Wednesday, December 17, 2008

ללא פרויד, ללא פרוזאק דרכים חדשות ויעילות לטיפול במצבי לחץ, חרדה ודיכאון מאת: דויד סרוואן-שרייבר



ד"ר אלישע בר-מאיר כתב גם הוא ביקורת על הספר בעתון הארץ ב-2004.

זה אינו ספרו היחיד של דויד סרוואן-שרייבר שקראתי. כבר כתבתי ביומן הרשת שלי על ספרו לא לסרטן, שגם אותו נהנתי מאד לקרוא והחכמתי ממנו מאד.

לא ארחיב על קורות חייו והקרע של הסופר, כי כבר קישרתי לקורות חייו. הוא ללא ספק סמכות בנושא פסיכיאטריה, שיטות רפואה מודרניות ושיטות רפואה משלימה. אולי הסיבה העיקרית שבגללה קניתי את הספר והשקעתי מזמני לקרוא בו למרות הנושא שקשור לתחום הרפואה המשלימה (שעמוס שרלטנים, חובבנים ותמהונים) הוא הכותב עצמו והאופן שבו הוא מגבה את הנושאים שהוא מציג בעבודות מחקר רציניות שפורסמו בספרות המקצועית הרפואית בפרט והמדעית בכלל. לא מדובר בעבודות שפורסמו בכנסים קיקיוניים אלא בפרסומים במקומות מאד נחשבים ותחרותיים. כך שיש לי תחושה טובה יותר לגבי אמינות המידע. יתירה מזאת, סרוואן-שרייבר מדגים מנסיונו הוא עם מטופליו בכל הקשור לשיטות שעליהן הוא מסביר בספר וכן מנסיונו האישי הוא. השילוב הזה של תיאור והסבר בשפה קלה ופשוטה, גיבוי מפרסומים מדעיים רציניים והדגמה מהכלל, ע"י מקרים של מטופלים ועד לפרט עם גודמאות אישיות שלו גרמו לי לקבל ביתר קלות את החומר ולהתרשם. עוד ייתרון של ההצגה באופן הזה הוא הקלות הרבה לבדוק טענות ומסקנות שונות שמועלות בספר באופן עצמאי עם אנשי מקצוע ולמול ספרות מקצועית. אכן, נראה שסרוואן-שרייבר יודע על מה שהוא כותב ושדבריו מבוססים היטב, לפחות עד כמה שידוע היום.

בספר מוצגות שיטות מספר שיש להן השפעה חיובית וכנראה שלא מבוטלת על טיפול והתמודדות עם לחץ ודכאון. משום שלחץ הוא גורם מכריע בהשפעתו השלילית על שלל מחלות גוף ונפש, נראה שהכרות עם שיטות שיכולות לעזור לנו להפחית מרמת הלחץ שלנו ולהתמודד בהצלחה עם לחץ יכולה לתרום לבריאותינו, לבריאות הנפש שלנו ולאיכות החיים שלנו.

השיטות המוזכרות שעוררו עניין מיוחד אצלי הן:
  • שליטה בקוהרנטיות קצב פעימות הלב. מוסבר כי מקרים של לחץ, הצפת רגשות, חרדה וכו' מאופיינים או אפילו מתגברים כאשר ישנן הפרעות קצב קלות בקצה הלב. האופן היעיל ביותר להדגים זאת הוא כנראה עם מדידים חשמליים, תוכנת מחשב ומסך המציג גרף של קצב פעימות הלב. בעוד שאדם נינוח ורגוע ושליו מציג קוהרנטיות של קצב הלב, או במילים שלי, גרף של פונקציה חלקה, יפה וגזירה, אצל אדם שנמצא בלחץ, חרדה וכו יש גרף שמתאר בגדול את אותה הפונקציה (בקירוב) אבל ניתן לראות בבירור הפרעות או רעש. במקום גרף חלק, רואים קפיצות חדות בתוואי גרף הפונקציה. מסתבר כי שיטה של ביו-פידבק (אדם מקבל משוב חוזר מעצם הצפייה בגרף שמשורטט ומוצג לנגד עיניו ומאפשר לו לקבל מדד האם פעולות שהוא מבצע תורמות לשיפור, לא משפיעות או חלילה תורמות להחמרה). משום שקבלת משוב ויזואלי הוא מורכב ומסובך לאור הציוד הנדרש, מציג סרוואן-שרייבר שיטה להגיע לקוהרנטיות כזאת של קצב פעימות הלב באמצעות נשימות ומעין "התבוננות פנימית". הוא קושר את הנושא עם שיטות שידועות כנראה כבר אלפי שנים של מדיטציה ושיטות להגיע להרפיה ולנינוחות באמצעות נשימות. מעניין מאד. ואכן, לא קשה לביצוע ולפחות לגבי, גם נראה שעובד. ייתרון מעניין לשיטה הזאת הוא האפשרות להפחית במידת מה את לחץ הדם, ולו באופן זמני. זה כלי לא מבוטל בכוחו לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם.
  • נושא החשיפה ההדרגתית לאור כאמצעי ליקיצה טבעית מאד מסקרן אותי. מחיפוש באינטרנט של מוצרים כאלה ליקיצה באמצעות חשיפה הדרגתית לאור (וראו, למשל, wake up light, או BioBrite, או Apolo וישנם עוד מוצרים רבים אחרים מחברות שונות ומשונות) למדתי מביקורות המשתמשים (אפשר למצוא כאלה ביקורות באתרים כגון Amazon.com או Ebay.com) שזה אכן משפיע לחיוב על אנשים רבים (נו, אלה שהמוצרים אכן עבדו: הנורה לא נשרפה, השעון עבד וכו...). לא מצאתי מוצרים כאלה זמינים לרכישה בארץ. כנראה שיש מקום להתעניין אצל אנשי מקצוע או יבואנים של ציוד למעבדות שינה או יבואנים של ציוד (פרה)רפואי.
  • אומגה שלוש. משום שאינני חסיד כלל וכלל של תוספי מזון, אבל יחד עם זאת העדויות המדעיות על היתרונות של צריכת שמנים כגון אומגה שלוש, ועוד היתרונות הבריאותיים של אכילת דגים, אני מרבה מאד באכילת דגים. ואכן, זה גם טוב לירידה/שמירה על המשקל, וגם מועיל מאד לגוף, לפחות לפי מה שמראות תוצאות בדיקות הדם. אמנם אין לי דרך להבדיל האם רק או בעיקר אכילת דגים גרמה לשיפורים אצלי. אני משלב את זה יחד עם פעילות גופנית נמרצת חמש פעמים בשבוע (45 דקות בדופק גבוה במכשיר קרוס טריינר), מלבד עלייה בפעילות גופנית בכלל (בעצימות נמוכה) כגון המרת כל הנסיעות שלי בתוך היישוב שבו אני גר להליכה ברגל לרבות, ליווי הילדים לגנים ולבית הספר בבקרים, ליווי הילדים לחוגים ולחברים, קניות וכו'. בנוסף, אני גם מקפיד מאד על התזונה, צריכה של ירקות ופירות (וכאמור דגים) ואי צריכה של מזונות מעובדים, מזונות המכילים סוכר, מזונות המכילים קמח לבן ומזונות מטוגנים וכאלה שמכילים שמנים מוקשים. כמו כן אני ממעיט מאד בצריכת בקר ומחליף אותו בעוף. למעשה, זה מתאים לעוד נקודה שמעלה סרוואן-שרייבר והיא פעילות גופנית ותרומתה לבריאות הגוף והנפש. פה וודאי אין מי שיחלוק על הידוע שפעילות גופנית טובה ומועילה. יחד עם זאת סרוואן-שרייבר מציג הסברים ותוצאות ממחקרים על התועלת בפעילויות גופניות ספציפיות על הורדת רמות לחץ ועל מצבי דכאון. מעניין מאד.
  • הנושא האחרון שתפס את תשומת ליבי הוא התקשורת הרגשית. מה שמכונה תקשורת שמונעת מאינטליגנציה רגשית מפותחת. סרוואן-שרייבר נותן שני מתכונים מאד קלים: האחד לשיחה שבה רוצים להביע התנגדות או ביקורת והאחרת להאזנה ולהשתתפות בפתרון משבר. אמנם על שני המקרים המדוברים כבר יצא לי לקרוא ספרות מתחומים שונים (ניהול, עסקים, הורות, יחסים, הוראה ועוד) שנוגעים בנושאים הללו ומדגימים אבל אני חושב שפרט אולי לספרים של פייבר ומייזליש (כתבתי על ספריהן ביומן הרשת שלי פה וגם פה, וספרים על התמודדות לא אלימה, למשל כפי שמציג בספרו חיים עומר, המאבק באלימות ילדים), לא מצאתי הסבר ומתכון כה מובן וכה פשוט לשימוש. באמת מפליא שלא מלמדים את זה לאנשים בכלל בתחומים שונים. שווה מאד לקרוא.
יש עוד נושאים שמוזכרים בספר שפחות התחברתי אליהם, אבל הם מעניינים גם הם.

הספר מומלץ מאד ומהנה מאד לקריאה.

No comments:

Post a Comment