Tuesday, April 14, 2009

תורת המשחקים מאת אבינש דיקסיט ובארי ניילבאף


קראתי את הספר תורת המשחקים מאת אבינש דיקסיט ובארי ניילבאף. לא נהנתי. ספרי עיון מתורגמים בהוצאת ידיעות ספרים (ספרי עליית הגג/ידיעות אחרונות/ספרי חמד) לרוב מאד מוצאים חן בעיני בגלל עריכה קפדנית, רשימת מקורות טובה (עם הגרסאות בעברית לספרים שראו אור בארץ) והערות עריכה ותרגום מאירות עיניים. הפעם זה לא היה זה...

אולי כי התפנקתי והתרגלתי לקרוא ספרי עיון שכתובים ברהיטות ובאופן שמעודד קריאה ללא הפסקה. אולי כי אני כבר כנראה מכיר את הנושא ולא הרגשתי שאני לומד דבר חדש. אולי הבעיה שלי עם הספר היא שהוא, מה לעשות, קצת מיושן: אמנם התרגום ראה אור ב-2006 (אני מנחש, אבל לא בטוח, לאור מועמדותו או אפילו זכייתו של ישראל אומן בפרס הבנק המרכזי (Sveriges Riksbank) של שוודיה על שם אלפרד נובל בכלכלה, כדי לרכוב על הגל של ההתלהבות מהתחום... אולי... אני לא יודע... -- בעצם מסתבר לי עכשיו, שהתרגום הסתיים ככל הנראה עוד לפני זכייתו של אומן בפרס נובל לכלכלה על מחקרו בתורת המשחקים) אך הספר במקור ראה אור ב-1991. באתר אמאזון אפשר למצוא אותו תחת השם Thinking Strategically: The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life. ספר חדש יותר שלהם ראה אור לא מכבר בשם: The Art of Strategy: A Game Theorist's Guide to Success in Business and Life.

אהבתי יותר והבנתי יותר מספרו של חיים שפירא שיחות על תורת המשחקים. על השימוש המוגזם בתורת המשחקים ועל כך ששוכחים שהמודלים הסטריליים והפשטניים מידי שבהם עושים שימוש בתורת המשחקים לא מתאימים כמעט אף פעם למציאות בחיים אפשר לקרוא ולנסות להשתכנע מספרו המצויין והמשעשע של אריאל רובינשטיין, אגדות הכלכלה.

הספר שעמם אותי מאד מאד מאד... ממש הרגשתי מותש לקרוא בו ולא נהנתי מהקריאה. כאמור, התפנקתי מקריאה של ספרים שבהם לוקחים בחשבון לא רק תיאוריות כלכליות או מתמטיקה מופשטת שאותן מיישמים לפתרון בעיות באמצעות "אסטרטגיות" בין "יריבים". ספרים מצויינים שלוקחים בחשבון הטיות פסיכולוגיות, אבולוציוניות או בקיצור את הטבע האנושי (גם אם לא תמיד יודעים או יכולים להגדירו ולהסבירו כראוי ובאופן מדעי ומדוייק) עושים שירות טוב יותר לקורא, לטעמי. למשל הכלכלן הסמוי מאת טים הרפורד. או אם רוצים ספר שהוא אולי פחות על כלכלה ויותר על הטיות מנקודת מבט של פסיכולוגיה אבולוציונית נסו את האם שימפנזים חושבים על פרישה מאת יעקב בורק.

יחד עם זאת, טוב להבין את התיאוריות ואת המודלים המופשטים, במיוחד כשהם מוסברים באופן ברור ונהיר (לטעמי אפילו טריוויאלי). אני קראתי כבר הרבה על תורת המשחקים (לראשונה כשמיכל, אשתי, למדה קורס או שניים בנושא בטכניון והייתי סקרן, אח"כ עוד בקורס מעניין מאד שלמדתי בלימודי לתואר שני "משחקי חיפוש" של שמואל גל באוניברסיטת חיפה, ועוד קריאות פה ושם בהקשרים שונים). לכן אולי אני לא כ"כ הערכתי את הטקסט.

רונית פוריאן בהארץ על אודות הספר.
טל כהן באתר האייל הקורא על אודות הספר.

כמו שהזהירו בהקדמה לספר וכמו בסקירות שהבאתי גם אני מזהיר: ככל הנראה הקריאה בספר לא תהפוך את הקוראים לאסטרטגים טובים יותר... אני חושב שזאת היתה יומרנות מצד הכותבים לחשוב כך. אם מבינים את זה ולוקחים בחשבון שהכל מתאים למודלים הפשטניים ולא בהכרח לחיים, הספר מספק מידע רב ערך ורקע חשוב לתחום המעניין הזה והכל מוסבר בשפה פשוטה וקלה להבנה עם המון דוגמאות.





No comments:

Post a Comment