My family, books, photos, technology, language and some math משפחתי, ספרים, תמונות, טכנולוגיה, שפה, וקצת מתמטיקה
Tuesday, July 14, 2009
הזמן דוחק ואין לי פנאי לכתוב ביומן הרשת
Monday, July 13, 2009
פתרון החדשנות מאת קלייטון כריסטנסן ומייקל ריינור

- לעולם אל תאמרו כן לאסטרטגיה שהיעד שלה הוא לקוחות ושווקים שנראים כדאיים למתחרים מבוססים. שלחו את הצוותים חזרה לשולחן השרטוט עד שיזהו דריסת רגל מטרידה שהמתחרים המבוססים ישמחו להתעלם ממנה. אם תצרו א-סימטריה בין המניעים שלכם לאלה של מתחריכם, המתחרים יעזרו לכם לנצח. גם אם לא חוויתם זאת בעבר, עדיף לההמנע מן המלחמות העקובות מדם של חדשנות תומכת נגד מתחרים חדורי מוטיבציה.
- אם הצוות שלכם פונה ללקוחות שכבר משתמשים במוצרים טובים למדי, שלחו אותם חזרה כדי לבדוק אם ביכולתם למצוא דרך להתחרות באי-צריכה. לקוחות שבאים מרקע של אי-צריכה ישמחו במוצרים פשוטים וזולים, והטכניקות להשבעת רצונם יהיו פשוטות וזולות. לעומת זאת פנייה ללקוחות שכבר מתשמשים במוצרים טובים מספיק כרוכה בייצור טכנולוגיות יקרות, שיתמודדו נגד המוצרים המבוססים, שהלקוחות כבר מרגישים נוח להשתמש בהם.
- אם לא ניתן להגיע לשוק של אי-צריכה, בקשו מהצוות שלכם לבדוק אם הטרדת שוק תחתון היא אפשרית. הם חייבים לבנות מודל עסקי שיכול להפיק רווחים כדאיים במחירים הנמוכים הנחוצים כדי לתפוס לקוחות בקצה התחתון של השוק, שבשבילם המוצרים הקיימים טובים מדי. אם גם שוק כזה לא קיים, שום השקעה לא תביא לצמיחה משמעותית.
- אם העומדים בראש המיזם משמיעים משפטים בסגנון, אילו רק היינו יכולים לגרום ללקוחות ל..., סיימו את השיחה. שלחו את הצוות חזרה כדי שימצא דרך לעזור ללקוחות לבצע בצורה זולה ונוחה יותר את המטלות שהם כבר מבצעים ממילא. תחרות בסדר עדיפויות קיים של הלקוחות קיצר את משך הכהונה של כמה אנשים טובים מאד.
- אם המוצר של הצוות או תוכנית השיווק שלו מתמקדים בפלחי שוק שגבולותיהם משקפים את גבולות הארגון שלכם, או אם שוק היעד מפולח לפי הקווים שלגביהם יש נתונים בהישג יד (סוג מוצר, נקודת מחיר או קטגוריות דמוגרפיות), שלחו את הצוות חזרה לעבודה. בקשו ממנו לפלח את השוק על פי המטלות שהלקוחות מנסים לבצע.
- אם הצפי הוא שהבסיס לתחרות לא ישתנה, כלומר שסוגי השיפורים שזכו לתגמול בעבר ימשיכו לזכות בתגמול גם בעתיד, הביטו לקצה התחתון -- פעמים רבות תראו שם הזדמנות לשנות את הבסיס לתחרות.
- אם המוצר או השרות המטרידים שלכם אינם טובים דיים, ונראה שהצוות שלכם שבוי בקסמם של סטנדרטים של התעשייה ומיקור חוץ וחוזי פיתוח, הריו גדל אדום גדול. אם תדבקו בטרם עת במודולריות ובסטנדרטים פתוחים, או שתשמרו על הארכיטקטורה הקניינית שלכם סגורה בזמן שהבסיס לתחרות משתנה, תתקשו להצליח. עדיף לפתח יכולות במקום שהכסף יהיה בו בעתיד מאשר להצמד ליכולות שהביאו לכם הצלחה בעבר.
- אם הצוות שלכם מבטיח לכם שתצליחו, משום שהיוזמה החדשה מתאימה ליכולות הליבה של החברה, אמרו לו שאינכם מסתפקים במושגים מעורפלים. בקשו תשובות לשלו שאלות ברורות: 1. האם נמצאים ברשותכם המשאבים להצליח? 2. האם התהליכים שלנו -- הדרך שבה למדנו לעבוד יחד כדי להצליח בעסקים המבוססים שלנו -- מקילים עלינו לעשות את מה שדרוש כדי להצליח בעסק החדש? 3. האם הערכים שלנו או הקריטריונים שהאנשים שלנו משתמשים בהם כדי לקבוע סדר עדיפויות מאפשרים לאנשים הביקורתיים להעניק את העדיפות הדרושה ליוזמה זאת לעומת יוזמות אחרות שמתחרות על הזמן, על הכסף ועל הכשרון שלהם?
- שאלו שלוש שאלות אלה על כל אחת מן הישויות שמרכיבות גם את הערוצים של היזמות; התהליכים והערכים של חברות הערוצים יכולות לגרום ליזמות שלכם לרדת מן הפסים ואפילו לעצור לפני שבכלל יצאה לדרך.
- לרוע המזל, ייתכן שתצטרכו להטיל ספק במנהלים שלמדתם לבטוח בהם. המנהלים בארגון שלכם, שבאופן עקבי הביאו תוצאות טובות בעבר, עלולים להיות האנשים המוכשרים פחות להביא הצלחה בעסק צמיחה חדשה. בבחירה של צוות הניהול ליזמות החדשה, אל תביטו בתכונות שמתארות את המועמדים או בהיקף האחריות שלהם בעבר. חפשו בקורות החיים שלהם את הבעיות שאיתן הם התמודדו בעבר, והשוו אותן לבעיות הצפויות ביוזמה החדשה.
- ודאו שבשנים הראשונות לאחר שהעסק החדש יצא לדרך, האנשים בצוות הפיתוח שלכם יישארו משוכנעים שאינם בטוחים מהי האסטרטגיה הטובה ביותר במונחים של מוצרים, לקוחות וישומים. עמדו על כך שהצוות יציג לפניכם תוכנית שתזרז התהוות של אסטרטגיה מתאימה. עצרו כל החלטה ליישם אסטרטגיה לפני שיוצגו ראיות ליעילותה.
- היו קצרי-רוח לרווחים. אם מישהו יאמר לכם שכמנהלים בכירים תצטרכו לספוג שנים של הפסדים ניכרים לפני שהעסק החדש יעשה גדול ורווחי, הדבר מרמז על תוכנית לדחוס טכנולוגיה מטרידה לתוך עמדה של טכנולוגיה תומכת בשוק קיים. יש השקעות נרחבות בטכנולוגיות תומכות בעלות תלויות פנימיות על פני רשת הערך שאכן זקוקות לשנים של השקעות רציניות. הניחו למתחרים המבוססים להתמודד עם בעיות כאלה. בנסיבות מטרידות המתנה סבלנית בשנים של הפסדים בדרך כלל מאפשרת לצוות לדבוק באסטרטגיה לא נכונה במשך זמן רב.
- שמרו על הצמיחה בחברה שלכם כדי שתוכלו להיות סבלניים לצמיחה. הטרדה, ובמיוחד תחרות באי צריכה, זקוקה למסלול המראה ארוך יותר לפני שתוכלו לנסוק לגבהים. אם הצמיחה של הארגון כולו מואטת, ואתם מאלצים את העסקים החדשים לנסות ולהמריא מהר מאוד, מה שאתם באמת צריכים לשמוע הוא שההנהלה עומדת לגרום לכם לדחוס את הטכנולוגיה המטרידה שלכם לתוך שוק מבוסס. כאשר תחושו בזאת, אל תקחו את התפקיד -- אתם ככל הנראה תכשלו.
Thursday, July 9, 2009
סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות
הורים יקרים,
יום א – מפגשון: שגרת הבוקר, ספירה באנגלית, ריקודים ושירים.
עמית שיתף אותנו בחוויית סוף השבוע המשפחתי שלו בצפון, וסיפר על טיול בנחל שופט http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=58 וכן בנחל דליות, הוא המג'רסה http://www.jeeps.co.il/travels.php?id=8.
מפגש הבוקר: המפגש התחיל בצורה מפתיעה עם ... קוסם! שמו הוא דני, חבר משפחה של משפחת רוזן (גיא רוזן), שהגיע מאילת לגור בעירנו היפה, והגיע לשעשע את הילדים בקסמים. היה נעים ומשעשע וגם מפתיע מאוד, ולהלן כתובת האתר שלו, במידה ותהיו מעוניינים: www.magicdan.co.il
המשכנו עם ההפעלה שמלווה במצופים שהביאו הילדים, על פי "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" שכתב צ'ייקובסקי, ואפילו הספקנו קצת לשיר ולדקלם עד שהגיעה איריס, המורה למוסיקה, כדי להעביר לילדים חזרה לקראת ההפעלה המוסיקלית ביום שישי הקרוב.
יצירה וזמן חצר: הילדים קיבלו קליפות ביצים (שטופות היטב!) צבועות בצבעים שונים ומרוסקות, וקישטו איתן "גביע גלידה" עשוי מבריסטול.
מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור מקסים שהביא נעם: "סבתא מינה מבנימינה" מאת דתיה בן דור.
גם שרנו ורקדנו ברוח עונת הקיץ.
יום ב – מפגשון: שגרת בוקר, ספירה באנגלית עד 10 ומ- 10 + שירים וריקודים.
אריאל הביא לנו חמניות יפיפיות: גם טריות וצהובות וגם אחת בלה ויבשה, שמה שהיה מדהים בה, היתה העובדה שראינו את כל גרעיני החמניה מסודרים בה בצורה נפלאה ומעניינת! אינני בטוחה מי התלהב יותר מהמראה: הגננת או הילדים ...
אורי ספר לנו על חוויות השבת שלו בדרום הארץ, כשנסע לבקר את סבו ואת סבתו בירוחם, ולמחרת נסע לביתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, הלא הוא דוד בן גוריון בשדה בוקר! היה נפלא לשמוע על כך!
מפגש הבוקר: איריס המורה למוסיקה הגיעה לערוך עם הילדים חזרה לקראת ההפעלה המוסיקלית ביום שישי הקרוב.
בסיומה יצאו הילדים לחצר.
יצירה וזמן חצר: לאחר מעט פחות משעה נכנסו הילדים פנימה, וערכנו חזרה מהנה מאוד למסיבת הסיום.
מפגש הצהרים: התחלנו עם ההפעלה על פי היצירה "דגים" מתוך "קרנבל החיות" של סנסנס, והמשכנו עם אליפות ים – יבשה מרגשת מאוד!
יום ג – מפגשון: שגרת הבוקר ...
מפגש הבוקר: למדנו היום שיר חדש ומקסים למסיבת הסיום, והילדים למדו אותו בהנאה גדולה.
בהמשך הראיתי לילדים את מערך המסיבה הצפוי, לאחר שבעצם בנינו אותו ביחד, ועברנו על כל חלק וחלק כדי לוודא שהכל ברור והגיוני לכולנו. היה באמת כיף גדול.
כל ילד מקבל 2 תפקידים ראשיים במהלך המסיבה, וכמובן כל הילדים משתתפים בריקודים ובשירים.
בסיום המפגש הגיע בני, יובל, להתארח בגן לכמה שעות, והילדים שמחו לקראתו וקיבלו את פניו בסבר פנים יפות וחברותיות!
מאז הבוקר הגיעה לגן הצלמת אפרת, שצילמה את הילדים באופן המוצלח שאנו מכירים, ואין ספק שצפויה לכם הנאה גדולה מהתמונות שתקבלו בסוף השנה!
מפגש הצהרים: כתבנו מילים על גבי הלוח המחיק, כשהילדים אומרים את האותיות על פי השמיעה והחוקים שלמדנו כבר הרבה קודם. המילים היו: "נחשון" , "נימי", "מברג", "מנעול", "חמנית", "חמניה", "שמש", אוקינוס, ו"האוקינוס הרועש" ....
יום ד – מפגשון: שגרת בוקר ...
מפגש הבוקר: ב- 9:00 בבוקר התחיל חוג יוגה מקסים לילדים, שגם אני הוקסמתי ממנו, ולאחריו הגיעה השוטרת סיגל, לספר לילדים מעט על תפקידה כשוטרת ועל מה מסוכן ברחובות.
היא הראתה לילדים את האקדח שלה, את התעודה שלה, ודיברה איתם לגמרי בגובה העיניים ובחביבות רבה.
היא גם לקחה את טביעות אצבעותיהם ... תוכלו לראות את הלוח בגן ...
היא לא יצאה מהגן לפני שריגשה כל ילד וילד בכך שנתנה לו שי צנוע (מחזיק מפתחות מחזיר אור) וגם חותמת צבאית אישית שלה!
לאחר השיחה יצאו הילדים לשחק בחצר.
יצירה וזמן חצר: בסביבות 11:30 הכנסתי חזרה את הילדים לגן, ושוחחתי איתם על נושא חשוב שהעלתה סיגל השוטרת, שהתרשמתי שלא הופנם עד הסוף: זרים.
שוחחנו מהם אנשים זרים, הבהרתי כי מאחר ואיננו יודעים מיהו אדם רע ומיהו אדם טוב, עלינו להזהר מכל אדם שאיננו מכירים, ובעצם בכך אנו מדברים על אנשים זרים.
העליתי אפשרויות שונות של פגישות לא רצויות של הילדים עם אנשים זרים, הסברתי מה יכול להיות מסוכן בכל מפגש כזה, ונתתי דוגמאות איך להימנע בנימוס מאינטראקציה כל שהיא איתם, וכמובן הוריתי להם מייד לרוץ ולחפש את המבוגר שאיתם.
השיחה היתה מעניינת מאוד, הילדים שיתפו פעולה, ועזרו לי לפתח את הנושא.
זה היה חשוב לי מאוד לעשות, מאחר ואנו נמצאים בעיצומם של ימי הקיץ החמים, שבהם כולנו כהורים לוקחים את הילדים לפעילויות שונות מחוץ לבית, שם ניתן להיתקל בזרים שונים.
כל השיחה היתה בגובה העיניים של הילדים, ברמת הבנתם, ללא הפחדות מיותרות, אבל עם דגש חזק על הסכנות הצפויות.
לאחר מכן רקדנו בשמחה רבה, עד שפתאום שמנו לב שהגיע הזמן לאכול ארוחת צהרים ...
מפגש הצהרים: הילדים קיבלו מדבקות של פירות הקיץ, ובדקנו איך נראה כל פרי ופרי, בדקנו את האות הראשונה שלהם, ואז קיבלו הילדים את הדף המוכר שמחולק לעיגולים שבתוכם מיספור מ- 1 ועד 6, ותרגלנו את שמות הפירות ואת המספרים.
מאחר ונשארתי עם הילדים גם אחרי הצהרים, נהנתי מאוד לשחק איתם משחק זיכרון פעיל במיוחד, וכמובן קינחנו (לדרישת הילדים) באליפות ... "ים – יבשה" ...
לי היה ממש כיף להיות עם הילדים עד 17:00!
יום ה – מפגשון: התחלנו את הבוקר עם שירי אותיות (!). קיבלתי דיסק מקסים עם 3 או 4 שירי אותיות (אינני זוכרת כרגע במדוייק), ונהננו ביחד לשיר אותם, ולתרגל את הסימול באצבעות הידיים של האותיות.
היה משעשע מאוד.
המשכנו בשגרת הבוקר + ספריה.
מפגש הבוקר: שרנו ודיקלמנו ממיטב השירים והדיקלומים של הקיץ, ושוחחנו איך אפשר להיות "חכם בשמש" גם אם חסרים לנו אביזרים! היה משעשע מאוד ...
המשכנו עם ההפעלות האהובות כל כך על הילדים (ועל הגננת שלהם ...) עם המצופים על פי "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי וכן עם הדגים על פי "דגים" מתוך קרנבל החיות של סנסנס.
באמצעות יצירות קלאסיות אלו אנו מרחיבים את האופקים בהכרתנו יצירות נוספות, וכמובן ממשיכים בתהליך שאני מקפידה בו מתחילת השנה, הלא הוא ההאזנה הפעילה. אנו מכירים כל שיר לעומק, מאזינים למנגינה שלו, ומנסים להבין מה היא מספרת. אנו מקפידים מאוד על קצב, על האבחנה בין החלקים השונים בכל יצירה או שיר, ונותנים מקום לאותם שינויים בכך שאנו פועלים באופנים שונים בחלקים השונים.
בשבוע הבא נתחיל נושא חדש שיימשך גם הוא שבועיים (אבל אל תמהרו לקחת הביתה את המצופים, מאחר ועוד נשתעשע איתם גם בהמשך ...):
מוסיקה!
במסגרת נושא זה נכיר בעיקר יצירות קלאסיות נוספות, אבל גם יצירות מודרניות יותר.
נלמד לחלק כל יצירה לחלקיה השונים, נבין את ההבדלים, ונקיים בכך האזנה פעילה ואינטליגנטית, שתאפשר הכרות טובה יותר וברורה יותר לילדים לגבי כל יצירה אותה נכיר.
כמובן כל יצירה תלווה בהפעלה משלה, שתמחיש בצורה משעשעת לילדים את החלקים השונים בכל יצירה, ותגרום להם להיות מודעים יותר אליהם.
נכיר מלחינים כגון: פילמור, קודאי, נינו רוטה, זמפיר, באך נמשיך עם צ'ייקובסקי (במסגרת הבלט "מפצח האגוזים"
כמובן פרטים בהמשך במהלך השבועיים היפים שאני מחכה להם בקוצר רוח!
בסוף המפגש יצאנו לטיול מיחזור עמוס במיוחד, ושוב תודה לכולכם על שיתוף הפעולה הפורה בנושא!
מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בחגיגת מסיבת יום הולדת לרחלי, הסייעת החמודה של הצעירים, שחגגה היום יום הולדת חשוב ומיוחד, ולאחריו המשכתי לספר לילדים את עלילותיו של יוסף, בנם של יעקב ורחל.
מחר נחגוג למעין גולדבורט יום הולדת 5!
מזל טוב לחמודה ולמשפחתה!
בשל הפעילות תתקיים מסיבת יום ההולדת בשעה 9:00
ולכן אני מבקשת לנסות ולהביא את הילדים לכל המאוחר עד 8:30 לגן!
ספריה:
ביום חמישי הבא, ה- 16/7 נחליף ספרים בפעם האחרונה,
וביום חמישי שלאחריו, ה- 23/7 נסגור את הספריה!
אנא הערכו בהתאם, ודאגו להחזיר את הספרים בזמן למען הסדר הטוב.
Monday, July 6, 2009
חם, שטוח וצפוף מאת תומס פרידמן

לאחר שקראתי את ספרו של תומס פרידמן העולם הוא שטוח ולמדתי ממנו רבות שמחתי לגלות כי הוא הוציא לאור ספר חדש בשם חם שטוח וצפוף שגם הוא עוסק בנושא הגלובליזציה.
הספר במקור (תרגמה מאנגלית עדי הירש) נקרא Hot, Flat, and Crowded.
פרידמן אבחן תהליכים עולמיים, תאר אותם היטב, נתן בהם סימנים (בספרו העולם הוא שטוח הוא מתאר תקופות של קפיצות דרך בגלובליזציה מה שהוא כינה: גלובליזציה 1.0, 2.0 ו-3.0) וניתח השלכות וברירות. בספרו הזה הוא מתקדם הלאה אל מעבר לאבחון ולתיאור ולניתוח. בספרו זה הוא מביט אל ההווה בעיניים פקוחות לרווחה ומציג עתיד רע מאד כתוצאה מריבוי אוכלוסייה והתגברות התחממות כדור הארץ. יחד עם זאת הוא אינו מסתפק בניתוח ובראיית שחורות אלא מציג חזון לפתרון ומנתח את הקשיים ואת ההזדמנויות במימוש חזונו זה.
הספר מרתק ביותר ומהנה ביותר, לא רק מפני שהוא מסביר יפה תהליכים שמתרחשים בעולם באופן ברור ומודגם יפה (בדוגמאות רבות מאד ובסיפורים רבים מאד) אלא גם יש בו שילוב של "מספר סיפורים" (יש לו מטאפורות מפה ועד להודעה חדשה, כמו גם בספרו הקודם) ושל "מסע עולמי" כי הוא מסוגל בסיפוריו ובדוגמאותיו לשאת את הקורא איתו במסעותיו בין מדינות, חבלי ארץ ויבשות עד לקיצוניות שבעמוד אחד עברתי בין שלוש יבשות ובין שש מדינות וכמה תרבויות שונות.
פרידמן מאיר עיניים בחוקי הנפט שהוא מנסח. חוק הנפט הראשון שלו הוא שמחיר הנפט הוא במתאם הפוך לחרויות ולפיתוח: כשהאחד יורד השני יורד. חוק הנפט השני שלו הוא שלא ניתן היום להיות מציאותי וגם יעיל בתחום מדיניות החוץ, או אידאליסט יעיל בקידום הדמוקרטיה ולא להיות גם סביבתן יעיל שחוסך באנרגיה. פרידמן עוד טוען שנפט הוא הסיבה שבגללה נשים בארצות במזרח התיכון נותרות פחות משכילות, פחות מיוצגות בכח העבודה ומשוללות כח פוליטי.
בעמודים 28 ו-29 טוען פרידמן טענה מעניינת מאד שאם מחליפים בה את המילה "אמריקנית" במילה "ישראלית" נדמה לי שהיא תהיה תקפה במידה שווה: "הסכנה היא שהשיתוק של המערכת הפוליטית האמריקנית - אי-יכולתה להתמודד עם כל בעיה רב-דורית שהיא - פשוט ישחק לאיטו את כוחנו ואת נכסינו כחברה. לאט-לאט נעצור את ההגירה, לאט-לאט נוותר על המחויבות שלנו לסחר חופשי, לאט-לאט נרשה לתקציבי המחקר במדעים להצטמצם, לאט-לאט נניח לבתי הספר הציבוריים שלנו לגלוש לבינוניות ורק לאט מאוד ניזכר להכיר באתגר האנרגיה הניצב מולנו. [...] הדברים פשוט ימשיכו להתנהל להם ולהתנהל להם - עד שפתאום הם כבר לא יתנהלו; עד שיום אחד נתעורר ונביט שסיבנו ונגלה שכמדינה, באמת נותרנו מאחור."
בעמוד 42 יש תאור יפה של כימאי אנרגיה להמחשת כמויות פליטת הפחמן הדו-חמצני במונחים של פסולת: "תארו לעצמכם שאתם נוהגים במכוניתכם, ומדי שלושה קילומטרים אתם משליכים קילוגרם אשפה מבעד לחלון. וכל מי שנוסע בכביש המהיר במכוניות ובמשאיות, עושה בדיוק אותו הדבר, ואנשים שנוהגים בהאמרים זורקים החוצה שתי שקיות בכל פעם - אחת מחלון הנהג והשנייה מחלון הנוסע. איך הייתם מרגישים? לא כל-כך טוב. ובכן, זה בדיוק מה שאנחנו עושים; פשוט אי-אפשר לראות את זה. אלא ששמה שאנחנו משליכים החוצה הוא קילוגרם של פחמן דו-חמצני - זה מה שמגיע לאטמוספרה, בממוצע, בכל שלושה קילומטרים של נסיעה במכונית."
פרידמן מסביר שמחסור באנרגיה ואי נגישות לאנרגיה מגדילים באופן ניכר את הפערים בין תרבויות ואת הפערים בתור חברות אנושיות. אם אנרגיה חסרה זו, לכל אותם בני אדם בעולם שכרגע היא חסרה להם ולא נגישה להם, תסופק על ידי פחם, גז טבעי או נפט אזי הנזק הסביבתי יהיה עצום. יש צורך והכרח לאנרגיה ירוקה.
במחצית הראשונה של הספר פרידמן מתאר את הבעיות שלכאורה אינו פתירות שנוצרו בתקופת האנרגיה-אקלים:חוסר איזון בין היצע לביקוש של אנרגיה, רודנות הנפט, שינוי האקלים, דלות אנרגיה ואובדן המגוון הביולוגי. הוא טוען שבעיות אלה עתידות לעצב את חיינו ואת כוכב הלכת שלנו בשנים הבאות. כאמור, פרידמן לא מסתפק בהצגת הבעיות אלא מציע חזון לפתרון כולל.
פרידמן גם לא בוחל בהטפה בסגנון מחזירים בתשובה או סוחטי תרומות כשהוא משתמש פעמים רבות מאד בספרו בהקשרים של גהינום וגן עדן כשמדברים על אנרגיה.
הספר מחכים מאד ופוקח עיניים.
מומלץ!
נסיקה מאת ג'ד מרקוריו

נהנתי ממנו מאד.
הסיפור הזה של מציאות חלופית במרוץ להנחתת האדם הראשון על הירח היה מהנה ומעניין מאד.
מעניין עוד היה השילוב של ההסתרה של גיבורים לאומיים מהתודעה הציבורית.
עלייתו מדלות ונערות נוראית של יבגני ירמין (סטאלינגרד ההרוסה, בית היתומים ובפרט מקרה האונס) נגעה מאד ללבי.
היה נדמה לי, אבל לא הקפדתי לבדוק, שהשימוש בשמו הפרטי, יבגני נעשה כשנימת המספר היתה אישית ואילו שם המשפחה, ירמין היה בשימוש כשהיה מדובר בראייה של אחרים אותו או תדמית הגיבור.
הפריע לי השימוש בנוטריקונים, ראשי תיבות, במיוחד בפרקים על תכנית החלל ומסעו לירח.
הסיפור היה מרתק ומעניין.
הסיפור של ירמיין הזכיר לי את המשל (חושבני שקראתי עליו בספרו של חיים שפירא "על הדברים החשובים באמת") על זה שחמד קרקעות ויום אחד הגיע לעיירה ובה שמע שיש מי שמוכן לתת קרקע בשיטת "תפוס כפי יכולתך". הולך חומד הקרקעות ומוצא את האנשים שבהם מדובר ומביע עניין בקרקעות. ואלה אומרים לו: אתה יכול בעבור סכום סמלי של כך-וכך מטבעות לקבל קרקע בשטח שאותו תצליח להקיף במלואו ובלבד שתשלים צורה סגורה ותשוב לפני שקיעת החמה. מרוצה מאד ביום למחרת מתייצב האיש בפני המוכרים ונותן בידם את המטבעות ומתחיל לרוץ. הוא מתקדם ומתקדם במהירות רבה ולבו רן מרוב שמחה על העסקה המצויינת. הוא מקפיד להאיץ ולרוץ מהר ככל יכולתו כדי לכסות יותר ויותר שטח. כשהשמש מתחילה לרדת הוא מבין שצריך לחזור אבל יש לו בעייה: הוא כבר לא יכול לרוץ מהר כמו קודם, ובוודאי שלא מהר יותר, כי הוא התעייף וגם הזמן שנותר לו לשוב קצר מהזמן שהוא עשה בו שימוש כדי להתרחק. המחשבה שיאבד את הקרקע היתה קשה מנשוא לאיש והוא אסף את כל כוחותיו והגיע זמן קצר לאחר השקיעה בחזרה לנקודת ההתחלה ושם נפל ונפח את נשמתו. אמרו האנשים, אדם לא צריך יותר קרקע ממידותיו לצורך קבורתו. הם חפרו בור, קברו אותו ושבו לביתם.
המשל הזה כאמור מאד מזכיר לי את מה שקרה ליבגני ירמין. הוא התאמץ לדחוף הלאה והלאה לעבר מטרה והדבקות הזאת במטרה סימאה את עיניו מלראות איך הוא במו ידיו משחית את סיכוייו לחזור בחיים לביתו.
ירמין כל חייו ניסה לצאת מהסחי ולהתקדם. הוא התקדם להפליא אבל לא זכה להכרה בהישגיו לאורך זמן. הכרה שהוא כה רצה בה. הרצון העז שלו לזכות בהכרה ועוד כזאת שתוציא אותו מאלמוניותו עלה לו בחייו.
מעניין לראות שהוא לא מצא עניין, נחמה ואושר בחיי המשפחה ורק ההתקדמות בהתגברות על אתגרים היתה לנגד עיניו.
נהנתי מאד מהספר.
Sunday, July 5, 2009
עידן הקרח 3

זה היה מצחיק, מבדח ומהנה. כולנו נהננו מאד, מקטן ועד גדול.
מומלץ ביותר!!
סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי
הורים יקרים,
יום א – מפגשון: התחלנו כמובן עם שגרת הבוקר, וכפי שהבטחתי התחלנו היום לספור ב...אנגלית
עד 10 ומ- 10.
ההתלהבות היתה רבה, וכן גם שיתוף הפעולה. שפה זו ילדים רבים מכירים, ולכן היה קל ונחמד. הספירה אחורנית מ- 10 היתה מוכרת פחות, אבל האתגר שבה ריתק אותם. הספירה לווותה כמובן באיצבוע.
שוחחנו על לוח התוכן שהשתנה, על הנושאים החדשים שהתחלנו – "חכם בשמש" ו"קיץ", ובדקנו איך אילו אותיות מרכיבות את המילים "שמש" ו- "קיץ".
סיימנו בריקודים ובשירים!
מפגש הבוקר: שוחחנו על הקיץ, ובעיקר על המאפיין שמוכר מאוד : הים! הילדים סיפרו מי גר בים (בעלי חיים ימיים שונים, שבשמותיהם הם נקבו), מה אוהבים בו (לשחות, לבנות ארמונות בחול, לאסוף צדפים, לאכול ארטיק, לחפש סרטנים וכו'), מה טעמו (מלוח...), ומה הם נוהגים לאכול בים (פירות קיץ שונים וכמובן ארטיקים וגלידות בטעמים שונים).
בדקנו מה יקרה אם נוסיף כפית סוכר לים המלוח, והבנו שבעצם ... כלום ... שוחחנו מדוע כך הדבר.
שוחחנו על הדומה והשונה בין ים המלח לים התיכון ולכינרת.
המשכנו עם שיחה על פירות הקיץ, וכל ילד סיפר מהו הפרי (או הפירות) האהוב עליו.
שוחחנו על השמש: מאחר ושיחה זו באה בעקבות שיחה שהתנהלה במפגשון לפני כמה שבועות, היום השיחה היתה ברורה יותר, והיה כיף לראות שהילדים זוכרים: אז שוחחנו מדוע השמש לא באמת שוקעת במים, ומה באמת קורה לה, על כך שכדור הארץ, בו נמצאת גם מדינת ישראל, מסתובב סביב עצמו ובמקביל סביב הירח, בשעה ששמש לא זזה כלל. תוך כדי סיבובו הוא פונה פעם לכיוון השמש ופעם לא. כשהוא פונה – השמש זורחת ומאירה, וכשלא – יורד הלילה.
היום שוחחנו על צבעי השמש בזמנים שונים של היום: צהוב בשעות הבוקר והצהרים, כתום אחרי הצהרים ואדום בערב.
שוחחנו על הפרח: חמנית, והבנו מדוע הוא נקרא כך, כשאנו נזכרים בשם נוסף לשמש, הלא הוא "חמה" (מאחר והשמש מחממת). דיקלמנו דיקלום מקסים בהקשר זה, וגם הצגנו אותו.
סיימנו בדיקלומים מקסימים ובשירי קיץ:
"סוכריה בים" (דיקלום), "חמנית ושמש" (דיקלום), "בים האדום" (דיקלום), "על הקור טיפס לו עכביש קטן", "3 דגים יצאו לטייל בים", "ארטיק-מסטיק".
יצירה וזמן חצר: היום עסקנו בכמה דברים בו זמנית: הילדים הכינו ים מצבע גואש כחול + גלים שצויירו על ידי השפיץ של הלקקן, ובהמשך צבעו דף בצבעי השמש – מחר נמשיך את היצירה ונרכיב שמש מיוחדת במינה.
מפגש הצהרים: אליפות ים – יבשה.
יום ב – מפגשון: שגרת בוקר , ספירה באנגלית עד 10 ומ- 10 למטה, ועוד הספקנו לשיר ולרקוד!
מיקה סיפרה לנו על טיול שבת שערכה עם משפחתה בחוות סוסים בבית אורן, על ביקור באמצעות רכבל בסטלה מאריס בהר הכרמל http://www.fixtravel.co.il/article_details.asp?id=330 , וכן על מוזיאון בובות מקסים. http://www.mapa.co.il/ng/buildrecord_LP3.asp?id=60932
מפגש הבוקר: התחלנו בשיחה על נושא "חכם בשמש": על יתרונות וחסרונות השמש (מפעילה את ויטמין D שמתחת לעורנו, מחממת, מאירה – לעומת שורפת ומקלקלת).
הילדים ואני העלנו רעיונות מדוע מאפייני חכם בשמש (קרם הגנה, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, שהיה במקום מוצל, שתייה מרובה) הם כאלו.
מיקה פתאום הפנתה את תשומת ליבנו לעובדה מעניינת שצבעי השמש (צהוב, אדום וכתום) זהים לצבעי המדורה! שוחחנו על עניין זה, והגענו במשותף למסקנה כי השמש היא בעצם כמו המדורה: חמה ושורפת אך גם מועילה.
לאחר מכן קיבל כל ילד דף וצבע פנדה באחד מצבעי השמש וכן 6 מדבקות בנושא "חכם בשמש":
הילדים נדרשו לצייר שמש במרכז הדף וכן 6 עיגולים מסביב לשמש, ובסופו של דבר להדביק את המדבקות בתוך העיגולים: כל מדבקה בעיגול.
ראשית הדגמתי לילדים את הבקשה, וגם חזרתי את ההוראות בעל פה, ומשם המשיכו הילדים לבדם.
המטרה היתה כמובן המחשה חווייתית של הנושא – אבל גם הבנת הנשמע: היו ילדים שהאזינו בתשומת לב להוראות ואכן ביצעו במדוייק את הבקשה, והיו שמיהרו לפעול מבלי לחשוב על הבקשה, ולכן קיבלו שוב ושוב דפים כדי להתחיל את עבודתם מחדש. בסוף הפעילות שוחחנו על כך.
את הדפים תוכלו לראות בקלסרי הילדים.
המשכנו עם דיקלומי הקיץ ובשירי הקיץ – להנאת כולנו, וסיימנו במשחק זיכרון בנושא סמלי הקיץ.
היה פשוט מקסים!
יצירה וזמן חצר: את ה"ים" הכחול הדבקנו על גבי לוח התוכן ויצרנו ים מקסים, ואת ה"שמש" המשכנו בכך שהילדים הדביקו לה "קרניים". היצירה היפה מקשטת את לוחות הגן – להנאת כולנו. כן סיימו הילדים להכין את המשקפות שלהם, ומחר נתחיל להשתמש בהן.
מפגש הצהרים: חזרות מהנות מאוד למסיבה.
יום ג – מפגשון: שגרת בוקר, ספירה עד 10 באנגלית ובחזרה וכן שירים וריקודים.
מפגש הבוקר: כל ילד קיבל לידו את המשקפת היפה שהכין מתחילת השבוע, ונכנסנו לארץ הדמיון: על הרצפה פרסנו סדין גדול ועליה מצוייר ים, וכל הילדים "השקיפו" עם המשקפת לעבר האופק (הכרנו את המילה ולמדנו את משמעותה). התחלתי אני, ותיארתי להם מה אני "רואה" עם המשקפת. כך הצטרפו הילדים למשחק, וכל אחד תיאר מה הוא רואה. שוחחנו על היצורים השונים שפגשנו בים, ולמדנו דברים רבים. הילדים אהבו מאוד את הטיול בארץ הדמיון הימית, והזמן עבר מהר מאוד!
סיימנו חלק זה של המפגש עם שיר נחמד שהכרנו: "ביד אחת יש לי סירה".
סיימנו מפגש מקסים עם 2 יצירות קלסיות נוספות שהכרנו בנוסף ל"ריקוד" מאת בטהובן ו"הריקוד ההונגרי" מאת ברהמס:
1) "דגים" מתוך "קרנבל החיות" מאת סנסנס
2) "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" מאת צ'יי'קובסקי
על פי 2 יצירות מקסימות אלו, השונות מאוד האחת מן השניה ("דגים" מאוד שקט וזורם, "ריקוד רוסי" מאוד קצבי ומהיר) המשכנו להפעיל את הדמיון:
עם היצירה "דגים" קיבלו הילדים דגים עשויים סול, והפעלנו את הדגים על פי מה שהמוסיקה מספרת לנו. הדגים לעתים שחו, לעתים צללו, לעתים אכלו. האזנו ביחד למוסיקה, שמנו לב לשינויים שבה, ולמדנו להאזין לה מתוך הבנה לספור שהיא מספרת. הילדים אהבו מאוד את היצירה ואת ההפעלה!
לקראת ההאזנה ליצירה "ריקוד רוסי" לבשו הילדים את המצופים שלהם. אלה שלא הביאו מצופים (וגם חלק מאלה שהביאו ... )הפכו לצוללנים.
צללנו למים, קפצנו, שחינו באופנים שונים – ושוב הכל תוך כדי האזנה פעילה ומושכלת ליצירה המקסימה.
לאחר מפגש ארוך ודמיוני ומאוד מאוד מלהיב – יצאנו לחצר.
מפגש הצהרים: אליפות ים – יבשה, כשהאלופים הבלתי מעורערים שבאמת החזיקו מעמד בצורה מעוררת כבוד הם: אריאל, עדן, אוריה, בן ואיתי זלוטניק! כל הכבוד לילדים!
יום ד – יום חופשי
יום ה – מפגשון: שגרת הבוקר + ספריה + ריקודים ושירים.
בכוונה הארכתי בזמן המפגשון מאחר וידעתי כי לא נספיק לקיים מפגש בוקר. היה כיף ושמח!
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לחצר, ויצרנו (וכמובן גם שיחקנו).
יצירה וזמן חצר: הילדים הכינו היום ... דגים ... כל ילד קיבל עיגול מבריסטול, אותו יכול היה לקשט באמצעים רבים שעמדו לרשותו: גואש, דבק, נצנצים, פיסות נייר צבעוניות וכסופות, צבע פנדה וכו'. לאחר שכל ילד קישט את העיגול שלו, גזרנו משולש (כמו משולש פיצה ...) מכל עיגול, אותו הדבקנו בקצה הנגדי של העיגול, ויצרנו דג! להשלמה נוספה עין זזה. הדגים יעטרו את לוח התוכן, וסוף סוף הים שהוכן בתחילת השבוע על ידי הילדים יאוכלס בבעלי החיים המתאימים!
בסביבות השעה 11:00 הגיע אלי פלפלי והעביר לילדים הצגה בחשיכה פשוט מאלפת! הספור היה על דגי – דג ובת הים, ולימד פרק על חברות ונתינה. מקסים!
מפגש הצהרים: התחלנו בריקודים, והמשכנו בספור תורה. המשכנו לספר את קורותיו של יוסף, לאחר שנמכר לארמון המלך פרעה במצרים. ספרתי על קידומו במטבחו של פוטיפר, ועל הטרדותיה של אשתו ... (והכל כמובן מותאם לגיל הילדים).
הורי השבת יהיו: איתי ז. + מעין ג. + עדן + גיא ר.
מחר נחגוג לאיתי זלוטניק יום הולדת 4!
מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!
*********************
ביום שישי, ה- 10/7 תתקיים פעילות מוסיקלית עם איריס, המורה למוסיקה בשעה 11:00
במקום קבלת שבת.
ההורים מוזמנים! אנא שריינו את היום ואת השעה!
*********************
ספריה:
ביום חמישי ה- 16/7 נחליף ספרים בפעם האחרונה,
וביום חמישי שלאחריו, ה- 23/7 נסגור את הספריה!
אנא הערכו בהתאם, ודאגו להחזיר את הספרים בזמן למען הסדר הטוב.
*********************
בשבוע הבא לא אקח יום חופשי, ואהיה עם הילדים במשך כל השבוע.
*********************
להנאתכם 2 מהדקלומים שהכרנו השבוע:
"סוכריה בים"
זרקתי סוכריה לים
היא צללה עמוק עמוק
אם כולם יעשו כמוני – הים יהיה מתוק!
אם הים יהיה מתוק, כולם ישתו ים,
ולא יישאר ים לקיץ החם ...
חמנית ושמש \ טיבה נוף
חמנית קטנה התעוררה, פקחה עיניים,
מיד חיפשה את השמש בשמיים.
שלחה אליה חיוך צהוב -
"שיהיה לך בוקר שמח וטוב"