Saturday, June 18, 2011

בעיולוגיה מאת קן וטנאבה

שאלתי את הספר בעיולוגיה מאת קן וטנאבה מהספרייה. מהכריכה האחורית נראה שמדובר בספר קצרצר ולעניין שנותן כלים בצורה בהירה ונגישה כיצד להפוך לפותר בעיות. קהל היעד הוא בראש ובראשונה ילדים. אני מסופק אם ילדים בבית ספר או בחטיבת ביניים יכולים אפילו לצלוח את מחסום השפה והניסוח של הספר לא כל שכן תלמידי ישראל שלוקים מאוד בהבנה של יחסים ושל אחוזים ובשימוש בתרשימים -- הכותב מניח ששימוש באחוזים או בהסתברות או באומדן הם כלים בסיסיים ונגישים ושימושיים (והוא צודק -- זה מה שצריך לקרות וזה גם המצב במדינות שמלמדות מתמטיקה כראוי) אך למצער תלמידי ישראל חסרים באלה. מכאן מתקבל שהתלמידים שמסוגלים לקרוא ולהבין את הטקסט הם ככל הנראה דווקא אלה שזקוקים לו פחות מכול.

טוב יעשו הורים שיקראו את הטקסט ויתווכו אותו לילדיהם וילוו אותם בקריאה ובהבנה וביישום של הכתוב. לא טוב אם הורים יסתפקו בנתינת הספר לילדים ויאחלו להם בהצלחה בהמשך דרכם. לדעתי, ספורים הילדים שיקראו את הספר בעצמם וגם יצליחו להפיק ממנו תועלת באופן עצמאי, אם בכלל יבינו את המלל במתובל במילים לועזיות ובמושגים שאינם מוסברים ואינם מובנים לילדים ולבני נוער בישראל.




מהכריכה האחורית:

בעיולוגיה
פתרונות מעשיים לבעיות מהחיים
מאת: קן וטנאבה
איך אתם מתמודדים עם הבעיות האמיתיות בחייכם?
בעיולוגיה החל את דרכו כספר לימוד שנועד להקנות לתלמידים ביפן כישורי חשיבה בסיסיים. אבל השיטות לפתרון בעיות שבספר היו כה אפקטיביות, עד שהספר הפך במהרה לרב מכר ענקי למבוגרים ביפן, ולאחר מכן בארצות הברית ובעולם כולו.
הכלים המוצגים בספר שאובים מניסיונו של הכותב כיועץ בכיר בחברת הייעוץ הבינלאומית "מקינזי", אבל ממש לא צריך תואר שני במנהל עסקים כדי ללמוד אותם. הספר ילמד אתכם דרכים פשוטות ויעילות לשיפור ההתמודדות עם בעיות ולמציאת פתרונות מוצלחים, וכל זאת תוך שימוש בדוגמאות משעשעות, בתרשימים שימושיים ובאיורים מאירי עיניים.
בעיולוגיה פשוט כל כך, עד שאפילו תלמידים בחטיבת הביניים יוכלו להבין אותו. והוא מתוחכם כל כך, עד שאפילו מנהלים בכירים יוכלו ליישם את שיטותיו כדי לפתור את בעיותיהם המורכבות ביותר. דרך החשיבה המכוונת לפתרון בעיות שמציג הספר המצוין הזה תעזור לכל אחד לשלוט בחייו טוב יותר, ואפילו... לשנות את העולם!
"בעיולוגיה מלמד אותנו לזהות את הרכיבים המשותפים לכל הבעיות שאנחנו נדרשים לפתור מדי יום ומלמד אותנו לחשוב ביסודיות. הוא מציע עצות ותחבולות לכל גיל. אני רוצה להציע הצעה נוספת: אם קשה לכם לבחור בין שתי אפשרויות, הטילו מטבע, ובעודו באוויר חשבו על איזה צד אתם רוצים שייפול. והרי לכם התשובה שחיפשתם."
- דן אריאלי, מחבר רב המכר לא רציונלי ולא במקרה
"הספר הזה הכעיס אותי. הוא הכעיס אותי כי המדינה הזאת מלאה אנשים שכדאי להם לקרוא אותו, שחייבים לקרוא אותו, שיֵצאו נשכרים מאוד אם יקראו אותו. אבל הם לא יקראו אותו. במקום לקרוא אותו הם יצפו בתוכנית ריאליטי בטלוויזיה. אם כולם יקבלו החלטות כמו קן וטנאבה, העולם יהיה מקום טוב יותר."
- סת' גודין, מחבר רב המכר לוותר או להסתער


המבוא עוזר לילדים ולמבוגרים לקבל רעיון למה מתכוון המחבר כשהוא כותב "פותרי בעיות" וכיצד ניתן להבחין במי שאינו פותר בעיות. אח"כ במספר קטן של פרקים המחבר מתאר מצב בו על ילד או על חבורת ילדים לפתור בעיה וכיצד ניתן לגשת לבעיה, לנסח אותה, לתאר אותה ואת האפשרויות לפתרון בעזרת תרשימים, כיצד להעריך ולשער ועוד. הכלים טובים ויפים. לדעתי, אין הם סגולה להצלחה בפתרון בעיות וישנם יסודות רבים שעל התלמיד לאחוז בהם ולשלוט בהם טרם יוכל להבין ולהשתמש בכתוב בספר.

אני חושב שהספר הוא ניסיון יפה וטוב. לא מזיק לקרוא ולנסות. לא ברור לי עד כמה תועלת הוא יביא לתלמידים שינסו להשתמש בו. אבל בסך הכול גם אם יקבלו מעט וישתמשו במעט, דיינו. אני חושב שתלמידים שלמדו באופן מסודר העשרה אינסטרומנטלית מקבלים כלים ומבני חשיבה ונמצאים במקום טוב לפתור בעיות באופן עצמאי, שיטתי ומוצלח. לצערי, זה לא מה שתופס בארץ. זה גם לא מה שמוכר הספר.

אני חושב שדווקא הורים שיקראו את הספר יוכלו להיעזר ברעיונות ובהצעות לשימושם האישי בפתרון בעיות ואז גם אולי יוכלו להסביר חלק מהם (עם או ללא הספר) לילדיהם. בכלל, אני חושב שהניסוח מתאים יותר למבוגרים (ולדעתי השפה מכוונת להורים בעוד שהדוגמאות מכוונות לילדים).

No comments:

Post a Comment