הלאה. ספרנו כך עד 20 וכמובן מ- 20 למטה. נמשיך בכך כמה ימים, ואז נוותר על הספירה בלב, ונספור רק בקול. בהמשך גם נדע שאלו מספרים זוגיים, המתחלקים ל- 2, ונכיר גם את האי זוגיים, שאינם מתחלקים ל- 2. לאט לאט ...

כמובן בחרנו תורני בוקר, בדקנו את מצב מזג האויר, וראינו את כל המצרכים ששלחתם גם היום! תודה וכל הכבוד!

כשסיימנו ועמדנו לאכול ארוחת בוקר, הזכיר לי איתי דבי ששכחנו לעדכן את לוח חודשי השנה העברית, אז בזכותו עדכנו גם אותו!

מפגש הבוקר: בבוקר הראיתי לילדים שהבאתי להם אוזני המן שהכנתי עם ילדיי בערב הקודם (עוד הבטחתי להם זאת אתמול, והבטחות צריך הרי לקיים), ובפתיחת המפגש כל אחד קיבל אוזן עם שוקולד! השמחה היתה רבה, ושמחתי שהם גם אהבו את מה שהכנתי!

המשכנו עם אליפות משחק האותיות במילים "פורים" ו"אדר". התחלנו קודם עם פורים, ולאחר התחלה איטית ראיתי שהילדים כבר שולטים, ואז ערבבנו עם המילה "אדר". כפי שאמרתי להם בסוף המשחק: "כנראה ברחתם למורה כלשהי בכיתה א ובאתם לגן בטעות ...". פשוט אלופים!

אנו לומדים גם לקרוא את המילים אות אות: ראשית קוראים את האות "פ" ואחר כך מוסיפים לה את הצליל "ו" כדי להשמיע את הצליל U וכו'. כך אני מקווה הילדים יצליחו להכיר מתוך הבנה את המילים שאני מלמדת, ואולי גם להשליך על מילים שלא ראו קודם.

לאחר מכן – ובהשראת האוזניים שהבאתי בבוקר – חילקתי לילדים עיגולי נייר,מהם ביחד ניסינו וגם הצלחנו ליצור צורה של אוזן המן! אני שמחה לומר שאם תחליטו להכין בבית אוזני המן – אני בטוחה שהילדים לא רק ישמחו לעזור לכם – אלא גם יצרו אוזניים יפות מאוד! תוכלו לראות את האוזניים שיצרו במגירותיהם.

סיימנו בשירי פורים כשחלקם לוו עם רעשנים שמחים ורועשים מאוד ... היה שמח!

זמן חצר ויצירה: התחלנו להכין מכשפות לכבוד פורים! שוחחנו איך צריכה להראות מכשפה, באילו צבעים צריך לצבוע אותה, ואיך בכלל נכינה. היה נחמד לראות איך בריסטול הופך ל- 3 משולשים, כשאחד מהם יהיה הכובע של המכשפה, ו- 2 ישמשו כשיערה הארוך. תוכלו לראות בעצמכם! היה כיף גדול להכין וגם לתלות ולקשט את לוחות הגן!

מפגש הצהרים: קראתי 2 ספורים שהביאו ילדים לגן באוירה פורימית:

"המכשפה של ליאור" מאת שולה מודן, אותו הביא נעם לפני כמה ימים, וחיכה בסבלנות ליום שנכין את המכשפה כדי שהספור יתאים לנושא. המכשפה של ליאור / שולה מודן הליצן שנרדם - אותיות גדולות / שרה זלוף

"הליצן שנרדם" מאת שרה זלוף שהביא איתי זלוטניק – וספר את ספורו של הליצן יוקי המבולבל בגן הילדים.

יום ד מפגשון הבוקר: שמחתי לבוא היום ולבלות עם הילדים!

עדכנו את לוח השנה העברי – היום ספרנו במספרים את האותיות, וראינו שח' באדר = היום ה- 8 בחודש.

בדקנו מי נמצא ומי חסר, ספרנו את החסרים ואת הנוכחים, ושוב התפעלתי מהלב הרחב שלכם ושל הילדים בהגיע מצרכים ואז הגיע גיא לעשות שיעור יוגה לילדים.

לאחר שיעור היוגה יצאנו כולנו לחווה החקלאית (לא יאמן איך כולם הצליחו לסחוב אותי לשם ... הילדים יודעים שאין לי חיבור לחווה ...), והילדים התרגשו להראות לי את הערוגה שלהם. ביחד אספנו המון חסות ושלל ירקות, אבל הכי התרגשנו לראות גזרים גמדיים טריים ישר מהאדמה. רצנו לברז לשטוף אותם, ונתתי לכל מי שהסכים לטעום. הכי טעים זה טרי מהאדמה!

לאחר מכן חזרנו לגן – קצת שיחקנו בגן, קצת בג'ימבורי שנפתח על הדשא, וכבר הגיע זמן ארוחת הצהרים.

מפגש הצהרים: התחלתי את המפגש בקריאת ספור מקסים בשם: "2 חברות ומשלוח מנות" מאת רבקה אליצור. במהלך קריאת הספור שאלתי את הילדים שאלות מנחות, קצת חשבנו ביחד על מה שעתיד לקרות, והילדים הפגינו חשיבה והגיון, וכך נהננו יותר להבין את הספור, ולחשוב מה הגיוני שיקרה.

סיימנו מפגש מהנה עם הכרטיסים המראים את סמלי החג: הילדים עזרו לי לסדרם על השטיח, ובכל פעם הזמנתי ילד אחד שיאמר שם של אחד הסמלים, ובעזרת מחיאת כף יחלק את המילים להברות.

למשל: מסכות התחלק ל- 3 הברות: מ-ס-כות.

הילדים ממש טובים בזה, ופעילות פשוטה וכייפית זו עוזרת להם להבין שכל מילה מורכבת מכמה צלילים המרכיבים אותה, ושהחיבור של כל הצלילים ביחד יוצר מילה.

יום ה מפגשון הבוקר: התחלנו בבחירת הספרנים להיום, והמשכנו בבחירת תורני הבוקר, עדכון לוח השנה העברי (וספירתו במספרים ולא רק באותיות – זה תורם לילדים את ההבנה לגבי שווי האותיות במספרים), וכמובן עדכון מצב מזג האויר על גבי הלוח.

סיימנו עם הספריה, שהתנהלה למופת, ועם אוריינות שמות הילדים לפי מילים המתחילות באות הראשונה של כל ילד.

כמובן התפעלתי מהמשך זרם המצרכים לנזקקים שאתם שולחים עם הילדים! תודה מקרב לב!

מפגש הבוקר: איזה מפגש פורימי היה לנו היום!

הילדים קיבלו מדבקות עם סמלי החג, והדביקו אותם על גבי דף ובו 6 עיגולים ממוספרים מ- 1 ועד 6, כשהמטרה היתה כמובן זיהוי המספרים (הילדים יכלו כמובן לעזור האחד לשני – הזדמנות לתרגל גם עניין חברתי חשוב מאין כמוהו). כל פעם ביקשתי מהם להוציא מדבקה מסויימת ולהדביקה על גבי מספר מסויים וכן הלאה.

המשכנו בתיאור הקרנבל הפורימי הצפוי ביום א, וכן בתוכניותינו להמשך השבוע הבא, הכוללות גם הצגה של אלי פלפלי ביום שני ("הביצה שהתחפשה").

הילדים סיפרו לי שאתמול עם אילנה הכינו אוזני המן, אז כמובן הראינו אותם לכולם וגם טעמנו! הם יצאו נהדר, וכל הכבוד לילדים על הכישורים המוכחים בקיפול הבצק לאוזן!!

בהמשך המפגש תרגלנו המון מוטוריקה גסה, חזקנו חגורת כתפיים והרבנו להתכופף ולהזדקף ובכלל להפעיל היטב את הגוף תוך כדי שירי חג הפורים. השירים בדרך כלל מומחשים במרחב ובזוגות או במעגל, ועוזר לתרגל התנהלות במרחב ועם בן זוג או קבוצה. היה כיף גדול, צחקנו המון ופשוט לא שמנו לב איך הזמן חלף עבר לו ...

זמן חצר ויצירה: שיחקנו בחצר וקפצנו בטרמפולינה!

מפגש הצהרים: ספור התורה להיום היה אברם אבינו! סיפרנו את ספורו של אברם שאלוהים ציווה עליו לעזוב את אור כשדים ולנדוד לכנען. הוא יצא לשם עם אישתו ובן אחיו, לוט – וכל רכושם הרב.

סיפרתי על עקרותה של שרי, וביקורם של המלאכים באוהל אברם, והבשורה שהביאו. סיפרתי על לידתו של ישמעאל מהגר, שפחתה של שרי, וכן התחלתי לספר להם על ברית המילה ומשמעותה, אבל לא סיימנו – נעשה זאת מחר לפני מסיבת יום ההולדת!

הורי השבת מחר יהיו: מעין לוינטל ועדן.

מסיבות ימי הולדת : ביום שישי נחגוג לערן מסיבת יום הולדת 4. מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!

ביום א, ה- 8/3 נחגוג בגן את חג פורים, וביום זה יבואו הילדים מחופשים לגן

ועם משלוח מנות שתכינו איתם בבית. בגן נערוך תצוגת תחפושות, נשיר ונרקוד וכמובן נחליף משלוחי מנות . כמו כן יתקיים בגן חוג המוסיקה עם איריס ברוח החג.

אתם מוזמנים להשאר בבוקר זה עם הילדים מעט יותר על מנת לצלמם ולהנות איתנו!

לא לשכוח לרשום את שם הילד + ברכה על גבי המשלוחים!!

No comments:

Post a Comment