Thursday, April 21, 2011

מצוינים מאת מלקולם גלדוול

קראתי את הספר מצוינים מאת מלקולם גלדוול אחרי שקיבלתי המלצה מחבר בעבודה. נזכרתי שכבר קראתי בעבר ספר אחר של המחבר, ממבט ראשון, שממנו התרשמתי מאוד.

מהכריכה האחורית:

למה אנשים מסוימים מצליחים יותר מאחרים?נהוג לחשוב שזה מפני שהם אינטליגנטים ושאפתנים.
לא נכון! טוען מלקולם גלדוול. הסיבות להצלחה שונות לגמרי, וכדי להבין זאת צריך להסתכל על:    המשפחה — משפחה תומכת, רצוי משכילה ומבוססת ולא משפחה קשת–יום ומפורקת.סביבת הילדות — מפותחת, מרכזית, תרבותית, ולא אזור ספר דל ושומם.שנת הלידה והתאריך — שנים שמאפשרות פריצת דרך כלכלית, מדעית, אמנותית.השקעה — לא פחות מ–10,000 שעות של תרגול ואימונים. הספר מצוינים מגלה לנו מה משותף לביטלס ולביל גייטס, מדוע הסינים מבריקים במתמטיקה, מהו יתרונם הסמוי של כוכבי אתלטיקה, איך זה שלא שמענו על האדם בעל מנת המשכל הגבוהה ביותר בעולם, באיזה טווח שנים נולדו הכי הרבה מיליארדרים, למה לעורכי דין מובילים בניו יורק יש קורות חיים דומים, ואיך תרבות המוצא קובעת מי יהיה טייס מוצלח. את כל אלה מסביר גלדוול בסגנון בהיר ומושך על פי תיאוריה מפתיעה וחדשנית, מלווה בדוגמאות רבות הכוללות את סיפורו האישי המרגש.


המחבר טוען שההצלחה של אנשים מסוימים אינה משום שהם נולדו כך או משום שהם *הם* אלא שנוצרו תנאים כאלה שהביאו להצלחתם. בפרקים של הספר מנותחים ומוצגים תנאים שכאלה והם נקשרים לסיפורי ההצלחה של אנשים מצליחים יותר ופחות כדי להדגים את התיזה של המחבר. ההצגה מעניינת מאוד ברוב המקרים (יש פרקים חלשים יות
בפרק הראשון מציע המחבר להתבונן בקשר בין תאריכי לידה לבין הצלחה בספורט. הוא מציג קשר מובהק בין הצלחה לבין ילדים שהם גדולים לשנתון שלהם ולכן מפותחים יותר ולכן מצליחים יותר ולכן מקבלים הזדמנויות טובות יותר ולפיכך מצליחים. מסקנה:

בפרק השני מוצגים כמה סיפורים אישיים של אנשים ידועים אבל המסר הוא שסדר גודל של 10,000 תרגול בתחום מסוים, כל תחום בעצם הם הכרח כדי להיות בולט בתחום וכדי להצליח. העניין הוא לייצר את ההזדמנויות או לדעת לנצל הזדמנויות לתרגול בסדר גודל שכזה. פחות מכך ומגיעים להישגים בינוניים מינוס.

בפרקים השלישי והרביעי נטען כי מחוננות או מנת משכל גבוהה אינה ערובה להצלחה אלא דווקא ההתמקצעות ופיתוח מיומנות וניסיון בתחום מסוים, כמו שהוצג בפרק השני -- בניית יסודות איתנים ותשתית טובה נותנת יתרונות רבים וניכרים לכול אחד בין אם הוא מחונן ובין אם לא.

בפרק החמישי משורטטים הקווים הדומים למצליחים בארה"ב בעת השפל הכלכלי ולאחריו. עיתוי נכון של הגיל, מגמות צריכה ודרישות באוכלוסייה והגעה מתרבות של עמל ושל חתירה להצלחה חרף כישלונות בדרך -- הם מתכון להצלחה -- אין המתכון מבטיח הצלחה אבל הוא מעלה את הסיכויים.

הפרקים הבאים עוסקים במורשת, או בתרבות. איך תרבות מביאה להתנהגויות ואיך אלה בתנאים מסוימים מעודדים תבניות סטראוטיפיות כמו אלימות והתנהגות תוקפנית, אי-נקיטה ביוזמה או כשל-תפקודי של מנהיגות. דוגמה מאלפת היא איך רמות השונות של יראת הכבוד (יחסי הגומלין בין סמכויות במשפחה, בחברה ובעבודה) בקוריאנית מביאות לבעיות בתפקוד בעת כשל או בעת ריבוי כשלים בטיסות וכיצד כל אלה ביחד מביאים להסתברות גבוהה של התרסקויות של מטוסים. מעניין מאוד השינוי התרבותי במעבר לאנגלית בטיפול בשורש הבעיה.

בפרק 8 יש ניסיון להסביר את העליונות של תלמידים מתרבויות מזרחיות, לרבות סינים, במתמטיקה לעומת המערביים. מדובר בתרבות של עמל ושל השקעה ושל הקרבה ושל ראייה למרחקים: עבודה בשדה אורז כמודל לחשיבה ולתרבות של עמל וכיצד אלה באים לידי ביטוי בהצלחה בלימודים ובעבודה. הרעיון הוא שעבודה קשה והשקעה ללא פשרות היא הכרחית לקיום ולפרנסת הפרט והמשפחה. כל אחד אחראי לעצמו למזלו ולמשפחתו ואין הלך רוח, כמו שרווח בחברה הישראלית למשל, של "מגיע לי" או "המדינה צריכה" וכיוצא באלה. אני חושב, ועל זה אין המחבר כותב ואין הוא דן בספרו, שזה מסביר הרבה בהצלחה של תלמידים מהמזרח אך יש בוודאי סיבות נוספות להצלחה במתמטיקה כמו רמות ההבנה והידע של מורים סיניים, אופן ההסברים (תיווך, מהמוחשי, דרך הציורי ורק בסוף למופשט, דירוג, ועוד -- קראו עוד על כך ברשימות שלי על מתמטיקה יסודית)

הספר מסתיים בפרקים על הסיפור האישי של המחבר ושל משפחתו דרך המשקפיים של הרעיונות שמובאים בספר.

יש לא מעט בעיות בתרגום בספר הזה -- כנראה העריכה הלשונית לא הייתה מושקעת במיוחד. הרעיונות מעניינים מאוד. ספר קצרצר ושווה קריאה. אין לטעות ולחשוב שאי אפשר להצליח ללא התנאים שמציג המחבר -- אין גם לטעות ולחשוב שהתנאים הללו מבטיחים הצלחה -- מעבר לכך, אפשר בהחלט להבין הצלחות לאור התיזה של המחבר. מעניין שהמחבר מציע שיוקמו מוסדות לימוד והכשרה שיאפשרו לאנשים לקבל סדר גודל של 10,000 שעות של אימון ושל ניסיון בתחום המקצוע שיבחרו לעצמם.

יש לא מעט סרטונים של המחבר שמספר על הספר ועל רעיונותיו.


No comments:

Post a Comment