Wednesday, March 18, 2009

דברים שרציתי לגעת מאת גילי פליסקין


קראתי את ספרה של גילי פליסקין, דברים שרציתי לגעת, על אוננות נשים או איך שהיא מכנה את זה מיניות עצמית של נשים.




באתר טקסט מובא המבוא לספר שמסביר יפה על מה הספר ומדוע סגנונו כפי שהוא, מה מטרותיו ומה לא בין מטרותיו.


דפנה לוי על הספר ועל המחברת באתר עשרים פלוס.

המחברת אומרת שהיא כתבה את הספר שהיא היתה רוצה לקרוא בנושא.

בספר יש סקירה של דעות קדומות, דעות "מדעיות" (לכאורה ולמעשה), איך החברה רואה את זה, בתלות בחברה, איך נשים מאוננות (אין פה סקירה מקיפה ומלאה, ככל הנראה, אבל יש פירוט).


הסגנון של הכתיבה מעניין מאד: הכותבת משלבת בין אמירותיה שלה, בין ציטוטים מפי נשים מראיונות שקיימה עמן בנוגע לאוננות לבין ציטוטים מתוף ספרות עברית להדרכה מינית (רובה ככולה מתורגמת) שבה דנים(בין השאר) באוננות בכלל ובאוננות נשים בפרט. הכותבת טוענת במבוא שהיא חשבה על הספר הזה כמו ספר-קלטת שחלקו מוקלט וחלקו כתוב ולי נראה שהאופן המתאים יותר אולי מספר הוא דווקא לא ספר קלטת אלא במקביל לספר להפיק סרט תיעודי שבו יישמע קולה, נשמע את קולן של המרואיינות, ונראה את העמודים מתוך הספרות המדוברת (ואולי גם ראיונות עם אנשים מקצוע שונים).


לי כגבר הנושא מסקרן מאד וטוב שיש ספר שדן בנושא בפתיחות. כגבר שוב הציקה לי הפנייה לקוראים בתור "קוראת" או "קוראות". המחברת מתייחסת לעניין די בתחילת הספר למשל בעמוד 19:




הסיבה שהפנייה היא לקוראת בלשון נקבה לא נועדה לבטל את
האפשרות שגברים יקראו את הספר. אני אשמח מאוד אם גברים ייחשפו למה שכתוב בו, ולכך
אתייחס בהמשך. אבל לצד העובדה שאני רוצה להזמין גם גברים לקרוא, אני רוצה לתת מקום
לעובדה שהספר הזה, שמוקדש כולו לחוויות של נשים, נכתב ע"י אשה, מורכב מקולותיהן של
נשים, ומכוון (בעיקר) לנשים.

למדתי לא מעט דברים וקיבלתי אפשרות לראות את הנושא מבעד לעיניים של בנות המין השני. בשבילי זה היה מסקרן מאד.
אולי עוד משהו על סגנון הכתיבה: לא מצאתי שום התנשאות או חנפנות או ציניות שמאפיינים את סגנון הכתיבה בעיתוני נשים ובספרות שקהל הייעד שלה נשים (אני מתנצל מראש על ההכללה, אבל זאת דעתי, מה לעשות!) "מודרניות". זה מאד יפה בעיני.
למחברת הספר יש גם אתר בנושא: http://www.onenut.co.il. האתר עצמו לא מעניין לטעמי כמו הספר, אבל אני סבור שזה משום שאני בהחלט לא קהל היעד המיועד שלו.
זה בהחלט ספר לנשים (ולבנות) אבל גם לגברים (ולבנים) לא יזיק לקרוא ולדעת.




No comments:

Post a Comment