Tuesday, February 1, 2011

ניסיתם לעזור לילד שלכם בשיעורי הבית בחשבון ולא הצלחתם? אתם לא לבד


ניסיתם לעזור לילד שלכם בשיעורי הבית בחשבון ולא הצלחתם? אתם לא לבד. הורים רבים בישראל עומדים נבוכים אל מול ספרי המתמטיקה • ינון מילס ניסה לעמוד על הכשלים של תוכנית הלימודים ביסודי וחזר עם תשובות אפשריות לשאלה מה משניא את המקצוע על התלמידים • הכתבה המלאה במגזין עם אושרת קוטלר בנגל. כתבתו של ינון מילס במגזין של אושרת קוטלר בערוץ 10. שודר ב-דצמבר 2010.




בכתבה רואים שלושה ממייסדי העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול: תלמה גביש, רון אהרוני ו-משה ריין.

בכפר יונה מתקיימת מזה מספר שבועות סדנה שבה הורים לומדים איך ללמד את הילדים שלהם מתמטיקה של בית ספר יסודי. סיכומי השיעורים והפניות לחומרי לימוד נוספים, לספרים להעמקה ועוד נמצאים באתר הסדנה:

מתמטיקה יסודית להורים


הנה כמה מהנושאים שעסקנו בהם בסדנה:
בנוגע לחומרי הלימוד יש חלופה לספרי לימוד מתחכמים ולחומרי לימוד לא ברורים: "מתמטיקה יסודית".



מי שמתעניין מוזמן ליצור קשר עם העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול בכתובת info@ifma.org.il. מידע נוסף אפשר למצוא באתר העמותה.

4 comments:

  1. שלמה
    נהנתי לקרוא מספר פוסטים שלך
    בתור אמא שגרה בארה"ב אני יכולה רק להציע כמה רעיונות שיש כאן:
    בית הספר מקיים הדרכה שנתית להורים של בית ספר יסודי ובו הסבר על אלגוריתמים של חשבון - כלומר מה השיטה בה יש ללמד ואיך את הילדים לעשות חיבור של מספרים דו ספרתיים. מאוד עוזר גם למי שיודע לעזור לילדים בשיטה הנלמדת ולא לפי איך שהוא זוכר.

    לגבי ספרים - בבית הספר יש עותק של הספרים שנשאר שם ובבית משתמשים בעותק שיש מקוון - פחות לסחוב וגם שימוש חוזר

    סתם רציתי לשתפך

    אתי

    ReplyDelete
  2. הדוקטור הזו מנותקת לחלוטין מהמציאות...
    עד לפני שנה בערך העברתי שיעורים פרטיים לילדים, גם בתיכון וגם ביסודי.
    מה אומר ומה אגיד. שאלוהים יעזור.

    היה לי תלמיד שהכנתי לבגרות 5 יחידות, כשלא נגעתי בחומר הספציפי כמעט 10 שנים. לצערי, אבל ממש לצערי, גיליתי שאני מסוגל לפתור את התרגיל בקלות רבה.
    מה זה אומר? מבלי להלל ולשבח את עצמי (וזו ממש לא הכוונה), מסתבר שלמרות רמות החלודה המטורפות בנושא, עדיין ההבנה והיכולת שלי להסביר היתה הרבה (אבל ממש הרבה) יותר גבוהה ממה שהילד הכיר אי פעם, ולא מדובר בילד פראייר, אלא אחד ממש חכם שפשוט לא הסתדר לו משהו בראש.


    במקרה אחר, לימדתי ילד בכיתה
    פה בדיוק נכנס הניתוק של הדוקטורה מהשטח.
    ילד בכיתה ה, שלומד על מרובעים מעל לחודש, ועדיין לא יודע מה זה משולשים.
    מסתבר שכמו בכתבה, המורה אמרה להם לפתוח חוברות ולעבוד (על עצמם :( )...

    מי שפותח ספר מתמטיקה של יסודי פשוט יכול להתחרפן מכמות הברברת שיש שם. כל תרגיל הכי פשוט נמרח על פני שניים ורבע עמודים, עם חמישה ציורים ושתי משבצות של "הידעת?". אח"כ עוד מתפלאים למה הספר מכיל 600 דפים, כשבפועל הוא מכיל כ2000 תרגילים....

    הלימוד במתמטיקה, במיוחד בכיתות הנמוכות צריך להיות פשוט. כמה שיותר תרגילים, שחוזרים על עצמם, עם שינוי קל מתרגיל לתרגיל - יותר טוב.

    אגב, אנקדוטה אחרונה...
    מישהו ראה איך מלמדים את ציר המספרים?

    ReplyDelete
  3. לגבי הכתבה המדוברת: מי שקצת מעורה בנושא תוכניות הלימוד (בניגוד לתכני הלימוד המוכתבים ע"י משרד החינוך) יודע כי קיימת יריבות מרה בין ספקי התוכן השונים. בפרט, לא סביר להביא את רון אהרוני או מי מהאחרים המשתלחים בחוברות מט"ח ללא כל ביקורת על השיטות אותן הם מקדמים...

    נושא לימוד המתמטיקה אינו פשוט כפי שנדמה לרבים מההורים, בעיקר אלו עם רקע טוב במדעים, הטורחים להביע את מורת רוחם מבלי להבין שעל מורה מוטלת האחריות ללמד כיתה שלמה ולא רק את ילדם.

    ReplyDelete
  4. לאנונימי(ת), משה ריין, רון אהרוני ותלמה גביש עומדים מאחורי הגוף היחידי שמפרסם חומרי לימוד לביה"ס היסודי ושאין לו שום אינטרס כלכלי, אקדמי או אחר -- ושעיקר מעייניהם הוא לביסוס טוב וברמה הולמת של המתמטיקה אצל תלמידי היסודי.

    הביקורת על מט"ח עוד עדינה, יש ספרי לימוד שהם בעייתיים הרבה יותר.

    אפשר ללמד כתה שלימה וגם לעשות זאת באופן מסודר, שלב על שלב, מתוך הבנה ומשמעות וכך הלאה.

    באופן מצער זה אינו המצב ברוב הכיתות ברוב בתיה"ס.

    נושא הוראת המתמטיקה אינו פשוט כלל והוא מקצוע בפני עצמו. חבל שחלק משמעותי מאוד מהמורים שמלמדים מתמטיקה ביסודי אינו שולט במקצוע הזה.

    ReplyDelete