Tuesday, July 14, 2009

הזמן דוחק ואין לי פנאי לכתוב ביומן הרשת

כל זמני הפנוי מוקדש לאחרונה בקריאה של כתבי יד (שני ספרים חדשים של כתה ד' בשיטת מתמטיקה יסודית שהם שכתוב מלא של ספרי סנגפור ע"י רון אהרוני ותלמה גביש וספרה השני של לאה צבעוני בסדרת עברית כהווייתה). בנוסף לקריאה אני מעיר הערות רבות וזה גוזל זמן ניכר וריכוז רב.

ביום ו' האחרון רכשנו אביב ואני אפניים נגררים (חצי אופניים בעצם) שמחברים אותם למושב של האופניים שלי. כך אפשר שילד ירכב על הנגרר כשאני רוכב וגורר את הנגרר. אם הילד רוצה הוא מדווש ועוזר לי ואם לא הוא נגרר. זה אפשר לאביב ולי לגמוע דרך ארוכה בסדרת רכיבות של שעתיים כל אחת במהלך סוף השבוע ותחילת השבוע. למעשה, רכבנו כך מידי יום, פרט להיום. כנראה נמשיך ברכיבות גם מחר. היום את כל הילדים ליוויתי כך לקייטנות. לפי התור. הם היו מרוצים ביותר.

Monday, July 13, 2009

פתרון החדשנות מאת קלייטון כריסטנסן ומייקל ריינור


קראתי את ספרם שלקלייטון כריסטנסן ומייקל ריינור, פתרון החדשנות. על הספר שמעתי מחברי, ליאור בר-און שטען כי זה ספר מעניין ומלמד מאד והוא היה מופתע מאד לטובה שמחירו של הספר רק 25 ש"ח. בדקתי ומצאתי שאכן כך מחירו. אותי הפתיע שהספר באמת מלמד ומחכים (אם כי סגנון התרגום, או אולי המקור, והעריכה אכן טעונים שיפור...) ומחירו זול יחסית.



הספר מכיל 310 עמודים וראה אור בהוצאת אופוס. התרגום מהמקור, The Innovator's Solution, של הדי פרן.

הכותבים מציגים סימנים ומאפיינים של מה שהם מכנים חדשנות מטרידה לעומת חדשנות תומכת. הם מסבירים את ההבדלים בין שני סוגים אלה של חדשנות ומציגים מאפיינים של מנהלים ושל חברות ושל כספי השקעה הטובים לכל אחד מהסוגים. עוד מציגים הכותבים את הכשלים המועדים לפתחיהם של מנהלים, יזמים ומשקיעים כשהם מבלבלים בין צעדים הראויים לחדשנות תומכת בשעה שמדובר ביוזמה של חדשנות מטרידה. כמה מההבחנות וכמה מהמסקנות הן מאלפות בעיני ועזרו לי להבין כמה תהליכים שראיתי בארגון שבו אני עובד ואני מרגיש שאני מסוגל לנתח ולהבין יותר תהליכים שאהיה עד להם בארגון עוד בעתיד. אני מתכוון לנסות ולבדוק עד כמה מובהקים הסימנים והרמזים שעליהם מדברים הכותבים והאם אכן שימוש בעצות ובמסקנות שלהם מועיל יותר או לא משנה כלל.

בעמוד 37 למדתי ש-"חדשנות מטרידה אינה מנסה להציע מוצרים טובים יותר ללקוחות קיימים בשווקים מבוססים. במקום זאת היא מטרידה ומשבשת, ומגדירה מחדש את השוק על-ידי הכנסת מוצרים ושרותים שאינם טובים כמו המוצרים הקיימים, אבל יש בהם תועלת אחרת -- הדרך כלל אלה מוצרים פשוטים, נוחים וזולים יותר, שקורצים ללקוחות חדשים או ללקוחות תובעניים פחות.
אחרי שהמוצר המטריד מבסס את אחיזתו בשווקים החדשים או בשווקים הזולים, מתחילים מחזורי שיפור. מאחר שקצב ההתקדמות הטכנולוגית עולה על יכולת הניצול של הלקוחות, בסופו של דבר הטכנולוגיה שלא היתה טובה מספיק משתפרת עד כדי סיפוק הצרכים של הלקוחות התובעניים יותר. אולם בשלב זה המטרידים כבר עלו על מסלול שבסופו של דבר ימחץ את החברות הוותיקות. זו הבחנה חשובה למחדשים המבקשים ליצור עסקי צמיחה חדשה. אמנם החברות המובילות בתעשייה בדרך כלל מנצחות במאבקים על חדשנות תומכת, אבל הטרדות מוצלחות כמעט תמיד מבוצעות על-ידי השחקנים החדשים."

ובעמוד 59: "ההטרדה היא תאוריה: מודל תפישתי של סיבה ומסובב שמאפשר לנבא טוב יותר את התוצאות של תחרות בנסיבות שונות. חוסר הסימטריה במוטיבציה שנדונה [...] מהווה כח כלכלי טבעי שפועל על כל אנשי העסקים כל הזמן. מבחינה הסטורית, כוחות אלה כמעט תמיד מוטטו את המובילים בתעשייה כאשר המתקיפים הטרידו אותם, משום שאסטרטגיות מטרידות מסתמכות על כך שהמתחרים יעשו את הדבר הטוב ביותר והדחוף ביותר בשבילם: סיפוק הלקוחות החשובים ביותר שלהם והשקעה במקומות שהרווחים בהם הם הכדאיים ביותר. בעולם רודף רווחים זהו הימור די טוב.
אבל לא כל הרעיונות החדשניים יכולים להיות מעוצבים לכדי אסטרטגיית הטרדה, משום שלא תמיד מתקיימים כל התנאים הדרושים. במצבים כאלה עדיף להשאיר את ההזדמנות לחברות שכבר מבוססות בשוק. פה ושם קרה שחברה חדשה תפסה את החברות הגדולות נרדמות על המשמר, והצליחה עם אסטרטגיה של חדשנות תומכת, אבל זו עדיין תופעה נדירה. הטרדות אינן מבטיחות הצלחה, הן רק מוסיפות מרכיב חשוב לנוסחה הכללית. אנשים שיוצרים עסקים למטרת צמיחה חדשה חייבים להתמודד עם כמה אתגרים נוספים [...]"

ובעמודים 82 ו-83: "חלק גדול מאומנות השיווק מתמקד בפילוח: זיהוי קבוצות לקוחות ששרות או מוצר מסויימים יקסמו להן. לעיתים קרובות אנשי שיווק מפלחים את השווקים לפי סוג המוצר, לפי נקודת המחיר או לפי נתונים דמוגרפיים או פסיכוגרפיים של אנשים או חברות שהם הלקוחות המיועדים. למרות המאמץ המושקע בפילוח, אסטרטגיות חדשנות המבוססות על קטגוריות או על סכמות פילוח אלה נכשלות לעיתים תכופות. לדעתנו, הסיבה לכך היא שפילוחים אלה מוגדרים לפי תכונות -- של מוצרים או של לקוחות. כפי שאנו חוזרים ומדגימים בספר, תאוריות המבוססות על קטגוריזציה חפי תכונות יכולות אמנם להצביע על מתאם בין תכונות ובין תוצאות, אבל רק תאוריית שיווק המציעה הסבר סיבתי, והמבוססת על קטגוריזציה של נסיבות (פילוח), יכולה להקנות למנהלים את הביטחון שתכונות המוצרים ומיצובם יכבשו את לב הלקוחות."

בעמוד 104: "זיהוי של דריסת רגל מטרידה פירושו התשרות למטלה מסוימת שאנשים -- כלומר הלקוחות העתידיים שלכם -- מנסים לבצע בחייהם. הבעיה היא שבניסיון לבנות תוכנית עסקית משכנעת למוצרים החדשים מנהלים אנוסים לכמת את ההזדמנות שקיימת לדעתם, והמידע הזמין להם מבוסס על מונחים של תכונות מוצר או תכונות דמוגרפיות ופסיכוגרפיות של הלקוחות הפוטנציאליים. אי-הלימה זו שבין הצרכים האמיתיים של הלקוחות לבין המידע שמכוון את רוב מאמצי הפיתוח מובילה את החברות לעבר מטרות לא קיימות. החשיבות של זיהוי המטלות שהלקוחות מנסים לבצע הוא מעבר לדריסת הרגל הראשונה. רק אם החברה תתחייב להכניס שיפורים שהלקוחות ידעו לשכור, יוכל המוצר המטריד להשאר במסלול צמיחה."

בעמוד 132: "איזה סוג לקוחות יספק את הבסיס האיתן ביותר לצמיחה עתידית? אתם מעוניינים בלקוחות שכבר זמן רב רצו את המוצר שלכם, אבל לא יכלו לרכוש אותו עד שאתם הופעתם בשטח. אתם רוצים לרצות בקלות לקוחות אלה, ואתם רוצים שהם יזדקקו לכם. אתם רוצים שהלקוחות שכבר שייכים לכם יהיו מוגנים מפני התקדמות של מתחרים. אתם רוצים שהלקוחות שלכם יהיו כל-כך כדאיים לאנשים שאתם עובדים איתם, שלכל אחד בתוך רשת הערך שלכם תהיה מוטיבציה לדחוף את ההטרדה קדימה.
החיפוש אחר לקוחות כאלה אינו מלחמה בטחנות רוח. אלה הם הלקוחות שתמצאו כאשר תעצבו את רעיונות החדשנות שלכם על-פי תבנית ארבעת המרכיבים של תחרות באי-צריכה.
אף-על-פי שלקוחות אלה נראים מושכים ביותר, תהליך הקצאת המשאבים מאלץ את רוב החברות, כאשר הן ניצבות בפני הזדמנות כזאת, ללכת בכיוון ההפוך: לפנות ללקוחות קיימים. כדי להמלט מדילמה זו, מנהלים צריכים לתפוש את ההטרדה כאיום ולהקצות לה את המשאבים הדרושים, ואז להציג אותה כהזדמנות בפני האנשים שהופקדו על בניית העסק החדש. ניהול זהיר של התהליך במטרה להתמקד בלקוחות האידאליים עשוי לספק ליוזמת הצמיחה החדשה בסיס מוצק לצמיחה בעתיד."

בעמודים 152 ו-153: "כאשר השימושיות והאמינות של מוצר אינן טובות דיין כדי לענות על צורכי הלקוח, החברות שייהנו מיתרון תחרותי הן אלה שארכיטקטורת המוצרים שלהן היא קניינית, ושיש בהן אינטגרציה על פני הממשקים ברשת הערך שלהן. כאשר השימושיות והאמינות נעשות טובות דיין, המרכיבים שנותרים טעוני שיפור הם מהירות וזמן התגובה ללקוח, ואז האסטרטגיה ההפוכה היא הנכונה. ידן של החברות המתמחות, נטולות האינטגרציה, שעובדות לפי ארכיטקטורה מודולרית וסטנדרטים של התעשייה, תהיה על העליונה.
בתחילת הגל של הטרדת שוק חדש החברות שיצליחו ביותר הן אלה שיש בהן אינטגרציה ושהארכיטקטורה שלהם קניינית, משום שהמוצר עדיין איננו טוב דיו. אחרי כמה שנים של שיפורים תומכים חלוצים מטרידים אלה עצמם יהיו חשופים להטרדות כלאיים מצד חברות מהירות וגמישות יותר, נטולות אינטגרציה, שההתמקדות שלהן מאפשרת להן עלות תקורה נמוכה יותר.
לחברה המשרתת לקוחות בפלחים רבים של השוק ניהול המעברים הוא נפתל, משום שהאסטרטגיה והמודל העסקי, הדרושים כדי להגיע בהצלחה ללקוחות בלתי מרוצים בפלחים הגבוהים, שונים מאד מאלה הדרושים כדי להתחרות במהירות, בגמישות ובמחיר הנמוך של הפלחים הנמוכים בשוק. אחיזת המקל בשני קצותיו פעמים רבות מחייבת בנייה של כמה יחידות עסקיות."

בעמוד 164 מוצגים שישה שלבים של תהליך טבעי ובלתי נמנע (לדברי הכותבים) של קומודיטיזציה:
"1. כאשר השוק החדש מתגבש, חברה מפתחת מוצר קנייני, שגם אם אינו טוב דיו הוא מתקרב להשבעת רצון הצרכנים יותר מהמוצרים של המתחרים. הוא עושה זאת בזכות ארכיטקטורה קניינית, והוא מניב שולי רווח כדאיים.
2. כאשר חברה חותרת להשיג את המתחרים הישירים שלה, היא תספק בסופו של דבר רמת אמינות ושימושיות גבוהה יותר ממה שהלקוחות בפלחים הנמוכים של השוק יכולים לנצל.
3. הדבר גורר שינוי בבסיס התחרות בפלחים אלה.
4. מתפתחת ארכיטקטורה מודולרית.
5. הארכיטקטורה המודולרית מעודדת דה-אינטגרציה של הענף.
6. הדה-אינטגרציה של הענף מקשה מאד את היכולת לבדל ביצועים או מחירים ביחס למתחרים המרכיבים את המוצרים מאותם הרכיבים ועל פי אותם הסטנדרטים. מצב זה מתחיל בתחתית השוק, שם מתחילה שימושיות היתר, ואז הוא נע ללא לאות למעלה ומשפיע על הפלחים הגבוהים בשוק."

בעמוד 166 מסוכמים הצעדים בתהליך הופכי של דה-קומודיטיזציה:
"1. האסטרטגיה של עלות ייצור נמוכה בהרכבת מוצרים מודולריים טובה רק כל עוד המוצרים מתמודדים נגד מתחרים בעלי עלות ייצור גבוהה. פירוש הדבר הוא שברגע שהמתחרים מסלקים את המוצרים הקנייניים גבוהי העלות מפלח השוק, יש לנוע במעלה השוק כדי להתמודד שוב נגד אותם המתחרים ולהמשיך להניב רווחים כדאיים.
2. כיוון שהמנגנונים המגבילים את המהירות שבה החברות יכולות לנוע במעלה השוק הם למעשה התת-מערכות שמגדירות את ביצועי המוצרים, תת-מערכות אלה נעשות לא טובות מספיק.
3. התחרות בין ספקי התת-מערכות גורמת למהנדסים שלהם לתכנן מוצרים יותר ויותר קנייניים ותלויים פנימית. הם חייבים לעשות זאת, משום שהם חותרים לכך שהלקוחות שלהם יוכלו לספק ללקוחות הקצה שלהם מוצרים בעלי ביצועים טובים יותר ממה שהם היו מקבלים אילו היו קונים מוצר מתחרה.
4. הספקים המובילים של התת-מערכות מוצאים את עצמם מוכרים ברווחים נאים מוצרים קנייניים בעלי בידול.
5. יצירה זו של מוצר קנייני רווחי היא ההתחלה של המחזור הבא של קומודיטיזציה ודה-קומודיטיזציה."

בעמוד 213: "בכל פעם שחברה אחת רוכשת חברה אחרת, היא קונה את המשאבים, את התהליכים ואת הערכים שלה. מנהלים רוכשים צריכים קודם כול לשאול, מה הוא הדבר שעשה את החברה שקניתי זה עתה יקרה כל כך? האם משאביה -- עובדיה, מוצריה, הטכנולוגיה שלה והעמדתה בשוק -- מצדיקים את מחירה הגבוה? האם חלק נכבד מערכה נוצר על ידי התהליכים והערכים שלה, כלומר על ידי הדרך המיוחדת שלה להשביע את רצון הלקוחות, לפתח, לייצר ולספק מוצרים חדשים בצורה מהירה -- וכל זאת במסגרת תקציב שהעניק לה פוטנציאל ההטרדה?
אם התהליכים והערכים של החברה שנרכשה הם הגורמים האמיתיים להצלחתה, הדבר האחרון שכדאי לעשות הוא לשלב אותה בחברת האם.אינטגרציה כזאת תגרום להתאדותם של תהליכים וערכים רבים שאפיינו את החברה שנרכשה. המנהלים בחברה שנרכשה יבחרו לעשות עסקים על פי דרכה של החברה הרוכשת, וכן הצעות הצמיחה החדשות שלהם יישפטו לפי הקריטריונים של החברה הרוכשת. אם התהליכים והערכים הם הסיבה להצלחת החברה, אסטרטגיה טובה יותר היא להניח לחברה שנרכשה לעמוד בפני עצמה, ושחברת האם תזרים משאבים לתהליכים ולערכים של החברה שנרכשה. למעשה, אסטרטגיה זו היא מהות הרכישה של יכולות חדשות.
לעומת זאת, אם המשאבים של החברה היו הסיבה העיקרית לרכישה, אזי יש הגיון לשלב את החברה בחברת האם, כלומר להכניס את אנשיה, את מוצריה, את לקוחותיה ואת הטכנולוגיה שלה לתוך התהליכים של חברת האם כאמצעי למנף את היכולות של חברת האם."

בעמוד 217: "מנהלים שהארגונים שלהם עומדים בפני הזדמנויות לצמוח חייבים לוודא תחילה שיש בידם האנשים והמשאבים האחרים הנחוצים להצלחה. עליהם לשאול שתי שאלות נוספות: האם התהליכים שלפיהם העבודה בדרך כלל מתנהלת בארגון מתאימים גם למיזם החדש? האם הערכים של הארגון מעניקים ליוזמה את סדר העדיפויות שהיא זקוקה לו? חברות מבוססות יכולות לשפר את סיכוייהן להצלחה בחדשנות מטרידה, אם הן משתמשות בצוותים פונקציונליים ובצוותים במשקל כבד במקום הנכון, ואם הן ממסחרות חדשנות תומכת בתוך הארגון המרכזי שלהן ומכניסות חדשנות מטרידה כארגון אוטונומי.
סיבה מרכזית לכך שחידושים מוצלחים נראים קשים לביצוע ובלתי צפויים היא שפעמים רבות חברות שוכרות אנשים מוכשרים שכישורי הניהול שלהם נותבו לניהול חברות יציבות. פעמים רבות מנהלים מוצבים בתפקידים הנטועים בתהליכים ובערכים שאינם מתוכננים למשימה החדשה. אם מנהלים יקדישו זמן מספיק כדי לוודא שאנשים מוכשרים עובדים בארגונים במסגרת תהליכים וערכים שמתאימים למשימה, במקום לנקוט מדיניות של מידה אחת לכול הם ייצרו מנוף חשוב להצלחה בעסק צמיחה חדש."

בעמוד 245: "לא די רק לחפש את האסטרטגיה הטובה. המפתח להצלחה הוא לנהל את התהליך שבו האסטרטגיה מתגבשת. יוזמות אסטרטגיות נכנסות לתהליך הקצאת המשאבים משני מקורות -- מכוונים ומתהווים. בנסיבות של חדשנות תומכת ובסוגים מסוימים של הטרדות קצה תחתון הנוף התחרותי ברור למדי, ולכן אפשר להגות אסטרטגיה מכוונת וליישם אותה. אבל בשלבים הראשוניים של הטרדת שוק חדש כמעט בלתי אפשרי לדייק בכל הפרטים של האסטרטגיה. בנסיבות כאלה המנהלים צריכים להפעיל תהליך שבאמצעותו תוכל להתהוות אסטרטגיה יעילה.
יש שלוש נקודות של התערבות ניהולית בתהליך גיבוש אסטרטגיה; הנקודה הראשונה היא ניהול מבנה העלות או הערכים של הארגון כך שהזמנות של מוצרים מטרידים מלקוחות אידאליים יקבלו עדיפות גבוהה. הנקודה השנייה היא תכנון מונחה תגליות -- תהליך שמאיץ את הלימוד של מה עובד ומה שאיננו עובד. הנקודה השלישית היא ההבטחה שבכל עסק בתוך הארגון תופעל האסטרטגיה המתאימה לנסיבות של הארגון. זהו אתגר שרק מנהלים ספורים עמדו בו בהצלחה, והוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ההצלחה או על הכשלון של חברות חדשניות."

בעמוד 271: "עם תחילתו של עסק צמיחה חדשה שעון מתחיל לתקתק. הבעיה היא ששעון זה מתקתק בקצב המשתנה לפי בריאות השורה התחתונה של התאגיד, ולא לפי בריאותה של היוזמה הקטנה. אם השורה התחתונה של התאגיד בריאה, השעון מתקתק בקצב מתון, אבל אם היא נקלעת לצרות, השעון מתחיל לתקתק במהירות. כשלפתע השעון מצלצל חצות, כדאי מאד שהעסק הקטן יהיה רווחי במידה כזאת שהשורה התחתונה של החברה כולה תהיה חולה יותר בלעדיו. כמקימי העסק החדש, עליכם להיות חלק מהפתרון לבעיות המיידיות של התאגיד, או שלהב הגיליוטינה יצנח עליכם. לחבר המנהלים אין ברירה אלא לשוב ולהתמקד בליבה, כמובן מתוך הכוונות הטובות והכנות ביותר."

בעמוד 274: "הנסיון והידע של מי שמשקיע בעסקי צמיחה ומפקח עליהם הם תמיד בעלי חשיבות גדולה. אך מלבד זאת הרקע להשקעת ההון קובע אם ההון הוא טוב או רע לצמיחה. בין שהמשקיעים הם מתוך התאגיד ובין שהם משקיעי הון סיכון, אם ההקשר של ההשקעה הוא כזה שדורש מן היוזמות לצמוח במהירות רבה למימדים גדולים, רוב הסיכויים הם ששיעור הצלחת היוזמות יצנח באופן ניכר. ואם המשקיעים משני הסוגים פועלים לפי תיאוריה מוצקה, בין שבמודע ובין שעל פי אינטואיציה, סיכויי ההצלחה שלהם עולים בהרבה.
המסר העיקרי למשקיעים ולמקבלי ההשקעות הוא: היו ארכי-רוח לצמיחה, לא לרווחים. עקב הדינמיקה של סחרחרת המוות הנוצרת מצמיחה לא נכונה, השגת צמיחה זקוקה ליכולת כמעט זנית לחתור לצמיחה כאשר היא שאיננה נחוצה. המפתח להשגת דריסת רגל מטרידה הוא למצוא מטלה לביצוע בתוך שוק שהוא קטן מטבעו ולא מובן מאליו. פלח השוק האידאלי הוא זה המאופיין באי צריכה.
לחצים לרווחים מוקדמים גורמים לכך שהמשקיעים יהיו נכונים להשקיע את הכסף הדרוש לתדלק את הצמיחה על בסיס של סיכון נכסים. דרישה לרווחיות מהירה אינה רק שיטה טובה -- היא מכרעת להצלחה. היא מוודאת שאכן קישרתם בין המטלה ובין השוק שבו המתחרים הפוטנציאליים ישמחו להתעלם מכם. בחיפושיכם אחר החידושים התומכים שיממשו את פוטנציאל הצמיחה שלכם הדרישה לרווחיות מחייבת אתכם להצמד למטלה. רווחיות זו תבטיח שתשמרו על התמיכה ועל ההתלהבות מצד חבר המנהלים ובעלי ההון, וכן היא מבטיחה המשך תמיכה והתלהבות של ההנהלה הבכירה, שהניחה על הכף את שמה הטוב, ושל כל יתר העובדים התלויים בהצלחה שלכם. יוזמות שמתירות לעכב רווחיות בדרך כלל אינן מגיעות אליה לעולם."

בעמוד 298: "מנהלים בכירים חייבים למלא ארבעה תפקידים בניהול חדשנות. ראשית, עליהם לתאם אישית את הפעולות ואת ההחלטות, אם עדיין לא קיים תהליך לתיאום כזה. שנית, הם חייבים להרפות מהתהליכים המבוססים בחברה, כאשר צוות עומד בפני מטלות חדשות שדורשות צורות חדשות של תקשורת, תיאום וקבלת החלטות. שלישית, כשמתחילים להתהוות דפוסים לפעולות ולאופני קבלת החלטות, המנהלים חייבים ליצור תהליך שידריך את האנשים המעורבים בו ויתאם ביניהם את העבודה. רביעית, כיוון שטיפוח מחזורי של עסקי צמיחה חדשה כרוך בבנייה ובטיפוח של תהליכים רבים ומודלים עסקיים בעת ובעונה אחת באותו ארגון, מנהלים בכירים חייבים לעמוד בממשקים בין ארגונים אלה ולוודא שתובנות מעסק צמיחה אחד יעברו לזרם המרכזי, וכן להבטיח שהמשאבים, התהליכים והערכים הנכונים ייושמו תמיד בנסיבות המתאימות.
כאשר חברה מבוססת מקישה עסק צמיחה חדש, המנהלים הבכירים חייבים למלא את שני התפקידים הראשונים. הטרדה היא משימה חדשה, ולא יהיו בנמצא התהליכים המתאימים לטיפול בחלק גדול מן התיאום וקבלת ההחלטות שקשורים למיזמים הראשוניים. יהיה צורך לפטור את העסק החדש מתהליכיםבארגון שאינם עוזרים לצוות ההטרדה לבצע את עבודתו. כדי ליצור מנוע צמיחה ששומר על צמיחת הארגון לתקופה ממושכת, מנהלים בכירים חייבים למלא במיומנות רבה את התפקיד השלישי -- השקה של עסקי הטרדה חדשים בקצב מחזור. הדבר כרוך בהדרכה חוזרת של העובדים המעורבים, כדי שהם יוכלו לזהות באופן אינטואיטיבי רעיונות בעלי פוטנציאל הטרדה, ולעצב אותם לתכניות עסקיות שיובילו להצלחה. התפקיד הרביעי של המנהל הוא לעמוד בממשקים בין הזרם המרכזי בחברה ובין העסקים המטרידים ולפקח בצורה פעילה על זרימת המשאבים, התהליכים והערכים מהזרם המרכזי לעסקים החדשים, ולהפך. תפקיד זה הוא המהות של ניהול תאגיד צומח."

הספר נחתם בסיכום עצות המחברים למנהלים שמבקשים פתרונות לדילמת החדשנות:
  1. לעולם אל תאמרו כן לאסטרטגיה שהיעד שלה הוא לקוחות ושווקים שנראים כדאיים למתחרים מבוססים. שלחו את הצוותים חזרה לשולחן השרטוט עד שיזהו דריסת רגל מטרידה שהמתחרים המבוססים ישמחו להתעלם ממנה. אם תצרו א-סימטריה בין המניעים שלכם לאלה של מתחריכם, המתחרים יעזרו לכם לנצח. גם אם לא חוויתם זאת בעבר, עדיף לההמנע מן המלחמות העקובות מדם של חדשנות תומכת נגד מתחרים חדורי מוטיבציה.
  2. אם הצוות שלכם פונה ללקוחות שכבר משתמשים במוצרים טובים למדי, שלחו אותם חזרה כדי לבדוק אם ביכולתם למצוא דרך להתחרות באי-צריכה. לקוחות שבאים מרקע של אי-צריכה ישמחו במוצרים פשוטים וזולים, והטכניקות להשבעת רצונם יהיו פשוטות וזולות. לעומת זאת פנייה ללקוחות שכבר מתשמשים במוצרים טובים מספיק כרוכה בייצור טכנולוגיות יקרות, שיתמודדו נגד המוצרים המבוססים, שהלקוחות כבר מרגישים נוח להשתמש בהם.
  3. אם לא ניתן להגיע לשוק של אי-צריכה, בקשו מהצוות שלכם לבדוק אם הטרדת שוק תחתון היא אפשרית. הם חייבים לבנות מודל עסקי שיכול להפיק רווחים כדאיים במחירים הנמוכים הנחוצים כדי לתפוס לקוחות בקצה התחתון של השוק, שבשבילם המוצרים הקיימים טובים מדי. אם גם שוק כזה לא קיים, שום השקעה לא תביא לצמיחה משמעותית.
  4. אם העומדים בראש המיזם משמיעים משפטים בסגנון, אילו רק היינו יכולים לגרום ללקוחות ל..., סיימו את השיחה. שלחו את הצוות חזרה כדי שימצא דרך לעזור ללקוחות לבצע בצורה זולה ונוחה יותר את המטלות שהם כבר מבצעים ממילא. תחרות בסדר עדיפויות קיים של הלקוחות קיצר את משך הכהונה של כמה אנשים טובים מאד.
  5. אם המוצר של הצוות או תוכנית השיווק שלו מתמקדים בפלחי שוק שגבולותיהם משקפים את גבולות הארגון שלכם, או אם שוק היעד מפולח לפי הקווים שלגביהם יש נתונים בהישג יד (סוג מוצר, נקודת מחיר או קטגוריות דמוגרפיות), שלחו את הצוות חזרה לעבודה. בקשו ממנו לפלח את השוק על פי המטלות שהלקוחות מנסים לבצע.
  6. אם הצפי הוא שהבסיס לתחרות לא ישתנה, כלומר שסוגי השיפורים שזכו לתגמול בעבר ימשיכו לזכות בתגמול גם בעתיד, הביטו לקצה התחתון -- פעמים רבות תראו שם הזדמנות לשנות את הבסיס לתחרות.
  7. אם המוצר או השרות המטרידים שלכם אינם טובים דיים, ונראה שהצוות שלכם שבוי בקסמם של סטנדרטים של התעשייה ומיקור חוץ וחוזי פיתוח, הריו גדל אדום גדול. אם תדבקו בטרם עת במודולריות ובסטנדרטים פתוחים, או שתשמרו על הארכיטקטורה הקניינית שלכם סגורה בזמן שהבסיס לתחרות משתנה, תתקשו להצליח. עדיף לפתח יכולות במקום שהכסף יהיה בו בעתיד מאשר להצמד ליכולות שהביאו לכם הצלחה בעבר.
  8. אם הצוות שלכם מבטיח לכם שתצליחו, משום שהיוזמה החדשה מתאימה ליכולות הליבה של החברה, אמרו לו שאינכם מסתפקים במושגים מעורפלים. בקשו תשובות לשלו שאלות ברורות: 1. האם נמצאים ברשותכם המשאבים להצליח? 2. האם התהליכים שלנו -- הדרך שבה למדנו לעבוד יחד כדי להצליח בעסקים המבוססים שלנו -- מקילים עלינו לעשות את מה שדרוש כדי להצליח בעסק החדש? 3. האם הערכים שלנו או הקריטריונים שהאנשים שלנו משתמשים בהם כדי לקבוע סדר עדיפויות מאפשרים לאנשים הביקורתיים להעניק את העדיפות הדרושה ליוזמה זאת לעומת יוזמות אחרות שמתחרות על הזמן, על הכסף ועל הכשרון שלהם?
  9. שאלו שלוש שאלות אלה על כל אחת מן הישויות שמרכיבות גם את הערוצים של היזמות; התהליכים והערכים של חברות הערוצים יכולות לגרום ליזמות שלכם לרדת מן הפסים ואפילו לעצור לפני שבכלל יצאה לדרך.
  10. לרוע המזל, ייתכן שתצטרכו להטיל ספק במנהלים שלמדתם לבטוח בהם. המנהלים בארגון שלכם, שבאופן עקבי הביאו תוצאות טובות בעבר, עלולים להיות האנשים המוכשרים פחות להביא הצלחה בעסק צמיחה חדשה. בבחירה של צוות הניהול ליזמות החדשה, אל תביטו בתכונות שמתארות את המועמדים או בהיקף האחריות שלהם בעבר. חפשו בקורות החיים שלהם את הבעיות שאיתן הם התמודדו בעבר, והשוו אותן לבעיות הצפויות ביוזמה החדשה.
  11. ודאו שבשנים הראשונות לאחר שהעסק החדש יצא לדרך, האנשים בצוות הפיתוח שלכם יישארו משוכנעים שאינם בטוחים מהי האסטרטגיה הטובה ביותר במונחים של מוצרים, לקוחות וישומים. עמדו על כך שהצוות יציג לפניכם תוכנית שתזרז התהוות של אסטרטגיה מתאימה. עצרו כל החלטה ליישם אסטרטגיה לפני שיוצגו ראיות ליעילותה.
  12. היו קצרי-רוח לרווחים. אם מישהו יאמר לכם שכמנהלים בכירים תצטרכו לספוג שנים של הפסדים ניכרים לפני שהעסק החדש יעשה גדול ורווחי, הדבר מרמז על תוכנית לדחוס טכנולוגיה מטרידה לתוך עמדה של טכנולוגיה תומכת בשוק קיים. יש השקעות נרחבות בטכנולוגיות תומכות בעלות תלויות פנימיות על פני רשת הערך שאכן זקוקות לשנים של השקעות רציניות. הניחו למתחרים המבוססים להתמודד עם בעיות כאלה. בנסיבות מטרידות המתנה סבלנית בשנים של הפסדים בדרך כלל מאפשרת לצוות לדבוק באסטרטגיה לא נכונה במשך זמן רב.
  13. שמרו על הצמיחה בחברה שלכם כדי שתוכלו להיות סבלניים לצמיחה. הטרדה, ובמיוחד תחרות באי צריכה, זקוקה למסלול המראה ארוך יותר לפני שתוכלו לנסוק לגבהים. אם הצמיחה של הארגון כולו מואטת, ואתם מאלצים את העסקים החדשים לנסות ולהמריא מהר מאוד, מה שאתם באמת צריכים לשמוע הוא שההנהלה עומדת לגרום לכם לדחוס את הטכנולוגיה המטרידה שלכם לתוך שוק מבוסס. כאשר תחושו בזאת, אל תקחו את התפקיד -- אתם ככל הנראה תכשלו.

הספר מלא בדוגמאות ובהסברים וכל פרק מסתיים ברשימת הערות ומראי מקומות מפורטת ביותר.

חושבני שהציטוטים שהבאתי בהחלט מסכמים יפה את הרעיונות שהספר מנסה להביא ואולי מי שרוצה לקבל את העיקר ולא לעסוק בדוגמאות ובהסברים יכול להסתפק בהם.

המסרים מאד מחכימים ומלמדים, השפה והעריכה בספר "לא משהו" בלשון המעטה. אולי ראוי להוציא לאור מחדש ובעריכה לשונית הולמת את הספר.

מומלץ! בוודאי במחיר של 25 ש"ח.

Thursday, July 9, 2009

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות

הורים יקרים,

יום א מפגשון: שגרת הבוקר, ספירה באנגלית, ריקודים ושירים.

עמית שיתף אותנו בחוויית סוף השבוע המשפחתי שלו בצפון, וסיפר על טיול בנחל שופט http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=58 וכן בנחל דליות, הוא המג'רסה http://www.jeeps.co.il/travels.php?id=8.

מפגש הבוקר: המפגש התחיל בצורה מפתיעה עם ... קוסם! שמו הוא דני, חבר משפחה של משפחת רוזן (גיא רוזן), שהגיע מאילת לגור בעירנו היפה, והגיע לשעשע את הילדים בקסמים. היה נעים ומשעשע וגם מפתיע מאוד, ולהלן כתובת האתר שלו, במידה ותהיו מעוניינים: www.magicdan.co.il

המשכנו עם ההפעלה שמלווה במצופים שהביאו הילדים, על פי "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" שכתב צ'ייקובסקי, ואפילו הספקנו קצת לשיר ולדקלם עד שהגיעה איריס, המורה למוסיקה, כדי להעביר לילדים חזרה לקראת ההפעלה המוסיקלית ביום שישי הקרוב.

יצירה וזמן חצר: הילדים קיבלו קליפות ביצים (שטופות היטב!) צבועות בצבעים שונים ומרוסקות, וקישטו איתן "גביע גלידה" עשוי מבריסטול.

מפגש הצהרים: התחלנו עם ספור מקסים שהביא נעם: "סבתא מינה מבנימינה" מאת דתיה בן דור. סבתא מינה מבנימינה

גם שרנו ורקדנו ברוח עונת הקיץ.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר, ספירה באנגלית עד 10 ומ- 10 + שירים וריקודים.

אריאל הביא לנו חמניות יפיפיות: גם טריות וצהובות וגם אחת בלה ויבשה, שמה שהיה מדהים בה, היתה העובדה שראינו את כל גרעיני החמניה מסודרים בה בצורה נפלאה ומעניינת! אינני בטוחה מי התלהב יותר מהמראה: הגננת או הילדים ...

אורי ספר לנו על חוויות השבת שלו בדרום הארץ, כשנסע לבקר את סבו ואת סבתו בירוחם, ולמחרת נסע לביתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, הלא הוא דוד בן גוריון בשדה בוקר! היה נפלא לשמוע על כך!

מפגש הבוקר: איריס המורה למוסיקה הגיעה לערוך עם הילדים חזרה לקראת ההפעלה המוסיקלית ביום שישי הקרוב.

בסיומה יצאו הילדים לחצר.

יצירה וזמן חצר: לאחר מעט פחות משעה נכנסו הילדים פנימה, וערכנו חזרה מהנה מאוד למסיבת הסיום.

מפגש הצהרים: התחלנו עם ההפעלה על פי היצירה "דגים" מתוך "קרנבל החיות" של סנסנס, והמשכנו עם אליפות ים – יבשה מרגשת מאוד!

יום ג מפגשון: שגרת הבוקר ...

מפגש הבוקר: למדנו היום שיר חדש ומקסים למסיבת הסיום, והילדים למדו אותו בהנאה גדולה.

בהמשך הראיתי לילדים את מערך המסיבה הצפוי, לאחר שבעצם בנינו אותו ביחד, ועברנו על כל חלק וחלק כדי לוודא שהכל ברור והגיוני לכולנו. היה באמת כיף גדול.

כל ילד מקבל 2 תפקידים ראשיים במהלך המסיבה, וכמובן כל הילדים משתתפים בריקודים ובשירים.

בסיום המפגש הגיע בני, יובל, להתארח בגן לכמה שעות, והילדים שמחו לקראתו וקיבלו את פניו בסבר פנים יפות וחברותיות!

מאז הבוקר הגיעה לגן הצלמת אפרת, שצילמה את הילדים באופן המוצלח שאנו מכירים, ואין ספק שצפויה לכם הנאה גדולה מהתמונות שתקבלו בסוף השנה!

מפגש הצהרים: כתבנו מילים על גבי הלוח המחיק, כשהילדים אומרים את האותיות על פי השמיעה והחוקים שלמדנו כבר הרבה קודם. המילים היו: "נחשון" , "נימי", "מברג", "מנעול", "חמנית", "חמניה", "שמש", אוקינוס, ו"האוקינוס הרועש" ....

יום ד מפגשון: שגרת בוקר ...

מפגש הבוקר: ב- 9:00 בבוקר התחיל חוג יוגה מקסים לילדים, שגם אני הוקסמתי ממנו, ולאחריו הגיעה השוטרת סיגל, לספר לילדים מעט על תפקידה כשוטרת ועל מה מסוכן ברחובות.

היא הראתה לילדים את האקדח שלה, את התעודה שלה, ודיברה איתם לגמרי בגובה העיניים ובחביבות רבה.

היא גם לקחה את טביעות אצבעותיהם ... תוכלו לראות את הלוח בגן ...

היא לא יצאה מהגן לפני שריגשה כל ילד וילד בכך שנתנה לו שי צנוע (מחזיק מפתחות מחזיר אור) וגם חותמת צבאית אישית שלה!

לאחר השיחה יצאו הילדים לשחק בחצר.

יצירה וזמן חצר: בסביבות 11:30 הכנסתי חזרה את הילדים לגן, ושוחחתי איתם על נושא חשוב שהעלתה סיגל השוטרת, שהתרשמתי שלא הופנם עד הסוף: זרים.

שוחחנו מהם אנשים זרים, הבהרתי כי מאחר ואיננו יודעים מיהו אדם רע ומיהו אדם טוב, עלינו להזהר מכל אדם שאיננו מכירים, ובעצם בכך אנו מדברים על אנשים זרים.

העליתי אפשרויות שונות של פגישות לא רצויות של הילדים עם אנשים זרים, הסברתי מה יכול להיות מסוכן בכל מפגש כזה, ונתתי דוגמאות איך להימנע בנימוס מאינטראקציה כל שהיא איתם, וכמובן הוריתי להם מייד לרוץ ולחפש את המבוגר שאיתם.

השיחה היתה מעניינת מאוד, הילדים שיתפו פעולה, ועזרו לי לפתח את הנושא.

זה היה חשוב לי מאוד לעשות, מאחר ואנו נמצאים בעיצומם של ימי הקיץ החמים, שבהם כולנו כהורים לוקחים את הילדים לפעילויות שונות מחוץ לבית, שם ניתן להיתקל בזרים שונים.

כל השיחה היתה בגובה העיניים של הילדים, ברמת הבנתם, ללא הפחדות מיותרות, אבל עם דגש חזק על הסכנות הצפויות.

לאחר מכן רקדנו בשמחה רבה, עד שפתאום שמנו לב שהגיע הזמן לאכול ארוחת צהרים ...

מפגש הצהרים: הילדים קיבלו מדבקות של פירות הקיץ, ובדקנו איך נראה כל פרי ופרי, בדקנו את האות הראשונה שלהם, ואז קיבלו הילדים את הדף המוכר שמחולק לעיגולים שבתוכם מיספור מ- 1 ועד 6, ותרגלנו את שמות הפירות ואת המספרים.

מאחר ונשארתי עם הילדים גם אחרי הצהרים, נהנתי מאוד לשחק איתם משחק זיכרון פעיל במיוחד, וכמובן קינחנו (לדרישת הילדים) באליפות ... "ים – יבשה" ...

לי היה ממש כיף להיות עם הילדים עד 17:00!

יום ה מפגשון: התחלנו את הבוקר עם שירי אותיות (!). קיבלתי דיסק מקסים עם 3 או 4 שירי אותיות (אינני זוכרת כרגע במדוייק), ונהננו ביחד לשיר אותם, ולתרגל את הסימול באצבעות הידיים של האותיות.

היה משעשע מאוד.

המשכנו בשגרת הבוקר + ספריה.

מפגש הבוקר: שרנו ודיקלמנו ממיטב השירים והדיקלומים של הקיץ, ושוחחנו איך אפשר להיות "חכם בשמש" גם אם חסרים לנו אביזרים! היה משעשע מאוד ...

המשכנו עם ההפעלות האהובות כל כך על הילדים (ועל הגננת שלהם ...) עם המצופים על פי "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי וכן עם הדגים על פי "דגים" מתוך קרנבל החיות של סנסנס.

באמצעות יצירות קלאסיות אלו אנו מרחיבים את האופקים בהכרתנו יצירות נוספות, וכמובן ממשיכים בתהליך שאני מקפידה בו מתחילת השנה, הלא הוא ההאזנה הפעילה. אנו מכירים כל שיר לעומק, מאזינים למנגינה שלו, ומנסים להבין מה היא מספרת. אנו מקפידים מאוד על קצב, על האבחנה בין החלקים השונים בכל יצירה או שיר, ונותנים מקום לאותם שינויים בכך שאנו פועלים באופנים שונים בחלקים השונים.

בשבוע הבא נתחיל נושא חדש שיימשך גם הוא שבועיים (אבל אל תמהרו לקחת הביתה את המצופים, מאחר ועוד נשתעשע איתם גם בהמשך ...):

מוסיקה!

במסגרת נושא זה נכיר בעיקר יצירות קלאסיות נוספות, אבל גם יצירות מודרניות יותר.

נלמד לחלק כל יצירה לחלקיה השונים, נבין את ההבדלים, ונקיים בכך האזנה פעילה ואינטליגנטית, שתאפשר הכרות טובה יותר וברורה יותר לילדים לגבי כל יצירה אותה נכיר.

כמובן כל יצירה תלווה בהפעלה משלה, שתמחיש בצורה משעשעת לילדים את החלקים השונים בכל יצירה, ותגרום להם להיות מודעים יותר אליהם.

נכיר מלחינים כגון: פילמור, קודאי, נינו רוטה, זמפיר, באך נמשיך עם צ'ייקובסקי (במסגרת הבלט "מפצח האגוזים"

כמובן פרטים בהמשך במהלך השבועיים היפים שאני מחכה להם בקוצר רוח!

בסוף המפגש יצאנו לטיול מיחזור עמוס במיוחד, ושוב תודה לכולכם על שיתוף הפעולה הפורה בנושא!

מפגש הצהרים: התחלנו את המפגש בחגיגת מסיבת יום הולדת לרחלי, הסייעת החמודה של הצעירים, שחגגה היום יום הולדת חשוב ומיוחד, ולאחריו המשכתי לספר לילדים את עלילותיו של יוסף, בנם של יעקב ורחל.

מחר נחגוג למעין גולדבורט יום הולדת 5!

מזל טוב לחמודה ולמשפחתה!

בשל הפעילות תתקיים מסיבת יום ההולדת בשעה 9:00

ולכן אני מבקשת לנסות ולהביא את הילדים לכל המאוחר עד 8:30 לגן!

ספריה:

ביום חמישי הבא, ה- 16/7 נחליף ספרים בפעם האחרונה,

וביום חמישי שלאחריו, ה- 23/7 נסגור את הספריה!

אנא הערכו בהתאם, ודאגו להחזיר את הספרים בזמן למען הסדר הטוב.

Monday, July 6, 2009

חם, שטוח וצפוף מאת תומס פרידמן


לאחר שקראתי את ספרו של תומס פרידמן העולם הוא שטוח ולמדתי ממנו רבות שמחתי לגלות כי הוא הוציא לאור ספר חדש בשם חם שטוח וצפוף שגם הוא עוסק בנושא הגלובליזציה.

הספר במקור (תרגמה מאנגלית עדי הירש) נקרא Hot, Flat, and Crowded.

פרידמן אבחן תהליכים עולמיים, תאר אותם היטב, נתן בהם סימנים (בספרו העולם הוא שטוח הוא מתאר תקופות של קפיצות דרך בגלובליזציה מה שהוא כינה: גלובליזציה 1.0, 2.0 ו-3.0) וניתח השלכות וברירות. בספרו הזה הוא מתקדם הלאה אל מעבר לאבחון ולתיאור ולניתוח. בספרו זה הוא מביט אל ההווה בעיניים פקוחות לרווחה ומציג עתיד רע מאד כתוצאה מריבוי אוכלוסייה והתגברות התחממות כדור הארץ. יחד עם זאת הוא אינו מסתפק בניתוח ובראיית שחורות אלא מציג חזון לפתרון ומנתח את הקשיים ואת ההזדמנויות במימוש חזונו זה.

הספר מרתק ביותר ומהנה ביותר, לא רק מפני שהוא מסביר יפה תהליכים שמתרחשים בעולם באופן ברור ומודגם יפה (בדוגמאות רבות מאד ובסיפורים רבים מאד) אלא גם יש בו שילוב של "מספר סיפורים" (יש לו מטאפורות מפה ועד להודעה חדשה, כמו גם בספרו הקודם) ושל "מסע עולמי" כי הוא מסוגל בסיפוריו ובדוגמאותיו לשאת את הקורא איתו במסעותיו בין מדינות, חבלי ארץ ויבשות עד לקיצוניות שבעמוד אחד עברתי בין שלוש יבשות ובין שש מדינות וכמה תרבויות שונות.

פרידמן מאיר עיניים בחוקי הנפט שהוא מנסח. חוק הנפט הראשון שלו הוא שמחיר הנפט הוא במתאם הפוך לחרויות ולפיתוח: כשהאחד יורד השני יורד. חוק הנפט השני שלו הוא שלא ניתן היום להיות מציאותי וגם יעיל בתחום מדיניות החוץ, או אידאליסט יעיל בקידום הדמוקרטיה ולא להיות גם סביבתן יעיל שחוסך באנרגיה. פרידמן עוד טוען שנפט הוא הסיבה שבגללה נשים בארצות במזרח התיכון נותרות פחות משכילות, פחות מיוצגות בכח העבודה ומשוללות כח פוליטי.

בעמודים 28 ו-29 טוען פרידמן טענה מעניינת מאד שאם מחליפים בה את המילה "אמריקנית" במילה "ישראלית" נדמה לי שהיא תהיה תקפה במידה שווה: "הסכנה היא שהשיתוק של המערכת הפוליטית האמריקנית - אי-יכולתה להתמודד עם כל בעיה רב-דורית שהיא - פשוט ישחק לאיטו את כוחנו ואת נכסינו כחברה. לאט-לאט נעצור את ההגירה, לאט-לאט נוותר על המחויבות שלנו לסחר חופשי, לאט-לאט נרשה לתקציבי המחקר במדעים להצטמצם, לאט-לאט נניח לבתי הספר הציבוריים שלנו לגלוש לבינוניות ורק לאט מאוד ניזכר להכיר באתגר האנרגיה הניצב מולנו. [...] הדברים פשוט ימשיכו להתנהל להם ולהתנהל להם - עד שפתאום הם כבר לא יתנהלו; עד שיום אחד נתעורר ונביט שסיבנו ונגלה שכמדינה, באמת נותרנו מאחור."

בעמוד 42 יש תאור יפה של כימאי אנרגיה להמחשת כמויות פליטת הפחמן הדו-חמצני במונחים של פסולת: "תארו לעצמכם שאתם נוהגים במכוניתכם, ומדי שלושה קילומטרים אתם משליכים קילוגרם אשפה מבעד לחלון. וכל מי שנוסע בכביש המהיר במכוניות ובמשאיות, עושה בדיוק אותו הדבר, ואנשים שנוהגים בהאמרים זורקים החוצה שתי שקיות בכל פעם - אחת מחלון הנהג והשנייה מחלון הנוסע. איך הייתם מרגישים? לא כל-כך טוב. ובכן, זה בדיוק מה שאנחנו עושים; פשוט אי-אפשר לראות את זה. אלא ששמה שאנחנו משליכים החוצה הוא קילוגרם של פחמן דו-חמצני - זה מה שמגיע לאטמוספרה, בממוצע, בכל שלושה קילומטרים של נסיעה במכונית."

פרידמן מסביר שמחסור באנרגיה ואי נגישות לאנרגיה מגדילים באופן ניכר את הפערים בין תרבויות ואת הפערים בתור חברות אנושיות. אם אנרגיה חסרה זו, לכל אותם בני אדם בעולם שכרגע היא חסרה להם ולא נגישה להם, תסופק על ידי פחם, גז טבעי או נפט אזי הנזק הסביבתי יהיה עצום. יש צורך והכרח לאנרגיה ירוקה.

במחצית הראשונה של הספר פרידמן מתאר את הבעיות שלכאורה אינו פתירות שנוצרו בתקופת האנרגיה-אקלים:חוסר איזון בין היצע לביקוש של אנרגיה, רודנות הנפט, שינוי האקלים, דלות אנרגיה ואובדן המגוון הביולוגי. הוא טוען שבעיות אלה עתידות לעצב את חיינו ואת כוכב הלכת שלנו בשנים הבאות. כאמור, פרידמן לא מסתפק בהצגת הבעיות אלא מציע חזון לפתרון כולל.

פרידמן גם לא בוחל בהטפה בסגנון מחזירים בתשובה או סוחטי תרומות כשהוא משתמש פעמים רבות מאד בספרו בהקשרים של גהינום וגן עדן כשמדברים על אנרגיה.

הספר מחכים מאד ופוקח עיניים.

מומלץ!





נסיקה מאת ג'ד מרקוריו


בשעה טובה קראתי את נסיקה מאת ג'ד מרקוריו.
נהנתי ממנו מאד.



הסיפור הזה של מציאות חלופית במרוץ להנחתת האדם הראשון על הירח היה מהנה ומעניין מאד.
מעניין עוד היה השילוב של ההסתרה של גיבורים לאומיים מהתודעה הציבורית.

עלייתו מדלות ונערות נוראית של יבגני ירמין (סטאלינגרד ההרוסה, בית היתומים ובפרט מקרה האונס) נגעה מאד ללבי.

היה נדמה לי, אבל לא הקפדתי לבדוק, שהשימוש בשמו הפרטי, יבגני נעשה כשנימת המספר היתה אישית ואילו שם המשפחה, ירמין היה בשימוש כשהיה מדובר בראייה של אחרים אותו או תדמית הגיבור.

הפריע לי השימוש בנוטריקונים, ראשי תיבות, במיוחד בפרקים על תכנית החלל ומסעו לירח.

הסיפור היה מרתק ומעניין.

הסיפור של ירמיין הזכיר לי את המשל (חושבני שקראתי עליו בספרו של חיים שפירא "על הדברים החשובים באמת") על זה שחמד קרקעות ויום אחד הגיע לעיירה ובה שמע שיש מי שמוכן לתת קרקע בשיטת "תפוס כפי יכולתך". הולך חומד הקרקעות ומוצא את האנשים שבהם מדובר ומביע עניין בקרקעות. ואלה אומרים לו: אתה יכול בעבור סכום סמלי של כך-וכך מטבעות לקבל קרקע בשטח שאותו תצליח להקיף במלואו ובלבד שתשלים צורה סגורה ותשוב לפני שקיעת החמה. מרוצה מאד ביום למחרת מתייצב האיש בפני המוכרים ונותן בידם את המטבעות ומתחיל לרוץ. הוא מתקדם ומתקדם במהירות רבה ולבו רן מרוב שמחה על העסקה המצויינת. הוא מקפיד להאיץ ולרוץ מהר ככל יכולתו כדי לכסות יותר ויותר שטח. כשהשמש מתחילה לרדת הוא מבין שצריך לחזור אבל יש לו בעייה: הוא כבר לא יכול לרוץ מהר כמו קודם, ובוודאי שלא מהר יותר, כי הוא התעייף וגם הזמן שנותר לו לשוב קצר מהזמן שהוא עשה בו שימוש כדי להתרחק. המחשבה שיאבד את הקרקע היתה קשה מנשוא לאיש והוא אסף את כל כוחותיו והגיע זמן קצר לאחר השקיעה בחזרה לנקודת ההתחלה ושם נפל ונפח את נשמתו. אמרו האנשים, אדם לא צריך יותר קרקע ממידותיו לצורך קבורתו. הם חפרו בור, קברו אותו ושבו לביתם.

המשל הזה כאמור מאד מזכיר לי את מה שקרה ליבגני ירמין. הוא התאמץ לדחוף הלאה והלאה לעבר מטרה והדבקות הזאת במטרה סימאה את עיניו מלראות איך הוא במו ידיו משחית את סיכוייו לחזור בחיים לביתו.

ירמין כל חייו ניסה לצאת מהסחי ולהתקדם. הוא התקדם להפליא אבל לא זכה להכרה בהישגיו לאורך זמן. הכרה שהוא כה רצה בה. הרצון העז שלו לזכות בהכרה ועוד כזאת שתוציא אותו מאלמוניותו עלה לו בחייו.

מעניין לראות שהוא לא מצא עניין, נחמה ואושר בחיי המשפחה ורק ההתקדמות בהתגברות על אתגרים היתה לנגד עיניו.

נהנתי מאד מהספר.

Sunday, July 5, 2009

עידן הקרח 3


בשבת בבוקר צפינו כל המשפחה ביחד בגלובוס מקס בנתניה בסרט עידן הקרח 3.
זה היה מצחיק, מבדח ומהנה. כולנו נהננו מאד, מקטן ועד גדול.
מומלץ ביותר!!



ציורים חדשים שקיבלתי מסיון











ציורים חדשים שקיבלתי מניר





סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי

סיכום השבוע בגן יובל מאת הגננת רות, אחותי:

הורים יקרים,

יום א מפגשון: התחלנו כמובן עם שגרת הבוקר, וכפי שהבטחתי התחלנו היום לספור ב...אנגלית

עד 10 ומ- 10.

ההתלהבות היתה רבה, וכן גם שיתוף הפעולה. שפה זו ילדים רבים מכירים, ולכן היה קל ונחמד. הספירה אחורנית מ- 10 היתה מוכרת פחות, אבל האתגר שבה ריתק אותם. הספירה לווותה כמובן באיצבוע.

שוחחנו על לוח התוכן שהשתנה, על הנושאים החדשים שהתחלנו – "חכם בשמש" ו"קיץ", ובדקנו איך אילו אותיות מרכיבות את המילים "שמש" ו- "קיץ".

סיימנו בריקודים ובשירים!

מפגש הבוקר: שוחחנו על הקיץ, ובעיקר על המאפיין שמוכר מאוד : הים! הילדים סיפרו מי גר בים (בעלי חיים ימיים שונים, שבשמותיהם הם נקבו), מה אוהבים בו (לשחות, לבנות ארמונות בחול, לאסוף צדפים, לאכול ארטיק, לחפש סרטנים וכו'), מה טעמו (מלוח...), ומה הם נוהגים לאכול בים (פירות קיץ שונים וכמובן ארטיקים וגלידות בטעמים שונים).

בדקנו מה יקרה אם נוסיף כפית סוכר לים המלוח, והבנו שבעצם ... כלום ... שוחחנו מדוע כך הדבר.

שוחחנו על הדומה והשונה בין ים המלח לים התיכון ולכינרת.

המשכנו עם שיחה על פירות הקיץ, וכל ילד סיפר מהו הפרי (או הפירות) האהוב עליו.

שוחחנו על השמש: מאחר ושיחה זו באה בעקבות שיחה שהתנהלה במפגשון לפני כמה שבועות, היום השיחה היתה ברורה יותר, והיה כיף לראות שהילדים זוכרים: אז שוחחנו מדוע השמש לא באמת שוקעת במים, ומה באמת קורה לה, על כך שכדור הארץ, בו נמצאת גם מדינת ישראל, מסתובב סביב עצמו ובמקביל סביב הירח, בשעה ששמש לא זזה כלל. תוך כדי סיבובו הוא פונה פעם לכיוון השמש ופעם לא. כשהוא פונה – השמש זורחת ומאירה, וכשלא – יורד הלילה.

היום שוחחנו על צבעי השמש בזמנים שונים של היום: צהוב בשעות הבוקר והצהרים, כתום אחרי הצהרים ואדום בערב.

שוחחנו על הפרח: חמנית, והבנו מדוע הוא נקרא כך, כשאנו נזכרים בשם נוסף לשמש, הלא הוא "חמה" (מאחר והשמש מחממת). דיקלמנו דיקלום מקסים בהקשר זה, וגם הצגנו אותו.

סיימנו בדיקלומים מקסימים ובשירי קיץ:

"סוכריה בים" (דיקלום), "חמנית ושמש" (דיקלום), "בים האדום" (דיקלום), "על הקור טיפס לו עכביש קטן", "3 דגים יצאו לטייל בים", "ארטיק-מסטיק".

יצירה וזמן חצר: היום עסקנו בכמה דברים בו זמנית: הילדים הכינו ים מצבע גואש כחול + גלים שצויירו על ידי השפיץ של הלקקן, ובהמשך צבעו דף בצבעי השמש – מחר נמשיך את היצירה ונרכיב שמש מיוחדת במינה.

מפגש הצהרים: אליפות ים – יבשה.

יום ב מפגשון: שגרת בוקר , ספירה באנגלית עד 10 ומ- 10 למטה, ועוד הספקנו לשיר ולרקוד!

מיקה סיפרה לנו על טיול שבת שערכה עם משפחתה בחוות סוסים בבית אורן, על ביקור באמצעות רכבל בסטלה מאריס בהר הכרמל http://www.fixtravel.co.il/article_details.asp?id=330 , וכן על מוזיאון בובות מקסים. http://www.mapa.co.il/ng/buildrecord_LP3.asp?id=60932

מפגש הבוקר: התחלנו בשיחה על נושא "חכם בשמש": על יתרונות וחסרונות השמש (מפעילה את ויטמין D שמתחת לעורנו, מחממת, מאירה – לעומת שורפת ומקלקלת).

הילדים ואני העלנו רעיונות מדוע מאפייני חכם בשמש (קרם הגנה, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, שהיה במקום מוצל, שתייה מרובה) הם כאלו.

מיקה פתאום הפנתה את תשומת ליבנו לעובדה מעניינת שצבעי השמש (צהוב, אדום וכתום) זהים לצבעי המדורה! שוחחנו על עניין זה, והגענו במשותף למסקנה כי השמש היא בעצם כמו המדורה: חמה ושורפת אך גם מועילה.

לאחר מכן קיבל כל ילד דף וצבע פנדה באחד מצבעי השמש וכן 6 מדבקות בנושא "חכם בשמש":

הילדים נדרשו לצייר שמש במרכז הדף וכן 6 עיגולים מסביב לשמש, ובסופו של דבר להדביק את המדבקות בתוך העיגולים: כל מדבקה בעיגול.

ראשית הדגמתי לילדים את הבקשה, וגם חזרתי את ההוראות בעל פה, ומשם המשיכו הילדים לבדם.

המטרה היתה כמובן המחשה חווייתית של הנושא – אבל גם הבנת הנשמע: היו ילדים שהאזינו בתשומת לב להוראות ואכן ביצעו במדוייק את הבקשה, והיו שמיהרו לפעול מבלי לחשוב על הבקשה, ולכן קיבלו שוב ושוב דפים כדי להתחיל את עבודתם מחדש. בסוף הפעילות שוחחנו על כך.

את הדפים תוכלו לראות בקלסרי הילדים.

המשכנו עם דיקלומי הקיץ ובשירי הקיץ – להנאת כולנו, וסיימנו במשחק זיכרון בנושא סמלי הקיץ.

היה פשוט מקסים!

יצירה וזמן חצר: את ה"ים" הכחול הדבקנו על גבי לוח התוכן ויצרנו ים מקסים, ואת ה"שמש" המשכנו בכך שהילדים הדביקו לה "קרניים". היצירה היפה מקשטת את לוחות הגן – להנאת כולנו. כן סיימו הילדים להכין את המשקפות שלהם, ומחר נתחיל להשתמש בהן.

מפגש הצהרים: חזרות מהנות מאוד למסיבה.

יום ג מפגשון: שגרת בוקר, ספירה עד 10 באנגלית ובחזרה וכן שירים וריקודים.

מפגש הבוקר: כל ילד קיבל לידו את המשקפת היפה שהכין מתחילת השבוע, ונכנסנו לארץ הדמיון: על הרצפה פרסנו סדין גדול ועליה מצוייר ים, וכל הילדים "השקיפו" עם המשקפת לעבר האופק (הכרנו את המילה ולמדנו את משמעותה). התחלתי אני, ותיארתי להם מה אני "רואה" עם המשקפת. כך הצטרפו הילדים למשחק, וכל אחד תיאר מה הוא רואה. שוחחנו על היצורים השונים שפגשנו בים, ולמדנו דברים רבים. הילדים אהבו מאוד את הטיול בארץ הדמיון הימית, והזמן עבר מהר מאוד!

סיימנו חלק זה של המפגש עם שיר נחמד שהכרנו: "ביד אחת יש לי סירה".

סיימנו מפגש מקסים עם 2 יצירות קלסיות נוספות שהכרנו בנוסף ל"ריקוד" מאת בטהובן ו"הריקוד ההונגרי" מאת ברהמס:

1) "דגים" מתוך "קרנבל החיות" מאת סנסנס

2) "ריקוד רוסי" מתוך הבלט "מפצח האגוזים" מאת צ'יי'קובסקי

על פי 2 יצירות מקסימות אלו, השונות מאוד האחת מן השניה ("דגים" מאוד שקט וזורם, "ריקוד רוסי" מאוד קצבי ומהיר) המשכנו להפעיל את הדמיון:

עם היצירה "דגים" קיבלו הילדים דגים עשויים סול, והפעלנו את הדגים על פי מה שהמוסיקה מספרת לנו. הדגים לעתים שחו, לעתים צללו, לעתים אכלו. האזנו ביחד למוסיקה, שמנו לב לשינויים שבה, ולמדנו להאזין לה מתוך הבנה לספור שהיא מספרת. הילדים אהבו מאוד את היצירה ואת ההפעלה!

לקראת ההאזנה ליצירה "ריקוד רוסי" לבשו הילדים את המצופים שלהם. אלה שלא הביאו מצופים (וגם חלק מאלה שהביאו ... )הפכו לצוללנים.

צללנו למים, קפצנו, שחינו באופנים שונים – ושוב הכל תוך כדי האזנה פעילה ומושכלת ליצירה המקסימה.

לאחר מפגש ארוך ודמיוני ומאוד מאוד מלהיב – יצאנו לחצר.

מפגש הצהרים: אליפות ים – יבשה, כשהאלופים הבלתי מעורערים שבאמת החזיקו מעמד בצורה מעוררת כבוד הם: אריאל, עדן, אוריה, בן ואיתי זלוטניק! כל הכבוד לילדים!

יום ד יום חופשי

יום ה מפגשון: שגרת הבוקר + ספריה + ריקודים ושירים.

בכוונה הארכתי בזמן המפגשון מאחר וידעתי כי לא נספיק לקיים מפגש בוקר. היה כיף ושמח!

לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לחצר, ויצרנו (וכמובן גם שיחקנו).

יצירה וזמן חצר: הילדים הכינו היום ... דגים ... כל ילד קיבל עיגול מבריסטול, אותו יכול היה לקשט באמצעים רבים שעמדו לרשותו: גואש, דבק, נצנצים, פיסות נייר צבעוניות וכסופות, צבע פנדה וכו'. לאחר שכל ילד קישט את העיגול שלו, גזרנו משולש (כמו משולש פיצה ...) מכל עיגול, אותו הדבקנו בקצה הנגדי של העיגול, ויצרנו דג! להשלמה נוספה עין זזה. הדגים יעטרו את לוח התוכן, וסוף סוף הים שהוכן בתחילת השבוע על ידי הילדים יאוכלס בבעלי החיים המתאימים!

בסביבות השעה 11:00 הגיע אלי פלפלי והעביר לילדים הצגה בחשיכה פשוט מאלפת! הספור היה על דגי – דג ובת הים, ולימד פרק על חברות ונתינה. מקסים!

מפגש הצהרים: התחלנו בריקודים, והמשכנו בספור תורה. המשכנו לספר את קורותיו של יוסף, לאחר שנמכר לארמון המלך פרעה במצרים. ספרתי על קידומו במטבחו של פוטיפר, ועל הטרדותיה של אשתו ... (והכל כמובן מותאם לגיל הילדים).

הורי השבת יהיו: איתי ז. + מעין ג. + עדן + גיא ר.

מחר נחגוג לאיתי זלוטניק יום הולדת 4!

מזל טוב לחמוד ולמשפחתו!

*********************

ביום שישי, ה- 10/7 תתקיים פעילות מוסיקלית עם איריס, המורה למוסיקה בשעה 11:00

במקום קבלת שבת.

ההורים מוזמנים! אנא שריינו את היום ואת השעה!

*********************

ספריה:

ביום חמישי ה- 16/7 נחליף ספרים בפעם האחרונה,

וביום חמישי שלאחריו, ה- 23/7 נסגור את הספריה!

אנא הערכו בהתאם, ודאגו להחזיר את הספרים בזמן למען הסדר הטוב.

*********************

בשבוע הבא לא אקח יום חופשי, ואהיה עם הילדים במשך כל השבוע.

*********************

להנאתכם 2 מהדקלומים שהכרנו השבוע:

"סוכריה בים"

זרקתי סוכריה לים

היא צללה עמוק עמוק

אם כולם יעשו כמוני – הים יהיה מתוק!

אם הים יהיה מתוק, כולם ישתו ים,

ולא יישאר ים לקיץ החם ...

חמנית ושמש \ טיבה נוף

חמנית קטנה התעוררה, פקחה עיניים,

מיד חיפשה את השמש בשמיים.

שלחה אליה חיוך צהוב -

"שיהיה לך בוקר שמח וטוב"