Sunday, March 1, 2009

לתקן את הגלובליזציה מאת ג'וזף י. שטיגליץ


קראתי בעיון את ספרו של זוכה פרס נובל בכלכלה (על השפעות א-סימטריה במידע), ג'וזף י. שטיגליץ, לתקן את הגלובליזציה.

הנה פרק מהספר כפי שפורסם באתר הידען.

הספר יצא באנגלית ב-2006 ויצא בתרגום לעברית ב-2008, ז"א טרם המשבר הכלכלי הנוכחי.

הספר מדבר על השפעות הגלובליזציה על מדינות העולם, ובעיקר ההשפעות על מדינות מתפתחות. נקודת המבט מתוך נסיון בבנק העולמי, במיוחד לאור הביקורת הרבה שהוא משמיע היא מקורית ורעננה.

המחבר מסביר כשלים של ניהול כלכלה עולמית ובפרט מדיניות של מדינות עשירות, לרבות ארה"ב וגופים כמו הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית. הוא מסביר איך המדיניות שננקטה עד כה משפרת את מצבן של המדינות העשירות ודוחפת את הענייות למחזור חובות שקובר אותן ואת התפחותן תחתיו. הוא מציין איך כלכלות מתפתחות הצליחו לגדול יפה מרגע שהתעלמו והתבדלו מעצות ומדרישות של הגופים הללו (כלכלת סין, ארגנטינה ביציאתה מהמשברים החוזרים ונשנים ועוד...).

הפסקה האחרונה בספר מדגימה יפה את הלך הרוח בספר: לגבי רוב העולם, הגלובליזציה כפי שהיא מנוהלת נראית כמו ברית עם השטן. אנשים מעטים במדינה מתעשרים; הסטטיסטיקות של התמ"ג, יהיה ערכן אשר יהיה, נראות טוב יותר, אך אורח החיים והערכים הבסיסיים נמצאים בסכנה. לגבי חלקים מסויימים של העולם הרווחים אף דלים יותר, והעלויות ממשיות יותר. העמקת האינטגרציה עם הכלכלה הגלובלית מגבירה את התנודתיות ואת חוסר הבטחון, וגם את חוסר השוויון. היא אף מאיימת על ערכים בסיסיים. אין זה חייב להיות כך. אנו יכולים להביא לכך שהגלובליזציה תיטיב לא רק עם העשירים ובעלי הכח אלא עם כולם, לרבות אלה החיים במדינות העניות ביותר. המשימה תהיה ממושכת ומפרכת. כבר חיכינו זמן רב מידי. זה הזמן להתחיל."

המחבר לא רק מפרט ומרחיב על הבעיות השונות שיוצרת הגלובליזציה בניצוחה של ארה"ב וקרן המטבע העולמית והבנק העולמי. הוא אף מנתח את הגורמים והת התהליכים ומפרט שלל פתרונות ואת אופן יישומם כדי להתגבר על הבעיות הנוכחיות וכדי למנוע את החרפתן ואת הווצרותן של בעיות נוספות שאותן הוא צופה.

בין הנושאים הנדונים: התחממות כדור הארץ, איכות הסביבה, פטנטים, הסכמי סחר, מיסוי, הלוואות ומימון, שחיתויות וגם מוסר. הכל בראייה כלכלית תוך קריאת תיגר עם הפשטנות של הניתוחים הכלכליים ועל התיאוריות הכלכליות שמתעלמות לדעתו מהמציאות ושבמקרים רבים (שאותם הוא מציין) הופרכו (דוגמה אחת, למשל, שהטבה עם השכבות העשירות של האוכלוסייה על חשבון השכבות העניות והחלשות יותר תחתחל בסופו של דבר לכלל האוכלוסיה ושלאורך זמן כולם ירוויחו יותר.

מצאתי את ההצעות שלו לרפורמה המערכת הרזרבות העולמיות מעניינת מאד, ואנסה למצוא חומר וללמוד עוד על הנושא. המחבר מנסה לעשות שימוש במנגנונים החלופיים שהוא מציע כתשתית לפתרון חלק ניכר מהבעיות שהוא מציף בספר.

הביקורת בספר מופנית בעיקר כלפי ארה"ב שמואשמת פה (תוך ציון שלל דוגמאות) בהתנהגות צבועה, לא דמוקרטית ולא מוסרית בהתנהלותה ביחסי החוץ ובניהולה ובהשתתפותה בכלכלה העולמית.

למדתי ששיטגליץ הודח מתפקידו בבנק העולמי כתוצאה מהביקורת הקשה שהטיח בקרן המטבע העולמית. מצאתי (זה כבר לא בספר אלא בכתבה עליו מדצמבר 2008) שכמו כלכלנים רבים גם שטיגליץ מסביר שהמשבר הנוכחי הוא ברור לאור התבטאויותיו בעבר. מעניין שכולם מוצאים דרך כלשהיא לומר שהם הזהירו אף על פי שהרוב לא הזהירו כלל או כנראה מספיק כי המשבר אכן הגיע ובגדול!

אהבתי מאד את התרגום בספר וההערות שמלוות את הספר ומרוכזות בסופו מאד מועילות לי.

מצא חן בעיני מאד הספר גם בגלל האישיות שעומדת מאחוריו, גם בגלל הנימוקים הרבים שיש על כל צעד ושעל וההפניות הרבות למקורות שעליהן מבוססות טענות ומושמעים אזכורים. עוד אני מרוצה שאני יכול לקרוא טקסטים כאלה וללמוד מהם כדי לאזן את הדעות שהתגבשו אצלי כתוצאה מקריאה של טקסטים מפי כלכלנים אחרים. בכל הקשור לגלובליזציה, הדעות והחומר שקראתי בספר הזה שונות מאד מאלה שקראתי עד כה בספרי כלכלה.

אני ממליץ מאד על הקריאה. אין ספר שהנושאים שמועלים בספר מעוררים אצלי מחשבות וראויים להתייחסות ולמחשבה.



2 comments:

  1. מרתק.
    אגב, מכיר את http://www.shelfari.com?

    ReplyDelete
  2. שלום,
    תודה על ההפנייה.
    נראה מעניין.
    שלמה.

    ReplyDelete